BTC USD 69,436.6 Gold USD 2,354.44
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Tarekat sufi

Sponsored Post

sebenarnya pebenda dalam video tu saya ni cuma pakai gprs tak tau apa yang ada dalam video tu nak buka memang lambat jadi kot sesaper yang sudi terang kan apa yang aada dalam video tu kat saya

...ciaN meH ak ceter sikit..


..Yg ak faham le..!.
.dlm vid ni UsT..Rasul dahri brcKp ttg
kesesatan ideOlogi...sufi/tasawuf yg perlu didedah kan
tuk setiaP muslim..yG mau mnjaga kemurnian akida nye...
..disamPing diteranGkan asal usul...dari mana.. ..sapa.. aTao lahir nye..seorang yang mula-mula digelar sufi yang pertama, iaitu Abu Hasyim al-Kufi berasal dari Kufah. ...
 
...ciaN meH ak ceter sikit..


..Yg ak faham le..!.
.dlm vid ni UsT..Rasul dahri brcKp ttg
kesesatan ideOlogi...sufi/tasawuf yg perlu didedah kan
tuk setiaP muslim..yG mau mnjaga kemurnian akida nye...
..disamPing diteranGkan asal usul...dari mana.. ..sapa.. aTao lahir nye..seorang yang mula-mula digelar sufi yang pertama, iaitu Abu Hasyim al-Kufi berasal dari Kufah. ...

gitu ker terima kasihlah kerana sudi menerang kan kepada saya apa yang terdapat dalam video tu ..........

insyaallah saya akan mengenalkan apa itu thariqat supaya kita semua dapat menilai adakah thariqat itu sesat ke atau tak ker atau apa ker

bukan niat nak berbahas cuma untuk mengenal kan jer supaya dapat jadi neraca kepada kita semua bukan apa tidak adillah jika kita hanya mendengar dari sebelah pihak jer biarlah kita dengar dari kedua belah pihak kemudian kita sama sama fikirkan

doakan saya mudah mudahan saya mampu menyumbangkan buah fikiran berkenaan thariqat ahli sufi...........

di bawah ini adalah komen positif saya berkenaan thariqat sila rujuk post post dibawah

post 10 kebenaran thariqat ahli sufi 1 (pengertian)

post 11 kebenaran tariqat ahli sufi 2 (sejarah ringkas thariqat ahli sufi 1)

post 17 kebenaran thariqat ahli sufi 3 (sejarah ringkas thariqat ahli sufi 2)

post 31 kebenaran thariqat ahli sufi 4 (sejarah ringkas thariqat ahli sufi 3)

post 62 kebenaran thariqat ahli sufi 5 (sejarah ringkas thariqat ahli sufi 4)
 
Last edited:
bro, kalo takat hujah pakai lagu tu, buat malu ISLAM je. aku tak tgk video tu sbb aku tak minat :))

tp sekurang2nya kalo nak kondem, tgk video tu pastu berhujah pakai dalil.

aku malas nak pikir wahabi ke, syiah ke, asalkan gucap syahadah tu betul, aku anggap sedara je.

musuh kita tu yahudi yg tgh dok tindas org islam palestin tp kita kat sini masih dok bertekak pasal fahaman agama. kembali pada yg pokok dah la.

...hahahaha..lawak ler statement ko beb....

..oo ko tak tgk lagi...ekekekek....

..dah byk kali aku tgk beb...lu tak tgk pon lagi...ekekeke..

..aku setakat fulamak je beb..ta dah hal nyer...tapi byk ulama kat malaysia dah ttg mamat sekor nie beb...ekekeke..

..ko tak leh malas2 FIKIR beb...kene rajin sikit FIKIR dan ZIKIR.. ZIKIR dan FIKIR...ekekekek


..setakat ngucap jer beb? ekekekek....best....

..POKOK besar tak gune gak beb..kalo AKAR nya ROSAK...ekekeke


..salamzzzz......


