BTC USD 34,649.3 Gold USD 1,834.58
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Terkini update :Arab Saudi telah membenarkan saf di Masjidil Haram dirapatkan.

konaLeper

Fun Poster
Messages
827
Joined
Dec 22, 2016
Messages
827
Reaction score
571
Points
71
MASJIDIL HARAM | Saf Dirapatkan Semula, Kapasiti Penuh

Jemaah di Masjidil Haram, Makkah kembali merapatkan saf ketika menunaikan solat bermula dengan solat subuh hari ini.

Solat berjemaah dengan kapasiti penuh itu turut dibenarkan di Masjid Nabawi, Madinah.

terima kasih bos.
Ni dari reddit.

Ada yg komen.

Alhamdullilah Finally!!! I hope to see it in my masjid soon Inshallah
 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
332,501
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
332,501
Reaction score
17,706
Points
2,536
Awards
1
terima kasih bos.
Ni dari reddit.

Ada yg komen.

Alhamdullilah Finally!!! I hope to see it in my masjid soon Inshallah

Harap akan buat gini jugak dekat sini nanti
 

macellsprvive

Active Member
Messages
2,005
Joined
Mar 25, 2013
Messages
2,005
Reaction score
462
Points
51
terima kasih bos.
Ni dari reddit.

Ada yg komen.

Alhamdullilah Finally!!! I hope to see it in my masjid soon Inshallah
Sekarang semua yg pergi sana wajib ambil vaksin covid.

Kat Msia ni sbb ada golongan tolak vaksin, so maybe lambat sikit lah nak jadi mcm sana.

P/s : syukur sempat jejak kaki di sana beberapa bulan sebelum c19 muncul. Alhamdulillah.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
332,501
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
332,501
Reaction score
17,706
Points
2,536
Awards
1
Sekarang semua yg pergi sana wajib ambil vaksin covid.

Kat Msia ni sbb ada golongan tolak vaksin, so maybe lambat sikit lah nak jadi mcm sana.

P/s : syukur sempat jejak kaki di sana beberapa bulan sebelum c19 muncul. Alhamdulillah.

Alhamdulillah
Rezeki tu bang
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,191
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,191
Reaction score
3,196
Points
261
Awards
1
SOP saf solat berjemaah dijangka boleh dirapatkan semula

PUTRAJAYA – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bakal mengatur muzakarah khas pada Rabu ini bagi membincangkan lebih banyak kelonggaran aktiviti di masjid dan surau.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Idris Ahmad berkata, agensi itu telah diarahkan dengan melibatkan Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam.

“Ini termasuklah cadangan supaya prosedur operasi standard (SOP) dikaji untuk dibolehkan susunan saf ketika solat berjemaah dapat dirapat kembali,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.


Langkah itu susulan pengumuman oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengenai peralihan fasa dan kelonggaran SOP Pelan Pemulihan Negara (PPN) kelmarin.

Justeru ujarnya, muzakarah pada kali ini bertujuan mendengar taklimat mengenai penilaian risiko semasa Covid-19 oleh Kementerian Kesihatan dan membincangkan perubahan SOP.

Semalam, kerajaan Arab Saudi mula membenarkan umat Islam di negara itu menunaikan solat fardu berjemaah dengan kembali merapatkan saf selepas lebih setahun perlu dijarakkan.

Video secara langsung suasana jemaah di Masjidil Haram solat dengan saf rapat disiarkan TV AlHijrah turut tular diperkatakan ramai warganet tempatan yang turut merindui situasi itu.

Bagaimanapun, semua pengunjung termasuk di Masjid Nabawi di Madinah, masih wajib lagi memakai pelitup muka serta lengkap dua dos vaksin dan mendaftar dalam aplikasi ditetapkan.

Mengulas lanjut, Idris berkata, semua ahli muzakarah yang terdiri daripada mufti setiap negeri, ahli-ahli dilantik dalam kalangan pakar telah dijemput hadir memperincikan SOP berkenaan.

Beliau menambah, Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara turut akan dijemput untuk memberikan pandangan mereka dalam sesi perbincangan muzakarah khas.

