Solat jumaat di musim coronavirus

CG Sponsors




imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
13,438
Reaction score
501
Points
171
Diorang ni takut jadi cam cluster tabligh dlu ni...
Nanti Kang Islam gak kena Serang ....dlu dah Kena dah...skrg da macam2 usaha pun kena lg
 
Sponsored Post

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
13,438
Reaction score
501
Points
171
elok elok hari tu kes menurun..

dah boleh rapatkan saf

sekali covid naik..nak mintak nilai SOP boleh rapat saf pun dah susah.

haish...

kat duit tak hidup plak virus ni ea....
Maybe sbb Tu la kena guna sanitizer Tu takut berjangkit gan apa yg Kita pgg
 

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
13,438
Reaction score
501
Points
171
Den cadangkan gomen bukak balik surau masjid walaupun dlm pkpb, sbb dah terbukti org masjid+surau yg paling disiplin ikut SOP penjarakan dsb. Solat ikut jarak & trus blah lps solat tak lepak2 lama kek surau/masjid

paling2 lamo 30min lah dok surau masjid termasuk buang air+wuduk+solat jemaah+solat sunat

korang bayangkan walaupun pkpb, tapi boleh lepak kek restoren lebih dpd 30min atau dkt sejam,

lepak2 pusing2 mall sampai 2-3 jam ok pulak bersesak2 tahapo2 ntah panic buying

tolonglah gomen bukak balik surau masjid

kami nak solat jemaah...klu x silap dgr ustaz kato mano2 tompek ibadah surau masjid yg ramai org dtg makmurkan dgn solat, zikir & majlis ilmu, malaikat & binatang2 akan doakan selamat kpd org2 dlm masjid tu

lepak mall ramai2 buang maso, ado malaikat nk doakan pelepak2 tu?

geram btol aku
Supermarket klu tutup Kita lak susah nak beli barang untuk makan apa semua...seb baik gak la Ada sop Tu...

Yg dok melepak Tu atas tanggung jawab sendiri ler sape suruh
 

lats840

Active Member
Joined
Mar 15, 2009
Messages
2,230
Reaction score
318
Points
51
Tnya skit yo....
Andai kata la, salah seorg jemaah masjid tu positive covid-19 tapi temp badan masih normal.. Tp dio tk tau dio dah positive covid-19...
Kmudian dio pegi smyang kek masjid dgn SOP yg di totap kan, pakai mask.. Jarak 1 meter, tkdo salam2..

Ado kah jemaah lain ade potensi nk kono jangkitan covid-19??? Kalo ado, ado kah SOP jarak kan saf tu btul2 berkesan....

Den nmpak ado 2 caro yo...
Pertamo... Boleh solat jemaah dgn caro dulu.. Rapatkan saf...
Keduo... Solat jemaah kek rumah yo....

Jarak saf ni den raso mcm tk sodap lak... Tp tu la, org pndai2 agamo dah bincang... Pasti ado reason yg kuat buat mcm ni...
Den ngaji tk tinggi, baru 2 3 kali pegi usrah...
Dah pandai tepis fatwa...
Amboii.. Amboi..

#altimetamboi....
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
23,456
Reaction score
1,812
Points
206
Ustaz mtk ;
- cerdik pandai ahli2 dtg ke masjid & buat kajian kpd lantai, dinding, karpet, kolah air dsb
- datangkan bukti kajian klinikal jika benar dlm masjid ado covid19 & jgn main tuduh ajo konon2 'takut jadi kluster masjid'
- jika takdo bukti sila kaji semulo SOP solat & aktiviti dlm masjid/surau benarkan solat & aktiviti mcm biaso

 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
23,456
Reaction score
1,812
Points
206
korang yg boleh solat jumaat & jemaah kek masjid surau, tolong2lah doakan kami yg pkpb & pkpd ni dah lamo tak jejak kaki ke masjid surau

tu pun kdg2 den curik2 poie pejabat gomen dekat2 shah alam sbb ado surau & tumpah solat jemaah dgn staf kek situ ekekkee

dapek zohor & asar jadilah alhamdulillah
 

underscore

Legendary Member
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,494
Reaction score
4,245
Points
196
Solat Jumaat dalam kilang

Alhamdulillah..Solat Jumaat berjaya disempurnakan di dalam kwsn kilang Clarion Phase 3, Bayan Lepas FIZ

Pihak pengurusan kilang tak mau pekerja dijangkiti pandemik covid19, sebab la ni banyak kawasan perkilangan dah makin meningkat kes covid..

Jadi pengurusan kilang minta kepada jabatan agama utk adakan solat di dlam kawasan kilang..dengan izin Pejabat Agama.. Semoga dipermudahkan urusan semua.

 
Sponsored Post
Top
Log in Register