Solat jumaat di musim coronavirus

CG Sponsors




Sponsored Post

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
153,274
Reaction score
21,044
Points
1,671
Tiada keperluan solat Jumaat 2 sesi

Sembahyang Jumaat tidak perlu dilaksanakan secara dua sesi di Kelantan ketika tempoh perintah kawalan pergerakan pemulihan (PKPP) kerana jumlah masjid sedia ada mencukupi.


Mufti Kelantan Mohamad Shukri Mohamad berkata sembahyang Jumaat dua sesi hanya untuk negara-negara yang tidak mempunyai bilangan masjid yang cukup bagi melaksanakan ibadat itu secara serentak dalam keadaan jarakan sosial, namun di Kelantan, malah di seluruh negara, jumlahnya mencukupi.

"Kelantan sendiri mempunyai 603 buah masjid dan jumlah itu setakat ini mampu menampung jemaah terutamanya bagi melaksanakan sembahyang Jumaat. Tidak perlu dua sesi...di Kelantan dan seluruh negara, cukup hanya satu sesi sahaja seperti biasa," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri baru-baru ini dilaporkan berkata Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia memutuskan sembahyang Jumaat kekal dilaksanakan dalam satu sesi sahaja.

Bagaimanapun, mesyuarat itu juga sedia maklum setiap negeri mempunyai hak untuk melaksanakan sembahyang Jumaat dua sesi jika pihak majlis agama negeri mahu ia dilaksanakan.

e21345d05ac58c8c668455b27ed2a766.jpg
 

MrDisc

Active Member
Joined
Dec 22, 2016
Messages
2,227
Reaction score
214
Points
38
Pas bermusim mesjid open hari2 bos...

Memang takde kusi recaro pon...kipas pon dah bunyi2 senget bos...

Asal jumaat jek abis tok siak kena balun maki -- b0d0 lah dan mcm2..

Tok siak kena stemet bos..tok siak ngan nojer hanya jalankan tugas jek...:D

p/s: Kaki naik kebas bos lama sgt2...nak wirid2 baru masuk phase 34 jek mata dah kuyu...adoiii payah org mcm saya nie bos...

Pastikan dtg awal ke masjid, bwk sejadah & wudu siap2

Supaya kita mendpt ganjaran seakan2

View attachment 263137

Byk fadilatnya..bole baca quran etc
time dgr khutbah jgn plak tido..dgr & taat

kalau lambat nanti, jenuh tersiksa cari tempat kat luor

 

مايكل سكوتفيلد

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
May 13, 2007
Messages
20,923
Reaction score
1,406
Points
201

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
20,702
Reaction score
1,533
Points
206
Alhamdulillah solat 5 waktu skg dh ramai org kek surau masjid.

Tapi yg jd mslh skg ialah solat jumaat, terpakso dibuek kuota utk hadkan jemaah yg dtg solat jumaat sbb sop covid19.

Pagi2 lps subuh jumaat pagar masjid dh tutup, buka hanya dlm 12pm dikawal oleh sekuriti yg cek henfon nk pastikan kito ado pas masuk msjid.

Masjid kwsn bndr jumaat dihadkan kuota jemaah, tapi den tengok msjd kmpung boleh ajo dtg solat jumaat xdo kuota, cumo melimpah saf smpai pagar lah sbb mslh penjarakan sosial.

Alhamdulillah den baru 2x dapek jumaat, smlm lps subuh bukak pendaftaran jumaat kuota 1500 org utk mggu ni di msjd negeri shahalam. Tak sampai sejam dh habis kuota org dftr online.

Bini den shopping dgn anak2 bgtau kek Tesco ramai lelaki shopping time jumaat tengahari skg. Ekekeke alasan covid19 😀
 

Lobey

Active+ Member
Joined
Feb 25, 2008
Messages
4,237
Reaction score
91
Points
40
kat surau jln kebun ni tak perlu daftar. siapa datang cepat ke surau, bawa sejadah dan pakai pelitup muka boleh masuk ke surau.
 

teapear

Active Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
1,960
Reaction score
232
Points
43
Solat jumaatlah kamu.. semoga solat dapat memperbaiki moral diri dan mengurangkan index jenayah dan rasuah dikalangan umat Islam..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register