“Saya percaya, satu keputusan demi maslahah umum dapat dicapai dan berharap aktiviti di masjid dan surau khasnya solat berjemaah seperti sediakala dengan SOP tertentu,” katanya.

Terdapat 6,465 buah masjid di seluruh negara dengan Sabah paling banyak iaitu 1,072 buah, manakala surau pula sejumlah 18,257 buah dengan Selangor yang tertinggi iaitu 2,170 buah. – K! ONLINE

Oleh AMREE AHMAD
17 Oktober 2021, 7:28 pm

#Kosmo
#infosemasa
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
332,501
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
332,501
Reaction score
17,706
Points
2,536
Awards
1
SOP saf solat berjemaah dijangka boleh dirapatkan semula

PUTRAJAYA – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bakal mengatur muzakarah khas pada Rabu ini bagi membincangkan lebih banyak kelonggaran aktiviti di masjid dan surau.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Idris Ahmad berkata, agensi itu telah diarahkan dengan melibatkan Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam.

“Ini termasuklah cadangan supaya prosedur operasi standard (SOP) dikaji untuk dibolehkan susunan saf ketika solat berjemaah dapat dirapat kembali,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.


Langkah itu susulan pengumuman oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengenai peralihan fasa dan kelonggaran SOP Pelan Pemulihan Negara (PPN) kelmarin.

Justeru ujarnya, muzakarah pada kali ini bertujuan mendengar taklimat mengenai penilaian risiko semasa Covid-19 oleh Kementerian Kesihatan dan membincangkan perubahan SOP.

Semalam, kerajaan Arab Saudi mula membenarkan umat Islam di negara itu menunaikan solat fardu berjemaah dengan kembali merapatkan saf selepas lebih setahun perlu dijarakkan.

Video secara langsung suasana jemaah di Masjidil Haram solat dengan saf rapat disiarkan TV AlHijrah turut tular diperkatakan ramai warganet tempatan yang turut merindui situasi itu.

Bagaimanapun, semua pengunjung termasuk di Masjid Nabawi di Madinah, masih wajib lagi memakai pelitup muka serta lengkap dua dos vaksin dan mendaftar dalam aplikasi ditetapkan.

Mengulas lanjut, Idris berkata, semua ahli muzakarah yang terdiri daripada mufti setiap negeri, ahli-ahli dilantik dalam kalangan pakar telah dijemput hadir memperincikan SOP berkenaan.

Beliau menambah, Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara turut akan dijemput untuk memberikan pandangan mereka dalam sesi perbincangan muzakarah khas.

“Saya percaya, satu keputusan demi maslahah umum dapat dicapai dan berharap aktiviti di masjid dan surau khasnya solat berjemaah seperti sediakala dengan SOP tertentu,” katanya.

Terdapat 6,465 buah masjid di seluruh negara dengan Sabah paling banyak iaitu 1,072 buah, manakala surau pula sejumlah 18,257 buah dengan Selangor yang tertinggi iaitu 2,170 buah. – K! ONLINE

Oleh AMREE AHMAD
17 Oktober 2021, 7:28 pm

#Kosmo
#infosemasa

Dah ikut macam di Mekah jugak nanti ye
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
332,501
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
332,501
Reaction score
17,706
Points
2,536
Awards
1
Masjid2 kt kampung senyap2 dah rapat dah. Cite habis sini ye

Ada je kat kampung² tak ikut SOP
Report tak report je
 

shah_ae

Legendary Member
gem
Messages
16,515
Joined
Oct 27, 2008
Messages
16,515
Reaction score
992
Points
171
Sbg sorang doktor perubatan, bos sepatutnya bgtau, ada kajian yg lebih kuat mengatakan pelitup muka dapat mengelak penularan c19.
X pe la, masing2 punya kefahaman.
klau terlebih cerdik pun susah jgk idup korang ni...
keje nak pertikai je...
 

konaLeper

Fun Poster
Messages
827
Joined
Dec 22, 2016
Messages
827
Reaction score
571
Points
71
klau terlebih cerdik pun susah jgk idup korang ni...
keje nak pertikai je...
bukan isu terlebih atau terkurang cerdik.
aku punya pandangan, ia lebih menjuruskan kpd ikrar hippokratik.
ok la, xyah panjang2lg isu ni.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register