BTC USD 32,773.2 Gold USD 1,802.30
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Surat wasiat 3 pengebom Bali

king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
cuba pelajari sejarah perkembangan islam tu...
mcm mana islam berkembang ke Sepanyol... India.. Afrika.. dll

Ya saudara....mmg betul ada negara yang tersebar dengan peperangan, namun tahukah ada juga negara yang di tawan dengan menggunakan dakwah?

Andalusia (Sepanyol) ketika itu terkenal dengan sikap permusuhan terhadap Islam sehinggakan di bunuh pendakwah-pendakwah Islam yang pergi ke sana, dan ada diantara orang-orang Islam di sana di halang dari menunaikan kewajipan seperti bersolat dan lain-lain. Itu lah pra-syarat Islam jika kita hendak 'melanggar' sesuatu negara demi Islam.....

betulkan saya jikalau saya salah.....
 
Sponsored Post

Nazzrie

Active Member
Joined
Aug 14, 2007
Messages
2,356
Reaction score
19
Points
25
Jihad memang dituntut, tp bukan dengan membunuh. sekiranya dalam peperangan tu lain la cerita, ni org yg dibunuh tu org awam. tak kira la dieorang buat dosa besar satu bumi sekalipun, org Islam tiada hak untuk membunuh sebarangan. hatta dalam Hudud sekalipun...tiada hukuman "BOM SAMPAI MATI"...

Aku sokong Jihad, tp biarlah dengan tatacara yg betul. Sekiranya BOM ORG AWAM dianggap "Jihad", sama je mcm org Yahudi. Org Yahudi pun bunuh umat Islam Palestin untuk "menuntut hak" tanah asal mereka...

...Berjihadlah dengan cara yang betul....
 

AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
cuba pelajari sejarah perkembangan islam tu...
mcm mana islam berkembang ke Sepanyol... India.. Afrika.. dll

berkembangnya islam bukan semata-mata di mata pedang...
para sahabat semuanya mengangkat pedang hanya bila keadaan memerlukan dan jihad yang dilakukan hanya bila jihad di rumah dilaksanakan dulu...

seharusnya kita kena lihat perkembangan islam di rantau ini sendiri bukan melalui pertempuran..tetapi keindahan budi bahasa para saudagar dari sana yang menang peran psikologi dgn para pemerintah di rantau ini yang rata-ratanya fahaman anisme dan hinduism. perang hanyalah jalan terakhir bila keadaaan amat memerlukan dan mendesak
 

lovebattery

Banned
Joined
Dec 11, 2007
Messages
1,280
Reaction score
13
Points
25
Rasulullah tidak diutus dengan pedang sebenarnya malahan Allah mengutusnya untuk menyebarkan kasih sayang dan Nur Islam, perang dan pedang ini HANYA lah sebagai 'last resolution' setelah semua dakwah, musyawarah, toleransi dan syarat-syarat Islam itu di engkari dan di langgar. Rasulullah tidak pernah mengajar umat Islam menjadi pembengis, cepat naik angin dan cepat ambil tindakan melulu, ingat lah saudara-saudara seagama ku, JIHAD itu luas pengertiannya dan jugak bukan MUDAH mendapat status mati syahid melainkan jika kita benar-benar mengikut garis panduan Al-Quran dan Hadis.

Jihad cara peperangan di zaman Rasulullah lain jika dibandingkan di zaman sekarang, Rasulullah juga tak pernah menganiaya musuh-musuh Islam; Baginda berperang secara berdepan, bukan dengan cara bersembunyi. Baginda terlebih dahulu berdakwah dan bertoleransi dengan puak kafir sebelum mengambil jalan peperangan. Baginda hanya mempertahankan hak-hak Islam setelah Baginda mendapati sudah tidak boleh lagi diselesaikan dengan keamanan apabila masyarakat kafir setempat menghalang urusan IBADAH umat Islam.

