BTC USD 50,473.6 Gold USD 1,782.64
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Tidak bayar hutang akan ditimpa musibah – MB Perak

eboss

CG Hardcore
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
IPOH 3 Dis. – Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin hari ini memberi ingatan bahawa para peminjam yang masih enggan membayar balik pinjaman pelajaran yang diterima daripada kerajaan negeri akan ditimpa musibah bukan sahaja kepada diri individu itu tetapi juga seluruh keturunannya.

“Musibah yang ditimpa kepada dirinya seperti anak dia sakit, rumah runtuh, kereta rosak... adalah lebih tinggi nilai dan kosnya daripada nilai RM6,000 pinjaman yang enggan dibayarnya,” katanya.

Ada hadis yang menyatakan orang yang tidak membayar hutang segala amal ibadatnya akan terganggu, katanya ketika berucap pada Majlis Penyerahan Cek Pinjaman Pelajaran Pengajian Tinggi kepada Pelajar-Pelajar Anak Negeri Perak Sesi 2008/2009 yang melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi awam dan swasta di sini hari ini.

Beliau berkata, sebanyak 70 peratus daripada peminjam yang enggan menjelaskan pinjaman adalah kalangan masyarakat Melayu Islam dan bakinya adalah kaum lain.

Berita lanjut sila dapatkan akhbar Utusan Malaysia atau langgani e-paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/

Nampak kasar tapi itu lah kenyataan nya...
 
Sponsored Post

nazwa69.net

Super Active Member
Messages
5,729
Joined
Feb 20, 2007
Messages
5,729
Reaction score
61
Points
75
cakap cara lembut, tanak bayar, tepaksa la cakap cara kasar.. walhal perkara tu benar... berhutang tanak bayar, hidup tak tenteram sampai mati... lagi2 pinjaman yang melibatkan org awam.. lagi besar bala...
 

naj2921

Active+ Member
Messages
4,529
Joined
Apr 16, 2008
Messages
4,529
Reaction score
12
Points
25
dah bagi pinjam wat tak paham plak..

masih ramai yang nak pinjam untuk belajar..
 

eboss

CG Hardcore
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
cakap cara lembut, tanak bayar, tepaksa la cakap cara kasar.. walhal perkara tu benar... berhutang tanak bayar, hidup tak tenteram sampai mati... lagi2 pinjaman yang melibatkan org awam.. lagi besar bala...

kalau surat peringatan bank rakyat siap ada tulis tentang hadis hutang tak dibayar kat bawah tu...

:eek:
 

1305

Super Active Member
Messages
9,731
Joined
Sep 19, 2008
Messages
9,731
Reaction score
136
Points
73
kalau surat peringatan bank rakyat siap ada tulis tentang hadis hutang tak dibayar kat bawah tu...

:eek:
ekekeke... mcm pernah dapat je tuan..

huhuhuhuhu
 

zinedine

Banned
Messages
5,741
Joined
Jan 11, 2007
Messages
5,741
Reaction score
22
Points
65
Macam kawan aku la, seorang guru sekolah rendah. Dah berjawatan tetap gaji sebulan RM2500 lebih. Dia ni dah kawin, anak 2 umur 4 & 6 tahun. Bini dia cikgu jugak, berjawatan tetap gaji sama macam dia. Tahun 2006 lepas dia pinjam duit aku kononnya tengah terdesak takde duit nak bayor installment ketalah, sewa rumahlah.

Memula dia nak pinjam RM500, aku bagi la. Sebulan lepas tu nak pinjam lagi RM1100 kononnya utk elak keta dia dari kena tarik. Pastu janji dengan aku nak bayor hujung tahun 2006 semuanya, kira langsai la. Janji punya janji sampai sekarang dah hujung 2008 tak bayor2 jugak.

Tau2 dia banyak main program2 haram & mengarut macam empay, lamp berger. Dah la tu pulak, buat sakit hati aku jer ajak aku join main empay register bawah nama dia. Duit utk bayor hutang aku takde, tapi duit utk main benda2 mengarut macam tu, ada duit pulak. Aku punyalah susah dulu kelaurkan duit semata-mata kesiankan dia & keluarga dia, bila time aku susah dia buat tak tau jer. Hutang semua tak mau bayar walaupun mampu. Padahal gaji kerajaan dah naikkan tahun 2007 lepas. Bila aku siasat sendiri, hidup dia takde la susah sangat, takde la sesak pun. Mampu hidup selesa tapi hutang duit aku. Babii betul!!!!

Sekarang ni, setiap kali lepas solat 5 waktu aku tak lupa mendoakan dia. Aku mengadu kat Allah SWT mintak Dia berikan pengajaran & turunkan pembalasan ke atas kawan aku ni.

