BTC USD 38,657.3 Gold USD 1,810.26
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Taksub Pada Tok Guru Kita, Beza Wali Allah dan Syaitan

MuslimProgrammer

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,945
Reaction score
2,392
Points
151
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Menurut pemahaman saya,
ada satu benda je
kita bole "taksub" dgn manusia.

Nama manusia tersebut Nabi s.a.w.

"Taksub" yg menyebabkan dirinya rasa x senang
kalo ada Sunnah Nabi s.a.w. yg x dapat buat,
sebab yg x dpt dielakkan.
Hatta sunat pun rasa berat utk ditinggalkan.

"Taksub" yg mcm tu yg perlu kita terapkan dlm diri masing2.

ok.... pasal Nabi, aku setuju...

sorry sbb aku tak mention pasal ni....

aku setuju,,, sbb dalam ISLAM, TIDAK ada org yg suci melainkan hanya Nabi sahaja...

yg lain, semua manusia biasa yang tak dapat lari daripada buat silap...

Nabi yang takda dosa pun masih lagi rendah diri dan sentiasa minta ampun dari Allah... apatah lg kita manusia biasa...
 
Sponsored Post

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,651
Reaction score
2,594
Points
201
Taksub = fanatik yg melampau
Lawan kata bg taksub = tasammah (toleransi, berlapang dada)

ni lebih kurang mcm walaun atau macai
Apa saja tok guru sami dia kelentong, pun dia jd yesman hehe

wali = pelindung (singular)
Aulia = pelindung2 (jamak)
Maulana = pelindung ku

bapa wali pd anak
Karomah bapak > bg keizinan anak kawin

kita jgn pikir berat2 sgt
Wali terbang tu fiksyen Huhuh

kita jgn taksub sampai menyekutukan tuhan..sbb ada org menjdkan setan2 sbg pelindung dia

nanti masuk neraka
Tuan suh mkn tahi
Dia pun pakat makan tahi hehe

فَرِيقًا هَدَىٰ وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ ۗ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ
Sebahagian (dari umat manusia) diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan diberi taufiq untuk beriman dan beramal soleh); dan sebahagian lagi (yang ingkar) berhaklah mereka ditimpa kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana sesungguhnya mereka telah menjadikan Syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin (aulia) selain Allah. Serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada dalam petunjuk hidayah
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,651
Reaction score
2,594
Points
201

Sosok ini yang membimbing kami ke jalan Allah​

May 24, 2021
IMG-20210524-WA0021-696x391.jpg

SEJUJURNYA ada dua perkara yang saya iri hati terhadap sosok mulia ini. Pertama ketinggian ilmunya dan kedua ketenangan beliau di tengah hujanan fitnah dan makian. Iri hati itu sekali gus menjadikan hati saya mencintainya kerana Allah.

Beliau adalah wali yang tenggelam dalam zauq dan fana’ kerana hubungannya dengan Allah. Dentuman guruh, petir dan halilintar cacian di sekelilingnya sedikit pun tidak mengganggu asyiknya dengan perjuangan dan ubudiyyahnya kepada Allah.

Advertisement

Beliau sibuk berbisik dengan Allah, lalu tidak lagi menarik baginya perkataan makhluk. Puji dan caci sama sahaja baginya. Bahkan beliau lebih takut kepada pujian berbanding cacian. Sungguh saya iri hati kepadanya.

Dengan ilmunya beliau terus menulis, mengajar dan memberikan tausihah. Di tengah bedilan musuh beliau terus melangkah. Kami abna’ul harakah tidak pernah menyesal berada di belakangnya. Bahkan kami berbangga dengan anugerah Allah kepada kami iaitu seorang Murabbi yang alim, sufi dan mujahid.

Nak kata saya taksub? Katalah, tapi ‘kamu ada, seperti yang kami ada?’

USTAZ MOKHTAR SENIK
Ahli Jawatankuasa Kerja
PAS Pusat – HARAKAHDAILY 24/5/2021
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
6,635
Reaction score
938
Points
121
ok.... pasal Nabi, aku setuju...

sorry sbb aku tak mention pasal ni....

aku setuju,,, sbb dalam ISLAM, TIDAK ada org yg suci melainkan hanya Nabi sahaja...

yg lain, semua manusia biasa yang tak dapat lari daripada buat silap...

