BTC USD 44,549.6 Gold USD 1,743.44
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Taktik Kotor Penjual Rumah..Jgn Tertipu.

NEMO

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,190
Reaction score
1,042
Points
1,101
Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda satu isu kepenggunaan yang sangat penting iaitu isu pembelian rumah yang saya dengar daripada ruangan "konsumer" kelolaan saudara Mazlan di Radio 24.

Saudara Mazlan telah menemurah En **han dari Bahagian Aduan Jabatan Perumahan (Maafkan saya kalau silap). Ada beberapa perkara yang saya kira semua pembaca patut tahu ketika membeli rumah agar tidak diperdaya dan ditipu oleh ejen penjual.

Isu ini penting kerana sebagai pengguna yang bijak kita mesti mengetahui beberapa undang-undang ketika membeli rumah. Kejahilan undang-undang boleh menyebabkan kita menjadi mangsa mudah tipu helah si penjual untuk mengaut keuntungan.

Seperti yang saya sebutkan dulu, membeli rumah adalah satu pelaburan yang mungkin menyebabkan kita terhutang seumur hidup. Oleh itu apa salahnya kita menambahkan sedikit ilmu sebelum kita membuat pelaburan ini.


BAYARAN TEMPAHAN

Booking fees atau pembayaran untuk tempahan adalah trend baru pemaju perumahan untuk memastikan bahawa si pembeli meletakkan jaminan bahawa dia akan membeli unit tersebut.

Ada pemaju yang meletakkan 1% daripada harga rumah, ada yang meletakkan RM 1000 dan pada satu ketika saya sendiri pernah diminta meletakkan RM 5000 sebagai bayaran tempahan.


Ejen-ejen yang bijak ini menggunakan kepakaran mereka untuk si pembeli membuat keputusan pada waktu yang singkat. Sekiranya sedang berjalan-jalan di sebuah kompleks membeli belah, anda mungkin terpaksa membuat keputusan membeli kondo atau rumah tersebut pada jangka waktu itu juga.

Segala teknik licik mereka menggunakan pujuk rayu itu juga menggunakan promosi khas seperti percuma "tempat meletak kereta", rebat RM 10,000 atau percuma maintenance fee selama 1 tahun dan sebagainya.

Oleh itu, ramai lah berhempas pulas untuk mencari wang untuk membayar wang tempahan, malah ada yang menggunakan kad kredit mereka sehingga 2-3 keping untuk memastikan bahawa rumah itu dapat ditempah.

Setelah itu, bila anda pulang semula ke rumah dan mendapati bahawa keputusan anda itu telah silap atau anda kurang berkemampuan, anda pasti mahukan wang anda kembali. Anda cuba menghubungi mereka untuk meminta wang anda semula.

Ejen penjual atau pemaju perumahan akan berkata bahawa sekiranya di pembeli TIDAK jadi membeli unit tersebut, maka duit tersebut akan hangus atau hanya 50% sahaja akan dikembalikan. Anda perlu faham bahawa si penjual ini mendapat komisen dengan pembelian ini, oleh itu mereka akan menggunakan segala tipu helah mereka untuk memastikan bahawa jualan itu berjaya.


Kebanyakan pelanggan yang meletakkan RM 200-300 sebagai contoh akan merelakan sahaja kehilangan wang tersebut. Bagaimana pula mereka yang meletakkan wang sehingga RM 5000? Bukankah ini mendatangkan masalah kepada si pembeli.

Mari kita lihat undang-undang berkenaan dengan hal ini. Terdapat satu akta di dalam bahagian perumahan (11.2) yang menyatakan bahawa:-

1. Pemaju atau penjual hanya boleh mengambil wang pendahuluan daripada pembeli setelah mereka menandatangani perjanjian jual beli (S&P).

2. Sekiranya penjual mengambil wang SEBELUM menandatangani apa-apa perjanjian jual beli (dalam kes ini), maka sekiranya pembeli TIDAK MAHU meneruskan pembelian, si penjual perlu memulangkan KESEMUA jumlah wang (100%) TANPA SOALAN.

