BTC USD 61,102.5 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Sihat di Usia 40an - Jom kongsi tips di sini!

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
318,621
Reaction score
15,631
Points
2,376
Tahniah abampower. Lps suntik x demam memang power ekau Jang. Jgn esok pagi bangun tido bertukar jadi zombie dah let

Ekekeke 😁👍

Esok pagi bangun
Adik lagi power
 
Sponsored Post

abangpower

Active+ Member
Joined
Sep 5, 2010
Messages
3,563
Reaction score
356
Points
41

8 Tip Senaman Yang Sesuai Untuk Warga 40-an​

BY CAERA

SEPTEMBER 12, 2020


545444743_8.jpg

15
KONGSIAN
Share on FacebookShare on WhatsappShare on Twitter


Tidak semua jenis senaman boleh dilakukan tanpa mengambil kira keadaan fizikal dan keupayaan diri sendiri. Apatah lagi apabila usia sudah mencecah 40-an. Didalam usia yang sebegini, ukuran pembuluh darah sudah mulai mengecil akibat daripada proses semulajadi degeneratif. Tabiat pemakanan yang tidak sihat juga dapat mengecilkan sel pembuluh darah di dalam tubuh.

Namun, itu bukanlah alasan yang boleh menjadi punca untuk anda tidak bersenam. Anda tetap perlu meneruskan aktiviti berolahraga walaupun usia anda sudahpun mencapai ‘usia emas’. Disini, kami di Murai.My akan menyenaraikan beberapa tip untuk anda yang berusia 40-an dalam rutin senaman seharian. Jom kita tengok!

IKLAN​

Tanamkan Semangat

Warga-tua-yang-mahu-fikiran-tajam-benar-benar-perlu-kerap-bersenam-mereka.jpg
via Abang Brian
Perkara pertama yang perlu anda ambil kira adalah bentuk pola pemikiran anda. Tanamkan semangat dan motivasi untuk bersenam. Berikan komitmen pada diri anda sendiri untuk bersenam bagi mendapatkan tubuh badan yang sihat dan lebih bertenaga.

Panaskan Badan Sebelum Bersenam

shutterstock_210590824.jpg
via Physiotherapy Clinics
Jangan mengambil mudah kepentingan latihan pemanasan badan. Pemanasan badan atau ‘warm up’ sebelum bersenam adalah amat penting untuk menghindari dari pelbagai kemungkinan kecederaan otot ketika melakukan pergerakan semasa berolahraga.

Pilih Senaman Ringan

2019_01_08_23_56_05_Greenshot.jpg
via Maskulin
Mulakan bersenam dengan senaman yang lebih ringan. Ini adalah untuk membiasakan otot-otot dan sendi anda dalam pergerakan secara bertahap.

Tambah Intensiti

Bagi yang berkemampuan, tambahkan intensiti latihan senaman kepada yang lebih berat sedikit. Perlu juga diingat, pilihan latihan olahraga perlu sesuai dengan kadar kemampuan tubuh badan. Elakkan pergerakan yang keterlaluan kerana di usia sebegini, otot tubuh tidak mampu menampung pergerakan yang melampau. Jangan terlalu taksub menginginkan tubuh yang sihat tetapi akhirnya diri sendiri yang merana.

Latihan Kardio Untuk Menggerakkan Keseluruhan Otot

back-rehab-exercises.jpg
via Therapouf
Memilih satu latihan kardio yang dapat menggerakkan keseluruhan otot tubuh adalah lebih baik daripada melakukan banyak latihan kardio untuk pergerakan otot yang berlainan. Lakukan beberapa kali dalam seminggu. Banyak manfaat yang dapat diperolehi daripada latihan ini. Antaranya adalah latihan kardio dapat menguatkan fungsi jantung dan paru-paru seperti berjalan di atas treadmill, tambahkan kelajuannya secara bertahap dan mengikut kemampuan diri. Nikmatinya secara santai dan jangan terlalu memaksa diri.

Tidak Perlu Bersenam Setiap Hari

Di usia sebegini, tubuh badan memerlukan lebih banyak masa untuk beristirehat. Jadi, amalkan senaman sekurang-kurang hanya 2 atau 3 kali dalam seminggu. Pastikan anda juga mendapat tidur yang cukup iaitu sekurang-kurangnya 7 hingga 8 jam dalam sehari.

