BTC USD 50,945.0 Gold USD 1,779.49
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Sifat Pemisah Di Antara Dua Lautan

abbas

Fun Poster
Messages
617
Joined
Dec 11, 2005
Messages
617
Reaction score
28
Points
20
Sifat Pemisah Di Antara Dua Lautan(Bhg.1)

Fakta Saintifik:

Ahli Oseanografi telah sampai, setelah kemajuan Sains pada zaman ini, kepada penemuan pemisah di antara dua laut, mereka dapati bahawa terdapat satu sempadan yang memisahkan di antara setiap dua laut, ia bergerak di antara keduanya dan ilmuwan oseanografi menamakannya “front” bagi menyamakannya dengan ketumbukan* yang memisahkan di antara dua angkatan tentera. Dan dengan wujudnya sempadan ini, setiap laut dapat memelihara ciri-ciri yang ditentukan oleh Allah baginya, dan ia menjadi sesuai untuk apa yang ada di dalamnya yang terdiri daripada makhluk-makhluk bernyawa yang hidup di dalam ekologi tersebut.

Dengan wujudnya sempadan ini, dua lautan akan bercampur dengan perlahan-lahan, serta menjadikan kuantiti yang melintas dari satu laut ke laut yang lain mendapat ciri-ciri laut yang akan ia berpindah melalui cara sempadan yang melaksanakan proses pengitaran terhadap air yang melintas dari satu laut ke laut yang lain; supaya setiap laut kekal memelihara ciri-cirinya.

Telah berperingkat-peringkat ilmu manusia untuk mengetahui realiti perbezaan air-air lautan dan apa yang di antaranya yang berupa sempadan-sempadan:

* Saintis Oseanografi telah menemui bahawa di sana terdapat berbezaan di antara contoh-contoh air yang diambil daripada laut-laut yang pelbagai pada tahun (1284H – 1873M) di tangan rombongan saintifik lautan Inggeris dalam pengembaraan Challenger, lantas manusia mendapat tahu bahawa air-air di lautan berbeza-beza kandungannya antara satu sama lain dari segi kemasinan, tahap kepanasan, kadar kelikatan dan jenis-jenis hidupan air. Penemuan maklumat-maklumat ini adalah setelah pengembaraan ilmiah yang berterusan selama tiga tahun, yang meliputi seluruh lautan Dunia. Pengembaraan ini telah mengumpulkan maklumat daripada 362 stesen yang dikhususkan untuk kajian ciri-ciri semua lautan. Dan laporan-laporan pengembaraan tersebut telah memenuhi 29,500 muka surat di dalam lima puluh jilid yang penyempurnaannya mengambil masa 23 tahun. Tambahan kepada keadaan pengembaraan tersebut sebagai salah satu projek penemuan saintifik terbesar, ia juga telah menzahirkan kelemahan apa yang diketahui oleh manusia tentang lautan.*

* Setelah tahun 1933M, satu pengembaraan saintifik Amerika lain telah dilakukan di Teluk Mexico, beratus-ratus stesen lain telah selerakan bagi mengkaji ciri-ciri laut, dan di dapati bahawa sebilangan besar stesen-stesen ini memberikan maklumat-maklumat yang serupa tentang ciri-ciri air di kawasan tersebut, dari segi kemasinan, kelikatan, suhu, hidupan air dan kemungkinan larut oksigen di dalam air, sementara stesen-stesen yang selebihnya memberikan maklumat-maklumat yang serupa bagi kawasan-kawasan yang lain. Ia merupakan antara perkara yang ilmuwan Oseanografi membuat kesimpulan wujudnya dua laut yang berbeza dari segi sifat-sifat yang bukan hanya sampel-sampel yang tertentu seperti yang diketahui daripada pengembaraan Challenger.
laut1.jpg

Gambar satelit yang menjelaskan keadaan suhu permukaan laut di Teluk Mexico yang secara tak langsung menzahirkan kewujudan jisim-jisim air yang berlainan dalam satu kawasan.*

* Manusia telah mendirikan beratus-ratus stesen-stesen kaji laut bagi menyelidik sifat tersendiri laut-laut yang berbeza-beza, dan para saintis telah mengakui bahawa perbezaan di dalam sifat-sifat ini membezakan air-air lautan yang berlainan antara satu sama lain, tetapi mengapakah lautan tidak bercampur dan menjadi satu walaupun kesan dua kuasa pasang dan surut yang menggerakkan air laut dua kali setiap hari, yang menjadikan lautan di dalam keadaan datang dan pergi, bercampur dan bergelombang? Di samping anasir-anasir lain yang menjadikan air-air laut senantiasa bergerak dan bergelombang seperti ombak-ombak permukaan dan dalaman serta arus-arus air dan lautan?

