Ubahsuai Program Di IPT Untuk Kurangkan Kadar Pengangguran

Recommended Brokers


Xploit Machine

Legendary Member
Joined
Nov 23, 2012
Messages
10,191
Reaction score
2,103
Points
226
16.10.2019 - Kuching, Institusi Pengajian Tinggi (IPT) perlu mengubahsuai program yang ditawarkan di pusat pendidikan masing-masing agar selaras dengan permintaan industri bagi mengurangkan kadar pengangguran graduan.

Naib Canselor Univerisiti Malaysia Kelantan (UMK) Prof Dr Noor Azizi Ismail berkata IPT perlu bijak dalam menyuntik elemen-elemen tambahan dalam kurikulum program yang ditawarkan agar graduan yang dihasilkan mereka mempunyai banyak kemahiran.

“Contohnya kalau pelajar dalam bidang Pengajian Islam, mereka perlu mengetahui sedikit ilmu sains, biologi dan sebagainya,” katanya ketika ditemui Bernama di Universiti Malaysia Kelantan Kampus Bachok di sini, hari ini.

Beliau berkata UMK turut berpendapat agar program yang dirasakan kurang sesuai ditawarkan pada waktu ini perlu dijumudkan terlebih dahulu.

“Sebagai contoh, jika dilihat dua tiga tahun lepas ada permintaan besar terhadap graduan dalam bidang Kewangan dan Perbankan Islam, jadi universiti mula menawarkan program berkenaan namun ia menjadi sebaliknya,” katanya.

Azizi berkata kelemahan graduan dalam aspek komunikasi terutama penggunaan Bahasa Inggeris selain pemikiran kritis turut menyumbang kepada kadar pengangguran graduan ketika ini.



Berita asal http://www.frontdesk.com.my/bm/index.php/2019/10/16/ubah-suai-program-di-ipt-untuk-kurangkan-kadar-pengangguran/
 

Konvokesyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) kali ke-22 di Bangi, pada 7 September 2019. Foto ASRI SAPFIE/SELANGORKINI
AGENDABERITA UTAMANASIONAL

Lemah Inggeris antara punca graduan menganggur
Oktober 16, 2019 8:54 pm

BACHOK, 16 OKT: Institusi Pengajian Tinggi (IPT) perlu mengubah suai program yang ditawarkan di pusat pendidikan masing-masing agar selaras dengan permintaan industri bagi mengurangkan kadar pengangguran graduan.

Naib Canselor Univerisiti Malaysia Kelantan (UMK), Prof Dr Noor Azizi Ismail berkata, IPT perlu bijak dalam menyuntik elemen-elemen tambahan dalam kurikulum program yang ditawarkan agar graduan yang dihasilkan mereka mempunyai banyak kemahiran.

“Contohnya kalau pelajar dalam bidang Pengajian Islam, mereka perlu mengetahui sedikit ilmu sains, biologi dan sebagainya,” katanya ketika ditemui di Universiti Malaysia Kelantan Kampus Bachok, di sini, hari ini.

Beliau berkata, UMK turut berpendapat agar program yang dirasakan kurang sesuai ditawarkan pada waktu ini perlu dijumudkan terlebih dahulu.

“Sebagai contoh, jika dilihat dua tiga tahun lepas ada permintaan besar terhadap graduan dalam bidang Kewangan dan Perbankan Islam, jadi universiti mula menawarkan program berkenaan namun ia menjadi sebaliknya,” katanya.

Azizi berkata, kelemahan graduan dalam aspek komunikasi terutama penggunaan Bahasa Inggeris selain pemikiran kritis turut menyumbang kepada kadar pengangguran graduan ketika ini.

– BERNAMA

Last edited:
Sponsored Post

dloanman

Legendary Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
15,761
Reaction score
1,020
Points
196

Konvokesyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) kali ke-22 di Bangi, pada 7 September 2019. Foto ASRI SAPFIE/SELANGORKINI
AGENDABERITA UTAMANASIONAL

Lemah Inggeris antara punca graduan menganggur
Oktober 16, 2019 8:54 pm

BACHOK, 16 OKT: Institusi Pengajian Tinggi (IPT) perlu mengubah suai program yang ditawarkan di pusat pendidikan masing-masing agar selaras dengan permintaan industri bagi mengurangkan kadar pengangguran graduan.

Naib Canselor Univerisiti Malaysia Kelantan (UMK), Prof Dr Noor Azizi Ismail berkata, IPT perlu bijak dalam menyuntik elemen-elemen tambahan dalam kurikulum program yang ditawarkan agar graduan yang dihasilkan mereka mempunyai banyak kemahiran.

“Contohnya kalau pelajar dalam bidang Pengajian Islam, mereka perlu mengetahui sedikit ilmu sains, biologi dan sebagainya,” katanya ketika ditemui di Universiti Malaysia Kelantan Kampus Bachok, di sini, hari ini.

Beliau berkata, UMK turut berpendapat agar program yang dirasakan kurang sesuai ditawarkan pada waktu ini perlu dijumudkan terlebih dahulu.