Jangan main2 dengan hutang!!!!
 

AMICO66

Super Active Member
Messages
9,637
Joined
May 5, 2008
Messages
9,637
Reaction score
265
Points
91
Adat dunia....bila nak pinjam sanggup merayu. Bila dah dapoat dan sudah bekerja liat membayor...hampeh..
 

akecema

CG Top Poster Club
Messages
23,902
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
23,902
Reaction score
3,020
Points
206
aku ader pinjam rm10k
tp aku xkeje lg mcm mane nak bayo :p
 

incoming

Active Member
Messages
1,017
Joined
Dec 2, 2008
Messages
1,017
Reaction score
2
Points
25
Macam kawan aku la, seorang guru sekolah rendah. Dah berjawatan tetap gaji sebulan RM2500 lebih. Dia ni dah kawin, anak 2 umur 4 & 6 tahun. Bini dia cikgu jugak, berjawatan tetap gaji sama macam dia. Tahun 2006 lepas dia pinjam duit aku kononnya tengah terdesak takde duit nak bayor installment ketalah, sewa rumahlah.

Memula dia nak pinjam RM500, aku bagi la. Sebulan lepas tu nak pinjam lagi RM1100 kononnya utk elak keta dia dari kena tarik. Pastu janji dengan aku nak bayor hujung tahun 2006 semuanya, kira langsai la. Janji punya janji sampai sekarang dah hujung 2008 tak bayor2 jugak.

Tau2 dia banyak main program2 haram & mengarut macam empay, lamp berger. Dah la tu pulak, buat sakit hati aku jer ajak aku join main empay register bawah nama dia. Duit utk bayor hutang aku takde, tapi duit utk main benda2 mengarut macam tu, ada duit pulak. Aku punyalah susah dulu kelaurkan duit semata-mata kesiankan dia & keluarga dia, bila time aku susah dia buat tak tau jer. Hutang semua tak mau bayar walaupun mampu. Padahal gaji kerajaan dah naikkan tahun 2007 lepas. Bila aku siasat sendiri, hidup dia takde la susah sangat, takde la sesak pun. Mampu hidup selesa tapi hutang duit aku. Babii betul!!!!

Sekarang ni, setiap kali lepas solat 5 waktu aku tak lupa mendoakan dia. Aku mengadu kat Allah SWT mintak Dia berikan pengajaran & turunkan pembalasan ke atas kawan aku ni.

Jangan main2 dengan hutang!!!!


orrang jenis nie berhutang bukan di sebabkan sesak tapi habit
 

aidiryatim

Legendary Member
Messages
14,011
Joined
Dec 25, 2006
Messages
14,011
Reaction score
22
Points
120
Macam kawan aku la, seorang guru sekolah rendah. Dah berjawatan tetap gaji sebulan RM2500 lebih. Dia ni dah kawin, anak 2 umur 4 & 6 tahun. Bini dia cikgu jugak, berjawatan tetap gaji sama macam dia. Tahun 2006 lepas dia pinjam duit aku kononnya tengah terdesak takde duit nak bayor installment ketalah, sewa rumahlah.

Memula dia nak pinjam RM500, aku bagi la. Sebulan lepas tu nak pinjam lagi RM1100 kononnya utk elak keta dia dari kena tarik. Pastu janji dengan aku nak bayor hujung tahun 2006 semuanya, kira langsai la. Janji punya janji sampai sekarang dah hujung 2008 tak bayor2 jugak.

Tau2 dia banyak main program2 haram & mengarut macam empay, lamp berger. Dah la tu pulak, buat sakit hati aku jer ajak aku join main empay register bawah nama dia. Duit utk bayor hutang aku takde, tapi duit utk main benda2 mengarut macam tu, ada duit pulak. Aku punyalah susah dulu kelaurkan duit semata-mata kesiankan dia & keluarga dia, bila time aku susah dia buat tak tau jer. Hutang semua tak mau bayar walaupun mampu. Padahal gaji kerajaan dah naikkan tahun 2007 lepas. Bila aku siasat sendiri, hidup dia takde la susah sangat, takde la sesak pun. Mampu hidup selesa tapi hutang duit aku. Babii betul!!!!

Sekarang ni, setiap kali lepas solat 5 waktu aku tak lupa mendoakan dia. Aku mengadu kat Allah SWT mintak Dia berikan pengajaran & turunkan pembalasan ke atas kawan aku ni.

Jangan main2 dengan hutang!!!!
kita senasib:(.. mudah2an kita akan terus berjaya di masa depan k..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register