Singapura pun ada kuota!

CG Sponsors




DDos

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,110
Reaction score
690
Points
166
Kerajaan negeri Selangor kerap mendapat rungutan dari pemaju-pemaju perumahan tentang kuota kaum yang dikenakan ke atas mereka.

Baru-baru ini di Kedah, pemaju-pemaju melalui persatuan mereka telah mengugut untuk membawa ke mahkamah jika kerajaan negeri itu berkeras untuk mengenakan kuota kaum 50:50. Ini bermakna bagi setiap pembangunan perumahan, jualannya mestilah 50 peratus kepada Bumiputera dan 50 peratus kepada bukan Bumiputera.

Di Selangor, kuota ini tidak sama bagi setiap daerah, ada yang 70:30 dan ada yang 30:70.

Kuota ini adalah untuk memastikan pemilikan harta yang seimbang di kalangan kaum-kaum dan integrasi kaum.

Di sidang DUN Selangor yang lepas, terdapat ADUN Pakatan Rakyat yang membangkitkan polisi ini malah mengecamnya.

Sebenarnya bukan sahaja negeri-negeri di Malaysia yang melaksanakan kuota kaum. Negara jiran kita, Singapura, juga melaksanakan kuota kaum bagi perumahan awam.

Sebelum ini terdapat pemaju-pemaju perumahan yang berkata di Singapura tidak ada kuota, mungkin mereka tidak tahu atau tahu tetapi sengaja mahu menjadikan ia alasan!

Di Singapura, terdapat kuota kaum bagi jualan pangsapuri-pangsapuri Housing Development Board (HDB). Hampir 90 peratus rakyat Singapura tinggal di rumah-rumah sedemikian.

Terdapat satu polisi HDB yang dinamakan “Ethnic Integration Programme” (EIP) atau Program Integrasi Kaum. Menurut polisi ini terdapat kuota bagi kaum bagi setiap pembangunan HDB. Ini bermakna jika kuota bagi satu kaum itu telah cukup maka kaum tersebut tidak boleh membeli rumah situ.

Saya tidak menjumpai peratus kuota HDB ini di dalam laman webnya tetapi ianya menjadi isu hangat semasa pilihanraya umum Singapura yang lalu. Parti pembangkang, Workers Party, membantah kuota-kuota yang ditetapkan oleh pemerintahan People’s Action Party (PAP). Ianya pernah didedahkan di dalam suratkhabar, diberitakan kuota tersebut adalah 84 peratus bagi Cina dan 22 peratus bagi Melayu.

Ini bermakna di dalam satu pembangunan HDB, jumlah orang Cina tidak lebih dari 84 peratus dan orang Melayu tidak lebih dari 22 peratus.

Maka jika sudah ada 22 peratus orang Melayu di situ maka orang Melayu tidak boleh membeli rumah di situ lagi. Menurut pemerintah Singapura, polisi ini adalah untuk memastikan tidak akan wujud pembangunan yang hanya dipenuhi oleh satu kaum sahaja.

Nampaknya sistem kuota kaum bagi perumahan di Singapura yang menghadkan hanya 22 peratus orang Melayu di satu pembangunan adalah lebih berat sebelah dari kuota 50:50 atau 30:70 di Malaysia.
 
Sponsored Post

kancil biru

Legendary Member
Joined
Apr 4, 2008
Messages
11,641
Reaction score
1,099
Points
191
ermm info yang menarik ... bagus n teruskan usaha
 

qreemall

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
19,645
Reaction score
54
Points
120
info yg bgus.... cume kuota tu jer aku rasa ade tersilap...
sama ade 84:16 atau 78:22 br btul....
 

azam575

CG Hardcore Club
Joined
Jul 19, 2007
Messages
98,707
Reaction score
829
Points
576
salam,

kalau nak diikutkan.... Singalapo nie lagi RACIST ooooooo.... gila2 punya racist.... huhuhuhuhuhu
 

cd300

Freshie
Joined
Nov 4, 2008
Messages
14
Reaction score
0
Points
3
artikel yang bagus thumbs up...tp org melayu brape percent ek duk singapore?rasenyer bukan majoriti kan?
 

iswarahijau

Super Active Member
Joined
Dec 12, 2007
Messages
6,060
Reaction score
44
Points
70
hmm....bukan itu saje..di singapura,bangsa melayu dipecahkan2 kepada jawa, bugis, melayu, boyan.. lu pikir sendirilah sapa yg lagi rascist..
di malaysia,sibuk duk kata penjawat am yg penting majoriti melayu. di singapura lagila majoriti cina.. jeneral2 tentera mana ada yg melayu kerana ketaatan mereka diragui
 

steveorlando79

Active+ Member
Joined
Jul 8, 2007
Messages
3,880
Reaction score
56
Points
30
http://econ-www.mit.edu/files/2208

"The ethnic housing quotas in Singapore provide a source of identi…cation. They were
introduced in 1989 to encourage residential integration amongst the three major ethnic
groups in Singapore –Chinese (77%), Malays (14%) and Indians (8%) (Singapore Census,
2000). The policy is a set of upper bounds on block level and neighborhood level ethnic
proportions. In practice, the Housing Development Board (HDB) did not want to evict
owners in units that were in violation of the quotas. To this day, there exist units above
the upper bound. Any transactions that forced these blocks and neighborhoods farther
above the upper bound, however, would be barred. For example, when Chinese quotas are
binding, non-Chinese sellers cannot sell to Chinese buyers because this transaction increases
the Chinese proportion farther above the Chinese quota. These ethnic-speci…c restrictions
on transactions play a central role in my analysis.
The quotas help identi…cation of ingroup preferenc"

ala kauorg baca abis ler............
 

DDos

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,110
Reaction score
690
Points
166
mungkin % tu silap skit, silap type tu, aku pun ambik kat sumber luar ni, kekeke

yg pastinya malays hanya kurang suku dari keseluruhan :D
 
Sponsored Post
Top
Log in Register