Solat jumaat di musim coronavirus

CG Sponsors




rasyid.ahmad

Fun Poster
Joined
Feb 15, 2017
Messages
265
Reaction score
96
Points
20
b98d9dde-8b1a-45db-a8f2-900b28cfee90.jpeg


Banyak orang ambil ayat di atas ni separuh ja,
sampai "....Ulil Amri di kalangan kamu".
Ayat seterusnya menegaskan kena ikut Allah dan Rasul, Quran dan Sunnah kalau berbeza pendapat.

dalam bab solat jarak dan tutup masjid/surau, kami pihak surau kawasan rumah sy tak setuju dgn arahan jabatan agama islam negeri.
kami solat seperti biasa.
alhamdulillah tak ada jangkitan pun.
yakinlah Allah pelihara kita.
 
Sponsored Post

nationagainstzionist

Super Active Member
Joined
Oct 17, 2012
Messages
5,786
Reaction score
232
Points
83
View attachment 326461

Banyak orang ambil ayat di atas ni separuh ja,
sampai "....Ulil Amri di kalangan kamu".
Ayat seterusnya menegaskan kena ikut Allah dan Rasul, Quran dan Sunnah kalau berbeza pendapat.

dalam bab solat jarak dan tutup masjid/surau, kami pihak surau kawasan rumah sy tak setuju dgn arahan jabatan agama islam negeri.
kami solat seperti biasa.
alhamdulillah tak ada jangkitan pun.
yakinlah Allah pelihara kita.
masyallah tt, sama gak kat tmpt kami, masjid2 kg, surau kg yg buruk2 mmg xsetuju dgan bidaah ni..smoga tt dan ahli kariah tt dirahmati Allah, insyaallah akn jd hujah2 kita di depan Allah nnt
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
24,202
Reaction score
1,871
Points
206
View attachment 326461

Banyak orang ambil ayat di atas ni separuh ja,
sampai "....Ulil Amri di kalangan kamu".
Ayat seterusnya menegaskan kena ikut Allah dan Rasul, Quran dan Sunnah kalau berbeza pendapat.

dalam bab solat jarak dan tutup masjid/surau, kami pihak surau kawasan rumah sy tak setuju dgn arahan jabatan agama islam negeri.
kami solat seperti biasa.
alhamdulillah tak ada jangkitan pun.
yakinlah Allah pelihara kita.
Btol bro. Den blk kmpung, masjid n surau dlm kampung open to all utk solat jemaah 5 waktu takdo limit.

Kecuali dlm perjalanan, bnyk masjid tepi2 jln x buko pagar utk org awam singgah solat. Deme bukak pagar kecik blkg msjd ajo Kasi org kampung masuk dlm. Musafir x di alu2 kan singgah solat sbb takut covid19 gamaknyo.
 

biomedik2

Active+ Member
Joined
Jan 19, 2020
Messages
4,081
Reaction score
1,264
Points
111
View attachment 326461

Banyak orang ambil ayat di atas ni separuh ja,
sampai "....Ulil Amri di kalangan kamu".
Ayat seterusnya menegaskan kena ikut Allah dan Rasul, Quran dan Sunnah kalau berbeza pendapat.

dalam bab solat jarak dan tutup masjid/surau, kami pihak surau kawasan rumah sy tak setuju dgn arahan jabatan agama islam negeri.
kami solat seperti biasa.
alhamdulillah tak ada jangkitan pun.
yakinlah Allah pelihara kita.
Ulamak pun ada hujah mereka. Mekah pun pernah tutup kerana wabak taun. Kemaslahatan ummah penting. Ramai je orang muda umur 30-40 tahun masuk icu sebab covid ni.
 

tyco

Active+ Member
Joined
Sep 16, 2010
Messages
4,001
Reaction score
1,625
Points
101
masjid.PNG


pertama dalam sejarah malaysia , solat di masjid kena denda 800 sorang


Enam lelaki termasuk empat warga emas masing-masing didenda RM800 atau penjara sebulan oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dengan berhimpun di ruangan solat masjid untuk solat berjemaah minggu lepas.


Hakim Mahkamah Sesyen Rohaida Ishak yang bertindak sebagai Majistret menjatuhkan hukuman itu selepas semua tertuduh berusia antara 48 hingga 76 tahun mengaku bersalah atas pertuduhan berkenaan.

"Semua (tertuduh) berisiko tinggi kerana mempunyai macam-macam penyakit, jadi perlu faham mengapa kerajaan mengeluarkan PKP dan kamu semua tidak mungkin tidak tahu risiko tentang COVID-19. Media juga mengeluarkan statistik kes positif serta yang meninggal dunia.



"Bukan mahu mengehadkan solat berjemaah, ia memang bagus tetapi sekarang terpaksa tahan dalam matlamat untuk menghapuskan COVID-19," katanya.

Berdasarkan pertuduhan, kesemua tertuduh didakwa berhimpun di dalam kawasan tempat jangkitan bagi maksud keagamaan yang melanggar Peraturan 6(1), Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020 yang sedang berkuat kuasa mulai 15 April hingga 28 April.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Masjid Idrisiah Ke-ll, Kampung Sayong Tengah di sini pada pukul 8.40 malam, 16 April lepas yang boleh dihukum di bawah Peraturan 11(1) Peraturan sama dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM1,000 atau penjara maksimum enam bulan atau kedua-duanya.


Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Hasyutantee Khalil manakala semua tertuduh yang kelihatan tenang, diwakili peguam Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan, Nurul Hanis Mohd Zaini.
Terdahulu, Hasyutantee memohon mahkamah mengenakan hukuman bersesuaian untuk memberi pengajaran kepada tertuduh dan masyarakat supaya tidak berkumpul di masjid lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan yang menjelang tiba dalam tempoh pelaksanaan PKP bagi mencegah wabak COVID-19.
Nurul Hanis pula memohon mahkamah mengenakan hukuman denda minimum atas faktor usia keenam-enam tertuduh yang kebanyakannya mempunyai penyakit kencing manis, darah tinggi, gout dan urat saraf yang memerlukan mereka menjalani rawatan dari semasa ke semasa.
Beliau merayu hukuman minimum kerana kesemua tertuduh telah insaf dan memohon maaf atas kesalahan yang dilakukan selain tidak mempunyai rekod kesalahan lampau dan hanya bekerja kampung dengan pendapatan rendah serta masih mempunyai tanggungan.
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
24,202
Reaction score
1,871
Points
206
View attachment 326538

pertama dalam sejarah malaysia , solat di masjid kena denda 800 sorang


Enam lelaki termasuk empat warga emas masing-masing didenda RM800 atau penjara sebulan oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dengan berhimpun di ruangan solat masjid untuk solat berjemaah minggu lepas.

Hakim Mahkamah Sesyen Rohaida Ishak yang bertindak sebagai Majistret menjatuhkan hukuman itu selepas semua tertuduh berusia antara 48 hingga 76 tahun mengaku bersalah atas pertuduhan berkenaan.

"Semua (tertuduh) berisiko tinggi kerana mempunyai macam-macam penyakit, jadi perlu faham mengapa kerajaan mengeluarkan PKP dan kamu semua tidak mungkin tidak tahu risiko tentang COVID-19. Media juga mengeluarkan statistik kes positif serta yang meninggal dunia.



"Bukan mahu mengehadkan solat berjemaah, ia memang bagus tetapi sekarang terpaksa tahan dalam matlamat untuk menghapuskan COVID-19," katanya.

Berdasarkan pertuduhan, kesemua tertuduh didakwa berhimpun di dalam kawasan tempat jangkitan bagi maksud keagamaan yang melanggar Peraturan 6(1), Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020 yang sedang berkuat kuasa mulai 15 April hingga 28 April.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Masjid Idrisiah Ke-ll, Kampung Sayong Tengah di sini pada pukul 8.40 malam, 16 April lepas yang boleh dihukum di bawah Peraturan 11(1) Peraturan sama dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM1,000 atau penjara maksimum enam bulan atau kedua-duanya.


Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Hasyutantee Khalil manakala semua tertuduh yang kelihatan tenang, diwakili peguam Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan, Nurul Hanis Mohd Zaini.
Terdahulu, Hasyutantee memohon mahkamah mengenakan hukuman bersesuaian untuk memberi pengajaran kepada tertuduh dan masyarakat supaya tidak berkumpul di masjid lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan yang menjelang tiba dalam tempoh pelaksanaan PKP bagi mencegah wabak COVID-19.
Nurul Hanis pula memohon mahkamah mengenakan hukuman denda minimum atas faktor usia keenam-enam tertuduh yang kebanyakannya mempunyai penyakit kencing manis, darah tinggi, gout dan urat saraf yang memerlukan mereka menjalani rawatan dari semasa ke semasa.
Beliau merayu hukuman minimum kerana kesemua tertuduh telah insaf dan memohon maaf atas kesalahan yang dilakukan selain tidak mempunyai rekod kesalahan lampau dan hanya bekerja kampung dengan pendapatan rendah serta masih mempunyai tanggungan.
ni klu x silap berita maso pkp awal2 dulu, skg majoriti surau masjid area PKPB pun dh blh solat jemaah tapi limit 30% keluasan dewan solat.

masjid surau area pkpp dah boleh jemaah penuh & buek kuliah lagi, syukurlah

aku ni esok area shah alam berebut2 nk daftar kuota solat jumaat online, tah dapek ke idak sbb pendaftaran bukak stat 645am & biaso dlm 30min dh oenuh kuota jumaat
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
11,487
Reaction score
2,008
Points
201
Kempen Rapatkan Saf

menyeru seluruh umat Islam agar menandatangani petisyen ini dan seterusnya menyebarkan pautannya seluas-luasnya serta menggalakkan rakan-rakan yang lain untuk turut menandatanganinya.

Walaupun usaha ini mungkin kecil, tetapi tunjukkanlah keinginan kita untuk kembali solat sebagaimana diajarkan oleh Rasulullah (saw), dan dalam masa yang sama kita mendesak kerajaan agar menarik balik segera arahan penjarakan saf dalam solat berjemaah.

Dalam pada itu kami juga menyeru seluruh umat Islam yang menyokong kempen ini agar menggunakan hashtag #rapatkansaf dalam setiap hantaran (posting) anda.

Semoga usaha kecil ini mendapat ganjaran yang besar di sisi-Nya insya Allah.

Berikut ialah pautan Online Petition:



#rapatkansaf

1609344160821.png
 

notepad

Super Active Member
Joined
Sep 17, 2011
Messages
8,655
Reaction score
615
Points
126
masjid ada yang pantau sop. surau tak ada report maka tak ada yg kena tangkap
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
11,487
Reaction score
2,008
Points
201
Buat senyap2 sudah la
Pandai mkn pandai simpan

jgn sampai ada kes
Hgpa bkn tak paham
Depa suka cari sbb dgn org islam
hahah

cuba tgk cluster kilang glove
Panggil pun cluster teratai
Nama ala2 melayu gitu
Mana sebut cluster nama kilang

pandai cover kan
Protect bisnes maaa
Cina kapir di utamakan :D
 
Sponsored Post
Top
Log in Register