Xploit Machine
CG Hardcore Club


- Messages
- 67,450
Top Poster #2
- Joined
- Nov 23, 2012
- Messages
- 67,450
- Reaction score
- 7,417
- Points
- 916
- Awards
- 1
20.02.2025 - Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) sekali lagi menegaskan penumpang mempunyai pilihan untuk mendapatkan kembali bayaran tiket masing-masing sekiranya penerbangan mereka terlewat lebih lima jam. Pengarah Hal Ehwal Pengguna Mavcom, Pushpalatha Subramaniam, berkata syarikat penerbangan tempatan dan antarabangsa perlu menyediakan bayaran balik kepada penumpang dalam kaedah pembayaran asal.
“Ini adalah pilihan baru untuk pengguna atau penumpang yang tidak mahu meneruskan perjalanan mereka atau jika tujuan perjalanan mereka tidak lagi relevan. Walaupun syarikat penerbangan masih boleh memberikan kredit penerbangan dan baucar perjalanan, pilihan pertama yang dikemukakan mestilah bayaran balik dalam kaedah pembayaran asal. Pilihan mesti diserahkan kepada pengguna. Perubahan ini juga terpakai kepada gangguan penerbangan di luar kawalan syarikat penerbangan, seperti keadaan cuaca buruk, sekatan kawalan trafik udara (ATC) dan bencana alam seperti letusan gunung berapi atau gempa bumi, atau keadaan lain yang menghalang perjalanan ke destinasi,” katanya.
Perubahan itu adalah sebahagian daripada Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia 2016 (MACPC) yang ditambah baik baru-baru ini. Ia berkuat kuasa pada 1 Sept 2024. Pushpalatha berkata demikian selepas program temu bual The Nation di Bernama TV semalam. Ia dihoskan oleh Jessy Chahal.
Mavcom Sentiasa Pantau
Katanya kod yang ditambah baik itu mengandungi beberapa perubahan penting untuk mengukuhkan hak pengguna dan memastikan ketelusan serta akauntabiliti yang lebih tinggi dalam industri penerbangan. Pushpalatha berkata sekiranya pengguna memilih untuk tidak meneruskan perjalanan, syarikat penerbangan perlu memberikan bayaran balik mandatori surcaj bahan api, cukai, yuran dan caj seperti levi berlepas, caj perkhidmatan penumpang (PSC) dan fi karbon. Dia juga berkata pengguna kini perlu dimaklumkan sekurang-kurangnya dua minggu lebih awal tentang sebarang perubahan pada waktu berlepas yang dijadualkan (STD).
"Ini terpakai kepada kedua-dua tiket yang boleh dibayar balik dan tidak boleh dikembalikan. Syarikat penerbangan dibenarkan membuat perubahan pada STD yang disebabkan oleh isu teknikal dan cuaca buruk. Bagaimanapun, atas sebab komersial, mereka tidak lagi dibenarkan membuat perubahan pada STD dalam tempoh dua minggu sebelum tarikh berlepas. Di bawah Seksyen 22 MACPC, jika syarikat penerbangan tidak mematuhi peraturan ini, penalti kewangan boleh dikenakan. Syarikat penerbangan boleh dikenakan penalti kewangan sehingga RM200,000 bagi kesalahan pertama dan 10 kali ganda penalti bagi kesalahan kedua atau seterusnya,” katanya.
Menurut Pushpalatha Mavcom memantau pematuhan terhadap peraturan berkenaan melalui aduan pengguna dan data yang dikemukakan oleh syarikat penerbangan yang dikehendaki melaporkan kepada suruhanjaya tersebut secara bulanan.
Menurut dia lagi, Mavcom mengenakan penalti kewangan secara kumulatif berjumlah RM4.85 juta ke atas syarikat penerbangan kerana tidak mematuhi MACPC. Kod tersebut, katanya, juga mewajibkan semua penerbangan yang dibatalkan dikeluarkan segera dari semua platform tempahan, termasuk yang dikendalikan oleh ejen pelancongan dalam talian dan luar talian. Langkah itu, menurut Pushpalatha, adalah untuk melindungi pengguna daripada membeli tiket untuk penerbangan yang tidak tersedia. Sekiranya berlaku isu terlebih tempahan tiket, tambahnya, syarikat penerbangan perlu memaklumkan pengguna di kaunter daftar masuk atau pintu berlepas jika mereka tidak dibenarkan menaiki penerbangan tersebut, namun dilarang untuk memaksa penumpang keluar sekiranya mereka sudah menaiki pesawat. Selain itu, jelasnya lagi, tempoh masa untuk pengguna mengemukakan aduan telah dilanjutkan daripada satu tahun kepada dua tahun bagi membolehkan lebih banyak masa untuk pengguna mendapatkan penyelesaian bagi isu berkaitan perjalanan udara mereka. Pun begitu, katanya, pengguna digalakkan untuk membuat aduan sebaik sahaja mereka mengalami gangguan penerbangan.
