BTC USD 37,726.2 Gold USD 1,792.10
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Tidak beri nafkah, bekas suami ingkar mahkamah kena sekatan bank

Sponsored Post

marvelous

Legendary Member
gem
Messages
17,049
Joined
Aug 21, 2006
Messages
17,049
Reaction score
2,964
Points
261
Awards
2
Alhamdulillah, inilah perkara yg selaras dgn islam...membela mereka yg tak terbela..

*berlaku pada kenalan2 sendiri...lelaki tak bayar nafkah utk anak, tapi boleh berjalan2, bermewah2..peringatan utk diri sendiri & sahabat2 lain yg mempunyai anak

dah mahkamah jatuhkan perintah ke...

sebenarnya ramai yang tak tahu....

bila suami ingkar perintah mahkamah...isteri boleh fail kan kes hina mahkamah...

di dapati bersalah...penjara 6 bulan.....
 

marvelous

Legendary Member
gem
Messages
17,049
Joined
Aug 21, 2006
Messages
17,049
Reaction score
2,964
Points
261
Awards
2
Yg nih sokong,
Sbb ramai yg terabai.

sepatutnya dah lama pun....

banyak sangat kita dengar kisah janda hidup susah untuk sara anak...

sebenarnya yang sara anak tu bukan ibu nya....bapa nya...

tp apa yang berlaku...bapa amik sikap lepas tangan....

bekas isteri pula x tahu nak buat apa....

ini ramai yang berlaku.....
 

dausbiz

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
52,500
Paid Membership
Joined
Apr 27, 2015
Messages
52,500
Reaction score
1,793
Points
596
ini aku sokong mujahid......

apa yang baik...aku sokong...

sbb banyak sangat kes lelaki tak bertanggungjawab ini...

yang menyebabkan ibu tunggal merana...

Yer sokong sekat terus akaun bank:)cgrock:)cgrock:)cgrock

Dah lepas ayaq senang senang ka tinggai:mad::mad::mad:
 

mr. x

Active Member
Messages
1,640
Joined
Aug 28, 2007
Messages
1,640
Reaction score
107
Points
43
Benda baik kita sokong,bkn smua benda nak bangkang
 

mynameis

Super Active Member
Messages
6,942
Joined
May 2, 2012
Messages
6,942
Reaction score
253
Points
81
sepatutnya dah lama pun....

banyak sangat kita dengar kisah janda hidup susah untuk sara anak...

sebenarnya yang sara anak tu bukan ibu nya....bapa nya...

tp apa yang berlaku...bapa amik sikap lepas tangan....

bekas isteri pula x tahu nak buat apa....

ini ramai yang berlaku.....

yg bercerai hidup pun sengsara
-tapi masih boleh usaha untuk tuntut nafkah dari si bapa
yang bercerai mati pun sengsara
-yg ni paling ramai wanita dan anak2 sengsara bila wali ambik sikap lepas tangan lepas dapat bahagian pusaka
 

hj_maikel

CG Top Poster Club
gem
Messages
29,826
Joined
May 19, 2010
Messages
29,826
Reaction score
2,325
Points
251
Awards
1
ada isteri yang bercerai x boleh tuntut nafkah seperti kes isteri nusyuz....

tetapi kena di sabitkan nusyuz oleh mahkamah terlebih dahulu...

nafkah anak tetap tanggungjawab bapa...walau isteri tidak layak untuk dapat nafkah selepas cerai kerana kes nusyuz

Sbb tu pentingnya makamah bg menentukan hala tuju perkara ni..
 

marvelous

Legendary Member
gem
Messages
17,049
Joined
Aug 21, 2006
Messages
17,049
Reaction score
2,964
Points
261
Awards
2
yg bercerai hidup pun sengsara
-tapi masih boleh usaha untuk tuntut nafkah dari si bapa
yang bercerai mati pun sengsara
-yg ni paling ramai wanita dan anak2 sengsara bila wali ambik sikap lepas tangan lepas dapat bahagian pusaka

bila wali amik sikap lepas tangan....menjawab lah nanti di akhirat....

tp banyak berlaku dalam masyarakat kita sekarang....

cuma mungkin bercerai mati ini bilangan kes nya tidak lah sebanyak bercerai hidup...

untuk kes bercerai mati....perlu sokongan dari pihak berkuasa untuk membantu ibu tunggal yang kematian suami...

dan mereka yang kaya raya membantu mereka ini melalui tanggungjawba sosial...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register