Tindakan anda tangani hubungan cinta yg sedang menanti belah

CG Sponsors




Tindakan anda tangani hubungan cinta yg sedang menanti belah


  • Total voters
    0

NEMO

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,183
Reaction score
1,041
Points
1,101
Apakah cara anda berdepan dengan hubungan goyah yang sedang menanti belah? Adakah anda memutuskan hubungan, bersuara untuk membetulkan keadaan, terus setia atau mengabaikannya begitu sahaja?






Pakar psikologi, Rusbult mengenalpasti 4 gerak balas dalam bentuk reaksi-reaksi psikologikal kesan putus cinta.



1- keluar daripada perhubungan yang merujuk kepada tindakan menarik diri atau mengancam untuk tidak meneruskan perhubungan percintaan yang dijalin.


2- bersuara di mana pasangan di ambang perpisahan bersuara dengan membuat perbincangan, cuba berkompromi, menghadiri sesi kaunseling atau terapi dalam usaha mengubah pasangan. Bersuara tidak bermaksud meluahkan secara lisan apa yang berlaku tetapi bersuara melibatkan reaksi-reaksi aktif positif yang membina.


3- kesetiaan untuk terus bersama dengan pasangan walaupun menyedari wujudnya masalah dalam perhubungan intim. Mereka yang tidak setia sebenarnya tidak cuba menyelesaikan masalah yang melanda perhubungan tetapi lebih kepada percubaan untuk terus bertahan mengharungi pergolakan perhubungan percintaan mahupun perkahwinan.


4- Pengabaian di mana keengganan untuk bersama mengendali, mengurus permasalahan yang sedang memporak-perandakan perhubungan percintaan. Lantas, seseorang itu lebih rela membiarkan perhubungan dibubarkan saja.

Tindakan mengabai, ditunjukkan dalam bentuk tindakan seperti tidak mempedulikan pasangan, mengurangkan masa bersama, tidak mahu membincangkan masalah sebenar, melayan pasangan dengan cara yang tidak sesuai, tidak wajar atas desakan emosional, mengkritik pasangan dengan perkara-perkara yang tidak ada kena mengena dengan masalah sebenar.



Kajian Choo, Levine & Hatfield (1996) mendapati perempuan lebih banyak menyalahkan lelaki bila putus cinta sementara lelaki menyibukkan diri dengan kerjaya atau melibatkan diri dalam aktiviti sukan.

Sememangnya putus cinta dalam perhubungan interpersonal adalah suatu pengalaman menyakitkan. Keperitan psikologikal putus cinta adakalanya tidak tertanggung. Namun perlu disedari dalam kemelut permasalahan putus cinta ada kemanisannya tetapi kebijaksanaan mengatasi segalanya.
 
Sponsored Post

Q-pid

Active Member
Joined
Apr 2, 2009
Messages
2,043
Reaction score
21
Points
25
huish...parah dah kes kau ni NEMO...:p:p:p
 

[email protected]

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jul 16, 2009
Messages
20,561
Reaction score
570
Points
166
kes aku plak menanganai kes putus cinta......plak 2 mmg dh plan nk kawin...skit badan 2 nk handle....plak 2 biz xbrape nk baik....last choice jumpa member2 berbual kosong...dn sibukkn diri dgn kerja.....masa 2 aku nk keje 24 jam pn xkisah janji aku xboleh ddk sorg dn sendiri.....hati cam kosong je...nk terima org lain pn cam ssh....ader yg nk bkwn pn aku bwat xtau jer.....so far skg nie alhamdullilah...masih kuat pegangan agama....dn aku fikir lebih baik menyayanagi keluarga sendiri....dn smpi skg free n available....:)):)):)):))
 

NEMO

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,183
Reaction score
1,041
Points
1,101
aku dulu lebih banyak bersuara utk selesaikan masalah...namun jika tiada penyelesaian.....putuskan hubungan jer...........ilang 1 beban.........bebas dari masalah..
 

NEMO

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,183
Reaction score
1,041
Points
1,101
kes aku plak menanganai kes putus cinta......plak 2 mmg dh plan nk kawin...skit badan 2 nk handle....plak 2 biz xbrape nk baik....last choice jumpa member2 berbual kosong...dn sibukkn diri dgn kerja.....masa 2 aku nk keje 24 jam pn xkisah janji aku xboleh ddk sorg dn sendiri.....hati cam kosong je...nk terima org lain pn cam ssh....ader yg nk bkwn pn aku bwat xtau jer.....so far skg nie alhamdullilah...masih kuat pegangan agama....dn aku fikir lebih baik menyayanagi keluarga sendiri....dn smpi skg free n available....:)):)):)):))
mmg tepat dgnn ayat ni..

perempuan lebih banyak menyalahkan lelaki bila putus cinta sementara lelaki menyibukkan diri dengan kerjaya atau melibatkan diri dalam aktiviti sukan.
 

Mr. K®

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Nov 4, 2008
Messages
9,590
Reaction score
70
Points
75
Ask/Help : Tindakan anda tangani hubungan cinta yg sedang menanti belah <--seblm terbelah baik blah dulu #:-S
 

Maelstrom6121

Super Active Member
Joined
Mar 22, 2007
Messages
8,343
Reaction score
278
Points
81
bagi kata dua.. nak ke tanak... kalo tanak cabut..cari baru :))

* cakap macam snang,tapi sbnrnya aku ni lemah ..huhu..selagi boleh nak selotep je yg nak dah retak2 tu..huhu
 

atlantis

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
35,221
Reaction score
767
Points
161
bila retak tu jgn la menanti belah.

terus blah je..jgn tunggu
 

TamingSari

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 28, 2006
Messages
25,463
Reaction score
158
Points
138
dah leh transfer sikit2 perasaan kasih dan sayang kat org baru.. :))
 
Sponsored Post
Top
Log in Register