BTC USD 38,692.1 Gold USD 1,810.93
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Taksub Pada Tok Guru Kita, Beza Wali Allah dan Syaitan

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
6,635
Reaction score
938
Points
121
Setahu aku hang Tuah bukan sorang tok guru dia,......... Jgn pula banding kan 9 wali songo indon tu
sebab tu sejarahwan kata toknguru hang tuah yg bernama adiputra adalah nama sebenar dia syeikh apa ntah xingat..yg dpt disimpulkan adalah seorg ulama..
 
Sponsored Post

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
6,635
Reaction score
938
Points
121
Betul tuan, Biasa jumpa tok2guru belajar ilmu akhirat je tuan, tak pernah pula Tanya nk berjalan atas air


Tak dapat nk bayangkan apa jawapan tok2guru tu kalau aku betui tanya
amik akhirat..ilmu dunia camtu akan dtg bila tiba masanya..kang kejar ilmu yg tu..xterkejar pulak ilmu akhirat..org yg bersih hati je dpt ilmu camtu..xde nk riak2 menunjuk2..cuma kita je sangka buruk...atau kita yg berasa nk menunjuk2 jika dpt hal tu..wali Allah(ulama)tok guru2 tu adalah kerja dia..
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
4,250
Reaction score
1,259
Points
111
amik akhirat..ilmu dunia camtu akan dtg bila tiba masanya..kang kejar ilmu yg tu..xterkejar pulak ilmu akhirat..org yg bersih hati je dpt ilmu camtu..xde nk riak2 menunjuk2..cuma kita je sangka buruk...atau kita yg berasa nk menunjuk2 jika dpt hal tu..wali Allah(ulama)tok guru2 tu adalah kerja dia..
Amik akhirat, yg dunia akan datang sekali tapi dgn ujian tuan........ Ujian tu yg tak mampu org biasa nak hadapi..... Contoh nak bagi sumbangan amal pada ust tapi ketat macam tak hormat pada ust tu...... Habis naya ust tu
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
6,635
Reaction score
938
Points
121
Amik akhirat, yg dunia akan datang sekali tapi dgn ujian tuan........ Ujian tu yg tak mampu org biasa nak hadapi..... Contoh nak bagi sumbangan amal pada ust tapi ketat macam tak hormat pada ust tu...... Habis naya ust tu
bab ujian quran,dh bgtau pada kemampuan diri..sebab tu quran bgtau..mengaku beriman kene hadapi lah ujian..kerana itulah perlu ilmu..kerana ilmu yg benar tu akan bergantung pada Allah dlm usaha iktiar..
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
4,250
Reaction score
1,259
Points
111
bab ujian quran,dh bgtau pada kemampuan diri..sebab tu quran bgtau..mengaku beriman kene hadapi lah ujian..kerana itulah perlu ilmu..kerana ilmu yg benar tu akan bergantung pada Allah dlm usaha iktiar..
Ujian tu tak sama tuan, ujian wali Allah jauh lebih besar....... Cuma org yg pernah rasa je yg tahu
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
4,250
Reaction score
1,259
Points
111
benar..sebab besar keimanan besarlah ujian dia..jadi jika yg kata rasulullah s a.w sebab dekat dgn Allah dia xkene uji..tu xreti mana..
Jauh beza tuan...... Ujian nabi tak terfikir dek akal kita yg dekat2 akhir zaman ni....... 😭😭😭😭
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
6,635
Reaction score
938
Points
121
cuma dlm bab ujian ni..checklah diri kita..sejauh mana keimanan kita..sebab tu penting dlm bab berguru..kerana doa2 mereka tu..
susah dan senang..taqdir itu tetap beelaku..kerana dh dlm ketetapan Allah..cuma bab selamat tu..jika yg tiada keselamatan bgnya..tu yg bunuh diri..jadi sesatlah..dan bagai2..
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
6,635
Reaction score
938
Points
121
Jauh beza tuan...... Ujian nabi tak terfikir dek akal kita yg dekat2 akhir zaman ni....... 😭😭😭😭
memang jauh pun..barulah kita tahu..mampukah aku jadi spt sahabat s.a.w..yg duduk bersama2 dgn nabi s.a.w. tu..bukan sekadar khayal spt org luar khayal tu..konon2 jika hidup dgn nabi boleh berjuang dgn nabi s.a.w.
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
4,250
Reaction score
1,259
Points
111
memang jauh pun..barulah kita tahu..mampukah aku jadi spt sahabat s.a.w..yg duduk bersama2 dgn nabi s.a.w. tu..bukan sekadar khayal spt org luar khayal tu..konon2 jika hidup dgn nabi boleh berjuang dgn nabi s.a.w.
Tapi nabi dah tinggal mukjizatnya yg paling besar..... Al-Quran Dan sunnahnya
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register