Soi Lek hiris hati Melayu (Dan berita berkaitan)

CG Sponsors




eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
BATU PAHAT 30 Nov. – Pucuk pimpinan Barisan Nasinal (BN) diminta bertindak tegas terhadap Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berhubung kenyataannya menolak konsep ketuanan Melayu.

Ketua UMNO Bahagian Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz berkata, ini kerana kenyataan tersebut telah menghiris hati masyarakat Melayu terutama ahli UMNO yang selama ini menjadi rakan baik MCA.

Menurutnya, walaupun kenyataan itu merupakan pandangan peribadi Soi Lek, namun ia lahir daripada seorang pemimpin yang sepatutnya menjadi sahabat dalam komponen BN.

‘‘Kenyataan ini sangat menyinggung dan menghiris hati masyarakat Melayu,” katanya selepas merasmikan Sambutan Kesenian Islam Kemas Peringkat Negeri Johor di Universiti Tun Hussein Onn, di sini semalam.


Beliau mengulas kenyataan Soi Lek baru-baru ini bahawa konsep ketuanan Melayu di negara ini tidak lagi relevan dan ditolak rakyat pelbagai kaum.

Mohamad berkata, Soi Lek tidak seharusnya membuat kenyataan tersebut kerana ketuanan Melayu tidak bermaksud menghambakan orang bukan Melayu di negara ini.

“Ia sebenarnya bermaksud negara ini bertuankan Raja-Raja Melayu yang diamalkan sejak dahulu lagi,” katanya.

Menurutnya, walaupun negara ini dipertuankan oleh Melayu, namun masyarakat Melayu tidak pernah memusuhi malah sentiasa bertolak-ansur dengan kaum lain.

‘‘Sebagai rakan, pemimpin MCA sepatutnya menjaga sensitiviti orang Melayu tetapi apa yang berlaku mereka bersikap lebih daripada parti DAP,” katanya.

Beliau berkata, MCA perlu bertanggungjawab terhadap kenyataan yang dikeluarkan itu dan seterusnya mengambil tindakan terhadap Soi Lek.

Menurutnya, kenyataan tersebut sangat perkauman dan boleh merosakkan perpaduan.

Tu ler akibat dok dalam parti yang bersifat perkauman. memang saling bersangka buruk.
 
Last edited:
Sponsored Post

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Jangan bermain api - Pemuda UMNO


JOHOR BAHRU 30 Nov. - Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek diingatkan agar jangan sekali-kali bermain api yang boleh membakar kemarahan orang Melayu dengan mengungkit atau mempertikaikan konsep ketuanan Melayu.

Ketua Pemuda UMNO Pasir Gudang, Rohazam Shah Ahmad berkata, isu tersebut termasuk kontrak sosial telah disepakati dan dipersetujui oleh semua pihak bagi memastikan kestabilan negara dicapai hingga ke tahap sekarang ini.

"MCA perlu ingat bahawa parti itu sebagai mekanisme pentadbir negara tidak perlu membangkitkan soal yang boleh memecah-belahkan perpaduan atau menimbulkan perasaan sangsi antara kaum," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Soi Lek baru-baru ini yang menyatakan bahawa konsep ketuanan Melayu kini tidak relevan dan ditolak khususnya oleh golongan muda pelbagai kaum.

Soi Lek berkata, apa yang lebih penting ialah keseimbangan dalam perkongsian kuasa Barisan Nasional (BN).

Rohazam berkata, MCA perlu memahami bahawa konsep itu tidak perlu dipersoalkan kerana ia boleh dilihat sebagai mengancam perpaduan kaum.

Katanya, konsep itu perlu dipertahankan kerana ia adalah faktor penstabilan dalam hubungan kaum dan seterusnya memastikan kelangsungan pembangunan negara bangsa.

"Jangan sekali-kali mengungkit isu yang sudah lama disepakati ini hanya semata-mata hendak menjadi hero," jelasnya.

Katanya lagi, Soi Lek perlu dikenakan tindakan oleh BN kerana sengaja menimbulkan kekacauan dan perasaan tidak puas hati di kalangan orang Melayu.

"Ia perlu sebagai pengajaran kepada pemimpin lain supaya jangan bermain dengan isu-isu sensitif," tegas beliau.

Pi rah cakap saja gah...tengok2 bulan MAC nanti menangis minta maap kat MCA
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Lucut gelaran Soi Lek, Mei Fun

KUALA LUMPUR 30 Nov. - UMNO Bahagian Cheras mencadangkan agar gelaran Datuk Seri dan Datin Paduka yang dikurniakan kepada Timbalan Presiden MCA, Dr. Chua Soi Lek dan Ketua Wanita MCA, Dr. Chew Mei Fun ditarik balik kerana mereka telah menghina institusi Raja-Raja Melayu.

Ketuanya, Senator Datuk Syed Ali Alhabshe berkata, tindakan itu perlu kerana Soi Lek bersikap biadap dan Mei Fun pula menyokong kenyataan itu secara membabi-buta.

"Mereka sudah menghina Raja-Raja Melayu dan pemimpin UMNO. Kedua-duanya lupa asal-usul nenek moyang. Maka tidak ada faedahnya pelbagai gelaran dianugerahkan kepada mereka," kata beliau dalam kenyataannya di sini hari ini.

Khamis lalu, Soi Lek menyatakan konsep ketuanan Melayu di negara ini tidak lagi relevan dan perlu ditolak rakyat pelbagai kaum khususnya generasi muda.

