BTC USD 38,540.5 Gold USD 1,810.69
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Taksub Pada Tok Guru Kita, Beza Wali Allah dan Syaitan

MuslimProgrammer

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,945
Reaction score
2,392
Points
151
salam....saja share...ceramah ustaz ni mmg detail...

dan aku rasa penting untuk org2 islam di zaman sekarang..

dia banyak bercakap pasal:
- wali Allah (ciri-ciri wali Allah hanyalah beriman dan bertakwa,, so benda2 mcm ni, hanya ALLAH sahaja yg tahu seseorang tu wali Allah atau tak)
- yang boleh terbang, boleh jadi kebal ke, boleh berjalan atas air.... itu 100% bukan wali Allah...itu bukan org beriman.. itu adalah kerja syaitan (bersekutu dgn jin atau syaitan)....
- bahaya kalau taksub pada Tok Guru kita sehingga kita kata Tok Guru lain semua salah..
- bahaya kalau kita terlalu memuja seorang manusia biasa
- bahaya kalau kita TERLEBIH-LEBIH bersangka baik pada Tok Guru kita (contoh, kalau Tok Guru tu buat kesilapan yg jelas pun, kita tetap bersangka baik "takpe dia org ada ilmu tinggi, dia tau ape dia buat"... ini bahaya)
- tapi pada masa sama, tetap kena hormat org-org yg berilmu (kita tak bersetuju tentang sesuatu perkara, bukanlah bermaksud kita tak hormat dia...tapi kalau tak bersetuju tu, beradab la sikit dlm bertanya, atau bantah)
- kita org islam mesti ikut minhaj yang betul utk cari kebenaran.....bersederhana dlm menangani perbezaan pendapat..
- Allah tak suka kita org Islam berpecah... jadi masing2 jangan taksub dengan Tok Guru masing2... selagi pandangan tu selari dgn Quran & Sunnah, apa salahnya kita terima (supaya dpt mengelakkan pergaduhan sesama Islam)....

selebihnya korang leh tengok sendiri ceramah kt bawah.,.

 
Sponsored Post

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
41,977
Reaction score
1,344
Points
201
bkn ke stgh wali tuh dikurniakan qaromah... wallahualam..
 

MuslimProgrammer

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,945
Reaction score
2,392
Points
151
bkn ke stgh wali tuh dikurniakan qaromah... wallahualam..

ini yg aku tau lah...

wali Allah yang ada karamah, takkan pernah tunjuk karamah dia pada siapa-siapa...
sebab depa tersangat takut org akan takjub pada dia..

kalau kita NAMPAK org yg mmg sengaja tunjuk kesaktian dia tu, kemungkinan itu bkn wali Allah..

boleh baca di:
 

lats840

Active+ Member
Joined
Mar 15, 2009
Messages
2,802
Reaction score
698
Points
81
ada tak wali yang pejam mata dah boleh pergi ke mana2 susah la pkp ni nak balik kampung
Ado tu mmg ado...
Tp tk tau la bleh gelar wali ke tak...
Jap kek langkawi.. Jap kek nilai...
Osah handal org eh...
Huhu..
 

MuslimProgrammer

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,945
Reaction score
2,392
Points
151
Alamak. Yang tukang cakap dalam bideo pun duakalilima takleh pakai, tokoh wahabi lol

boss... mintak maaf la.. aku takda nk bekap siapa-siapa... tp kalau boleh, ilmu yg baik ni, kita respect...

mungkin dia sendiri yg dlm video tu ada pernah buat silap..... tp kalau boleh jgn la kita membenci seseorang tu disebabkan beberapa silap dia..

yg mana silap tu, takpa, ok kita boleh kritik,,,boleh kutuk...

tp yg mana betul tu, apa salahnya kita setuju..

just jgn benci 'orang' tu.... kalau nk benci 'kesalahan' yg dia buat, ok...
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
14,486
Reaction score
4,235
Points
201
Boss..
Ustaz Dr Fathul Bari ni dia lain skit.. Ada mix politik..ada x setuju dgn pas..