Minum Banyak Air

intrend-air-5-1024x515.jpg
via Astro Gempak
Anda juga perlu mengimbangkan rutin minum seharian anda. Amalkan minum air putih sekurang-kurangnya 6 hingga 8 gelas setiap hari. Ini bagi memenuhi keperluan cairan dalam tubuh badan.

Pengambilan Vitamin

soshw-1024x768.jpg
via SisHawa
Tidak dilupakan ialah pengambilan vitamin di dalam rutin seharian anda. Selain vitamin, amalkan juga pengambilan suplemen lain bagi memenuhi keperluan zat dan nutrisi yang tidak dapat dipenuhi hanya melalui pemakanan. Ini sangat penting kerana di usia 40 tahun, tubuh kurang menghasilkan hormon testosteron. Jadi, kita perlulah menjaganya dengan pengambilan vitamin dan suplemen yang sesuai untuk tubuh badan anda.

Antara faktor yang paling penting pada usia 40-an selain senaman ringan adalah keperluan pemakanan seharian. Penuhilah keperluan makan anda dengan sempurna kerana sekiranya ia tidak dijaga, tubuh badan tidak akan dapat menghasilkan otot yang lebih kuat dan tidak bertenaga. Badan akan mudah mendapat penyakit dan tidak sihat.
Semoga dengan perkongsian ini, anda dapat menjaga kesihatan tubuh badan dan pola pemakanan dengan baik walaupun usia anda sudah mencecah 40-an.

sumber - https://murai.my/2020/86731/8-tip-senaman-yang-sesuai-untuk-warga-40-an/
 

abangpower

Active+ Member
Joined
Sep 5, 2010
Messages
3,563
Reaction score
356
Points
41

Aiman-Radzi-Latihan-Bebanan-Untuk-Yang-Berumur-40an-Ke-Atas.jpg

Latihan Bebanan Untuk Yang Berumur 40an Ke Atas​

default_avatar.jpg
Aiman Radzi Posted on January 16, 2018

Bukan orang muda sahaja yang nak jadi makin sihat dan kuat serta berketerampilan menarik, yang dah 4-series pun makin ramai terlihat di gym-gym setempat. Baguslah, sebab latihan sesuai dilakukan semua orang tak kira umur dan jantina!

Mungkin anda risau nak mulakan latihan sewaktu umur sebegini. Mana taknya, orang kata bila dah meningkat usia, kenalah berjaga-jaga sebab semuanya senang “lari”. Ada betulnya juga, tapi sama dengan yang muda. Tersilap langkah, pun boleh “lari”.

Macam mana latihan yang sesuai dilakukan oleh mereka yang dah 4-series dan ke atas? Sebenarnya, tak jauh beza dengan yang muda. Bagi Admin, 4-series pun masih muda. Orang kata, life starts at 50, betulkah begitu?

Cuma, ada beberapa perkara yang harus berjaga-jaga, seperti pakaian keselamatan terutamanya kasut, pilihan gym, pengudaraan yang lancar semasa bersenam dan lain-lain. Kita tak mahu peningkatan risiko untuk jatuh melalui kasut yang tidak sesuai, risiko pitam sebab gym panas atau pakaian terlalu tebal, dan beberapa benda lain.

Pemakanan juga harus lebih teliti. Lebihkan juga pengambilan susu ataupun tablet kalsium untuk tulang. Bukanlah nak kata tulang anda rapuh, tapi mencegah itu lebih baik, bukan?

Latihan yang sesuai dilakukan, seperti yang dikatakan, sama dengan yang muda. Tapi, kalau anda baru nak mulakan latihan, mula secara perlahan. Amalkan latihan seluruh badan yang mengutamakan senaman kompaun seperti:
  • Squat
  • Bench press
  • Deadlift
  • Barbell row
  • Overhead press
  • Pull up
  • Dip

Semua ini adalah senaman yang menguatkan seluruh badan, terutamanya otot core yang sangat penting untuk kita jaga sewaktu umur begini. Tahukah anda, latihan bebanan turut membantu untuk mengukuhkan tulang kita?

Mulakan latihan anda secara ringan dan bina kekuatan daripada bawah. Tambah bebanan sikit demi sikit dan jangan tinggalkan kardio.