“Sebagai contoh, jika dilihat dua tiga tahun lepas ada permintaan besar terhadap graduan dalam bidang Kewangan dan Perbankan Islam, jadi universiti mula menawarkan program berkenaan namun ia menjadi sebaliknya,” katanya.

Azizi berkata, kelemahan graduan dalam aspek komunikasi terutama penggunaan Bahasa Inggeris selain pemikiran kritis turut menyumbang kepada kadar pengangguran graduan ketika ini.

– BERNAMA
 

moore426559

Banned
Joined
May 11, 2012
Messages
7,472
Reaction score
399
Points
81

Konvokesyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) kali ke-22 di Bangi, pada 7 September 2019. Foto ASRI SAPFIE/SELANGORKINI
AGENDABERITA UTAMANASIONAL

Lemah Inggeris antara punca graduan menganggur
Oktober 16, 2019 8:54 pm

BACHOK, 16 OKT: Institusi Pengajian Tinggi (IPT) perlu mengubah suai program yang ditawarkan di pusat pendidikan masing-masing agar selaras dengan permintaan industri bagi mengurangkan kadar pengangguran graduan.

Naib Canselor Univerisiti Malaysia Kelantan (UMK), Prof Dr Noor Azizi Ismail berkata, IPT perlu bijak dalam menyuntik elemen-elemen tambahan dalam kurikulum program yang ditawarkan agar graduan yang dihasilkan mereka mempunyai banyak kemahiran.

“Contohnya kalau pelajar dalam bidang Pengajian Islam, mereka perlu mengetahui sedikit ilmu sains, biologi dan sebagainya,” katanya ketika ditemui di Universiti Malaysia Kelantan Kampus Bachok, di sini, hari ini.

Beliau berkata, UMK turut berpendapat agar program yang dirasakan kurang sesuai ditawarkan pada waktu ini perlu dijumudkan terlebih dahulu.

“Sebagai contoh, jika dilihat dua tiga tahun lepas ada permintaan besar terhadap graduan dalam bidang Kewangan dan Perbankan Islam, jadi universiti mula menawarkan program berkenaan namun ia menjadi sebaliknya,” katanya.

Azizi berkata, kelemahan graduan dalam aspek komunikasi terutama penggunaan Bahasa Inggeris selain pemikiran kritis turut menyumbang kepada kadar pengangguran graduan ketika ini.

– BERNAMA
Cakap je la tak cina dan tak pandai mandarin susah nak dapat kerja. Senang. Berterus terang. Dah ada kajian pun.
 

Xploit Machine

Legendary Member
Joined
Nov 23, 2012
Messages
10,191
Reaction score
2,103
Points
226
Dalam era globalisasi seperti sekarang ini, perkembangan dunia sedang berkembang secara dinamik, bermula dari perkembangan perdagangan bebas, dan juga semakin banyak syarikat asing di Indonesia, yang menjadikan penggunaan bahasa antarabangsa seperti bahasa Inggeris semakin penting bagi kita untuk menguasai.

Dan terutamanya bagi anda yang menjadi usahawan dan pencari kerja, pastinya suatu keperluan untuk dapat menguasai bahasa asing, terutama Bahasa Inggeris, supaya anda dapat mengikuti perkembangan globalisasi yang semakin kuat, dan adakah anda tahu bagaimana pengaruh bahasa Inggeris di dunia antarabangsa?

Bahasa Inggeris adalah bahasa yang paling banyak digunakan di seluruh dunia, dan juga bahasa utama yang digunakan oleh lebih dari 400 juta orang yang tersebar di seluruh dunia, penggunaan bahasa Inggeris di dunia antarabangsa digunakan dalam persekitaran sehari-hari dan juga ketika bekerja di kehidupan sosialnya dan juga bahasa Inggeris digunakan hampir di seluruh dunia, terutama sekali dengan negara-negara yang mempunyai hubungan dua hala satu-satunya bahasa yang digunakan sebagai bahasa penyambung adalah Bahasa Inggeris.

Dan jika anda masih bersekolah atau terus belajar di pendidikan tinggi maka anda sangat bertuah kerana anda masih mempunyai banyak masa untuk belajar bahasa Inggeris, jadi apabila anda lulus dari sekolah, anda memerlukan bahasa Inggeris untuk meneruskan pengajian anda dan juga apabila anda lulus dari kolej memerlukan Bahasa Inggeris untuk dunia kerja, bahasa Inggeris sangat penting dalam semua aspek kehidupan kita.

Ini adalah beberapa perkara mengenai manfaat yang anda dapat dari belajar bahasa Inggeris, mari belajar dari sekarang supaya pada masa akan datang kemahiran bahasa Inggeris anda akan semakin dirasakan maksimal, di samping di atas masih terdapat banyak alasan mengapa anda harus belajar Bahasa Inggeris, berikut adalah beberapa perkara yang boleh membuat anda lebih bermotivasi untuk terus belajar Bahasa Inggeris.