Berita asal https://www.malaysiakini.com/news/735098
“Ini adalah pilihan baru untuk pengguna atau penumpang yang tidak mahu meneruskan perjalanan mereka atau jika tujuan perjalanan mereka tidak lagi relevan. Walaupun syarikat penerbangan masih boleh memberikan kredit penerbangan dan baucar perjalanan, pilihan pertama yang dikemukakan mestilah bayaran balik dalam kaedah pembayaran asal. Pilihan mesti diserahkan kepada pengguna. Perubahan ini juga terpakai kepada gangguan penerbangan di luar kawalan syarikat penerbangan, seperti keadaan cuaca buruk, sekatan kawalan trafik udara (ATC) dan bencana alam seperti letusan gunung berapi atau gempa bumi, atau keadaan lain yang menghalang perjalanan ke destinasi,” katanya.
Perubahan itu adalah sebahagian daripada Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia 2016 (MACPC) yang ditambah baik baru-baru ini. Ia berkuat kuasa pada 1 Sept 2024. Pushpalatha berkata demikian selepas program temu bual The Nation di Bernama TV semalam. Ia dihoskan oleh Jessy Chahal.
Mavcom Sentiasa Pantau
Katanya kod yang ditambah baik itu mengandungi beberapa perubahan penting untuk mengukuhkan hak pengguna dan memastikan ketelusan serta akauntabiliti yang lebih tinggi dalam industri penerbangan. Pushpalatha berkata sekiranya pengguna memilih untuk tidak meneruskan perjalanan, syarikat penerbangan perlu memberikan bayaran balik mandatori surcaj bahan api, cukai, yuran dan caj seperti levi berlepas, caj perkhidmatan penumpang (PSC) dan fi karbon. Dia juga berkata pengguna kini perlu dimaklumkan sekurang-kurangnya dua minggu lebih awal tentang sebarang perubahan pada waktu berlepas yang dijadualkan (STD).
"Ini terpakai kepada kedua-dua tiket yang boleh dibayar balik dan tidak boleh dikembalikan. Syarikat penerbangan dibenarkan membuat perubahan pada STD yang disebabkan oleh isu teknikal dan cuaca buruk. Bagaimanapun, atas sebab komersial, mereka tidak lagi dibenarkan membuat perubahan pada STD dalam tempoh dua minggu sebelum tarikh berlepas. Di bawah Seksyen 22 MACPC, jika syarikat penerbangan tidak mematuhi peraturan ini, penalti kewangan boleh dikenakan. Syarikat penerbangan boleh dikenakan penalti kewangan sehingga RM200,000 bagi kesalahan pertama dan 10 kali ganda penalti bagi kesalahan kedua atau seterusnya,” katanya.
Menurut Pushpalatha Mavcom memantau pematuhan terhadap peraturan berkenaan melalui aduan pengguna dan data yang dikemukakan oleh syarikat penerbangan yang dikehendaki melaporkan kepada suruhanjaya tersebut secara bulanan.
Menurut dia lagi, Mavcom mengenakan penalti kewangan secara kumulatif berjumlah RM4.85 juta ke atas syarikat penerbangan kerana tidak mematuhi MACPC. Kod tersebut, katanya, juga mewajibkan semua penerbangan yang dibatalkan dikeluarkan segera dari semua platform tempahan, termasuk yang dikendalikan oleh ejen pelancongan dalam talian dan luar talian. Langkah itu, menurut Pushpalatha, adalah untuk melindungi pengguna daripada membeli tiket untuk penerbangan yang tidak tersedia. Sekiranya berlaku isu terlebih tempahan tiket, tambahnya, syarikat penerbangan perlu memaklumkan pengguna di kaunter daftar masuk atau pintu berlepas jika mereka tidak dibenarkan menaiki penerbangan tersebut, namun dilarang untuk memaksa penumpang keluar sekiranya mereka sudah menaiki pesawat. Selain itu, jelasnya lagi, tempoh masa untuk pengguna mengemukakan aduan telah dilanjutkan daripada satu tahun kepada dua tahun bagi membolehkan lebih banyak masa untuk pengguna mendapatkan penyelesaian bagi isu berkaitan perjalanan udara mereka. Pun begitu, katanya, pengguna digalakkan untuk membuat aduan sebaik sahaja mereka mengalami gangguan penerbangan.
Berita asal https://www.malaysiakini.com/news/735098