Nabi yang takda dosa pun masih lagi rendah diri dan sentiasa minta ampun dari Allah... apatah lg kita manusia biasa...
nabi s.a.w. tu memang suci..diutuskan baginda s.a.w utk manusia jadi suci spt baginda s.a.w. lah..cuma rasul tu maksum..kita x maksum..nabi ajar istigfar solat taubat dan sebagainya..agar bersih dr dosa..
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
6,635
Reaction score
938
Points
121
salam....saja share...ceramah ustaz ni mmg detail...

dan aku rasa penting untuk org2 islam di zaman sekarang..

dia banyak bercakap pasal:
- wali Allah (ciri-ciri wali Allah hanyalah beriman dan bertakwa,, so benda2 mcm ni, hanya ALLAH sahaja yg tahu seseorang tu wali Allah atau tak)
- yang boleh terbang, boleh jadi kebal ke, boleh berjalan atas air.... itu 100% bukan wali Allah...itu bukan org beriman.. itu adalah kerja syaitan (bersekutu dgn jin atau syaitan)....
- bahaya kalau taksub pada Tok Guru kita sehingga kita kata Tok Guru lain semua salah..
- bahaya kalau kita terlalu memuja seorang manusia biasa
- bahaya kalau kita TERLEBIH-LEBIH bersangka baik pada Tok Guru kita (contoh, kalau Tok Guru tu buat kesilapan yg jelas pun, kita tetap bersangka baik "takpe dia org ada ilmu tinggi, dia tau ape dia buat"... ini bahaya)
- tapi pada masa sama, tetap kena hormat org-org yg berilmu (kita tak bersetuju tentang sesuatu perkara, bukanlah bermaksud kita tak hormat dia...tapi kalau tak bersetuju tu, beradab la sikit dlm bertanya, atau bantah)
- kita org islam mesti ikut minhaj yang betul utk cari kebenaran.....bersederhana dlm menangani perbezaan pendapat..
- Allah tak suka kita org Islam berpecah... jadi masing2 jangan taksub dengan Tok Guru masing2... selagi pandangan tu selari dgn Quran & Sunnah, apa salahnya kita terima (supaya dpt mengelakkan pergaduhan sesama Islam)....

selebihnya korang leh tengok sendiri ceramah kt bawah.,.

huh..amik rujukann pun dr org yg bukan dlm bidang ini..memang cacamarba la..berjalan atas air ni..ada bantuan dr syaitan..dinamakan sihir..dan ada juga dr Allah..dinamakan berkat,keramat,kalau kata 100% tu..dia tu tak tau pun hal ni..just nk bercakap je..belajar nya xde.
g belajar dulu..
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
4,250
Reaction score
1,259
Points
111
huh..amik rujukann pun dr org yg bukan dlm bidang ini..memang cacamarba la..berjalan atas air ni..ada bantuan dr syaitan..dinamakan sihir..dan ada juga dr Allah..dinamakan berkat,keramat,kalau kata 100% tu..dia tu tak tau pun hal ni..just nk bercakap je..belajar nya xde.
g belajar dulu..
Berjalan atas air......... Terdapat ilmu yg boleh berjalan atas Air dan juga atas angin tetapi itu bukan ilmu diajar oleh wali Allah,

Keramah wali Allah berbeza ada yg boleh menyingkap masa, berubah tempat, boleh berada 2 tempat dlm 1 masa, boleh bertutur semua bahasa termasuk bintang........... Semua kelebihan itu semata2 utk membantu wali Allah itu beramal dan berdakwah bukan utk menunjuk2
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
6,635
Reaction score
938
Points
121
Berjalan atas air......... Terdapat ilmu yg boleh berjalan atas Air dan juga atas angin tetapi itu bukan ilmu diajar oleh wali Allah,

Keramah wali Allah berbeza ada yg boleh menyingkap masa, berubah tempat, boleh berada 2 tempat dlm 1 masa, boleh bertutur semua bahasa termasuk bintang........... Semua kelebihan itu semata2 utk membantu wali Allah itu beramal dan berdakwah bukan utk menunjuk2
hang je tak jumpa ilmu tu dr tok2guru, ulama2..huhu
kalau x..xhebat lah hang tuah tu..sebab tu org duk takwilkan siapa sebenarnya gurunya..apakah seorg ulama?
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
4,250
Reaction score
1,259
Points
111
hang je tak jumpa ilmu tu dr tok2guru, ulama2..huhu
Betul tuan, Biasa jumpa tok2guru belajar ilmu akhirat je tuan, tak pernah pula Tanya nk berjalan atas air


Tak dapat nk bayangkan apa jawapan tok2guru tu kalau aku betui tanya
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
4,250
Reaction score
1,259
Points
111
hang je tak jumpa ilmu tu dr tok2guru, ulama2..huhu
kalau x..xhebat lah hang tuah tu..sebab tu org duk takwilkan siapa sebenarnya gurunya..apakah seorg ulama?
Setahu aku hang Tuah bukan sorang tok guru dia,......... Jgn pula banding kan 9 wali songo indon tu
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
6,635
Reaction score
938
Points
121
Betul tuan, Biasa jumpa tok2guru belajar ilmu akhirat je tuan, tak pernah pula Tanya nk berjalan atas air


Tak dapat nk bayangkan apa jawapan tok2guru tu kalau aku betui tanya
ilmu ni macam2..kalau ilmu sihir pun bermacam2..xkan xde ilmu yg benar..kisah wali Allah jalan atas ni byk..yg macam kisah dulu2 g mekah atas kapal yg berat kerana taufan..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register