Jawapan[nya] muncul pada lembaran buku-buku sains buat pertama kalinya pada tahun (1361H-1942M). Kajian-kajian yang meluas tentang sifat tersendiri lautan-lautan telah menzahirkan penemuan sempadan-sempadan lautan yang memisahkan di antara laut-laut yang bertemu, serta memelihara ciri-ciri tersendiri setiap laut dari segi kelikatan, kemasinan, hidupan air, suhu, kemungkinan larutnya oksigen di dalam air tersebut.


Pada tahun (1962M) diketahui peranan sempadan-sempadan lautan di dalam penyaringan ciri-ciri air jisim air yang melintas dari satu laut ke laut bagi menghalang melampaunya salah satu laut ke atas yang lain. Oleh itu berlakulah percampuran di antara laut-laut yang masin berserta dengan pemeliharaan setiap laut terhadap ciri-cirinya dan sempadan-sempadannya yang terbatas dengan kewujudan pemisah-pemisah tersebut.

Gambar rajah berikut menjelaskan sempadan-sempadan air Laut Mediterranean yang panas serta masin, ketika masuknya ke dalam lautan Atlantik yang mempunyai air yang sejuk dan lagi kurang kemasinan daripadanya.

laut2.jpg


Pemisah di antara air-air Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik. Jelas perbezaan air-air pemisah (sempadan) daripada air-air dua laut tersebut dari segi kadar kemasinan, dan ia dijelaskan dengan garisan-garisan, nombor-nombor dan warna-warna.*

* Dan akhirnya manusia telah berjaya mengambil gambar pemisah-pemisah yang bergerak dan condong di antara laut-laut yang masin melalui teknik khas dengan fotografi suhu menggunakan satelit, yang menjelaskan bahawa air-air laut sekalipun zahirnya jisim yang satu, di sana terdapat perbezaan-perbezaan yang besar di antara jisim-jisim air bagi laut-laut yang berlainan, jelas dengan warna-warna yang berlainan mengikut perbezaannya dari segi kadar kepanasan.*

laut3.jpg


Bersambung......

____________________
*Ketumbukan bermaksud barisan hadapan pasukan tentera di dalam peperangan. [penterjemah]
*Introduction to Oceanography, David A. Ross, 2nd Edition. 1977, USA, pp. 37-39.
*Diambil dari laman web kajian Oseanografi http://fermi.jhuapl.edu/avhrr/gallery/sst/gulf_ave.jpg
*Air Laut Mediterranean ketika ia memasuki Lautan Atlantic melepasi sill Gibraltar dengan kehangatan, kemasinan, sifat kurang kelikatannya yang tersendiri, kerana sempadan yang memisahkan di antara keduanya. Suhu adalah dalam darjah Celsius (C°) – Ph. H Kuenen, 1963, Realms of Water, New York: Wiley, p. 67.
 
Last edited:
Sponsored Post

abbas

Fun Poster
Messages
617
Joined
Dec 11, 2005
Messages
617
Reaction score
28
Points
20
Sifat Pemisah Di Antara Dua Lautan(Bhg.2)

Fakta Saintifik:
Di dalam kajian lapangan* bagi perbandingan antara air Teluk Oman dan Teluk Arab melalui angka-angka, pengiraan-pengiraan dan penyelidikan kimia, jelas berbezaan setiap satu darinya dari segi kimia dan tumbuh-tumbuhan yang mendiami di setiap satu daripada keduanya dan wujudnya sempadan yang memisah di antara keduanya.

laut4.gif


Penyampaian kepada realiti kewujudan sempadan-sempadan antara setiap jisim-jisim laut dan tugasnya dalam memelihara ciri-ciri setiap laut, memerlukan hampir seratus tahun kajian dan penyelidikan, yang turut serta di dalamnya beratus-ratus penyelidik, digunakan kebanyakan peralatan dan kaedah-kaedah kajian saintifik yang canggih di dalamnya.
Sedangkan Al-Quran Al-Karim telah menjelmakan hakikat ini sebelum empat belas kurun. Firman Taala:
{مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ}{بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لاَ يَبْغِيَانِ}{فَبِأَيِّ آلاَءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ}{يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ}

{Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang masin) mengalir, sedang keduanya pula bertemu; Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya; Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? Dari kedua laut itu, keluar mutiara dan marjan;}[Ar-Rahman : 19-22]

Dan berfirman Allah Taala:
{وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا}

{dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan yang masin) sekatan (semula jadi) yang memisahnya?}[An-Naml : 61]

