Sistem khalifah akan muncul semula!

CG Sponsors




king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131

Ada sesuatu yang saya ingin kongsi bersama warga CG yang bertaqwa....

DALIL SISTEM KHALIFAH AKAN MUNCUL SEBELUM KIAMAT;

1. Dalil Al Quran

Dan Allah telah menjanjikan kepada orang2 beriman di antara kamu dan yg mengerjakan amal soleh, bahawa mereka sesungguhnya akan dijadikan khalifah yg berkuasa di muka bumi ini
sebagaimana telah dijadikan khalifah orang2 sebelum mereka, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yg telah diredhaiNya untuk mereka, dan dia benar2 akan menukar [keadaan] mereka, sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentiasa’
An Nur: 55

2. Dalil Al Hadis

Dari Nukman bin Basyir, katanya…

‘Suatu ketika kami sedang duduk2 di Masjid Nabawi dan Basyir itu seorang yg tidak banyak bercakap.

Datanglah Abu Saklabah lalu berkata
” Wahai Basyir bin Saad, adakah kamu hafaz hadis Rasulullah tentang para pemerintah?’

Huzaifah RA lalu segera menjawab.
” Aku hafaz akan khutbah Rasulullah SAW itu.”

Maka duduklah Abu Saklabah Al Khusyna untuk mendengar hadis berkenaan.

Maka kata Huzaifah RA, Rasulullah SAW telah bersabda.

“Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah Zaman Kenabian sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu seperti
yg Dia kehendaki.”

Kemudian belakulah zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan sepertimana Zaman Kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya.

Lalu berlakulah zaman pemerintahan yang mengigit (Zaman Fitnah -keamiran/beraja /zaman kesultanan ) Berlakulah zaman itu seperti yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya pula.

Kemudian berlakulah zaman penindasan dan zaman penzaliman(Zaman pemerintahan diktator dan demokrasi) dan berlakulah zaman itu seperti mana yang Allah kehendaki.

Kemudian berlakulah pula zaman kekhalifahan (Imam Mahdi dan Nabi Isa as ) yang berjalan di atas cara hidup Zaman Kenabian.”

Kemudian Rasulullah SAW pun diam….

~Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal di dalam
kitabnya Musnad Al Imam Ahmad bin Hanbal, Juzuk 4, halaman 273.
Juga terdapat dalam kitab As-Silsilatus Sahihah, Jilid 1,
hadis nombor 5.]

Kalau ada sesiapa yang ingin membetulkan kesahihan dalil atau menambah agar dijadikan panduan, saya amatlah berbesar hati, wallahu'alam.....
 
Sponsored Post

kambing gurun

Active+ Member
Joined
Mar 23, 2008
Messages
3,252
Reaction score
1
Points
25
Pasti akan berlaku, namun mungkin kita xdapat merasai kenikmatan sistem khalifah di bumi ni ketika tu.. Mungkin anak cucu kita yg merasa..:)cgrock
 

taurusboyz90

Legendary Member
Joined
Apr 20, 2008
Messages
10,017
Reaction score
119
Points
123
Pasti akan berlaku, namun mungkin kita xdapat merasai kenikmatan sistem khalifah di bumi ni ketika tu.. Mungkin anak cucu kita yg merasa..:)cgrock
mungkin..tapi lagi cepat lagi bagus sistem ini diamalkan:-?
 

nuex

Active+ Member
Joined
Feb 23, 2008
Messages
4,039
Reaction score
33
Points
30
sistem khalifah mase khulafa alrasyidin tu ker?
mase tu islam sgt kuat dan maju dr segi ekonomi dn pngatahuan kan....
 

scryed

Active Member
Joined
Feb 1, 2007
Messages
1,357
Reaction score
9
Points
25
dah buat persiapan IMAN & AMAL belum? jihad nafsu x lepas, mcm mn nk jihad perang?

(kata2 di atas ditujukan khas utk diriku...sekian)
 

king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
dah buat persiapan IMAN & AMAL belum? jihad nafsu x lepas, mcm mn nk jihad perang?

(kata2 di atas ditujukan khas utk diriku...sekian)
benar itu tuan, sesungguhnya jihad melawan nafsu adalah peperangan PALING besar seperti yang diberitahu Rasul kita. Akan tetapi, kalau tak menang-menang gak ngan nafsu tu sedangkan sudah tiba waktu kita diperangi, bagaimana pulak kita masa tu yer...

(soalan untuk diri sendiri jugak ni....)
 

zkry

Super Active Member
Platinum Member
Joined
May 12, 2007
Messages
6,718
Reaction score
109
Points
78
dah buat persiapan IMAN & AMAL belum? jihad nafsu x lepas, mcm mn nk jihad perang?

(kata2 di atas ditujukan khas utk diriku...sekian)
Peringatan untuk kita semua....:D:)
 

king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
sistem khalifah mase khulafa alrasyidin tu ker?
mase tu islam sgt kuat dan maju dr segi ekonomi dn pngatahuan kan....
saya rasa maksud hadis tersebut adalah pada waktu akan datang, tapi tak tahu lah bila, 2 tahun lagi ka, 20 tahun lagi ka, hanya Allah jua yang mengetahui, kita sebagai hambaNya ni hanya mampu berusaha dan bertawakkal padaNya lah.
 

scryed

Active Member
Joined
Feb 1, 2007
Messages
1,357
Reaction score
9
Points
25
pemuda bani hasyim, al harits, al mansur, pemuda bani tamim, imam mahdi, al sufyani, panji2 hitam a.k.a the black banner...inilah watak2 utama perang akhir zaman

selagi mereka x muncul, selagi itulah x kan wujud sistem khalifah...

apabila timbul salah seorg dari mrk di akhir zmn, maka yg lain akan segera muncul
 
Sponsored Post
Top
Log in Register