Kalau anda nakkan lagi banyak info menarik berkaitan dunia kecergasan, jangan lupa untuk ikuti kami di laman Medofu, meal prep provider terbaik anda!

sumber - https://medofu.com/latihan-bebanan-untuk-yang-berumur-40an-ke-atas/
 

abangpower

Active+ Member
Joined
Sep 5, 2010
Messages
3,563
Reaction score
356
Points
41

Tua tapi sihat, bergaya! Ada 3 cara elak perut buncit selepas umur 40 tahun​

Selasa, 09 Mac 2021 10:30 AM

553.jpg


Perut buncit boleh diatasi dengan pelbagai cara.

MENGHILANGKAN lemak pada bahagian perut akan menjadi lebih sukar apabila seseorang itu sudah melepasi usia 40 tahun.
Ini berlaku disebabkan perubahan hormon yang menyebabkan lemak mudah menempel pada bahagian perut selain faktor itu memainkan peranan penting dalam perubahan berat badan seseorang.

ARTIKEL BERKAITAN: Awas! Pengambilan makanan ringan antara 5 pemicu kemurungan
Perubahan ini juga membuatkan usaha menguruskan badan semakin sukar namun realitinya tidak mustahil.


Ada tiga cara yang boleh dilakukan untuk menghilangkan perut buncit yang bukan sahaja menampakkan penampilan anda tetap bergaya di usia 40 tahun tetapi kesihatan terjamin.

1. Kurangkan tekanan
Semakin usia meningkat seseorang lebih mudah tertekan disebabkan masalah peribadi atau pekerjaan. Dalam fasa ini, tekanan menjadi penyebab utama kenaikan mendadak berat badan.
Oleh itu, sangat penting untuk menjaga kesihatan mental dan perlu melakukan pelbagai aktiviti yang mampu mengawal tekanan.
Aktiviti bersama keluarga atau mencari hobi boleh membantu fikiran menjadi lebih tenang.

1069320.jpg


Sejajar dengan peningkatan usia, berat badan juga boleh meningkat dengan lebih cepat.

2. Rutin senaman
Semakin ramai yang malas bersenam apabila usia semakin meningkat. Rasa malas itu menyebabkan seseorang tidak lagi kreatif dalam mempelbagaikan bentuk senaman mereka.
Ini boleh menyebabkan lemak bertompok termasuk di bahagian perut. Perut buncit boleh menyebabkan pelbagai penyakit seperti masalah pernafasan, jantung, diabetes, darah tinggi dan kolesterol.
Oleh itu, semakin usia meningkat, senaman perlu dilakukan lebih kerap bagi membakar lemak pada perut.

3. Pemakanan sihat
Perut buncit memang memerlukan usaha lebih untuk menghilangkannya dan ini termasuklah mengurangkan pengambilan makanan segera dan tidak sihat.
Banyakkan pengambilan protein dalam menu seharian yang mampu membantu menyeimbangkan gula dalam darah serta menurunkan kadar insulin.
Protein juga dapat membuatkan seseorang lebih bertenaga meskipun sedang diet.

sumber - https://www.mstar.com.my/xpose/fami...-cara-elak-perut-buncit-selepas-umur-40-tahun
 

abangpower

Active+ Member
Joined
Sep 5, 2010
Messages
3,563
Reaction score
356
Points
41

Petua Awet Muda: Umur Dah 40an Tapi Orang Ingat Masih Anak Dara​

OLEH NURUL KASMADILLAWATI ZAKARIA

Pernah tak anda berjumpa dengan pasangan suami isteri, di mana isterinya nampak jauh lebih tua daripada suaminya walhal umur sebenar isteri adalah muda. Kelihatan lebih tua daripada usia sebenar.
Ia adalah keadaan yang paling ditakuti oleh semua wanita. Semua wanita ingin kelihatan cantik dan kekal muda walau pun sudah berumur. Istimewa untuk anda, hari ini kami akan kongsikan petua awet muda yang tak memerlukan belanja yang mahal. Semua orang boleh amalkan.

