Tiada MyKad kerana keliru status agama

CG Sponsors




eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
KUALA LUMPUR: Status warganegara dan agama ibu bapa kandung yang tidak jelas pada sijil kelahiran menyebabkan seorang pemuda berumur 22 tahun terpaksa hidup tanpa MyKad sebagai dokumen pengenalan diri.
Pemuda itu berkata, kekeliruan namanya yang ditulis sebagai Nurul Amin Kamarulzaman a/l Hajakamarazaman di dalam sijil kelahiran sedangkan dia dibesarkan dengan cara Islam selepas dia diserahkan kepada Rumah Kanak-Kanak Sultan Abdul Aziz, Kuala Kangsar, Perak sejak berusia lima tahun menjadi antara sebab dia tidak dapat membuat MyKad sehingga kini.

Menurutnya, di dalam sijil kelahiran, nama bapanya ditulis sebagai Hajakamarazaman a/l Abdul Kader manakala ibunya pula Zarinah Abdullah dan berikutan itu pegawai di Jabatan Pendaftaran Negara menyuruhnya mencari ibu bapa kandung terlebih dulu untuk menyenangkan urusan membuat MyKad.

"Ayah saya mempunyai status warganegara Malaysia yang berketurunan India kerana dilahirkan di Johor Bahru tetapi tiada rekod agama diperoleh.

"Sementara itu, ibu saya pula ditulis sebagai Zarinah binti Abdullah yang berketurunan India tetapi tiada status warganegara dan maklumat agama yang diperoleh," katanya, di sini, semalam.
 
Sponsored Post

Firma

Super Active Member
Joined
Mar 9, 2007
Messages
5,310
Reaction score
242
Points
73
sekarang dia da 22 tahun...diserah ketika berusia 5 tahun..

nak cari ibu bapa kandung:-?maybe perlu masa yang lama tu......***** tul pegawai pendaftaran tu.....
 

MaMaRiSsA

Active Member
Joined
May 23, 2009
Messages
1,953
Reaction score
4
Points
25
ish siannye budak ni...tak pasal2 je..
 

lutttfi

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Dec 26, 2007
Messages
7,423
Reaction score
58
Points
70
sebab kesalahan mase lalu~
dapat bahana sekarang~
 

put3bayu

Freshie
Joined
Jan 22, 2010
Messages
46
Reaction score
0
Points
6
kesiannyer...
a/l plak tu..
tapi name mcm pompuan..
mcm mane la dia nk survive hidup..
nk kerja pon x bleh..:(
 

ejoybaik

Super Active Member
Joined
May 22, 2008
Messages
5,534
Reaction score
29
Points
70
apa ler sengal... kan budak tuh dah lebih 18 tahun... kompem dia leh wat keputusan sendiri...

mak ayah dia ntah ada ntah idak....
 

nazim5123

Active+ Member
Joined
Apr 9, 2007
Messages
4,698
Reaction score
41
Points
30
apa ler sengal... kan budak tuh dah lebih 18 tahun... kompem dia leh wat keputusan sendiri...

mak ayah dia ntah ada ntah idak....
undang undang itu tidak memberi kelebihan kepada mereka yang islam tapi hanya memberikan kelebihan kepada mereka yang kafir
 
Sponsored Post
Top
Log in Register