BTC USD 37,842.4 Gold USD 1,776.22
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Tahiyat Akhir untuk Orang Gemuk

farisdnl

Freshie
Joined
Dec 2, 2010
Messages
6
Reaction score
0
Points
3
Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Aku memang perlukan pertolongan dengan Ahli CG kat sini,
aku perlukan pandangan korang untuk lelaki gemuk yang
susah untuk duduk tahiyat akhir..

Cikgu aku selalu cakap yang orang gemuk lain boleh duduk
tahiyat akhir, dan kenapa aku tak boleh..
Ye la, memang diorang gemuk, tapi diorang gemuk perut..
Aku jenis badan besar, dari kaki ke badan besar..

Tapi aku pernah ada terbaca yang, kalau kita susah nak duduk
tahiyat Akhir, kita boleh duduk macam Tahiyat Awal
dalam keadaan selesa dan tidak menggangu solat..

Jadi, apa pandangan korang? :D
 
Sponsored Post

murabbiy

Banned
Joined
Sep 16, 2010
Messages
592
Reaction score
8
Points
15
ni pendapat2 dpd para ulama'

pendapat imam Maliki: duduk tawarruk (duduk tahiyat akhir di msia) dalam setiap 'duduk' dalam solat

pendapat imam Hanafi: duduk iftirasy (duduk tahiyat awal) untuk setiap 'duduk' dalam solat

pendapat imam Syafie: duduk iftirasy utk tahiyat awal dan duduk tawaruk pada tahiyat akhir

pendapat imam Ahmad: kalo solat yang ada satu tahiyat je, tahiyat akhir duduk iftirasy, tapi kalau solat yang ada 2 tahiyat, tahiyat awal duduk iftirasy, tahiyat akhir duduk tawaruk

Imam Nawawi menjelaskan: jika seseorang itu meninggalkan duduk yang sunnah ini, solatnya tidak terbatal. Begitu juga dengan apa jenis duduk sekalipun, samada seseorang itu terbalikkan duduk tahyiat awal (iftirash) dengan duduk tahiyat akhir (tawarruk) atau duduk berlunjur atau bersila atau lain-lain jenis duduk, semua ini tidak membatalkan solat, tetapi dia dikira telah meninggalkan sunnah yang afdal.
 

murabbiy

Banned
Joined
Sep 16, 2010
Messages
592
Reaction score
8
Points
15

Sabda Rasulullah s.a.w: "Berikan kemudahan (kepada orang) dan jangan menyusahkan mereka,berikanlah khabar gembira dan janganlah kamu menjadi mereka menjauhkan diri (daripada Islam)"
(Hadith Riwayat Bukhari; Kitab ilmu, Bab Ma Kana al Nabi (s.a.w) Yatakhawwalukumbi al-Mawizah wa al-'ilm Kay La Yunaffiru. Jil 1)
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,221
Reaction score
833
Points
176
tok sendiri pun tidak dapt tahyat akhir...
 

highway

Active+ Member
Joined
Oct 17, 2009
Messages
4,417
Reaction score
293
Points
46
cikgu mana yg ajor TT tuuu...
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
den pn x mmpu duduk tahiyat akhir dngn btl
 

insyi©

CG Top Poster Club
Joined
Mar 1, 2008
Messages
28,101
Reaction score
177
Points
123
pernah dgr pendapat yg sama......duduk yg plg selesa la...supaya tak mengganggu kekhusyukan solat

sama cam org yg sakit lutut...takleh nak solat berdiri....solat sambil duduk atas kerusi.....adakah dia dpt duduk tawarruk? takleh kan? :)

the same as....org yg solat smbil berlunjur sebelah kaki (mcm anak buah akak) sbb kaki dia takleh bengkok akibat kemalangan....

kalau dah tak selesa.....sakit2 bila nak duduk tawarruk tu.....duduk je cara tahiyyat awal....JANJI SELESA DAN KHUSYUK DLM SOLAT...

ini, kalau nak memenuhi sunnah hinggakan tak selesa...dlm hati dok bersungut..."adusss, sakitnya, lenguhnya"...kalau berjemaah pulak, buatnya imam tu lama dlm duduk tawarruk tu sblm bg salam...kita yg dh lenguh n tak selesa ni...mula la dlm hati..."ishk, bila la imam ni nk bg salam...dah kebas kaki aku ni" :)

Islam itu sungguh mudah...indahnya islam....alhamdulillah!
 

farisdnl

Freshie
Joined
Dec 2, 2010
Messages
6
Reaction score
0
Points
3
Terima Kasih!

Terima kasih kepada saudara murabbiy dan ahli CG yang lain,
lepas ni makin confidentlah aku nak tunaikan solat.. :)cgrock
 

RuthlessFairy

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
May 15, 2009
Messages
27,508
Reaction score
117
Points
128
pernah dgr pendapat yg sama......duduk yg plg selesa la...supaya tak mengganggu kekhusyukan solat

sama cam org yg sakit lutut...takleh nak solat berdiri....solat sambil duduk atas kerusi.....adakah dia dpt duduk tawarruk? takleh kan? :)

the same as....org yg solat smbil berlunjur sebelah kaki (mcm anak buah akak) sbb kaki dia takleh bengkok akibat kemalangan....

kalau dah tak selesa.....sakit2 bila nak duduk tawarruk tu.....duduk je cara tahiyyat awal....JANJI SELESA DAN KHUSYUK DLM SOLAT...

ini, kalau nak memenuhi sunnah hinggakan tak selesa...dlm hati dok bersungut..."adusss, sakitnya, lenguhnya"...kalau berjemaah pulak, buatnya imam tu lama dlm duduk tawarruk tu sblm bg salam...kita yg dh lenguh n tak selesa ni...mula la dlm hati..."ishk, bila la imam ni nk bg salam...dah kebas kaki aku ni" :)

Islam itu sungguh mudah...indahnya islam....alhamdulillah!

yup.
buat je. Tuhan Maha Mengetahui
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register