Tular video 'kubur berdarah'

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
7,978
Reaction score
1,506
Points
151
Tular video 'kubur berdarah'
NURUL HIDAYAH HAMID | | 19 September 2020
Ahad | 20 September 2020
829905.jpg

Kejadian kubur berdarah di Tanah Perkuburan Islam di Masjid Al Irfan, Derga, di sini. -Foto: ihsan orang awam
ALOR SETAR - Video sebuah 'kubur berdarah' di Tanah Perkuburan Islam di Masjid Al Irfan, Derga, di sini, menjadi tular di laman sosial sejak petang tadi.
Video berdurasi 19 saat itu memaparkan kejadian aneh menggemparkan masyarakat setempat sekitar Bandaraya Alor Setar hingga ramai penduduk datang untuk melihat sendiri keadaan itu.
Orang awam, Rahmat Ahmad, 50, berkata, dia mendapat maklumat dari beberapa rakannya berhubung kubur berdarah melalui aplikasi WhatsApp.
Katanya, dia yang kebetulannya melalui kawasan terbabit kemudian mengambil keputusan untuk melihat sendiri kejadian tersebut dengan singgah di tanah perkuburan itu.
"Ketika saya ke tanah perkuburan tersebut, saya lihat dapati ada beberapa orang awam sudah melawat kawasan kubur berdarah tersebut dan mendapati ada cecair warna merah apabila mendekatinya.
"Jadi, saya memang terkejut melihat keadaan kubur dengan cecair warna merah dan tanah mendap itu memandangkan kali pertama melihat keadaan seumpama itu" katanya.
Sementara itu,Setiausaha Masjid Al Irfan, Yahya Saad berkata, dia mengetahui kejadian di masjid terbabit selepas dimaklumkan beberapa kakitangan Masjid AL-Irfan.
Yahya berkata, dia yang terkejut dengan berita itu terus ke masjid berkenaan untuk memastikan dan melihat sendiri kejadian yang berlaku di tanah perkuburan itu.
Beliau berkata, dia mendapati memang ada cecair warna merah seperti ditularkan dalam video, bagaimanapun tidak dapat memastikan samada ia adalah darah ataupun tidak.
Bagaimanapun, Yahya berkata,sememangnya terdapat mayat dikebumikan di tanah perkuburan tersebut kira-kira dua minggu lalu.
Katanya, mereka bertindak menimbus semula kubur berkenaan petang tadi selepas berbincang dengan ahli jawatankuasa demi mengelakkan berlakunya fitnah.
"Kami membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar, tadi demi membolehkan siasatan lanjut dilakukan pihak bertanggungjawab,"katanya.
"Kami juga telah memaklumkan perkara terbabit kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri Kedah (JHEAIK) dan difahamkan mereka akan turun esok,"katanya.
Beliau berkata, pihaknya berharap orang awam tidak menularkan video kejadian memandangkan maklumat yang tersebar belum dipastikan kesahihannya.

© 2018 All Rights Reserved • Karangkraf Group • © 2018 Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Karangkraf
 
Sponsored Post

AlYamani

Legendary Member
Joined
Jan 23, 2011
Messages
12,085
Reaction score
570
Points
161
Tengok jer,masa zaman tok kadok dah jadi fitnah dah ni.

Dlm tu sebut,cecair warna merah,bukan la darah.
 

satsepit

Active+ Member
Joined
Dec 29, 2007
Messages
3,855
Reaction score
251
Points
51
Panggil jbtn kimia la sahkan..buat ape nk pening²
lebih baik timbus saja tutup bukti, supaya menjadi misteri sampai bila2..
boleh bercerita untuk cucu2 besok.

mana tau 3-40 tahun akan datang majalah mestika wujud kembali
 

Emy_Ezra

Super Active Member
Joined
Sep 2, 2012
Messages
5,520
Reaction score
251
Points
96
lebih baik timbus saja tutup bukti, supaya menjadi misteri sampai bila2..
boleh bercerita untuk cucu2 besok.

mana tau 3-40 tahun akan datang majalah mestika wujud kembali
LoL

majalahbukudigest_islamhidayah_1583595867_cbc71480.jpg


Please enter a message with more than 10 characters. ss
 

qubs

Super Active Member
Joined
Oct 4, 2010
Messages
9,422
Reaction score
173
Points
73
lebih baik timbus saja tutup bukti, supaya menjadi misteri sampai bila2..
boleh bercerita untuk cucu2 besok.