Amalkan mandi sebelum subuh setiap hari​

Tahukah anda bahawa amalan mandi sebelum subuh adalah sangat baik untuk kesihatan dan dalam masa yang sama membantu wajah untuk kekal awet muda walau pun sudah berusia.
Apa yang paling penting, anda perlu mandi dengan air sejuk. Jangan mengelat buka water heater. Pada awalnya mungkin anda akan berasa sejuk sehingga menggigil kerana tidak biasa mandi air sejuk dalam suhu awal pagi yang sejuk mencengkam. Namun lama kelamaan anda akan biasa. Malah tubuh badan akan berasa segar dan cergas selepas mandi.


tips-alami-wajah-terlihat-lebih-muda-avoskin-beauty-03_42_907883-1024x798-1024x798.jpg
Sumber: Hijabista

Kurangkan gula​

Kita adalah apa yang kita makan. Setiap makanan yang masuk ke dalam tubuh badan akan terserlah pada kulit muka dan wajah. Makanan tertentu seperti gula terutamanya akan menyebabkan kita kelihatan tua sebelum masanya. Tahukah anda bahawa jika anda tidak mengambil gula dalam masa 3 bulan, wajah anda akan kelihatan lebih muda daripada biasa.
Nak tahu lebih lanjut tentang petua kekal awet muda dengan menghentikan pengambilan gula dalam menu harian, anda boleh masuk group sokongan di media sosial seperti facebook. Di sana ada banyak perkongsian info dan testimoni mereka yang telah berjaya menjadi awet muda selepas mengamalkan gaya hidup bebas gula.


Hidup tanpa gula kedengaran seperti mustahil namun ianya bukanlah sesusah yang disangka. Anda boleh menggantikan gula putih yang telah diproses dengan pemanis lain yang lebih sihat seperti madu, stevia, dan gula perang yang lebih baik daripada gula putih.
Kalau pun anda tak mampu untuk hidup tanpa gula, anda boleh bermula dengan mengurangkan pengambilan gula dalam pemakanan setiap hari. Ia bukan sahaja akan menjadikan anda awet muda malah akan membantu anda mendapat tubuh badan yang langsing.

Amalkan makan peria katak​

Peria katak rasanya pahit. Tak ramai yang suka makan sayur yang pahit ini. Namun tahukah anda bahawa peria katak yang pahit dan dibenci ramai itu sebenarnya adalah sayur yang sangat baik untuk mengekalkan anda awet muda.
Rozita Che Wan sendiri mengamalkan makan peria muda sebagai ulam sebagai salah satu amalan dalam rutin kecantikannya. Nak cantik macam Che Ta? Jomlah makan peria katak.


Anda boleh makan peria katak sebagai ulam untuk dimakan dengan nasi. Cicah sambal belacan, silap hari bulan mertua lalu kat belakang pun tak perasan. Kalau anda berani boleh juga buat jus peria katak yang dicampurkan dengan ulam-ulaman lain seperti pegaga, daun celeri, dan sebagainya. Nak tak kalau kami kongsikan satu petua untuk mengurangkan pahit peria?
Cara untuk mengurangkan pahit peria ialah dengan cara berikut:


  • Basuh peria sehingga bersih.
  • Bersihkan peria, buang bahagian tengahnya yang putih sehingga bersih. Potong kecil.
  • Rendam potongan peria tadi dalam air rendaman berisi garam.
  • Kandungan garam dalam air tersebut akan mengurangkan kepahitan peria.
  • Rendam sekurang-kurangnya setengah jam.
  • Semakin lama anda rendam, semakin kurang pahit peria yang dimakan.
awet muda
Sumber: Freemalaysiatoday

Amalkan bersenam setiap hari​

Senaman adalah sangat penting untuk kesihatan. Ia bukan sahaja menjaga kesihatan jantung dan tubuh badan anda, malah bersenam juga akan membantu anda mengekalkan tubuh badan yang langsing dan cantik.
Bonus yang ramai tak sedar ialah senaman membantu seorang wanita untuk kekal awet muda. Apabila kita bersenam, tubuh badan kita akan berpeluh.

Peluh yang keluar semasa kita berpeluh akan mengeluarkan toksin dari tubuh badan. Toksin yang berlebihan akan meracun semula badan kita dan salah satu daripada kesan lebihan toksin dalam badan ialah wajah kelihatan lebih tua daripada usia sebenar. Oleh itu, bersenamlah. Bukan sahaja kita akan kekal awet muda, malah tubuh badan akan kekal sihat dan langsing.

Sauna​

Tak ramai yang tahu bahawa bersauna adalah salah satu petua awet muda yang paling berkesan dan mudah. Anda tak perlu buat apa-apa.
Cuma duduk dalam sauna sekurang-kurangnya 30 minit sambil scroll facebook atau menonton televisyen, sedar-sedar siap. Anda cuma duduk sahaja. Menarik ke tak?

