BTC USD 61,116.9 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Solat jumaat di musim coronavirus

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
16,943
Reaction score
6,523
Points
321
Aku rasa keras sikit komen aku ni..
Tapi biar la..

Apa orang nak kata, kata je lah..

IMG_20210825_063900.jpg


Secara logik akal, Allah leh angkat penyakit, wabak dalam sekelip mata shj..

Namun Allah nak tgk mcm mana manusia buat solusi..

Adakah manusia rapatkan saf dan solat berjamaah ?

Adakah manusia banyakkan bermunajat kepada Allah ?

---

So kita leh doa yang baik2.. Tapi Allah nak tgk kita duduk sekali minta pertolongan bersama.. Doa amin sekali dalam masjidnya..

---

So selagi mana, korang rasa mmg wajar pengasingan solat jumaat kpd yg hanya lengkap 2 dose..

Takdenya Allah nak angkat wabak covid ni..

Pahit untuk ditelan.. Tapi logiknya gitu..

Klo orang islam xleh bersatu hati xde nya Allah nak angkat covid ni..

---

Terpulang cara korang nak faham..

Tapi benda ni logik aku dalam fahami masalah..
 
Sponsored Post

rasyid.ahmad

Fun Poster
Joined
Feb 15, 2017
Messages
322
Reaction score
133
Points
23
salam jumaat warga CG sekalian
tahniah kpd yg dikurniakan peluang untuk solat jumaat hari ni

Selangor pun dah naikkan had jemaah masjid dan surau mulai solat subuh tadi 3.9.2021
jais had jemaah 2.9.2021.JPG
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
30,206
Reaction score
2,251
Points
206
alhamdulillah 1st time dapek solat jemaah subuh tadi kek surau.... walaupun gomen tetap syarat 2 dos utk masuk surau, tapi subuh tadi xdo ajk sapo pun cek ahli jemaah, janji ekau dtg ajo solat ikut sop

1dos, 2dos, tak vaksin pun bleh dtg solat di surau, janji ikut sop...

surau kek mano tu? rahsiaaaa ekekkkkkeekke
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
19,255
Reaction score
2,882
Points
201
Ermmm den semayang kat umah je senang
Darurat..dosa semua ketua agama yg akan tanggung 🤪
 

TT

CG Super Hardcore Club
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
159,835
Reaction score
21,822
Points
1,671
Selangor benar 100 jemaah tunai solat Jumaat

Shah Alam: Selangor membenarkan 100 jemaah termasuk pentadbir menunaikan solat Jumaat di masjid seluruh negeri ini bermula hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Hal Ehwal Pengguna dan Industri Halal, Mohd Zawawi Ahmad Mughni berkata, ia membabitkan Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (Masjid Negeri); Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong; Masjid Raja Haji Fi Sabililillah, Cyberjaya; masjid pengurusan, masjid institusi dan masjid kariah.

"Bagi surau kebenaran solat Jumaat, 50 jemaah (termasuk pentadbir) dibenarkan untuk menunaikan solat Jumaat.

"Bagi solat fardu pula, 50 jemaah dibenarkan termasuk pentadbir bagi kesemua masjid, surau dan musolla. Ketetapan baharu ini akan berkuat kuasa mulai hari ini sehingga ke suatu tempoh yang akan ditetapkan dari semasa ke semasa.

"Semua pentadbir masjid dan surau diminta terus mengambil langkah-langkah pencegahan berterusan seperti menjalankan aktiviti disinfeksi berkala dan terus menggalakkan ahli kariah yang masih belum mengambil suntikan vaksin untuk segera mendaftarkan diri melalui aplikasi MySejahtera," katanya menerusi perkongsian infografik di Facebooknya hari ini.

Beliau berkata, antara syarat bagi jemaah solat Jumaat dan lima waktu adalah individu (ahli kariah) yang tinggal dalam kariah masjid; lengkap dua suntikan dos vaksin serta melaksanakan penggiliran jemaah mengikut hari atau waktu atau mana-mana yang bersesuaian jika bilangan jemaah menerima dua suntikan vaksin melebihi dari kapasiti dibenarkan.

Dalam pada itu, Mohd Zawawi berkata, pihaknya juga membenarkan pengurusan jenazah bukan Covid-19 di masjid dan surau dengan kehadiran ahli kariah atau ahli keluarga terdekat tidak melebihi 20 orang dan tidak melebihi enam orang bagi jawatankuasa masjid atau surau yang akan menguruskan jenazah.

"Selain itu, akses dan kemudahan ruang solat kepada musafir, pemandu e- hailing, khidmat penghantar makanan dan pemandu kenderaan awam perlu terus disediakan.

"Aktiviti pengimarahan termasuk kuliah, ceramah, tazkirah boleh dilaksanakan secara atas talian dari kediaman penceramah dan pengkuliah masing-masing," katanya.

 

TT

CG Super Hardcore Club
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
159,835
Reaction score
21,822
Points
1,671
Surat jemputan

20210910_002604.jpg
 

rasyid.ahmad

Fun Poster
Joined
Feb 15, 2017
Messages
322
Reaction score
133
Points
23
tahniah kpd yg mndapat jemputan utk solat jumaat utk hari ni.
semoga Allah dengar dan makbulkan doa2 hamba2nya hari ni.

ada ker dengar apa2 berita di Pahang ada tak berlaku jangkitan/kluster bila solat jemaah bercampur yg belum vaksin dan yg dah lengkap vaksin?
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register