BTC USD 57,598.8 Gold USD 1,831.42
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Tanda Tuhan Murka

mar_design

Fun Poster
Joined
Oct 11, 2008
Messages
233
Reaction score
26
Points
20
untuk renungan bersama...

Di antara tanda Tuhan murka pada seseorang hamba
iailah apabila dis membuat amal ibadah atau kebajikan
dia memandang besar dengan ibadah dan kebajikannya
apabila membuat dosa dan kesalahan
dia memandang kecil sahaja bahkan dilupakan
ia merasakn ibadah dan kebajikannya
boleh menghapus dan menutup dosa-dosanya
kerana banyak ibadah yang di buat
dia terasa aman dan tenang dengan Tuhannya
bahkan rasa senang dan tenang
dengan amal ibadah dan kebajikan yang di buatnya
takut dengan Tuhan sudah tidak ada
dia merasakan Tuhan sudah redha
dia yakin bahawa dia akan selamat
dengan ibadah dan kebajikan yang di buatnya

Apabila Tuhan bertambah murka
dengan amal ibadah dan kebajikan yang di buatnya
datang pula rasa ujub dan riak
kemudian timbul pula sumaaah dan sombong
dengan amal ibadahnya
jika dia tidak sedar juga
Tuhan tambah lagi kemurkaanNya
dengan cara ia memandang orang yang kurang ibadah
dengan pandangan hina
Dia mula mengata dan mengumpat orang lain
kejahatan orang lain dia nampak
kejahatan diri sendiri semakin tidak nampak

Dia pun terus mengerjakan ibadah dan kebajikan
di atas sifat-sifat yang di sebutkan tadi
hinggalh ke akhir hayat umurnya dia pun mati
di atas sikapnya yang di ceritakan tadi
maka dia pun mati di dalam keadaan suul khatimah:(:)(:)((

Wal'iyazubillah...
moga kita tergolong dalam orang2 yg selamat
 
Sponsored Post

g r a n p a

Super Active Member
Joined
Feb 15, 2008
Messages
5,119
Reaction score
44
Points
70
ya Allah...aku penah hilang cash dalam rm450 2 hari lepas...tp aku sadar ada la tu Allah nak tunjukkan sesuatu kat aku..insyAllah...aku redha..
 

ndzul01

Active Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
1,466
Reaction score
0
Points
20
Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu....
 

qreemall

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
19,645
Reaction score
54
Points
120
stakat nih alhamdulillah....
sblm aku sempat nk menyumpah lama2
aku segera terfikir bahawa tiap2
kejadian yg berlaku ade hikmahnye....
trus tenang semula hati slps terfikirkn cmtu....
:):):):):):):):):):):):):):)
 

ifilasaila

Fun Poster
Joined
May 22, 2008
Messages
418
Reaction score
31
Points
20
ya Allah...aku penah hilang cash dalam rm450 2 hari lepas...tp aku sadar ada la tu Allah nak tunjukkan sesuatu kat aku..insyAllah...aku redha..

Tuhan berbuat sesuatu pasti ada sebab dan hikmahnya. jika tidak sekarang mungkin utk kebaikan kita pd masa akan datang...

Dia yg empunya diri kita dan memiliki diri kita, selayaknyalah dia mengambil sesuatu yg dia pinjamkan buat sementara waktu pd kita.. mungkin sbg peringatan buat kita yg sering alpa.. mmg perkataan manusia itu berasal dr kalimah arab 'nasaya' yg bermaksud 'lupa'

nasib baik yg hilang tu duit kita, bukan anak kita atau isteri kita, alhamdulillah juga yg hilang tu bukan akal kita, atau pemandangan kita.. sebab itu sbg manusia kita x perlu sombong dgn pangkat, nama dan mohon dijauhkan kita drp sombong kerana ilmu pengetahuan kita. krn ilmu itu juga pinjaman Tuhan.. bila2 masa shj dia boleh tarik balik apa yg dia pinjamkan kpd kita buat sementara.. moga Tuhan sntiasa redha dgn apa yg diberikan kpd kita..
 

