BTC USD 42,684.3 Gold USD 1,749.80
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ubat buasir apa yg paling berkesan korang pernah guna

samesame

Active+ Member
Joined
Sep 8, 2011
Messages
3,478
Reaction score
781
Points
81
Kalau tau dulu tak yah operate.
Kalau dah teruk sangat minum pagi dan petang.
Melayang 16K.
 
Sponsored Post

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
29,985
Reaction score
2,206
Points
206
salam kawan2 cg

sudah lama aku tdk posting di sini

aku masih lagi org miskin dan menghadapi masalah

ada duit jer jatuh sakit duit habis beli ubat2 mcm tu jer la

tak der nak happy kaya dan 'pencen' dr masuk cg ni pi enjoy happy

begini aku disah ada penyakit dekat usus infection colitius dan gastrik slps buat endoscopy

keadaan ini membuatkan aku selalu buang air besar tak puas dan cirit2

sehingga mengalamai buasir dalaman

aku dah beli ubat buasir mcm2 tak berkesan

antaranya

-makjun kelaxxxx
-dispixxx
-colon 8 pa tah?
-deflox

tah apa lagilah tapi tak bekesan duit burn cam tu jer

mungkin sebab tak sesuai dgn darah o aku ni ker cemana



ada tak kawan2 ada masalah buasir tolong bagitau aku ubat apa yg pernah makan tu aku serik nk beli mahal2 nanti tak berkesan

camana nk hidup kaya happy ni.


Buasir
Apa itu buasir?
Buasir adalah salur darah vena yang membesar di bahagian bawah rektum dan dubur. Ia akan membawa masalah apabila ianya menjadi radang atau bengkak. Buasir boleh diklasifikasikan kepada dua bergantung kepada lokasinya iaitu buasir luaran atau buasir dalaman. Kedua-dua ini mempunyai simptom dan masalah yang berbeza.
  1. Buasir dalaman
    Merupakan salur darah vena yang bengkak di lapisan dalam rektum. Pesakit akan mengadu terdapat pendarahan selepas membuang najis tanpa kesakitan. Ada juga pesakit yang akan terasa seperti unjuran yang terkeluar dari dubur selepas membuang air besar. Unjuran ini mungkin hilang sendiri atau ada juga yang perlu menolak balik unjuran ini ke dalam.
  2. Buasir luaran
    Merupakan salur darah vena di bahagian bawah kulit luar dari dubur (lihat gambar 1). Pesakit akan mengadu sakit, berdarah, gatal atau bengkak semasa membuang air besar. Kesakitan yang dirasai seseorang itu mungkin berbeza. Ada orang yang mungkin merasa sedikit tidak selesa, tetapi ada juga yang merasa panas atau amat pedih. Sakit yang kuat mungkin berlaku akibat salur darah yang tersumbat oleh darah beku.
Mengapa buasir terjadi?
Buasir adalah penyakit yang sering berlaku. Ia boleh terjadi kepada mana-mana individu tanpa mengira umur tetapi selalunya dilihat pada orang dewasa 30 tahun ke atas dan wanita mengandung. Ia sering dikaitkan dengan meneran semasa membuang air besar dan keadaan sembelit. Wanita mengandung mungkin mengalami buasir kerana pembesaran janin menyebabkan tekanan ke bahagian dubur dan juga akibat perubahan hormon. Selain itu, orang yang berlebihan berat badan, berdiri dalam jangka waktu yang lama setiap hari atau selalu mengangkat benda berat mungkin menghidapi masalah ini. Kesemua keadaan tersebut menyebabkan penambahan tekanan kepada salur vena di rektum dan dubur dan menyebabkan pembengkakan dan pembesaran.

