BTC USD 35,395.0 Gold USD 1,877.60
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Tiga Peniaga Viral Langgar SOP Diberi Pengurangan, Kompaun RM50,000 Ke RM2,000

biomedik2

Super Active Member
Joined
Jan 19, 2020
Messages
5,225
Reaction score
1,554
Points
151
yg tu aku tak tau ujung pangkal.. wallahuaklam..

tapi dalam isu neelofa up gambar burger dan dituduh menyindir, memang orang yg menuduh sampai sekarang tak dapat membuktikan tuduhan tersebut..

malah ada tuduhan kononnya neelofa merendah-rendahkan abam burger tu, kononnya neelofa angkuh bila up gambar burger tu, dan kononnya neelofa tak puas hati dengan abam burger tu..

tuduhan-tuduhan tu semua tak dapat dibuktikan, tak dapat dijustify, tak dapat disahkan kebenarannya, tak dapat dijelaskan dan tak dapat diterangkan..

kalau tuduhan tu tak betul, neelofa dah termasuk dalam golongan yg teraniaya..

kalau neelofa ambil tindakan undang-undang pada si penuduh-penuduh tak berasas tersebut, sama ada di mahkamah dunia atau mahkamah akhirat, besar kemungkinan neelofa menang..

#sarkastikmode
 
Sponsored Post

midi2020

Super Active Member
Joined
Feb 7, 2012
Messages
5,298
Reaction score
210
Points
83
#sarkastikmode

"Allah SWT mengingatkan, sebahagian prasangka itu perbuatan dosa kerana ia timbul daripada rasa iri hati atau dengki terhadap seseorang. "

 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
Top Poster #4
Joined
Nov 23, 2012
Messages
28,445
Reaction score
3,988
Points
236
Penyampai Berita Kembali Bertugas, Netizen Janji Akan Pertahan Luqman Hariz

Baru-baru ini viral satu posting berkenaan seorang penjual burger yang telah dikompaun RM50,000 kerana tidak mematuhi SOP yang berkuatkuasa semasa PKP dilaksanakan di kelatan. Rata-rata netizen bengang dan beranggapan kompaun tersebut jumlahnya sangat tinggi dan semestinya akan menjadi satu masalah kepada mereka yang terpaksa membayar disaat-saat ekonomi yang tidak menentu sekarang.

Susulan itu, seorang pembaca sebuah stesen tv swasta telah mengeluarkan kata-kata seperti berikut ketika membaca berita.

"Ketika otak yang letaknya di atas. Tapi ada yang bertindak seolah otak di lutut"

Nada yang meluahkan ketidakpuashatian terhadap isu tersebut telah disuarakan oleh seorang pembaca berita secara langsung. tindakan tersebut disifatkan seperti 'otak di lutut' kerana mereka cumalah penjaja kecil dan ada juga yang terpaksa menanggung lebih sepuluh orang isi rumah untuk diberi makan.

Bagaimanapun, kesan daripada percakapan tersebut, PoIis sudah membuka kertas slasatan terhadap kes pembaca berita sebuah stesen televisyen yang mengeluarkan kenyataan berbaur fltnah.

2.jpg

Terdahulu, kenyataan yang dikeluarkan oleh penyampai berita Astro Awani, iaitu Luqman Hariz mendapat sokongan penuh daripada netizen berhubung isu peniaga yang dikenakan kompaun mencecah RM50k disebabkan meIanggar prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara. Tidak berakhir di situ, pihak Astro Awani menerusi satu kenyataan media menjelaskan akan memberi kerjasama yang sepenuhnya kepada pihak polis.


Kembali ‘Beraksi’

3.jpg


Terbaru, menerusi tweet penyampai berita berkenaan menjelaskan, dia sudah kembali bertugas menerusi saluran berita Awani 7.45.
Antara pesanan yang ditinggal netizen ialah jangan gentar dan teruskan membaca berita untuk rakyat. Tak kurang juga ada yang berjanji akan menyokong penyampai berita itu tak kira apa pun akan terjadi kelak. Melihat diruangan komen, ramai netizen memberikan sokongan dan kata-kata semangat kepada penyampai berita tersebut.

2.jpg


3.jpg


4.jpg
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
80,404
Reaction score
12,850
Points
1,906
1620546616368.png


Tunggu hasil rayuan kompaun RM50,000, peniaga colek tak buat persiapan raya​



Diterbitkan 9 May 2021, 12:30 pm

Dikemaskini 1:28 pm



Kerisauan peniaga colek yang dikompaun RM50,000, baru-baru ini, masih belum reda kerana tiada perkembangan membabitkan rayuan jumlah kompaun serta masih menunggu dipanggil pihak berkuasa untuk rundingan.