mana tau 3-40 tahun akan datang majalah mestika wujud kembali
mastika he
hahaha
aduuh dlue mse zmn blaja ni la bacaan nye tgh mlm2
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 3, 2013
Messages
68,289
Reaction score
10,740
Points
1,896
Harian Metro



23m ·


#alorsetar "Sepanjang hayatnya, arwah banyak melakukan amal jariah dan kebajikan di masjid ini tapi apabila berita yang ditular tidak tepat, saya sedih dengan apa yang berlaku." - Imam Masjid Al Irfan, Abdul Hadi Awang.
https://www.hmetro.com.my/.../arwah-orang-baik-henti...

'Arwah orang baik, henti tular kisah kubur berdarah' - Imam


ABDUL Hadi harap orang ramai henti sebar kisah kubur berdarah. FOTO Zuliaty Zulkiffli

ABDUL Hadi harap orang ramai henti sebar kisah kubur berdarah. FOTO Zuliaty Zulkiffli


Alor Setar: "Kami harap siapa yang menular berkaitan kisah kubur berdarah atau menyebarkan berita tidak sahih itu supaya memadam atau menghentikan komen perkara belum tentu kesahihannya.
"Kami sudah membuat laporan polis malam tadi dan biarlah polis siasat semuanya, " kata Imam Masjid Al Irfan, Derga, Abdul Hadi Awang.
Menurutnya, beliau dan jemaah masjid itu terkilan dengan penyebaran berita berkaitan 'kubur berdarah' itu disebar di Facebook (FB) yang boleh mengundang pelbagai andaian dan mengaibkan jenazah.

Katanya, dia juga berharap keluarga arwah bersabar dan bertenang kerana ia sudah menjadi kes polis.
"Arwah ni orang yang baik-baik dan baru dikebumikan kira-kira tiga minggu lalu dan meninggal dunia ketika berusia 70-an akibat sakit tua.

"Sepanjang hayatnya, arwah banyak melakukan amal jariah dan kebajikan di masjid ini tapi apabila berita yang ditular tidak tepat, saya sedih dengan apa yang berlaku," katanya ketika ditemui di perkarangan Masjid Al Irfan, di sini hari ini.

Terdahulu, pasukan Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM) dilihat berada di perkarangan tanah perkuburan itu untuk melakukan siasatan.
Selain itu, pihak Jabatan Hal Agama Islam Kedah (JHEIK) juga turut melawat kubur berkenaan hari ini.

Menurutnya, semalam ada satu kematian di kawasan perkuburan itu dan ketika itu jemaah masjid menyedari kubur itu mempunyai cecair merah pada jam 11 pagi.
Namun katanya, dia hanya menyedari kejadian itu ditularkan di laman sosial pada jam 5 petang selepas dimaklumkan jemaah masjid yang menerima video dari kiriman WhatsApp yang disebar di FB.
"Saya minta cukuplah, berhenti tular cerita ini. Cuba bayangkan yang meninggal itu bapa atau abang kita, mungkin kita pun sedih.

"Sekarang musim hujan, mungkin ada orang siram minyak bagi rumput mati kita tak tau, biarlah polis siasat, kami jemaah masjid serah pada polis," katanya.
Dalam pada itu, setiausaha masjid berkenaan, Yahya Saad berkata, beliau dan dua jemaah lagi membuat laporan polis jam 12 tengah malam tadi di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar.

Beliau berkata, laporan itu dibuat berkaitan video dan cerita yang ditular di laman sosial berkaitan 'kubur berdarah' itu supaya polis dapat menyiasat kes itu.
"Kami serah sepenuhnya pada polis dan berharap ia tidak lagi jadi isu," katanya.
Sementara itu, Harian Metro sedang berusaha untuk mendapatkan komen dari polis berhubung kes itu.



Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 20 September 2020 @ 2:01 PM

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 3, 2013
Messages
68,289
Reaction score
10,740
Points
1,896
Sinar Harian



56m ·

Perkara tersebut memerlukan siasatan forensik dan meminta orang ramai berhenti membuat pelbagai andaian mengenai kejadian itu. - Ahmad Faisol

Serah polis siasat kejadian 'kubur berdarah'

20 September 2020



1600583541088.png

Ahmad Faisol (tengah) bersama sebahagian ahli jawatankuasa Masjid Al Irfan, Derga memantau kubur yang tular di media sosial semalam.


