BTC USD 37,734.7 Gold USD 1,792.10
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Tidak beri nafkah, bekas suami ingkar mahkamah kena sekatan bank

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,985
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,985
Reaction score
15,855
Points
2,066
Awards
1
Sabtu, 26 Januari 2019 | 2:36pm

26mujahid_1548484560.jpg

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa (kiri) katika hadir Seminar Islam Rahmatan 'Lil Alamin di Dewan Rumah Rehat Teluk Intan. - Foto Noor Hidayah Tanzizi


Cadangan sekatan bank suami liat bayar nafkah akan ke Kabinet

TELUK INTAN: Mekanisme untuk mengenakan tindakan lebih tegas termasuk sekatan bank terhadap lelaki yang liat memberi nafkah kepada bekas isteri dan anak, akan dibawa ke Kabinet bulan depan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof, berkata perkara itu kini di peringkat akhir selepas pihaknya mendapatkan pandangan dari Pejabat Peguam Negara, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Kewangan sebelum dibawa ke Jemaah Menteri untuk kelulusan.

Katanya, penguatkuasaan tindakan itu dijangka dilaksanakan serta-merta tahun ini.

“Ini kerana mahkamah yang menumpukan soal tuntutan nafkah (isteri) dan anak ini juga ada kuasa 'bail live' bermakna ada kuasa penguatkuasaan kepada keputusan mahkamah yang dibuat tetapi tidak dilaksanakan.

"(Contohnya), (suami) boleh pergi ke bank beri surat tunjuk sebab atau boleh teliti harta yang dia ada supaya bekas suami dapat membayar tuntutan nafkah kepada bekas isteri dan anak seperti yang diperintahkan oleh mahkamah," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Islam Rahmatan ‘Lil Alamin di Dewan Rumah Rehat Teluk Intan di sini, hari ini.

Kerajaan sebelum ini dilaporkan bercadang untuk mengetatkan lagi peraturan berkaitan nafkah bagi mengekang lelaki atau suami yang culas melaksanakan tanggungjawab masing-masing.

Mujahid juga dilaporkan berkata, kerajaan sedang memperinci pelaksanaan penguatkuasaan keadilan syariah yang memberi tumpuan kepada wanita yang diceraikan dan tidak mendapat pembelaan.

Mengulas lanjut, Mujahid berkata mekanisme itu bagi membolehkan Jabatan Kehakiman Mahkamah Syariah menggunakan kaedah seperti menuntut nafkah daripada caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan akaun bank suami untuk membayar nafkah kepada isteri yang diceraikan setelah diputuskan oleh Mahkamah Syariah.

"Kebanyakan wanita tidak ada tempat untuk mengadu dari segi penguatkuasaan. Jadi kita melihat keperluan penguatkuasaan kepada wanita yang tidak diberikan keadilan dari sudut nafkah yang sudah diputuskan Mahkamah Syariah," katanya.

https://www.bharian.com.my/berita/n...-bank-suami-liat-bayar-nafkah-akan-ke-kabinet
 
Sponsored Post

dausbiz

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
52,500
Paid Membership
Joined
Apr 27, 2015
Messages
52,500
Reaction score
1,793
Points
596
Baguih la harap satu malaysia buat

Gatai kahwin keluar budak

Last tak mau bagi duit

Haramjaddah

Kalau dah gatai tak mau tanggung semua

Beli toys ka teddy bear setel kes
 

tomie

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
73,894
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,894
Reaction score
8,271
Points
876
Awards
1
Sabtu, 26 Januari 2019 | 2:36pm

26mujahid_1548484560.jpg

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa (kiri) katika hadir Seminar Islam Rahmatan 'Lil Alamin di Dewan Rumah Rehat Teluk Intan. - Foto Noor Hidayah Tanzizi


Cadangan sekatan bank suami liat bayar nafkah akan ke Kabinet

TELUK INTAN: Mekanisme untuk mengenakan tindakan lebih tegas termasuk sekatan bank terhadap lelaki yang liat memberi nafkah kepada bekas isteri dan anak, akan dibawa ke Kabinet bulan depan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof, berkata perkara itu kini di peringkat akhir selepas pihaknya mendapatkan pandangan dari Pejabat Peguam Negara, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Kewangan sebelum dibawa ke Jemaah Menteri untuk kelulusan.

Katanya, penguatkuasaan tindakan itu dijangka dilaksanakan serta-merta tahun ini.

“Ini kerana mahkamah yang menumpukan soal tuntutan nafkah (isteri) dan anak ini juga ada kuasa 'bail live' bermakna ada kuasa penguatkuasaan kepada keputusan mahkamah yang dibuat tetapi tidak dilaksanakan.

"(Contohnya), (suami) boleh pergi ke bank beri surat tunjuk sebab atau boleh teliti harta yang dia ada supaya bekas suami dapat membayar tuntutan nafkah kepada bekas isteri dan anak seperti yang diperintahkan oleh mahkamah," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Islam Rahmatan ‘Lil Alamin di Dewan Rumah Rehat Teluk Intan di sini, hari ini.