Mohd Azizi Mohd Nor, 42, salah seorang daripada tiga peniaga yang sebelum ini menjadi tumpuan media selepas dikenakan kompaun RM50,000 itu melahirkan perasaan sebak dan pilu apabila ditanya mengenai persiapan bagi menyambut ketibaan Aidilfitri tahun ini.
Katanya, dia dan isteri tidak membuat sebarang persiapan raya atas sebab masalah kewangan dan mereka tidak dapat berniaga selepas dikompaun pada 25 April lalu.
“Saya dan isteri mengambil keputusan untuk tidak berniaga buat sementara waktu kerana masih bimbang dengan masalah kompaun ini.

“Dalam persiapan raya, saya sebak, saya tak boleh nak cerita. Persiapan raya tak buat langsung. Mungkin setakat termampu sahaja dan makan mana yang ada.

“Anak-anak tidak meminta apa-apa seolah-olah memahami keadaan sekarang. Anak anak yang besar dia faham, cuma yang kecil-kecil ni, macam yang 5 tahun ni saya beli la sikit persiapan raya hasil sumbangan orang,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini, hari ini.

Malaysiakini pada 29 April lalu melaporkan Mohd Azizi dan isterinya, Nik Norwati Nik Loh, dikenakan kompaun RM50,000 kerana beroperasi lebih masa dalam tempoh PKP.

445cd76bbfb2570258600b8b4831a5c1.jpg



Susulan itu mereka mengemukan rayuan kepada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia dengan harapan agar kompaun tersebut dikurangkan dengan jumlah denda paling minimum.

Terdahulu, mengulas isu itu Ketua Polis Kelantan, Shafien Mamat berkata tiga peniaga yang dikenakan kompaun RM50,000 akan dipertimbangkan untuk dikurangkan jumlah kompaun mengikut garis panduan penetapan nilai tawaran kompaun yang ditetapkan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Sementara itu, Mohd Azizi yang juga bapa kepada lima anak yang masih bersekolah itu berkata, persiapan raya tahun ini berbeza berbanding tahun sebelumnya.

“Tahun lepas persiapan boleh dibuat sebab tiada masalah. Baju bolehlah kami sediakan, tapi tahun ini, kami reda dengan masalah yang menimpa.

“Kalau baju raya tu, kami hanya guna yang sedia ada sahaja. Sebab, bukan nak suka ria sangat kerana kita masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP),” katanya.

6fb2cb1a142e3fb831afa368f5ee3669.jpg




Mengulas tentang perkembangan kompaun tersebut, Mohd Azizi menyatakan beberapa pegawai datang ke kedainya untuk melihat keadaan kedai.

“Saya masih bimbang dengan masalah kompaun ini sebab saya orang tak mampu.

“Hari Sabtu dua minggu lepas, ada pegawai datang untuk melihat kedai saya dan mengambil gambar. Mereka ada bertanya tentang kesusahan yang saya hadapi, mungkin untuk selidik lanjut bagi perbincangan pengurangan kompaun itu.

“Sebab hari itu, ada pengumuman ketua polis Kelantan akan panggil untuk bincang isu ini. Jadi, saya masih menunggu untuk perbincangan ini," jelasnya.

 

biomedik2

Super Active Member
Joined
Jan 19, 2020
Messages
5,225
Reaction score
1,554
Points
151
View attachment 368013

Tunggu hasil rayuan kompaun RM50,000, peniaga colek tak buat persiapan raya​



Diterbitkan 9 May 2021, 12:30 pm

Dikemaskini 1:28 pm



Kerisauan peniaga colek yang dikompaun RM50,000, baru-baru ini, masih belum reda kerana tiada perkembangan membabitkan rayuan jumlah kompaun serta masih menunggu dipanggil pihak berkuasa untuk rundingan.

Mohd Azizi Mohd Nor, 42, salah seorang daripada tiga peniaga yang sebelum ini menjadi tumpuan media selepas dikenakan kompaun RM50,000 itu melahirkan perasaan sebak dan pilu apabila ditanya mengenai persiapan bagi menyambut ketibaan Aidilfitri tahun ini.
Katanya, dia dan isteri tidak membuat sebarang persiapan raya atas sebab masalah kewangan dan mereka tidak dapat berniaga selepas dikompaun pada 25 April lalu.
“Saya dan isteri mengambil keputusan untuk tidak berniaga buat sementara waktu kerana masih bimbang dengan masalah kompaun ini.

“Dalam persiapan raya, saya sebak, saya tak boleh nak cerita. Persiapan raya tak buat langsung. Mungkin setakat termampu sahaja dan makan mana yang ada.

