Tunang Khashoggi saman Putera Mahkota Arab Saudi

CG Sponsors




mazri_2008

CG Top Poster Club
Joined
Nov 9, 2008
Messages
49,362
Reaction score
4,272
Points
201
FILES-US-SAUDI-TURKEY-POLITICS-KHASHOGGI_1603242235.jpg


WASHINGTON: Tunang kepada Jamal Khashoggi semalam memfailkan saman terhadap Putera Mahkota Arab Saudi dan pegawainya di mahkamah Amerika Syarikat (AS) bagi menuntut pembelaan susulan insiden pembunuhan kejam wartawan berkenaan di Istanbul dua tahun lalu.

Hatice Cengiz dan kumpulan hak asasi manusia yang ditubuhkan Khashoggi sebelum kematiannya, Demokrasi Untuk Dunia Arab (DAWN), menamakan Mohammed bin Salman dan 28 lagi individu lain berikutan kematian wartawan yang menetap di AS itu pada 2 Oktober 2018.

Cengiz menuntut ganti rugi bagi kecederaan peribadi dan kerugian kewangan atas kematian Khashoggi, manakala DAWN berkata, ia bermatlamat menuntut keadilan di atas kehilangan pengasas mereka.

"Pembunuhan kejam Khashoggi mengejutkan masyarakat di seluruh dunia.

"Tujuan pembunuhan itu jelas bagi menghentikan advokasi Khashoggi di AS yang secara prinsipnya adalah Pengarah Eksekutif DAWN di AS, untuk reformasi demokrasi di dunia Arab," memetik kenyataan saman berkenaan.

Khashoggi dibunuh di dalam konsulat Arab Saudi di Turki dan mayatnya dikerat kepada beberapa bahagian dan dibuang oleh sepasukan Arab Saudi yang didakwa diarahkan oleh orang kanan putera mahkota.

Dia hilang dan dilaporkan dibunuh ketika memasuki konsulat Arab Saudi di Istanbul pada 2 Oktober lalu, namun mayatnya masih tidak ditemui.

Selepas tekanan global terutama oleh AS dan Turki atas kematian kejam itu, 13 warga Arab Saudi dihadapkan ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman penjara. - AFP

 
Sponsored Post

mazri_2008

CG Top Poster Club
Joined
Nov 9, 2008
Messages
49,362
Reaction score
4,272
Points
201
Fiancee of slain journalist Khashoggi sues Saudi crown prince


 

fms

CG Top Poster Club
Joined
Feb 10, 2007
Messages
20,530
Reaction score
333
Points
131
diorg byk duit..mesti mampu bayar..
tapi kat akhirat mcm mane laa nak jawab..
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,920
Reaction score
1,691
Points
151
Hudud depa lain
Yg kene penggal potong tgn rakyat jelata je

pemimpin tertinggi busuk2 pun buang daerah atau kene saman

itu la islam
 

iced_coolz

Active Member
Joined
May 18, 2013
Messages
1,077
Reaction score
244
Points
33
Hudud depa lain
Yg kene penggal potong tgn rakyat jelata je

pemimpin tertinggi busuk2 pun buang daerah atau kene saman

itu la islam
maaf ye, tu bukan "itu la islam"
itu undang2 yg digubal, digubah oleh pemerintah. ikut sekerat, buang sekerat. dalam islam tkde macam tu.
kalu tuan seorang islam patut dah tau lama.

kalu orang tu beragama bukan islam, tapi buat sesuatu melanggar aturan agama anutan mereka, mesti tuan kata itu perbuatan melampau batas individu itu.
tapi jika orang tu beragama islam, mesti tuan kata tu ajaran islam mcm tu.
 

apodio

Fun Poster
Joined
Sep 17, 2014
Messages
426
Reaction score
31
Points
30
maaf ye, tu bukan "itu la islam"
itu undang2 yg digubal, digubah oleh pemerintah. ikut sekerat, buang sekerat. dalam islam tkde macam tu.
kalu tuan seorang islam patut dah tau lama.

kalu orang tu beragama bukan islam, tapi buat sesuatu melanggar aturan agama anutan mereka, mesti tuan kata itu perbuatan melampau batas individu itu.
tapi jika orang tu beragama islam, mesti tuan kata tu ajaran islam mcm tu.
Terima kasih atas peringatan tuan
 
Sponsored Post
Top
Log in Register