Kenyataan Mei Fun yang menyusul selepas itu menyatakan bahawa tanah air ini milik semua rakyat dan mereka adalah tuan tanah Malaysia.

Tambah Syed Ali, pengertian ketuanan Melayu adalah luas termasuk fungsi kedudukan Raja-Raja Melayu sebagai tonggak negara dan tidak perlu dipertikaikan.

"Oleh sebab semangat ketuanan Melayu itulah, orang Melayu sanggup bermandi darah mempertahankan tanah airnya daripada dicengkam penjajah Inggeris dan ancaman komunis serta Bintang Tiga yang dianggotai oleh kebanyakannya orang Cina," katanya.

Beliau juga mencabar Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Kiat supaya mengambil tindakan tegas ke atas kedua-dua pemimpin tersebut kerana sikap mereka sudah melampaui batasan dan tidak menghormati setiakawan Barisan Nasional (BN).

Beliau juga meminta Kementerian Dalam Negeri melihat kenyataan Soi Lek daripada sudut undang-undang kerana secara jelas mempunyai unsur menghasut dan boleh memecah-belahkan perpaduan rakyat.

"Sekarang bukan masa lagi untuk UMNO berlembut kononnya ingin jaga perasaan rakan-rakan BN kerana mereka khususnya MCA tidak pernah pun menghormati para pemimpin Melayu," katanya.


setakat tu ler saja yang hang pa mampu buat. Ingat cina nie gila 'DATUK' "TAN SRI" macam hang pa ka...
 

alonso

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Mar 1, 2008
Messages
62,520
Reaction score
426
Points
531
hahaha..pelakon porno ni sibuk je hal org..ekekekeke
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Tsu Koon: PULAU PINANG

30 Nov. – Istilah ketuanan Melayu di negara ini tidak sesuai digunakan kerana ia menggambarkan seolah-olah seperti hubungan ‘tuan dengan hamba’, kata Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon.

Dalam senario politik tanah air ujarnya, istilah tersebut boleh menimbulkan pelbagai tafsiran kepada semua pihak.

‘‘Kita perlu merujuk kepada Perlembagaan Malaysia di bawah Artikel 153 mengenai kedudukan istimewa orang Melayu serta kaum bumiputera Sabah dan Sarawak.

‘‘Ia turut menyatakan sekali hak-hak kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan perkara ini,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Mesyuarat Majlis Ahli Seumur Hidup Gerakan di sini hari ini. Ia dipengerusikan oleh Penasihat Gerakan, Tun Dr. Lim Keng Yaik.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek yang mendakwa ketuanan Melayu tidak relevan lagi hari ini serta disokong oleh Ketua Wanita MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun, kelmarin.

Sementara itu, Tsu Koon meminta semua pihak menjadikan Perlembagaan negara sebagai asas rujukan kerana segala perkara berkaitan dengan rakyat dan negara terkandung di dalamnya.

Katanya, kaum lain di negara ini sememangnya menghormati dan tidak menyangkal apa-apa yang terkandung dalam Perlembagaan negara itu.

‘‘Kita ikut apa yang terkandung di dalam Perlembagaan dan menerimanya sebagai dokumen rasmi yang diterima oleh semua pihak.

‘‘Sehubungan itu, lebih baik kita jangan guna perkataan ‘ketuanan Melayu’ kerana dikhuatiri ia mampu mencetuskan pertikaian. Tak perlulah kita gaduh-gaduh,” jelasnya.

Pada sidang akhbar yang sama, beliau menyuarakan pendapat agar isu tersebut tidak lagi digembar-gemburkan dan memberi tumpuan sepenuhnya kepada perkara lain terutamanya mengenai krisis ekonomi.

Beliau turut mengajak rakyat merujuk kepada Perlembagaan negara kerana di dalamnya terkandung semangat prinsip Rukun Negara dan peristilahan Perlembagaan yang tidak perlu dipertikaikan lagi.

‘‘Saya merayu kepada semua agar tidak mempertikaikan lagi mengenai perkara ini dan menumpukan sepenuhnya kepada isu-isu lain seperti bagaimana untuk memantapkan ekonomi negara.

‘‘Apa-apa pun, jika timbul sebarang permasalahan, kita rujuk sahaja kepada Rukun Negara serta Perlembagaan,” tambahnya.Istilah ketuanan Melayu tak sesuai

Habis le Be End terutama puaka umno kali nie
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
hahaha..pelakon porno ni sibuk je hal org..ekekekeke
mana tau kot-kot puaka umno hantaq puteri sorang dua...kasi tutup mulut....:eek::eek::eek:
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
tu kalu ade pilihanraya kot ade yg ngundi x actor pornstar ni x tau la camne ek :):)
Dah tentu ada...yang undi tu ialah melayu pengyokong totot puaka umno
 

alonso

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Mar 1, 2008
Messages
62,520
Reaction score
426
Points
531
mana tau kot-kot puaka umno hantaq puteri sorang dua...kasi tutup mulut....:eek::eek::eek:
mak aih,best betul jadi menteri,dpt lauk free:eek:
 

bellaluna

Legendary Member
Joined
Jun 12, 2008
Messages
11,891
Reaction score
2
Points
115
tu kalu ade pilihanraya kot ade yg ngundi x actor pornstar ni x tau la camne ek :):)
maknenye pengundi tersebut suke menonton aksi2 beliau. :)):))

singai tol.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register