1. Bahasa Inggeris adalah bahasa Perpaduan Antarabangsa dan paling sering digunakan oleh pembicara bahasa asing di seluruh dunia. apabila orang dalam pelbagai bahasa datang bersama-sama, secara umum mereka akan menggunakan bahasa Inggeris untuk berkomunikasi dengan satu sama lain.

2. Menguasai Bahasa Inggeris dapat memperkuat nilai anda di mata orang lain dan juga akan dihargai dalam tenaga kerja antarabangsa.

3. walaupun di China dan Amerika Syarikat adalah salah satu pemimpin dalam inovasi perniagaan, perdagangan dan juga pembangunan ekonomi dunia, tetapi bahasa Inggeris masih digunakan di China dan Amerika Syarikat dalam bidang itu kesimpulannya adalah jika anda mampu menggunakan bahasa dunia bererti separuh dunia dapat anda genggam.

4. Bahasa Inggeris adalah bahasa antarabangsa yang digunakan dalam komunikasi, terutama dalam dunia perniagaan dan perniagaan, salah satu contoh adalah komunikasi dalam perniagaan yang pasti memperkenalkan Bahasa Inggeris. Oleh itu, untuk memasuki perniagaan / perniagaan dan / atau aktiviti ekonomi dunia, anda akan sangat dituntut untuk menguasai Bahasa Inggeris, terutamanya untuk perniagaan yang mempunyai aktiviti dalam berurusan dengan syarikat asing dan syarikat dari negara lain.

5. Bahasa Inggeris sangat penting kerana ia adalah bahasa sains / sains. Dan jika negara atau individu dapat menguasai bahasa dalam sains, anda pasti perlu menguasai Bahasa Inggeris.

6. Bahasa Inggeris adalah bahasa yang digunakan dalam beberapa industri filem Hollywood utama. Dan dengan anda menguasai bahasa Inggeris, ini bermakna bahawa anda tidak lagi bergantung kepada sub judul filem. Jadi anda hanya menontonnya sejuk tanpa membaca, yang tentunya kurang selesa.

7. Di Amerika Syarikat, bercakap dalam bahasa Inggeris membuka peluang bagi individu untuk bebas daripada diskriminasi sosial seperti etnik, warna, latar belakang. Malah agama

8. Dengan menguasai bahasa Inggeris, anda akan dapat mengajar dan mengamalkan komunikasi anak anda dari usia dini dengan bahasa Inggeris. Jadi, anak anda boleh mengetahui bahasa Inggeris lebih awal dan itu menjadikan anak anda pintar.

9. Semua alat dan peralatan teknologi terkini menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa utama dan untuk memberi arahan kepada penggunanya. Jika anda menguasai Bahasa Inggeris, maka anda akan lebih cepat memahami teknologi alat. Sebenarnya, setiap teknologi baru anda akan menguasai lebih cepat daripada orang biasa

10. Banyak sumber bahan pembelajaran baik dari buku dan media internet yang menggunakan Bahasa Inggeris. Dengan menguasai bahasa Inggeris, anda boleh meningkatkan pengetahuan anda dari pelbagai sumber ini. Sudah tentu anda tidak perlu menggunakan penterjemah.
 

Xploit Machine

Legendary Member
Joined
Nov 23, 2012
Messages
10,191
Reaction score
2,103
Points
226
sekarang ada juga menteri2 yang kurang fasih berbahasa Inggeris, contoh saya ambil 20 tahun dahulu Jepun mengutamakan bahasa ibundanya sahaja, ramai menteri juga top level management tidak mahu berbahasa Inggeris ..

saya pernah kerja kilang Jepun masa belajar kolej part-time, top level management berbangsa Cina .. selalu ada kunjungan dari Jepun antaranya engineer, penganalisis dan banyak orang berpangkat datang kilang tu tak berbahasa Inggeris, malah bawah penterjemah (interpreter), sebab orang Jepun ni ego dia kuat .. tapi sekarang mereka pun dah tau penguasaan bahasa Inggeris penting, pecah2 pun setakat faham mereka boleh cakap ..

nasib baik lah, saya dari sekolah lagi ada top-rank dalam penguasaan bahasa Inggeris, dulu pun broken English jugak, tatabahasa penggunaan ayat lintang pukang, kekadang malu jugak nak cakap depan kawan, gi KL bawak awek masuk hotel suruh awek tunggu tepi jap sebelum order sesuatu, segan cakap broken English depan dia .. amat penting untuk maju dan "upgrade" diri sendiri, walaupun ada professional certification, diploma, degree mahupun masters apagunanya kalau pergaulan dengan kenalan antarabangsa kita masih mundur .. jika nak naiktaraf diri kita untuk jawatan2 tinggi perlu sekurang-kurangnya bahasa Inggeris ni, sebab "medium" yang amat penting dalam kehidupan dan ekonomi :)
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
31,760
Reaction score
1,299
Points
206
dah ada dah thread yang serupa.

mohon mod merge dengan thread di bawah:

 
Sponsored Post
Top
Log in Register