zkry

Super Active Member
Platinum Member
Joined
May 12, 2007
Messages
6,718
Reaction score
109
Points
78
Thanks for sharing....:)paid:)paid
 

mar_design

Fun Poster
Joined
Oct 11, 2008
Messages
233
Reaction score
26
Points
20
stakat nih alhamdulillah....
sblm aku sempat nk menyumpah lama2
aku segera terfikir bahawa tiap2
kejadian yg berlaku ade hikmahnye....
trus tenang semula hati slps terfikirkn cmtu....
:):):):):):):):):):):):):):)

kasih sayang Tuhan tak seperti kasih sayang hambanya. kasih sayng Tuhan berbeza caranya. kalau manusia, sayang pada seseorang diberi orang itu hadiah. tapi kalau Tuhan sayang pd hambanya, diuji dengan berbagai cara, di susahkan dan berbagai-bagai. lihat sahaja nabi ibrahim, Tuhan minta bukti cinta dengan terjun ke dalam api, nabi musa Tuhan minta merentasi laut dalam. mereka tak tahu Tuhan nak beri kemenangan pada akhirnya. jadi mari sama-sama kita memahami reaksi Tuhan pada kita..
 

lanbai

Super Active Member
Joined
Feb 26, 2008
Messages
8,041
Reaction score
5
Points
70
untuk renungan bersama...

Di antara tanda Tuhan murka pada seseorang hamba
iailah apabila dis membuat amal ibadah atau kebajikan
dia memandang besar dengan ibadah dan kebajikannya
apabila membuat dosa dan kesalahan
dia memandang kecil sahaja bahkan dilupakan
ia merasakn ibadah dan kebajikannya
boleh menghapus dan menutup dosa-dosanya
kerana banyak ibadah yang di buat
dia terasa aman dan tenang dengan Tuhannya
bahkan rasa senang dan tenang
dengan amal ibadah dan kebajikan yang di buatnya
takut dengan Tuhan sudah tidak ada
dia merasakan Tuhan sudah redha
dia yakin bahawa dia akan selamat
dengan ibadah dan kebajikan yang di buatnya

Apabila Tuhan bertambah murka
dengan amal ibadah dan kebajikan yang di buatnya
datang pula rasa ujub dan riak
kemudian timbul pula sumaaah dan sombong
dengan amal ibadahnya
jika dia tidak sedar juga
Tuhan tambah lagi kemurkaanNya
dengan cara ia memandang orang yang kurang ibadah
dengan pandangan hina
Dia mula mengata dan mengumpat orang lain
kejahatan orang lain dia nampak
kejahatan diri sendiri semakin tidak nampak

Dia pun terus mengerjakan ibadah dan kebajikan
di atas sifat-sifat yang di sebutkan tadi
hinggalh ke akhir hayat umurnya dia pun mati
di atas sikapnya yang di ceritakan tadi
maka dia pun mati di dalam keadaan suul khatimah:(:)(:)((

Wal'iyazubillah...
moga kita tergolong dalam orang2 yg selamat
harap2 aku x tgolong cam ni...
thanks good info! :)
 

mj12

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
11,812
Reaction score
0
Points
110
kasih sayang Tuhan tak seperti kasih sayang hambanya. kasih sayng Tuhan berbeza caranya. kalau manusia, sayang pada seseorang diberi orang itu hadiah. tapi kalau Tuhan sayang pd hambanya, diuji dengan berbagai cara, di susahkan dan berbagai-bagai. lihat sahaja nabi ibrahim, Tuhan minta bukti cinta dengan terjun ke dalam api, nabi musa Tuhan minta merentasi laut dalam. mereka tak tahu Tuhan nak beri kemenangan pada akhirnya. jadi mari sama-sama kita memahami reaksi Tuhan pada kita..

ye benar seperti apa tuan nyatakan....

adakah kamu pikir kamu sudah cukup berIMAN sedang kan kamu belum lagi di UJI....

DIA bgtau camtuh....:">
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register