Dia mcm akan ada konflik dgn ulama pondok dan sebagainya..

Itu je lah komen aku..

Aku tak tgk pun video tu..

---

Karamah ni ada..
Cuma isu ini isu rare..

Point penting dalam follow "tok guru" adalah melihat kpd akhlaknya..

Namun aku nak kongsi jgk kisah macam mana nabi musa follow nabi khidir dlm memahami ilmu..

Apabila nabi khidir buat benda yg nampak salah pada hemat nabi musa, pada waktu itu nabi musa dah merasa hairan dan pelik..

Ilmu Allah luas..

So kita jdi mcm kena "open", bila xleh terima.. Kita yg kne move on..

---
 

MuslimProgrammer

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,945
Reaction score
2,392
Points
151
Boss..
Ustaz Dr Fathul Bari ni dia lain skit.. Ada mix politik..ada x setuju dgn pas..

Dia mcm akan ada konflik dgn ulama pondok dan sebagainya..

Itu je lah komen aku..

Aku tak tgk pun video tu..

---

Karamah ni ada..
Cuma isu ini isu rare..

Point penting dalam follow "tok guru" adalah melihat kpd akhlaknya..

Namun aku nak kongsi jgk kisah macam mana nabi musa follow nabi khidir dlm memahami ilmu..

Apabila nabi khidir buat benda yg nampak salah pada hemat nabi musa, pada waktu itu nabi musa dah merasa hairan dan pelik..

Ilmu Allah luas..

So kita jdi mcm kena "open", bila xleh terima.. Kita yg kne move on..

---

kalau pendapat dia ada sedikit dipengaruhi oleh politik... itu wallahualam...
aku no komen pasal tu....

tapi ceramah dia dlm video ni, aku rasa aku boleh accept je hujah dia...

terutama pasal kesederhanaan dlm menerima pendapat org...

dalam islam mmg ada sebut pasal "manhaj wasathiy".....

kita org islam kena terima yg kita semua manusia pasti akan ada perbezaan cara berfikir...itu fakta..
kita tak boleh nak paksa semua org ikut satu cara pemikiran sahaja...
mesti akan ada jugak perbezaan walaupun sedikit...
perbezaan ni boleh buat kita bergaduh...
melainkan kalau kita SEMUA ni org ISLAM yang betul-betul mengamalkan kesederhanaan, kita takkan bergaduh (at least, tidak bergaduh teruk lah)..
kita org islam kena bersederhana dlm menyantuni pelbagai pendapat...

TETAPI, tak boleh mcm terlalu open sgt...
dan tak boleh jgk terlalu extreme sgt....

yang penting, tak kira lah pemikiran mcm mana sekali pun,, kalau masih berlandaskan Quran & Sunnah, apa salahnya kita terima...



.
.
.

pasal wali tu,, wallahualam....


.
.
.

pasal taksub dgn Tok Guru pun, aku setuju,, tak boleh taksub dengan mana-mana Tok Guru..

bukannya bermaksud kita tak hormat Tok Guru tu.... tapi cuma bimbang bila terlalu taksub, akan menyebabkan kita bergaduh sesama Islam apabila kita jumpa pendapat dari Tok Guru lain yg berbeza dgn pendapat Tok Guru kita..... dan banyak lagi lah sebenarnya kesan buruk bila kita dah terlalu taksub dgn seseorang...
 
Last edited:

boca120879

Active Member
Joined
Dec 27, 2018
Messages
1,416
Reaction score
811
Points
81
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Menurut pemahaman saya,
ada satu benda je
kita bole "taksub" dgn manusia.

Nama manusia tersebut Nabi s.a.w.

"Taksub" yg menyebabkan dirinya rasa x senang
kalo ada Sunnah Nabi s.a.w. yg x dapat buat,
sebab yg x dpt dielakkan.
Hatta sunat pun rasa berat utk ditinggalkan.

"Taksub" yg mcm tu yg perlu kita terapkan dlm diri masing2.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register