BTC USD 41,104.3 Gold USD 1,839.46
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ternakan Ikan Dalam Tangki Kanvas

cak cibo

Active Member
Messages
1,196
Joined
Apr 18, 2018
Messages
1,196
Reaction score
657
Points
81
ngapa sikit sangat bela 30 ekor jer.... macam nak bela dalam akuarium shj...
nak buat hiasan ker nak makan ni...:)

:)

Ini boleh anggap eksperimen + belajaq + hobi + serononk dapat makan hasil sendiri.

InsyaAllah...happy !
 
Sponsored Post

jaws_am

Legendary Member
gem
Messages
18,833
Joined
May 29, 2008
Messages
18,833
Reaction score
7,924
Points
481
Awards
1
Sikit yg saya pernah buat kira2 :)

Tilapia ni tempoh bela utk sampai saiz pasaran.
Saiz pasaran dlm 0.5 kg sekor.
Tempoh bela dlm 6 bulan.

So...kos letrik, buruh boleh kira ikut tempoh tu.

Utk kos makanan pulak..selalu kita kira guna berpa kilo makan utk kilo ikan. ( ikut jenis ikan dan faktor samoingan lain..tapi utk mudah...kita kiralah ikan tilapia ni...food conversion rate dia dlm 1: 1.8
So..setiap kilo ikan..kos makanan ( palet...sbb bela tangki kena bagi palet sja utk elak air jd kotor)...palet dlm rm 2 ....so kali sja... 1.8 x 2..dlm rm 3.6 kos makan per kg ikan tilapia.


Sebenarnya kalau bela tilapia...kalau bela 1000 ekor pun tak boleh lagi utk komersial...untung dlm rm 100 sebulan sja ( anggaran)

Munkin kalau minat nak buat cara mcm ni..tempat terhad..boleh try ikan mahal mcm tengalan, kelah :)

Selalunya Kos dedak yg mahal. Kita xde teknologi murah utk hasilkan dedak.
 

mrvx

Legendary Member
gem
Messages
11,822
Joined
Feb 20, 2009
Messages
11,822
Reaction score
865
Points
171
:)

Ini boleh anggap eksperimen + belajaq + hobi + serononk dapat makan hasil sendiri.

InsyaAllah...happy !
paling seronok.. kamu letak makanan ikan dalam tangan.. ko selam tangan tu.. ikan makan atas tangan kita./.. ada geli geli gerun gitu

p/s: salah satu terapi hidup.... projek ikan KAP jepun .. kena buat kolam 6 kaki dalam
 

cak cibo

Active Member
Messages
1,196
Joined
Apr 18, 2018
Messages
1,196
Reaction score
657
Points
81
Selalunya Kos dedak yg mahal. Kita xde teknologi murah utk hasilkan dedak.


Itulah Tuan...FCR ikan tilapia 1:1.8 ...so kos makanan sja dah rm 5.4 sekilo ikan kalau harga makanan tu rm3 sekilo.

Sebab tu kalau nak buat yg mcm ni ...saya suka buat ikan mahal :)

Saya pernah bela kelah dlm kolam :)...kalau tengok org jual sampai berapa ratus kdg ribu se kilo.

Saya bela buat makan sendiri....benih pun kena beli kedai ikan hiasan rm 20 seko...uu..uu

Tapi anak saya happyyy...

Dia kata...bila tak ada lauk...kita makan kelah sja. :) ( bunyi mcm sedih )
 

cak cibo

Active Member
Messages
1,196
Joined
Apr 18, 2018
Messages
1,196
Reaction score
657
Points
81
Saja nak bagi ingat...kalau bela ikan jenis mcm jelawat ke, kelah ke dlm kolam kecik..kena buat tutup kat atas kolam.

Ikan jelawat saya pernah bela. Lepas masuk kolam depa ni memmg suka lompat keluar. Saya cepat2 kutip masuk balik dlm kolam.
Tapi lepas beberapa hari, depa tak lompat keluar dah.

Tilapia o.k rasanya..tak suka lompat keluar.

Ikan baung pun o.k.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register