Fikir-fikirkan lah dan betulkan saya jikalau salah......

sokong...

jihad tu luas pengertiannya.
org islam yg bunuh org kafir sesuka hati punakan dapat laknat dan azab dari allah.
allah tu adil.
islam dan jihad bukannya lesen untuk kita claim kita yg terbaik dan org lain semua salah..
bukan jugak lesen utk bunuh sesiapa yg tak percaya apa yg kita percaya...
"biar kamu dgn agama mu dan aku dgn agama ku" -al-kafirun-
 

profesor

Active+ Member
Joined
May 7, 2007
Messages
3,446
Reaction score
265
Points
46
Semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah SWT..
hanya Allah sahaja yang tahu..
Mereka berjihad dengan berperang..
Umat Islam berjihad melawan hawa nafsu..
Jangan dipertikaikan apa yang kita tidak tahu..
Sekarang ni fatwa pun boleh dilawan..
 

lovebattery

Banned
Joined
Dec 11, 2007
Messages
1,280
Reaction score
13
Points
25
Semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah SWT..
hanya Allah sahaja yang tahu..
Mereka berjihad dengan berperang..
Umat Islam berjihad melawan hawa nafsu..
Jangan dipertikaikan apa yang kita tidak tahu..
Sekarang ni fatwa pun boleh dilawan..


semoga allah ampunkan jgk dosa2 org2 yg terbunuh kat bali tu.
kita cuma tahu apa yg kita boleh nampak, dengar, fikir, dan faham.
yg selebihnya kita serah pada tuhan.
kalau baik, biar tuhan bagi balasan yg setimpal.
dan kalau buruk pun biar tuhan bagi balasan yg setimpal jgk.
wallahualam.
 

SHAMSUL

Fun Poster
Joined
Apr 2, 2008
Messages
348
Reaction score
0
Points
10
sampai sekarang aku tak faham pasal mati syahid mereka ini...yang aku faham masa zaman peperangan Nabi kita dahulu...itu baru mati syahid....BERPERANG DALAM MEDAN PERTEMPURAN IAITU MUSUH ORG ISLAM BERSEDIA BERPERANG DENGAN UMAT ISLAM DENGAN SENJATA...adakah kita boleh membunuh org kafir..sedangkan pada masa itu mereka iaitu org kafir tiada senjata untuk pertahankan diri mereka SEPERTI MANA DI BALI ITU...(masih aku tak faham)...kenapa mereka tidak bom sahaja di ISrael atau di Amerika...(masih aku tak faham)
 

oktel

Fun Poster
Joined
Mar 12, 2007
Messages
615
Reaction score
11
Points
15
Rasulullah tidak diutus dengan pedang sebenarnya malahan Allah mengutusnya untuk menyebarkan kasih sayang dan Nur Islam, perang dan pedang ini HANYA lah sebagai 'last resolution' setelah semua dakwah, musyawarah, toleransi dan syarat-syarat Islam itu di engkari dan di langgar. Rasulullah tidak pernah mengajar umat Islam menjadi pembengis, cepat naik angin dan cepat ambil tindakan melulu, ingat lah saudara-saudara seagama ku, JIHAD itu luas pengertiannya dan jugak bukan MUDAH mendapat status mati syahid melainkan jika kita benar-benar mengikut garis panduan Al-Quran dan Hadis.

Jihad cara peperangan di zaman Rasulullah lain jika dibandingkan di zaman sekarang, Rasulullah juga tak pernah menganiaya musuh-musuh Islam; Baginda berperang secara berdepan, bukan dengan cara bersembunyi. Baginda terlebih dahulu berdakwah dan bertoleransi dengan puak kafir sebelum mengambil jalan peperangan. Baginda hanya mempertahankan hak-hak Islam setelah Baginda mendapati sudah tidak boleh lagi diselesaikan dengan keamanan apabila masyarakat kafir setempat menghalang urusan IBADAH umat Islam.

Fikir-fikirkan lah dan betulkan saya jikalau salah......

bro..kalau zaman skg ni pun nak pakai cara pendekatan macam zaman Rasulullah..memang beza bro...cth mcm kat Palestine..boleh ke kite nak berdakwah lagi dengan Israel?
 

dollarstore

Fun Poster
Joined
Sep 22, 2007
Messages
804
Reaction score
0
Points
10
pada pendapat aku dorang nie mungkin di mazhab yg lain.x sama mcm kita nie.
so utk beri lebih penjelasan allahuallam.
tp apa2pun aku sokong mereka bertiga kejalan jihad.
 

ruspadu

Fun Poster
Joined
Feb 7, 2007
Messages
593
Reaction score
2
Points
15
semoga allah ampunkan jgk dosa2 org2 yg terbunuh kat bali tu.
kita cuma tahu apa yg kita boleh nampak, dengar, fikir, dan faham.
yg selebihnya kita serah pada tuhan.
kalau baik, biar tuhan bagi balasan yg setimpal.
dan kalau buruk pun biar tuhan bagi balasan yg setimpal jgk.
wallahualam.

sapa yg dimaksudkan tu.......
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register