ALOR SETAR - Pejabat Agama Daerah Kota Setar tidak dapat mengesahkan punca kejadian 'kubur berdarah' di Tanah Perkuburan Islam di Masjid Al Irfan, Derga yang tular semalam dan menyerahkan perkara itu kepada polis untuk siasatan lanjut.

Pegawai Agama Daerah Kota Setar, Ahmad Faisol Omar yang sudah melakukan tinjauan di lokasi kejadian semalam berkata, perkara tersebut memerlukan siasatan forensik dan meminta orang ramai berhenti membuat pelbagai andaian mengenai kejadian itu.
ADVERTISING

"Kita tidak tidak dapat membuat sebarang pengesahan berhubung cecair berwarna merah itu dan perkara berkenaan sedang dalam siasatan.

"Orang ramai juga diminta berhenti menularkan video untuk menjaga sensitiviti dan perasaan ahli keluarga individu yang sudah meninggal dunia itu," katanya ketika ditemui di Masjid Al-Irfan, Derga di sini hari ini.
Malam tadi, Sinar Harian melaporkan sebuah video sebuah 'kubur berdarah' di Tanah Perkuburan Islam di Masjid Al Irfan, Derga, di sini, menjadi tular di laman sosial.

Video berdurasi 19 saat itu memaparkan kejadian yang menggemparkan masyarakat setempat sekitar Bandaraya Alor Setar hingga ramai penduduk datang untuk melihat keadaan itu.

 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
21,184
Reaction score
1,585
Points
206
klu betul darah, apo iktibar kito nk ambik dpd hal ni?

den harap jbtn kimia dapek cek cecair merah tu & buek pengesahan supayo tak jadi fitnah

klu bukan darah tapi pewarna maka OK lah,

tapi klu benar darah nk tau jugak darah [email protected]?

klu betul darah manusia, darah siapa?

betulkah darah milik ahli kubur tu?

mcm2 hal nk kno cek betul2 ntah2 jadi lagi rumit & sulit

banyak laie bondo berpekdah utk kito buek pd msyrkt yg lebih patut diutamakan dpd hal ni

utamokan yg hidup lebih bermanfaat sbb hidup utk buek bekal akhirat
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 3, 2013
Messages
68,289
Reaction score
10,740
Points
1,896
Harian Metro



5m ·

#alorsetar Setakat ini tiada sebarang unsur jenayah atau khianat dikesan berlaku pada kubur berkenaan.
https://www.hmetro.com.my/.../polis-ambil-sampel-tanah-kubur

Polis ambil sampel tanah kubur


SUPERINTENDAN Mohd Redzuan Salleh. FOTO Zuliaty Zulkiffli

SUPERINTENDAN Mohd Redzuan Salleh. FOTO Zuliaty Zulkiffli



Alor Setar: Polis mengambil beberapa sampel tanah di 'kubur berdarah' di Tanah Perkuburan Islam Masjid Al Irfan, Derga, di sini, untuk siasatan.
Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Setar, Superintendan Mohd Redzuan Salleh berkata, jemaah masjid turut memberi kerjasama yang baik untuk memudahkan siasatan dilakukan.

Beliau berkata, setakat ini tiada sebarang unsur jenayah atau khianat dikesan berlaku pada kubur berkenaan.

"Saya menyeru orang ramai supaya jangan menyebar atau menular video berkenaan kerana ia boleh mendatangkan aib kepada keluarga jenazah berkenaan.
"Bagaimanapun siasatan masih dijalankan setakat ini," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar, hari ini.

Portal myMetro hari ini melaporkan, jemaah masjid Al Irfan, Derga membuat laporan polis berhubung kes video yang tular di Facebook (FB) berkaitan 'kubur berdarah'.
Kubur itu dikatakan mengeluarkan cecair berwarna merah seakan darah.
Berikutan itu, Unit Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM) melakukan siasatan di tanah perkuburan itu hari ini.



Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 20 September 2020 @ 4:03 PM


 
Sponsored Post
Top
Log in Register