Telinga berdengung a,k.a Quietus Tinnitus?

CG Sponsors




fnd75

Active Member
Joined
Apr 25, 2006
Messages
1,938
Reaction score
36
Points
35
Salam,

Is anyone ever experienced this problem?

Medicals call it ringging inside ear or Quiteus Tinnitus
...


Apekah penyebabnya????

Anak aku ade masalah tahi telinga keras sampai kena titik ubat bagi cair baru boleh korek keluarkan, itupun doc tk bg pakai cotton bud. kena pakai pengorek telinga besi/plastik yg mcm sudu kecik tu :eek:

Kesian tgk psl tiba2 sakit2 telinga... :((, korang ade solution tak? Takut lama2 jadi Quietus Tinnitus tu nnt :(:)((
 
Sponsored Post

fnd75

Active Member
Joined
Apr 25, 2006
Messages
1,938
Reaction score
36
Points
35
ait.. sorang pun tak penah jumpa masalah ni ke???
 

Mr Giant

Active Member
Joined
Sep 6, 2007
Messages
1,371
Reaction score
4
Points
25
aku pon selalu gak kena camnie.....
xtau camner nk selesaikan......
tetibe je kalo bunyi dengung tu dtg lam telinga....
solution skang...buat xtau je....
 

dr_zool

Legendary Member
Joined
May 26, 2009
Messages
13,409
Reaction score
59
Points
120
mslh taik telinge keras je ke bro
xd saket kepale?
bawak g jump doc,doc ckp ape?
 

carnationmyra

CG Top Poster Club
Joined
May 9, 2008
Messages
22,152
Reaction score
165
Points
123
adik aku yang bongsu pun dulu ada masalah taik tinge dia takleh nak kuarkan...kalau tengok katun...volume tv tinggi sangat...last2 mama aku cek...ha ko! taik tinge selambak....

korek punya korek makin masuk dalam...last2 jumpa doc....guna ubat titis2 tu la...seminggu pastu taik tinge tu kuar sendiri...

eeee..geli aku tengok...da macam bentuk silinder....:))
 

akukurt

Legendary Member
Joined
Feb 9, 2010
Messages
10,592
Reaction score
60
Points
120
pernah gak kene tetibe telinga berdengung.. tapi sekejap aje lah.. 5seconds then ilang..
 

true investor

Active+ Member
Joined
Apr 25, 2007
Messages
2,664
Reaction score
27
Points
30
anak aku dulu time umur dia 5 tahun pun kena masalh ni, so aku bawa jumpa doktor, so doktor tu punya penyelesaian untuk memecahkan tahi telinga keras adalah dengan memasukkan air suling secara perlahan-lahan, tetapi berulang kali sehinggalah tahi telingga ini akhirnya menjadi lembut dan keluar bersama air suling yang di masukkan oleh doktor tersebut. saya perhatikan cara ini sangat efektif dan tidak menyakitkan telinga kanak-kanak. samapi sekarang alhamdulilah telinga anak saya tidak lagi mengalami masalah seperti itu.
 

putra1976

Active Member
Joined
Oct 13, 2010
Messages
1,013
Reaction score
1
Points
25
aku pernah ada masalah taik telinga keras berkumpul dlm telinga. Susah nak dengar masa tu. So aku pergi klinik telinga kat Jalan Ipoh. Doktor tu sedut guna pam then korek...pas tu keluar ketul2, besar lak tuh...then lega rasanya telinga aku. Doktor bagi ubat 'wax' supaya taik telinga tak keras. Doktor syorkan lain kali jgn guna cotton bud sbb dia akan menolak lagi taik telinga ke dlm telinga.
 

carnationmyra

CG Top Poster Club
Joined
May 9, 2008
Messages
22,152
Reaction score
165
Points
123
pernah gak kene tetibe telinga berdengung.. tapi sekejap aje lah.. 5seconds then ilang..
ye lorr..aku slalu gak tinge berdengung....orang kata kalau tinge berdengung...kita kene tutup tinge dan mengucap....

orang kata lagi...ada daun manusia lain di arash sana jatuh dan terkene daun kita....

wallhualam...
 

Megat Sri Rama

CG Top Poster Club
Joined
Aug 28, 2007
Messages
20,277
Reaction score
506
Points
161
dekat watson ada jual alat pencair tahi telinga menggunakan teknik ultrasonic, harganya dalam RM80-RM100.
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register