..lu boleh gi kat sini beb...

http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=27285


p/s: ..mungkin ko trhijab ko tak nampak thread tu dah ada..sila2 baca slow2 ek....
 
sekadar berkongsi video ni.. aku tgk semlaam so sesiapa yang mahir dalam ilmu agama harap boleh la kongsi pendapat.. aku ni memang tak tinggi ilmu agama.. jadi bila ada video macam ni harap yang blaja boleh berkongsi pendapat mereka..bab sufi ni pun aku baru tahu semalam.. harap2 ada yang boleh tolong explain untuk kebaikan ramai warga cg ni..
 
Rasul dahri ni sekitar pertengahan 90an dia ada satu ruangan dlm utusan kalau tk silap,dia bnyk mengkondem golongan sufi dan tarekat dan ada satu artikel tu buat orang melentign betui sbb kenyataan dia salah...aku lupa apa artikel tuh...sungguh aku tk ingat/lupa....dia jugak ada bnyk buku2 agama yg ditulis.,tunggu lah komen dari yg lain pulak.....
 
kebenaran thariqat ahli sufi 1

pengertian

thariqat dari sudut bahasa adalah jalam ,cara ,garis,kedudukan ,keyakinan dan agama

manakala thariqat dari sudut pandangan ahli sufi pula ialah jalan kepada allah dengan mengamalkam ilmu tauhid feqah dan tasawuf

kesimpulannya thariqat adalah bermaksud jalan dan cara untuk mendekatkan diri kepada allah dnegan mengamalkan ilmu feqah tauhid dan tasawuf bagi mendapatkan keredhaan nya supaya kita diterima sebagai hamba dan seterusnya memperoleh rahmatnya

di sini saya tidak mengatakan bahawa thariqat adalah satu satunya cara untuk mendapatkan rahmat allah tetapi thariqat adalah salah satu jalan untuk mendapatkan rahmat allah yang telah di jalani oleh para ahli sufi dan para wali allah dan telah banyak menghasilkan ramai wali allah sehinggan di kurniakan karamah tanda mereka itu adalah wali allah yang seterusnya dapat menunjukkan kemuliaan mereka di siisi allah

tapi jangan pula salah faham bukanlah tujuan kita untuk mendapatkan karamah dalam menjalani thariqat tetapi tujuannya adalah untuk mendapatkan keredhaan allah dalam melalui jalan ini tapi tak salah mengharap menjadi wali allah kerana wali allah ada lah mereka yang dikasihi oleh allah jika kita tidak mempunyai cita cita untuk menjadi mereka yang dikasihi oleh allah itu bermakna kita bercita cita sebaliknya iaitu mereka yang di benci oleh allah nauzubillah .........

nanti kot saya lapang saya akan sambung pula dengan sejarah ringkas thariqat..............
 
Last edited:
kebenaran tariqat ahli sufi 2

sejarah ringkas thariqat ahli sufi 1

kebanyakan ulama sufi sependapat bahawa sufi pertama dalam dunia ini adalah nabi allah adam a.s dengan gelaran adam safiullah bukannya Abu Hasyim al-Kufi seperti mana yang diterangkan oleh ahli sejarah

saya tak pasti bagaimana abu hasyim al kufi boleh mendahului dan mengatasi nabi allah adam sehingga dapat gelaran ahli sufi pertama dalam sejarah dunia kemungkinan pendapat ahli sejarah ini adalah sama seperti pendapat mereka berkenaan teori kemunculan agama kristian yahudi dan islam yang dikatakan bahawa agama kristian telah muncul dan di bawa oleh nabi isa manakala agama yahudi telah muncul dan telah di bawa oleh nabi musa dan agama islam telah muncul dan di bawa oleh nabi muhammad saw sesungguhnya itu adalah kekarutan yang amat karut sebagai orang islam kita wajib percaya bahawa agama islam telah muncul sejak nabi allah adam as lagi dan nabi isa musa dan nabi muhammad kesemua nabi nabi ini sebenarnya telah membawa agama islam yang telah di syariatkan kepada mereka oleh allah tuhan sekalian alam.