Bagaimana bersauna membantu mengekalkan kita awet muda? Bersauna akan menyebabkan tubuh kita berpeluh. Peluh yang keluar adalah toksin jahat yang boleh menyebabkan wajah kita nampak lebih tua daripada usia sebenar.
Oleh itu bersauna adalah cara untuk detox yang terbaik kerana seluruh tubuh badan kita akan berpeluh. Bukan itu sahaja, amalan bersauna akan memberikan kita kulit yang halus di seluruh tubuh badan.

Bonus? Sauna juga akan membakara kalori dan lemak berlebihan yang ada dalam tubuh badan kita. Best kan bersauna? Nak kurus boleh. Nak awet muda pun dapat. Rugi kalau kita tak amalkan bersauna sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.
Itulah dia info tentang petua awet muda yang boleh anda amalkan kalau nak kelihatan muda remaja setiap masa walau pun dah berusia. Semoag bermanfaat buat anda. Jika anda sukakan artikel ini, pastinya anda juga berminat untuk membaca perkongsian kami tentang kolagen terbaik kebaikan aloe vera, dan toner terbaik pilihan ramai.


sumber - https://bidadari.my/petua-awet-muda/

 

abangpower

Active+ Member
Joined
Sep 5, 2010
Messages
3,563
Reaction score
356
Points
41

5 PETUA TERBAIK UNTUK MENURUNKAN BERAT BADAN PADA USIA 40-AN​


Mac 2, 2021
598250282.jpg
Latihan selang intensiti tinggi dapat membantu mengurangkan lemak perut yang disertakan dengan perubahan hormon yang berkaitan dengan usia. Kredit Imej: Richard Drury / DigitalVision / GettyImages

Menurunkan berat badan pada usia 40-an tidak sama dengan ketika anda berusia 20-an dan 30-an. Malangnya, beberapa perubahan menjadikannya sedikit lebih mencabar.

Untuk satu, sarcopenia (kehilangan semula jadi tisu otot dengan usia) mula membelakangi kepalanya. Dan ingat, otot membakar lebih banyak kalori daripada lemak, jadi kehilangan jisim otot bermaksud metabolisme yang lebih perlahan.

Rintangan kedua – bagi wanita yang ditugaskan semasa kelahiran – adalah peralihan melalui menopaus, yang disebut peri-menopaus. Adalah lumrah bagi wanita dalam tahap kehidupan ini untuk menambah berat badan, menambah lemak (terutama pada bahagian pertengahan mereka) dan mulai mempunyai kadar gula darah yang lebih tinggi, menurut kajian November 2018 di Maturitas .

Oleh itu, bagaimana anda dapat mengurangkan berat badan – atau bahkan hanya menjaga berat badan – lebih mudah pada usia 40-an? Berikut adalah lima petua yang disokong oleh pakar.

1. Ketahui Berapa Banyak Kalori Yang Sebenarnya Anda Perlu​

Untuk mengurangkan berat badan, anda perlu makan lebih sedikit daripada yang anda bakar, yang hanya mengurangkan kalori. Tetapi berapa banyak kalori itu?

Perlu diingat bahawa keperluan kalori berubah seiring bertambahnya usia, jadi anda mungkin memerlukan lebih sedikit kalori daripada yang anda lakukan pada usia 20-an atau 30-an untuk mengekalkan berat badan anda sekarang. Berikut adalah gambaran umum mengenai keperluan kalori mengikut umur dan tahap aktiviti (bilangan yang lebih rendah dalam setiap julat adalah untuk orang yang ditugaskan wanita semasa kelahiran, dan jumlah yang lebih tinggi adalah untuk lelaki yang ditugaskan semasa lahir):

Keperluan Kalori mengikut Umur dan Tahap Aktiviti​

Umur Tidak aktif Sedang Aktif Aktif
36-401,800-2,4002,000-2,6002,200-2,800
41-451,800-2,2002,000-2,6002,200-2,800
46-501,800-2,2002,000-2,4002,200-2,800
Sumber: Pentadbiran Makanan & Dadah A.S. “Adakah Anda Tahu Berapa Banyak Kalori yang Anda Perlu?”

Cukup aktif bermaksud anda berjalan antara 1.5 hingga 3 batu sehari (atau melakukan senaman yang setara), sementara aktif bermaksud anda berjalan lebih banyak daripada yang dilakukan setiap hari.

