Solat jumaat di musim coronavirus

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,064
Reaction score
1,719
Points
151
SOP masjid kene nilaikan semula la
Ustad ni ckp
Kita kan bukan kerajaan liberal lg

 
Sponsored Post

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,064
Reaction score
1,719
Points
151
Jom buat hajat


Solat Hajat untuk keamanan dan hindar COVID-19
October 1, 2020
IMG-20201001-WA0013-696x391.jpg

DEWAN Ulamak PAS Negeri Sabah hari ini menyarankan agar semua masjid dan surau yang mengadakan solat Jumaat esok agar mengadakan Solat Hajat.

Memandangkan Sabah baru sahaja selesai Pilihan Raya Negeri, maka kita memohon kepada Allah agar diberi keamanan dan ketenangan bagi Negeri Sabah.

Selain itu, memandangkan kes COVID-19 di Sabah agak membimbangkan maka seluruh umat Islam juga hendaklah memohon kepada Allah agar penyakit ini dihilangkan dari Sabah dan seluruh dunia.

Dewan Ulamak PAS Sabah juga menyeru kepada semua ahli PAS secara khusus untuk mengadakan Solat Hajat pada 1 Oktober 2020, hari Khamis selepas solat fardu Maghrib diadakan bagi tujuan yang sama.

Firman Allah S.W.T:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌۖ أُجِیبُ دَعۡوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِۖ فَلۡیَسۡتَجِیبُوا۟ لِی وَلۡیُؤۡمِنُوا۟ بِی لَعَلَّهُمۡ یَرۡشُدُونَ

“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.”

[al-Baqarah: 186]

Dewan Ulamak PAS Sabah juga memperingatkan kepada seluruh masyarakat supaya sentiasa mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) dan garis panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dari semasa ke semasa.

USTAZ BABBAR ABAS
Ketua
Dewan Ulamak PAS Negeri Sabah
1 Oktober 2020 – HARAKAHDAILY1/10/2020
 

ViperX

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,509
Reaction score
530
Points
71
ayuh rapatkn saf demi Allah s.w.t
 

CyberMachine

CG Top Poster Club
Joined
Oct 1, 2009
Messages
22,422
Reaction score
441
Points
131
elok elok hari tu kes menurun..

dah boleh rapatkan saf

sekali covid naik..nak mintak nilai SOP boleh rapat saf pun dah susah.

haish...

kat duit tak hidup plak virus ni ea....
 

ViperX

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,509
Reaction score
530
Points
71
elok elok hari tu kes menurun..

dah boleh rapatkan saf

sekali covid naik..nak mintak nilai SOP boleh rapat saf pun dah susah.

haish...

kat duit tak hidup plak virus ni ea....
sebab duit tak bernilai.. ia cuma sekeping kertas...
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,064
Reaction score
1,719
Points
151
JAWI saran masjid, surau di KL, Putrajaya buat solat hajat
Kuala Lumpur: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) menyarankan semua masjid, surau Jumaat dan surau di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (KL) dan Putrajaya melaksanakan solat hajat dan doa selamat, susulan penularan Covid-19.

Pengarah JAWI, Mohd Ajib Ismail berkata, solat hajat itu disaran diadakan selepas solat Maghrib selama tiga hari bermula esok serta selepas Solat Jumaat pada Jumaat ini, bertujuan memohon kepada Allah supaya penularan pandemik ini dapat diatasi segera.

"JAWI menjunjung setinggi-tinggi kasih kepada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, di atas titah perintah supaya semua masjid di seluruh negara mengadakan solat hajat dan doa selamat memohon ihsan Allah, supaya penularan wabak Covid-19 dapat dibanteras dengan berkesan dan segera," katanya dalam kenyataan hari ini.
 

nationagainstzionist

Super Active Member
Joined
Oct 17, 2012
Messages
5,724
Reaction score
201
Points
83
mufti tak tanggung dosa walaupun salah...
ya btul tu tt, mentri, mufti & penguasa x tanggung dosa org lain, tp ingat... yg ikut mendokong nya akn minta 2 kali ganda azab ke atas mereka2 ni ...

surah al-Ahzab

وَقَالُوا۟ رَبَّنَآ إِنَّآ أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَآءَنَا فَأَضَلُّونَا ٱلسَّبِيلَا۠

Dan mereka berkata lagi: "Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan orang-orang besar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar.

رَبَّنَآ ءَاتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ ٱلْعَذَابِ وَٱلْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا

"Wahai Tuhan kami, berilah mereka azab sengsara dua kali ganda, dan laknatkanlah mereka dengan laknat yang sebesar-besarnya!"

nak betul2 patuh ulil amri kena faham istilah ulil amri tu yg sebenarnya..sedangkn kita di melesia masih lg mengamalkn demokrasi sekular,

walau pun hukum merapatkn saff tu sunat, tp klu dah saff bjarak 1 meter, ni dah kira ubah syariat & menyalahi sunnah yg rasulullah s.a.w. telah ajarkn kpd umat nya..

spt jg spt hukum azan, sunat tp mesti dlm bahsa arab, tp
mcm kes laknatullah kamal attartuk, dia pi modify azan guna bahasa turki lak.. smpi umat skrg laknat dia..

xcukup ke sop yg sdia ada, spt cek suhu, bawa sejadah sndri, pakai hand sanitizer, pakek mask..

walaupun isu penjarakkan saff tu petkara kecil & perkara biasa bagi mereka2 dluar sana.. tp sy anggap ia sesuatu yg besar utk hujah2 d hari esok..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register