3. Sekiranya si pembeli mahu meneruskan hasrat untuk membeli, wang yang dibayar tempoh hari boleh digunakan sebagai sebahagian daripada deposit.

Oleh itu, kepada anda yang sudah membayar wang tempahan, sekiranya anda dapati bahawa anda tidak mahu meneruskan, anda boleh meminta kesemua wang anda sekali (100%) tanpa perlu menyatakan sebab kenapa anda tidak mahu meneruskan.

Sekiranya pemaju tidak mahu berbuat demikian anda boleh menyatakan hak anda kepada mereka dan membuat aduan kepada Tribunal Bahagian Perumahan untuk diambil tindakan.


BAYARAN PENDAHULUAN

Bayaran deposit pada kebiasaannya adalah berjumlah 10% daripada harga rumah yang dipersetujui dan dibayar selepas menandatangani perjanjian jual beli. Bayaran pendahuluan atau deposit ini berbeza-beza mengikut harga rumah. Oleh itu nilainya boleh jadi sekadar RM 4000 sehingga beratus ribu.

Mengikut akta yang ada, sekiranya pembeli telah membayar wang deposit sebanyak 10% tetapi mendapati bahawa beliau tidak layak atau tidak berjaya mendapat pinjaman daripada bank-bank berkaitan..

..maka, si pembeli berhak mendapatkan wang pendahuluannya semula. Ini termasuk kepada mereka yang mendapati bahawa mereka disenarai hitam di dalam CCRIS atau CTOS.

Walaupun begitu, si pembeli hanya akan mendapat semula 9% daripada jumlah 10% wang pendahuluan asalnya. Contohnya wang yang dibayar ialah RM 10,000. Si pembeli berhak mendapat semula RM 9000. RM 1000 lagi boleh diambil oleh si penjual sebagai yuran pengurusannya.

Dengan adanya undang-undang sedemikian, maka hak pembeli rumah dilindungi. Terdapat syarikat perumahan yang mementingkan keuntungan akan membuat helah untuk membuat seolah-olah undang-undang berada di pihak mereka, dan mereka yang jahil pula akan menjadi mangsa.
 
Sponsored Post

abg_boyot

Fun Poster
Joined
Jul 2, 2008
Messages
913
Reaction score
0
Points
15
assalammualaikum bro...kwn pun penah terkene tapi bukan deal dgn wakil penjual..dgn owner sndri..mase tu ade surat la kwn buat skali ade tanda tangan saksi..kwn ak jadik nak bli pasal harge die tak munasabah..diorang tak mau kasi balik la deposit 1000 henget kwn tu...bleh tak kwn buat laporan polis untuk kes nie...harap ble bagi pandangan..
 

beepinkyz

Fun Poster
Joined
Jun 28, 2008
Messages
404
Reaction score
0
Points
10
kalau kereta plak camne?
ada akta tak untuk tarik balik bayaran tempahan tue?
 

abgG

Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
1,811
Reaction score
104
Points
33
aku dlm proses nak beli rumah ni
direct ngan owner..
guna kemudahan 'gomen loan'
terlibat gak ngan peruntukan ni...:-?

yg pastinya kita mesti guna khidmat lawyer...
 
Last edited:

adr

Fun Poster
Joined
Aug 25, 2008
Messages
545
Reaction score
1
Points
15
ye aku pun terkena..Hilang seriban, tapi x per aku yakin..setiap yg berlaku itu ada hikmahnya.
 

EncikEx

Legendary Member
Joined
Mar 21, 2007
Messages
12,103
Reaction score
158
Points
123
bawak resit gi wat report... hehehhehe
 

adr

Fun Poster
Joined
Aug 25, 2008
Messages
545
Reaction score
1
Points
15
so kalau rege rumah tu tak munasabah pun ble mintak semule la bro?


Tak dapat..sebab dh dinyatakan dalam surat tu deposit tak akan dipulangkan. Dah cuba tapi alasan dia ..dah termaktup dlm surat resit tu. Tak per..nt aku jadi mcm Donald trump..aku beli property dia ..n fired semua staff dia...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register