Untuk mengurangkan berat badan, anda boleh mengurangkan 500 hingga 750 kalori dari nombor pemeliharaan berat badan anda, mengikut Garis Panduan Pemakanan 2020-2025 untuk Orang Amerika. Ini akan membantu anda menurunkan berat badan 1 hingga 1,5 paun setiap minggu, yang dianggap selamat dan dapat dikekalkan dalam jangka panjang, menurut National Institutes of Health.
Baca juga Cuba Menurunkan Berat Badan? Elakkan 5 Kesalahan Makan Siang Ini

Perlu diingat bahawa anda tidak boleh turun di bawah 1,500 kalori harian bagi mereka yang diberi lelaki semasa kelahiran atau 1,200 untuk orang yang diberikan wanita semasa kelahiran, mengikut Garis Panduan Diet, kerana ini memberi anda risiko kekurangan nutrien dan kesan sampingan yang tidak sihat yang lain .
Baca juga Cuba Menurunkan Berat Badan? Inilah 5 Keju untuk dinikmati dan 2 untuk dielakkan

Ingin kaedah yang lebih tepat untuk mengira kalori anda untuk menurunkan berat badan? Muat turun aplikasi MyPlate untuk melakukan tugas dan bantu anda mengesan pengambilan anda, supaya anda dapat terus fokus dan mencapai matlamat anda!

2. Utamakan Protein​

598250282_53.jpg
Ikan adalah makanan berprotein tinggi yang juga membungkus manfaat kesihatan jantung. Kredit Imej: rez-art / iStock / GettyImages

Semasa anda berusaha menurunkan berat badan, makan makanan kaya protein adalah penting – sebahagiannya kerana protein cukup mengenyangkan (lebih daripada karbohidrat atau lemak, sebenarnya, menurut kajian Februari 2015 dalam Nutrition Journal ). Selain itu, pengambilan protein boleh membantu anda makan lebih sedikit pada hari berikutnya, menurut kajian yang sama.

Dalam kajian lain, yang dilakukan pada orang-orang pasca-menopaus dan diterbitkan pada Mei 2015 dalam Jurnal Pemakanan, Kesihatan, & Penuaan , mereka yang makan jumlah protein yang lebih tinggi beratnya lebih sedikit dan mempunyai lemak badan lebih sedikit daripada mereka yang makan jumlah protein yang lebih rendah.
Pemakan protein tinggi memakan 0.8 gram protein per kilogram berat badan atau lebih setiap hari. Itu bermaksud kira-kira 55 gram protein setiap hari untuk orang seberat 150 paun.

Jadi, apa yang anda mesti makan? Makanan yang kaya dengan protein merangkumi semua jenis makanan laut, daging, ayam dan telur; protein berasaskan tumbuhan seperti kacang dan biji dan “butter” yang dibuat daripada mereka; produk soya; dan kacang polong, lentil, dan kacang, menurut USDA.
Berikut adalah beberapa makanan kaya protein biasa yang menambah makanan sihat:
  • 3 auns daging lembu, ayam, ayam belanda, daging babi atau ikan: 21 gram
  • 3 auns makanan laut: 18 gram
  • 5 auns yogurt Yunani: 12 hingga 18 gram
  • 3 ons tauhu: 9 gram
  • Separuh cawan biji ginjal, hitam atau cannellini: 8 gram
  • 2 sudu mentega kacang: 7 gram
  • 1 biji telur: 6 gram

3. Turunkan Karbohidrat Anda​

Berdasarkan bagaimana hormon anda berubah pada usia 40an semasa anda memasuki perimenopause, mengikuti diet rendah karbohidrat dapat membantu mencegah kenaikan berat badan atau membuat penurunan berat badan lebih mudah.
Baca juga Tidak Boleh Berhenti Snek Selepas Makan Malam? Inilah 6 Cara Memulakan Tabiat Kebaikan

“Anda mahu semua hormon anda seimbang – hormon seks anda seperti estrogen, progesteron dan testosteron, serta insulin,” kata Carolyn Williams, PhD, RD, pengarang Meals That Heal , kepada lebih pantas .eu.
Keseimbangan itu adalah kunci untuk beberapa sebab. Pertama, hormon seks anda berfungsi dengan insulin untuk mengawal gula darah anda.