“Anak-anak tidak meminta apa-apa seolah-olah memahami keadaan sekarang. Anak anak yang besar dia faham, cuma yang kecil-kecil ni, macam yang 5 tahun ni saya beli la sikit persiapan raya hasil sumbangan orang,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini, hari ini.

Malaysiakini pada 29 April lalu melaporkan Mohd Azizi dan isterinya, Nik Norwati Nik Loh, dikenakan kompaun RM50,000 kerana beroperasi lebih masa dalam tempoh PKP.

View attachment 368014


Susulan itu mereka mengemukan rayuan kepada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia dengan harapan agar kompaun tersebut dikurangkan dengan jumlah denda paling minimum.

Terdahulu, mengulas isu itu Ketua Polis Kelantan, Shafien Mamat berkata tiga peniaga yang dikenakan kompaun RM50,000 akan dipertimbangkan untuk dikurangkan jumlah kompaun mengikut garis panduan penetapan nilai tawaran kompaun yang ditetapkan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Sementara itu, Mohd Azizi yang juga bapa kepada lima anak yang masih bersekolah itu berkata, persiapan raya tahun ini berbeza berbanding tahun sebelumnya.

“Tahun lepas persiapan boleh dibuat sebab tiada masalah. Baju bolehlah kami sediakan, tapi tahun ini, kami reda dengan masalah yang menimpa.

“Kalau baju raya tu, kami hanya guna yang sedia ada sahaja. Sebab, bukan nak suka ria sangat kerana kita masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP),” katanya.

View attachment 368015



Mengulas tentang perkembangan kompaun tersebut, Mohd Azizi menyatakan beberapa pegawai datang ke kedainya untuk melihat keadaan kedai.

“Saya masih bimbang dengan masalah kompaun ini sebab saya orang tak mampu.

“Hari Sabtu dua minggu lepas, ada pegawai datang untuk melihat kedai saya dan mengambil gambar. Mereka ada bertanya tentang kesusahan yang saya hadapi, mungkin untuk selidik lanjut bagi perbincangan pengurangan kompaun itu.

“Sebab hari itu, ada pengumuman ketua polis Kelantan akan panggil untuk bincang isu ini. Jadi, saya masih menunggu untuk perbincangan ini," jelasnya.

Orang lain pun tak buat persiapan raya
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
27,445
Reaction score
2,040
Points
206
Penyampai Berita Kembali Bertugas, Netizen Janji Akan Pertahan Luqman Hariz

Baru-baru ini viral satu posting berkenaan seorang penjual burger yang telah dikompaun RM50,000 kerana tidak mematuhi SOP yang berkuatkuasa semasa PKP dilaksanakan di kelatan. Rata-rata netizen bengang dan beranggapan kompaun tersebut jumlahnya sangat tinggi dan semestinya akan menjadi satu masalah kepada mereka yang terpaksa membayar disaat-saat ekonomi yang tidak menentu sekarang.

Susulan itu, seorang pembaca sebuah stesen tv swasta telah mengeluarkan kata-kata seperti berikut ketika membaca berita.

"Ketika otak yang letaknya di atas. Tapi ada yang bertindak seolah otak di lutut"

Nada yang meluahkan ketidakpuashatian terhadap isu tersebut telah disuarakan oleh seorang pembaca berita secara langsung. tindakan tersebut disifatkan seperti 'otak di lutut' kerana mereka cumalah penjaja kecil dan ada juga yang terpaksa menanggung lebih sepuluh orang isi rumah untuk diberi makan.

Bagaimanapun, kesan daripada percakapan tersebut, PoIis sudah membuka kertas slasatan terhadap kes pembaca berita sebuah stesen televisyen yang mengeluarkan kenyataan berbaur fltnah.


Terdahulu, kenyataan yang dikeluarkan oleh penyampai berita Astro Awani, iaitu Luqman Hariz mendapat sokongan penuh daripada netizen berhubung isu peniaga yang dikenakan kompaun mencecah RM50k disebabkan meIanggar prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara. Tidak berakhir di situ, pihak Astro Awani menerusi satu kenyataan media menjelaskan akan memberi kerjasama yang sepenuhnya kepada pihak polis.


Kembali ‘Beraksi’

View attachment 367161

Terbaru, menerusi tweet penyampai berita berkenaan menjelaskan, dia sudah kembali bertugas menerusi saluran berita Awani 7.45.
Antara pesanan yang ditinggal netizen ialah jangan gentar dan teruskan membaca berita untuk rakyat. Tak kurang juga ada yang berjanji akan menyokong penyampai berita itu tak kira apa pun akan terjadi kelak. Melihat diruangan komen, ramai netizen memberikan sokongan dan kata-kata semangat kepada penyampai berita tersebut.

