Tiada harga lantai petrol, diesel tp ader cukai??

CG Sponsors




akecema

CG Top Poster Club
Joined
Jan 26, 2007
Messages
21,115
Reaction score
1,994
Points
206
Tiada harga lantai petrol, diesel:)cgrock:)cgrockYAHOO

PUTRAJAYA 19 Dis. – Kerajaan tidak akan menetapkan harga lantai bagi petrol dan diesel sebaliknya hanya menentukan kadar cukai:-?:-? yang boleh dikutip ke atas bahan api itu di peringkat runcit.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, kadar cukai tersebut besar kemungkinan akan ditentukan pada bulan depan.

Menurutnya, ia bagi membolehkan kerajaan mempunyai satu mekanisme penetapan harga bahan api itu yang terbuka dan telus. -Utusan

ape maksud kutip cukai??:-?:-?
 
Last edited:
Sponsored Post

tEnuKLang

Super Active Member
Joined
Nov 6, 2007
Messages
5,656
Reaction score
3
Points
65
lebey kurang aa tuh..istilah laen je, tapi perlaksanaannya lebih kurang harga lantai aa gak...
yg tentu, ia takkan berada pada harga sebenar..bila naik, harga kita dilambung lagi tinggi dari apungan dgn alasan persediaan bila harga minyak dunia naik lagi...bila harga minyak dunia turun, kita letak lagi tinggi gak dari apungan dgn alasan esok bila harga minyak naik, takkan kita nak naikkan lagi...pokoknya, tak pandai urus. tuh je...
 

akecema

CG Top Poster Club
Joined
Jan 26, 2007
Messages
21,115
Reaction score
1,994
Points
206
lebey kurang aa tuh..istilah laen je, tapi perlaksanaannya lebih kurang harga lantai aa gak...
yg tentu, ia takkan berada pada harga sebenar..bila naik, harga kita dilambung lagi tinggi dari apungan dgn alasan persediaan bila harga minyak dunia naik lagi...bila harga minyak dunia turun, kita letak lagi tinggi gak dari apungan dgn alasan esok bila harga minyak naik, takkan kita nak naikkan lagi...pokoknya, tak pandai urus. tuh je...
explaination nih membuatkn aku legi pening:eek::eek:
 

Dianey

Active Member
Joined
Jan 28, 2008
Messages
2,232
Reaction score
72
Points
30
Bila harga minyak naik... kerjaan bagi subsidi..

Bila harga minyak turun... kerajaan kenakan cukai pada rakyat... tu maksudnya..

:mad:


.
 

MoshedFX

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Nov 15, 2007
Messages
8,374
Reaction score
89
Points
70
dulu time harga minyak camni gak..ckp ada subsidi..skang ada cukai plak..adehh...cam kambeng jer gomen nehh...

bela la perut tu besar2 sket..nnti leh runtuh lagi macam2...adehhh :(
 

aidiryatim

Legendary Member
Joined
Dec 25, 2006
Messages
14,011
Reaction score
22
Points
120
kadar cukai tuh = 30 sen lebih dr sepatutnya.. cam tu la..
cth: harga sebenar 2.10.. so harga runcit 1.80.. bila harga sebenar 1.50.. harga runcit 1.20:)):eek:..
tp klu kadar cukai plak.. cth 15% dr harga sebenar..
rege sebenar rm2.. rege runcit =2*1.15=RM2.30..
klu rege sebenar RM1.5, rege runcit =1.5*1.15=RM1.725
:eek:
 
Last edited:

tEnuKLang

Super Active Member
Joined
Nov 6, 2007
Messages
5,656
Reaction score
3
Points
65
kadar cukai tuh = 30 sen lebih dr sepatutnya.. cam tu la..
cth: harga sebenar 1.80.. so harga runcit 2.10.. bila harga sebenar 1.20.. harga runcit 1.50:)):eek:..
tp klu kadar cukai plak.. cth 15% dr harga sebenar..
rege sebenar rm2.. rege runcit =2*1.15=RM2.30..
klu rege sebenar RM1.5, rege runcit =1.5*1.15=RM1.725
:eek:
inilah pembela bangsa melayu, pembela agama islam kononnya...:eek:
 

akecema

CG Top Poster Club
Joined
Jan 26, 2007
Messages
21,115
Reaction score
1,994
Points
206
xmrasa la aku nak rasa
harga sebenarnye :((
 

fms

CG Top Poster Club
Joined
Feb 10, 2007
Messages
20,633
Reaction score
358
Points
141
dulu time harga minyak camni gak..ckp ada subsidi..skang ada cukai plak..adehh...cam kambeng jer gomen nehh...

bela la perut tu besar2 sket..nnti leh runtuh lagi macam2...adehhh :(
cukai diorg nak guna utk pembangunan masyarakat..
harap2 btol laa dan jgn songlap plak..bole guna utk naikkan pendapatan KWSP dan ASB..hehe..
 

ratusanRM

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Apr 8, 2007
Messages
22,690
Reaction score
361
Points
131
nak buat camne.... kita timun, nak lawan durian :(:)((
 
Sponsored Post
Top
Log in Register