“Apabila hormon seks anda menjadi tidak seimbang, anda berisiko lebih tinggi mengalami ketahanan insulin, yang dapat memperburuk gejala perimenopause,” kata Williams. “Dan juga, penurunan kadar estrogen dikaitkan dengan ketahanan insulin.”
Baca juga 5 Kesalahan Diet yang Mengalami Kerinduan

Inilah sebabnya mengapa para pakar percaya orang-orang pasca-menopaus menambah berat badan, terutama di kawasan perut, dan juga merasa lebih sukar untuk menurunkan berat badan.
Williams mencadangkan mengurangkan karbohidrat untuk membantu melawan ketahanan insulin yang dapat mendorong kenaikan berat badan atau mencegah penurunan berat badan.

“Saya mendapati bahawa bergantian hari karbohidrat rendah dan rendah hingga sederhana boleh bermanfaat bagi kumpulan usia ini. Dan ini bermaksud hari di mana anda mempunyai 50 gram karbohidrat bersih dan kemudian hari di mana anda mempunyai 100 gram karbohidrat bersih, “Williams berkata.

Karbohidrat bersih adalah pengiraan yang mudah: Jumlah gram karbohidrat tolak gram serat.
Untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai 50 gram karbohidrat bersih sehari dalam hidangan makanan, berikut adalah berapa banyak karbohidrat dan karbohidrat bersih dalam hidangan beberapa makanan berat karbohidrat biasa, mengikut USDA:
  • 1 cawan oatmeal: 32 gram karbohidrat, 27 gram karbohidrat bersih
  • 1 keping roti gandum: 15 gram karbohidrat, 13 gram karbohidrat bersih
  • 1 cawan anggur: 27 gram karbohidrat total, 26 gram karbohidrat bersih
  • 1 cawan raspberi: 18 gram karbohidrat, 8 gram karbohidrat bersih
  • 1 cawan kacang hijau: 7 gram karbohidrat total, 3 gram karbohidrat bersih

4. Jaga Tekanan Anda​

598250282_56.jpg


Yoga membantu anda membina kekuatan dan tekanan pada masa yang sama. Kredit Imej: The Good Brigade / DigitalVision / GettyImages

“Pada usia 40-an, jumlah tuntutan yang banyak – kerjaya, terjalin antara membesarkan anak-anak dan orang tua yang semakin tua – dapat meningkatkan tekanan anda,” kata Kara Mohr, PhD, FACSM, dari MohrResults.com, morefit.eu.
Sekiranya anda dapat mengekalkan tahap tekanan anda, ini dapat membantu anda menjaga kenaikan berat badan dan berpotensi membuat penurunan berat badan sedikit lebih mudah.

Inilah sebabnya: Apabila anda stres, tahap kortisol anda meningkat, dan itu dapat meningkatkan gula darah anda dan juga mendorong kenaikan berat badan, terutama di sekitar bahagian tengah anda, menurut Inisiatif Kesihatan Sejati.
Baca juga 6 Veggies Terbaik untuk Menurunkan Berat Badan, Menurut Ahli Diet

Juga, memerhatikan tekanan mungkin memudahkan makan makanan yang lebih sihat. Kita cenderung makan berlebihan dan memilih makanan yang kurang sihat ketika kita mengalami tekanan, menurut kajian Disember 2018 dalam Journal of Molecular Biochemistry.

“Untuk menguruskan tekanan, mulakan dahulu dengan mengenal pasti tekanan yang berada dalam kawalan anda dan bukan,” kata Mohr.

Perkara seperti wabak, cuaca, penyakit, kehilangan dan ketidakpastian ekonomi semuanya tidak berada dalam kawalan anda. Tetapi anda dapat mengawal pemikiran dan kepercayaan anda, dan bagaimana anda bertindak.
“Tetapkan peringatan di telefon anda untuk mengambil masa 1 hingga 2 minit beberapa kali setiap hari untuk mendaftar masuk dan perhatikan apa yang anda rasakan,” saran Mohr. “Adakah anda bimbang tentang perkara-perkara di luar kawalan anda? Adakah anda ‘masa depan tersandung’ – mendapati diri anda merancang, memusatkan perhatian atau bimbang tentang keadaan masa depan – daripada terus berada di saat ini?”

Baca juga Tidak Boleh Berhenti Snek Selepas Makan Malam? Inilah 6 Cara Memulakan Tabiat Kebaikan
Gunakan masa itu untuk menumpukan pada nafas, membersihkan fikiran dan berhubung dengan apa yang ada pada masa ini.