Perlukah saya berjumpa dengan doktor?
Dapatkan nasihat dari doktor sekiranya anda mengalami pendarahan semasa atau selepas membuang air besar. Doktor perlu memastikan bahawa pendarahan tersebut berpunca dari buasir dan bukannya dari penyakit serius yang lain seperti kanser usus. Pemeriksaan untuk kanser usus perlu dibuat bagi mereka yang:
  • Berumur 40 tahun ke atas.
  • Mempunyai sejarah perubatan kanser usus atau ahli keluarga/ saudara yang mengalami kanser usus.
  • Mengalami sakit atau ketidakselesaan perut.
  • Mengalami pembuangan najis tidak menentu seperti selalu cirit-birit dan/atau sembelit.
  • Kurang berat badan tanpa sebab tertentu.
Apa yang boleh saya lakukan?
Ada beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan buasir dan mengurangkan simptomnya:
  1. Elakkan sembelit
    • Lebihkan pengambilan serat dalam pemakanan anda dengan memakan buah-buahan,sayur-sayuran hijau dan bijirin. Jika ingin memakan roti atau bijirin, pilihlah yang mengandungi bijiran penuh (wholemeal).
    • Lebihkan minum air, sebaik-baiknya lapan gelas sehari.
    • Lakukan senaman setiap hari.
    • Elakkan pengambilan julap yang boleh menyebabkan cirit-birit dan menerukkan lagi masalah buasir. Anda boleh mengambil julap yang mengandungi serat tinggi seperti Fybogel yang bertujuan untuk mengelakkan sembelit.
  2. Mengurangkan kesakitan
    • Mandi dengan air suam untuk mengurangkan kesakitan dan kegatalan.
    • Jika terdapat pembengkakan, gunakan ais supaya bengkak surut atau duduk di dalam besen yang berisi air garam.
    • Ambil pil untuk mengurangkan sakit seperti paracetamol, aspirin, atau ibuprofen.
    • Terdapat banyak produk krim sapuan atau supositori yang berada dipasaran untuk rawatan buasir. Kebanyakkannya tidak mempunyai bukti yang kukuh bagi keberkesanannya. Produk-produk ini mungkin boleh mengurangkan simptom tetapi penggunaan berterusan tidak digalakkan. Ini kerana ia boleh menyebabkan masalah kulit disekeliling dubur.
Bila saya perlu pembedahan/prosedur?
Selalunya buasir akan hilang/baik tanpa rawatan jika anda mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan buasir seperti di atas. Walaubagaimanapun, sekiranya ia berterusan dan mengganggu anda, dapatkan nasihat doktor.
Pembedahan/prosedur untuk rawatan buasir boleh dilakukan sama ada di klinik atau perlu kemasukan ke hospital:
Prosedur di klinik:
  1. ‘Rubber band ligation’(lihat gambar 2), boleh dilakukan bagi rawatan buasir dalaman. Rawatan ini adalah sangat ringkas dimana gelung getah yang kecil dipasang dipangkal buasir menyebabkan aliran darah ke kawasan tersebut terhenti dan buasir tersebut mengecut.
  2. ‘sclerotherapy’ di mana sejenis cecar contohnya Phenol disuntik ke dalam buasir tersebut menyebabkan dinding saluran vena tersebut mengecut.
Prosedur rawatan di hospital:
  1. ‘Hemorrhoidectomy’ di mana pembedahan dilakukan untuk mengeluarkan buasir tersebut. Pesakit yang menjalni prosedur ini mengambil masa 2-4 minggu untuk pulih.
  2. ‘Doppler guided transanal hemorrhoidal dearterialization’ di mana mesin ultrasound digunakan untuk mengenalpasti aliran darah arterial terbabit yang kemudiannya disekat.
  3. ‘stappler hemmorhoidectomy’ merupakan pembedahan untuk membuang bahagian tisu yang longgar yang menyebabkan buasir keluar dari dubur.
Bolehkah masalah buasir ini berulang?
Ya, buasir boleh berulang walaupun pembedahan telah dilakukan. Oleh itu adalah penting bagi anda untuk mengelakkan sembelit,tidak meneran semasa membuang air besar dan menggelakkan perkara-perkara lain yang boleh menyebabkan buasir seperti yang dibincangkan di atas.

Buasir bagi wanita mengandung
Buasir semasa mengandung sering bermula diperingkat akhir kandungan sehingga akhir waktu berpantang. Masalah buasir dikalangan wanita di Malaysia mungkin kerap berlaku akibat amalan berpantang. Ada amalan berpantang yang menyarankan ibu-ibu untuk mengurangkan minum air dan mengelakkan memakan buah atau sayur-sayuran tertentu. In mungkin akan mengakibatkan masalah buasir. Oleh itu, ibu-ibu dinasihatkan untuk berhati-hati ketika berpantang dan mendapatkan nasihat dan rawatan doktor sekiranya mengalami sembelit atau simptom buasir semasa tempoh berpantang.


 

majorminor123

Freshie
Joined
Oct 7, 2011
Messages
16
Reaction score
0
Points
3
kalau jadi balik better pegi jumpa pakar balik.. benda2 recurrent ni jgn rawat sendiri dengan google atau forum.

belum tentu buasir, kot2 benda lain.
saya baru nk bagi pendapat, tapi awak punya paling tepat. benda mcm ni takleh ambil ringan, baik jumpa doctor sbb kadang2 dia underlying problems yg possibly kes lagi serius...
 

nokia3210

Active+ Member
Joined
Sep 6, 2012
Messages
2,936
Reaction score
547
Points
86
buah gorek ..
serius mujarab..bukan setakat buasir, utk 'kejantanan' pun ok
 

accessive

Active Member
Joined
Feb 17, 2014
Messages
1,133
Reaction score
225
Points
43
Sahabat semua yg ada masalah buasir luaran tolonglah cuba tips ni. Tiada kos. Percuma.

Buat “senaman kemutan” seberapa banyak yg mampu setiap hari terutama selepas buang air besar. Step ni jangan skip.

Boleh buat 100x kemut setiap lepas solat
Boleh buat masa tengok tv, fon.
Masa mandi gosok gigi sbelom tido bangun tido masa makan masa minum masa cuci pinggan masa buat keja apa2 pn...

Ubat jangan tinggal kalau berkesan.
Cuma tambah senaman kemut ni.

Selain buasir, boleh merawat masalah batin yg lain.

Lelaki @ perempuan semua bagus kalau amalkan.

Insha Allah kesan baik seawal 1 minggu.

*** tips dari sahabat saya yg pulih buasir tanpa ubat. menurut beliau, dapat ilham ni masa menuntut ilmu dengan tuan guru.....google 😬
 
Last edited:
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register