View attachment 367162

View attachment 367163

View attachment 367164


sebab pulut santan binasa sebab mulut badan binasa​

Maksud: Perkataan yang tajam itu kerap kali mendatangkan kecelakaan kepada diri sendiri

sumber - https://maksudperibahasa.com/sebab-pulut-santan-binasa-sebab-mulut-badan-binasa/
 

kozu

Legendary Member
Joined
Apr 12, 2007
Messages
11,043
Reaction score
231
Points
133
bila agaknya netizen nak kecam sesama netizen.. belambak2 ak tngk kat FB netizen yang langgar SOP ..
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
32,771
Reaction score
1,850
Points
201
View attachment 368013

Tunggu hasil rayuan kompaun RM50,000, peniaga colek tak buat persiapan raya​



Diterbitkan 9 May 2021, 12:30 pm

Dikemaskini 1:28 pm



Kerisauan peniaga colek yang dikompaun RM50,000, baru-baru ini, masih belum reda kerana tiada perkembangan membabitkan rayuan jumlah kompaun serta masih menunggu dipanggil pihak berkuasa untuk rundingan.

Mohd Azizi Mohd Nor, 42, salah seorang daripada tiga peniaga yang sebelum ini menjadi tumpuan media selepas dikenakan kompaun RM50,000 itu melahirkan perasaan sebak dan pilu apabila ditanya mengenai persiapan bagi menyambut ketibaan Aidilfitri tahun ini.
Katanya, dia dan isteri tidak membuat sebarang persiapan raya atas sebab masalah kewangan dan mereka tidak dapat berniaga selepas dikompaun pada 25 April lalu.
“Saya dan isteri mengambil keputusan untuk tidak berniaga buat sementara waktu kerana masih bimbang dengan masalah kompaun ini.

“Dalam persiapan raya, saya sebak, saya tak boleh nak cerita. Persiapan raya tak buat langsung. Mungkin setakat termampu sahaja dan makan mana yang ada.

“Anak-anak tidak meminta apa-apa seolah-olah memahami keadaan sekarang. Anak anak yang besar dia faham, cuma yang kecil-kecil ni, macam yang 5 tahun ni saya beli la sikit persiapan raya hasil sumbangan orang,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini, hari ini.

Malaysiakini pada 29 April lalu melaporkan Mohd Azizi dan isterinya, Nik Norwati Nik Loh, dikenakan kompaun RM50,000 kerana beroperasi lebih masa dalam tempoh PKP.

View attachment 368014


Susulan itu mereka mengemukan rayuan kepada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia dengan harapan agar kompaun tersebut dikurangkan dengan jumlah denda paling minimum.

Terdahulu, mengulas isu itu Ketua Polis Kelantan, Shafien Mamat berkata tiga peniaga yang dikenakan kompaun RM50,000 akan dipertimbangkan untuk dikurangkan jumlah kompaun mengikut garis panduan penetapan nilai tawaran kompaun yang ditetapkan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Sementara itu, Mohd Azizi yang juga bapa kepada lima anak yang masih bersekolah itu berkata, persiapan raya tahun ini berbeza berbanding tahun sebelumnya.

“Tahun lepas persiapan boleh dibuat sebab tiada masalah. Baju bolehlah kami sediakan, tapi tahun ini, kami reda dengan masalah yang menimpa.

“Kalau baju raya tu, kami hanya guna yang sedia ada sahaja. Sebab, bukan nak suka ria sangat kerana kita masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP),” katanya.

View attachment 368015



Mengulas tentang perkembangan kompaun tersebut, Mohd Azizi menyatakan beberapa pegawai datang ke kedainya untuk melihat keadaan kedai.

“Saya masih bimbang dengan masalah kompaun ini sebab saya orang tak mampu.

“Hari Sabtu dua minggu lepas, ada pegawai datang untuk melihat kedai saya dan mengambil gambar. Mereka ada bertanya tentang kesusahan yang saya hadapi, mungkin untuk selidik lanjut bagi perbincangan pengurangan kompaun itu.

“Sebab hari itu, ada pengumuman ketua polis Kelantan akan panggil untuk bincang isu ini. Jadi, saya masih menunggu untuk perbincangan ini," jelasnya.



Ni reason pe plak kene 50k?? Kesalahan berulang?? Ada kereta H ?? Makan daging waklu gak ke
 

kozu

Legendary Member
Joined
Apr 12, 2007
Messages
11,043
Reaction score
231
Points
133
****** MP dan Seleb buat hal ..
lagi ramai netizen buat hal... tngk bil kompoun.. siapa yang dapat bnyak.. tp tunjuk muka dan tak siar kat FB je.. kalau tk kompem kena kecam semasa netizen kih3
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register