Tarif air Selangor, KL, Putrajaya mungkin naik 37 peratus..peerrgghh..

CG Sponsors




azrine

Legendary Member
Joined
Jul 22, 2008
Messages
14,535
Reaction score
560
Points
166
PUTRAJAYA 12 Dis. — Seramai 1.5 juta pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya mungkin terpaksa membayar kenaikan tarif air sebanyak 37 peratus jika Kerajaan Selangor tidak menyerahkan aset perkhidmatan airnya kepada Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) Mac tahun depan.

Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor hari ini memberi jaminan tiada langsung kenaikan tarif air di kawasan-kawasan tersebut pada tahun depan sekiranya aset itu diserahkan.

Ini kerana perjanjian konsesi antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Selangor dan Syabas selama 30 tahun antara 1 Januari 2005 hingga 31 Disember 2034 boleh dibatalkan dan tarif air boleh distrukturkan semula setelah penyerahan aset itu, katanya kepada para pemberita di pejabatnya di sini.

Beliau berkata, aset perkhidmatan air Selangor bernilai RM5.5 bilion termasuk paip utama, loji rawatan serta kawasan tadahan air dan aset itu adalah milik kerajaan Selangor dan empat pemegang konsesi air di negeri itu iaitu Syabas, Puncak Niaga, Splash dan Abas.

Penyerahan aset perkhidmatan air Selangor kepada PAAB, di bawah Kementerian Kewangan, bertujuan meringankan beban kewangan pengurusan air di Selangor yang turut membekalkan airnya kepada Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Shaziman berkata, masalah beban kewangan itu dapat dikurangkan kerana PAAB akan mengambil alih pengurusan aset termasuk bebanan hutang mereka melalui perpindahan aset itu dan kemudian menyewakannya semula kepada Kerajaan Selangor dan pemegang konsesinya pada kadar yang rendah.

Beliau menjelaskan PAAB boleh mengambil risiko tersebut kerana kadar faedah pinjaman Kerajaan Persekutuan yang rendah dan tempoh bayar balik pinjaman yang fleksibel berbanding dengan kerajaan negeri yang terpaksa membuat pinjaman bank bagi menguruskan aset perkhidmatan air mereka.

Mengikut perjanjian konsesi itu, tarif air di ketiga-tiga kawasan itu sepatutnya dinaikkan sebanyak 37 peratus pada 1 Januari 2009.

Bagaimanapun, Kerajaan Pusat bersetuju untuk memberi kelonggaran sehingga 31 Mac tahun depan untuk membolehkan kerajaan Selangor menyerahkan aset tersebut kepada PAAB.

Jika tidak, Kerajaan Persekutuan tiada pilihan dan terpaksa memenuhi hak Syabas untuk mendapatkan kenaikan tarif itu seperti termaktub dalam perjanjian konsesi. - Bernama

hadui..air plak nak naik..:-?

Shaziman..Shaziman..wrong timing ler hang kuar statement..


:)cgrock
 
Sponsored Post

xoxo

Active Member
Joined
May 29, 2008
Messages
1,262
Reaction score
0
Points
20
pas ni klau air naik jgn nk sala kn menteri besar selangor..salakn KERAjaan

tu..
 

profesor

Active+ Member
Joined
May 7, 2007
Messages
3,446
Reaction score
265
Points
46
kualiti air kotor pun ada hati nak naikkan air ka..
 

azrine

Legendary Member
Joined
Jul 22, 2008
Messages
14,535
Reaction score
560
Points
166
majoriti kat umah skang pakai water filter..

3-4 hari tengok kat filter tu..

peerrgghh..bender tu masuk selamber jer dalam badan kita..

wrong timing ler ko kuar statement ni Shaziman..

but..tak per ler..ko punyer nasib pon..spai Mac jer..

:)cgrock
 

nazim5123

Active+ Member
Joined
Apr 9, 2007
Messages
4,698
Reaction score
41
Points
30
sapa boleh cerita secara detail bagaimana air kat selangor boleh di swastakan dengan mengaitkan nama mat taik ops silap tulis mat taib
 
Sponsored Post
Top
Log in Register