5. Kaji Semula Rutin Latihan Anda​

Pada usia 40-an, senaman lebih kurang sekadar kesombongan. Kerana beberapa sebab, senaman menjadi lebih berharga pada usia ini.

“Salah satunya adalah penurunan jisim otot dan kepadatan tulang yang dapat terjadi dengan penuaan,” kata Mohr. “Yang kedua adalah pergeseran hormon yang membawa kepada peningkatan adipositas perut – alias lemak perut – dan yang ketiga adalah peningkatan permintaan pada masa dan tekanan untuk kumpulan usia ini.”

Nasib baik, jenis aktiviti yang anda pilih berpotensi untuk meningkatkan hasil anda.
Latihan menanggung berat badan, seperti latihan kekuatan dan yoga, dapat mengimbangi kehilangan kepadatan tulang dan mengekalkan, atau bahkan meningkatkan, jisim otot anda.

Mengenai lemak perut: “Penyelidikan telah menunjukkan bahawa lemak perut lebih baik untuk latihan dengan intensiti yang lebih tinggi, tetapi jenis latihan ini adalah tekanan fizikal tambahan,” kata Mohr.

Nasihatnya adalah menggunakan latihan sebagai pelengkap kepada tekanan keseluruhan dalam hidup anda dan juga tahap aktiviti semasa anda. Jadi, sebagai contoh, jika Anda saat ini mengalami tuntutan yang tinggi, pilihlah latihan menanggung berat badan yang tidak menimbulkan tekanan fizikal pada badan anda atau yang mempunyai kualiti santai yang lain, seperti yoga.

“Sekiranya tekanan keseluruhan anda terkawal dan anda ingin mengimbangi beberapa perubahan dalam komposisi badan anda, pertimbangkan untuk menambahkan beberapa selang intensiti tinggi beberapa kali seminggu,” Mohr menasihati.

sumber - https://ms.morefit.eu/5-petua-terbaik-untuk-menurunkan-berat-badan-pada-usia-40-an/
 

abangpower

Active+ Member
Joined
Sep 5, 2010
Messages
3,563
Reaction score
356
Points
41
sebagai pembakar semangat jejaka2 40an, hampa tengok ni umoq 50an tapi body fit gilla mcm 30an...


At 55, Boss Level's Frank Grillo is in the best shape of his life. The fighter, actor, and all-around badass breaks down his boxing-centric workout routine that keeps him strong.

FRANK GRILLO'S WORKOUT:

WARMUP
• Shadow Boxing (20 minutes)

STRENGTH TRAINING
• Barbell Shrugs (5 sets of 8 reps)
• Lateral Raise (3 sets of 15 reps)
• Bent-Over Lateral Raise (3 sets of 15 reps)

EXPLOSIVE PUSHUPS
• Explosive Pushup (3 sets of 10 reps)

BOXING PAD WORK AB FINISHER
• Plank Knee to Elbow (15 reps per side)
• Single-Leg Cross-Body Crunch (15 reps per side)
• Plank Hip Slide (15 reps per side)
• V-Sit Oblique Crunch (15 reps per side)
• Plank Hip Dip (15 reps)
• Plank Punches

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
318,621
Reaction score
15,631
Points
2,376
sebagai pembakar semangat jejaka2 40an, hampa tengok ni umoq 50an tapi body fit gilla mcm 30an...


At 55, Boss Level's Frank Grillo is in the best shape of his life. The fighter, actor, and all-around badass breaks down his boxing-centric workout routine that keeps him strong.

FRANK GRILLO'S WORKOUT:

WARMUP
• Shadow Boxing (20 minutes)

STRENGTH TRAINING
• Barbell Shrugs (5 sets of 8 reps)
• Lateral Raise (3 sets of 15 reps)
• Bent-Over Lateral Raise (3 sets of 15 reps)

EXPLOSIVE PUSHUPS
• Explosive Pushup (3 sets of 10 reps)

BOXING PAD WORK AB FINISHER
• Plank Knee to Elbow (15 reps per side)
• Single-Leg Cross-Body Crunch (15 reps per side)
• Plank Hip Slide (15 reps per side)
• V-Sit Oblique Crunch (15 reps per side)
• Plank Hip Dip (15 reps)
• Plank Punches


Betoi² jaga makan ni bang
BF bawah 10 ni
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register