Kerajaan sebelum ini dilaporkan bercadang untuk mengetatkan lagi peraturan berkaitan nafkah bagi mengekang lelaki atau suami yang culas melaksanakan tanggungjawab masing-masing.

Mujahid juga dilaporkan berkata, kerajaan sedang memperinci pelaksanaan penguatkuasaan keadilan syariah yang memberi tumpuan kepada wanita yang diceraikan dan tidak mendapat pembelaan.

Mengulas lanjut, Mujahid berkata mekanisme itu bagi membolehkan Jabatan Kehakiman Mahkamah Syariah menggunakan kaedah seperti menuntut nafkah daripada caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan akaun bank suami untuk membayar nafkah kepada isteri yang diceraikan setelah diputuskan oleh Mahkamah Syariah.

"Kebanyakan wanita tidak ada tempat untuk mengadu dari segi penguatkuasaan. Jadi kita melihat keperluan penguatkuasaan kepada wanita yang tidak diberikan keadilan dari sudut nafkah yang sudah diputuskan Mahkamah Syariah," katanya.

https://www.bharian.com.my/berita/n...-bank-suami-liat-bayar-nafkah-akan-ke-kabinet

kalo lelaki yg menganggur camna ?
jadi...sekupang pun duit takdak dlm bank..
kalo kerja pun...gaji habuan dpt bayaq duit pengasuh anak2 ja
baik takyah keja...(tu alasan depa kata lah)
camna tu cek mek?
apa inisiatip kerajaan dlm hal ini? :-?:D



*nak malu apa bossku....bini reja engineer .. :D
 

dausbiz

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
52,500
Paid Membership
Joined
Apr 27, 2015
Messages
52,500
Reaction score
1,793
Points
596
kalo lelaki yg menganggur camna ?
jadi...sekupang pun duit takdak dlm bank..
kalo kerja pun...gaji habuan dpt bayaq duit pengasuh anak2 ja
baik takyah keja...(tu alasan depa kata lah)
camna tu cek mek?
apa inisiatip kerajaan dlm hal ini? :-?:D



*nak malu apa bossku....bini reja engineer .. :D

Tue la dah tau tak dak duit dok gatai nak kahwin

Ambik sabun ka minyak ka toys ka teddy bear

Lepas sendiri

Tak dak apa apa

Nie dah duit pun tak dak

Gatai menikah

Last bini tak mau tak dak duit

Kene bayar nafkah plak kat anak tak dak

Apa nak buat pikiaq la

Bukan dok gatai ja keja
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,985
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,985
Reaction score
15,855
Points
2,066
Awards
1
kalo lelaki yg menganggur camna ?
jadi...sekupang pun duit takdak dlm bank..
kalo kerja pun...gaji habuan dpt bayaq duit pengasuh anak2 ja
baik takyah keja...(tu alasan depa kata lah)
camna tu cek mek?
apa inisiatip kerajaan dlm hal ini? :-?:D



*nak malu apa bossku....bini reja engineer .. :D

masta tomie, kalau gitu kan, bekas isteri boleh mohon dari mahkamah utk sita semua barang bernilai yg atas nama bekas suami
tu antara mekanisme penguatkuasaan jugak

antara mekanisme nya lagi, mohon Mahkamah kuasa perintah pembayaran nafkah ke atas bekas suami kepada bekas isteri
kegagalan berbuat demikian boleh membawa bekas suami ke penjara

tu antaranya lah
 

Name:

Active Member
Messages
2,240
Joined
Dec 25, 2012
Messages
2,240
Reaction score
309
Points
51
patut dah lama buat.

bekas biras aq nafkah anak liat ,tapi ada title dato .
 

Penbiru

CG Top Poster Club
gem
Messages
24,686
Joined
Jan 12, 2008
Messages
24,686
Reaction score
4,118
Points
261
Awards
1
ha tu dia, kena ambik makluman mana mana suami yg ingkar bagi nafkah pada anak anak dan ex wifey

yg ni sokong Mujahid..idea paling bernas...ramai sgt yg keras kepala...ego dan tak nak bertanggungjawab..
 

Penbiru

CG Top Poster Club
gem
Messages
24,686
Joined
Jan 12, 2008
Messages
24,686
Reaction score
4,118
Points
261
Awards
1
Tue la dah tau tak dak duit dok gatai nak kahwin

Ambik sabun ka minyak ka toys ka teddy bear

Lepas sendiri

Tak dak apa apa

Nie dah duit pun tak dak

Gatai menikah

Last bini tak mau tak dak duit

Kene bayar nafkah plak kat anak tak dak

Apa nak buat pikiaq la

Bukan dok gatai ja keja


hang ni Daus..jgn dok cita kat oghang apa hang buat..:)):))
 

a2zextra

Legendary Member
gem
Messages
16,407
Joined
Sep 7, 2013
Messages
16,407
Reaction score
274
Points
141
Masanya untuk menyimpan matawang digital, supaya bekalan dana peribadi terpelihara dari ancaman akibat daripada kawalan oleh bank.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register