di sini saya coretkan sedikit kisah nabi allah adam sehingga beliau terkenal dengan gelaran adam safiullah yang telah saya petik dari kitab kuning tapi saya sudah lupa tajuknya tetapi cerita ini amat lah masyhur, sewaktu nabi allah adam as telah diturunkan dimuka bumi beliau telah merasa loya dan rimas lagi tidak selesa di atas muka bumi ini ditambahlagi dengan kesedihan beliau yang telah bercerai dengan kekasih hati iaitu hawa tetapi apa yang lebih mengharukan beliau kerana beliau telah melanggar perintah allah yang melarang beliau menghampiri pohon kholdi malah telah memakannya

dengan kesedihan dan tekanan yang amat hebat beliau telah bersujud kehadratullah dengan linangan air mata yang amat banyak dan menangis semau maunya tanda kekesalan di atas pelanggaran larangan allah keatasnya sehinggankan air matanya yang telah tertumpah kebumi telah berkumpul dan telah membentuk takungan air pada suatu hari sedang beliau terus bersujud menangis beberapa ekor burung telah terrbang hinggap berhampiran beliau dan telah melihat takungan air itu ,burung burung itu telah minum dan berkata aduhai manis sungguh air ini dari manakah asalnya

nabi allah adam telah mengangkatkan kepalanya kelangit seraya berkata dan munajat wahai tuhan ku tidak cukupkah lagi kau menjadikan aku sebegini sehingga makhlukmu pun ikut menyindirku

lantas allah berfirman wahai adam sesungguhnya air mata mereka yang bertaubat sangat manis disisi ku dan allah juga telah memperkenankan taubat nabi allah adam dan mengampuni beliau

dari kisah taubat nabi allah adam itulah kebanyakan ulama sufi telah sependapat mengatakan nabi allah adam adalah sufi pertama dengan gelaran adam safiullah jika anda ingin lebih memahami anda perlulah membuka kitab tasauf dan melihat sifat mahmudah pertama iaitu taubat dan manusia yang pertama yang paling layak mendapat gelaran sufi adalah nabi allah adam selepas taubatnya telah diterima oleh allah bukannya abu hasyim al kufi

di sini saya tegaskan sesungguhnya kenyataan yang mengatakan abu hayim al kufi adalah sufi pertama adalah satu fitnah yang berniat jahat bukan sahaja kepada nabi allah adam malah kepada golongan sufi juga saya tidak pasti dimanakah ciri ciri nya sehingga abu hasyim layak di gelarkan sebagai sufi pertama dalam sejarah sufi sedangkan nabi allah adam di nilai sebagai sufi pertama setelah beliau bertaubat dan taubatnya telah diterima kerana taubat adalah sifat mahmudah pertama dalam kajian thariqat ahli sufi

malah dalam thariqat naqsyabandiah sekalipun pertama sekali yang di bincangkan sebelum seseorang salik atau murid itu memasuki jalan thariqat naqsyabandiah ialah bab taubat ini amat bertepatan dengan sifat mahmudah yang pertama yang tertulis dalam kitab tasawuf iaitu taubat, bagi tariqat lain saya tidak pasti kerana saya tidak tau dan tidak arif berkenaan thariqat lain namun diharap sahabat sahabat cg dapatlah menyatakan kepentingan taubat dalam perjalanan thariqat masing masing supaya kita dapat sama sama membenteras salah faham terhadap jalan thariqat ahli sufi dan dapat bertukar tukar pendapat berkenaan kepentingan taubat dalam thariqat sufi

selanjutnya insyaallah saya akan teruskan kisah sejarah ringkas thariqat ahli sufi 2 yang wujud dalam zaman nabi muhammad saw dan para sahabat
 
Last edited:
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register