Makna-makna Bahasa Serta Pendapat-pendapat Ahli Tafsir:
مَرَجَ :
Ibnu Faris berkata: مرج [ma ra ja] : mim, ra’ dan jim adalah asas yang sahih* yang menunjukkan kepada datang, pergi dan bergelombang,
مرج الخاتم في الأصبع [bergoyang cincin tersebut di jari itu] : bergerak-gerak, dan perbandingan bab ini semua sekali adalah darinya.
مَرَجَتِ أماناتُ القومِ وعهودُهم [goyah amanah-amanah kaum tersebut dan perjanjian-perjanjian mereka] : ia kucar-kacir dan bercampur aduk.
المَرْج : asalnya adalah tanah yang mempunyai tumbuh-tumbuhan yang haiwan melata bergerak-gerak padanya*.

البحرين :
Berkata Ibnu Faris: ba’, ha’ dan ra’, Al-Khalil berkata: laut itu disebut sebagai laut kerana sifatnya yang melaut yakni terbentang dan meluas ...
dan dikatakan kepada air apabila ia menjadi pekat setelah ketawarannya اسْتَبْحَرَ danماء بحري [air laut] : iaitu [air] yang masin.*

Al-Asfahani berkata*: telah berkata sebahagian mereka [iaitu ahli bahasa] : perkataan البحر disebut pada asalnya bagi air yang masin bukan yang tawar.*

Dan Ibnu Manzur* berkata: ia telah biasa digunakan untuk [air] yang masin sehinggakan kurang pada [air] yang tawar*.

Apabila dilafazkan البحر ia menunjukkan kepada laut yang masin, dan apabila ia dikaitkan ia menunjukkan kepada apa yang dikaitkan.

Al-Quran tidak menggunakan lafaz الأنهار [sungai-sungai] bagi menunjukkan kepada air-air tawar yang mengalir banyak. Dan digunakan lafaz laut untuk menunjukkan kepada laut yang masin. Firman Taala:
{وَسَخَّرَ لَكُمْ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمْ الأَنهَارَ}

{dan Dia yang memberi kemudahan kepada kamu menggunakan kapal-kapal untuk belayar di laut dengan perintah-Nya, juga yang memudahkan sungai-sungai untuk kamu (mengambil manfaat darinya).}[Ibrahim : 32]

Di dalam hadith, lafaz laut menunjukkan kepada untuk menunjukkan kepada air yang masin.
سَأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا نَرْكَبُ الْبَحْرَ وَنَحْمِلُ مَعَنَا الْقَلِيلَ مِنْ الْمَاءِ فَإِنْ تَوَضَّأْنَا بِهِ عَطِشْنَا أَفَنَتَوَضَّأُ مِنْ مَاءِ الْبَحْرِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ

Seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w dan berkata: Ya Rasulullah! Kami melayari laut dan kami membawa bersama-sama kami sedikit air. Jika kami berwuduk dengannya, kami akan kehausan. Adakah boleh kami berwuduk dengan air laut? Lalu Rasulullah s.a.w berkata: “ia adalah yang [bersifat] menyucikan [yakni] airnya dan yang halal [yakni] bangkainya*”.

البرزخ :
Ia adalah pemisah ; dan kebanyakan ahli tafsir* berpendapat bahawa ia tidak dilihat.

البغي :
Ibnu Manzur berkata: dan asal البغي [melampau] adalah melampaui batasan.

Manakala Al-Jauhari* dan Al-Asfahani* [juga] telah berkata sedemikian.

المرجان :
Ibnu Al-Jauzi* berkata: Kadhi Abu Ya’la telah meriwayatkan bahawa marjan adalah sejenis mutiara yang seperti rod dan diriwayatkan daripada Az-Zajjaj* kata-katanya: Marjan adalah putih yang bersangatan putih*.

laut5.jpg

laut6.jpg

Gambar batu karang [marjan] yang berwarna merah dan putih. Sebelum diproses [kanan] dan selepas diproses [kiri].

Ibnu Mas’ud berkata: Marjan adalah manik merah.
Dan Abu Hayyan* telah menukilkan daripada sebahagian mereka [yakni ahli tafsir]; bahawa marjan adalah batu yang merah*.

Berkata Al-Qurtubi: dan dikatakan Marjan adalah yang besar-besar dari mutiara serta yang bagak-bagak darinya, ia dikatakan oleh Ali dan Ibnu Abbas -رضي الله عنهما-, dan mutiara adalah yang kecil-kecil daripadanya. Daripada mereka berdua juga sebaliknya iaitu mutiara adalah yang besar-besar dari jenis mutiara dan marjan adalah yang kecil-kecil darinya. dan ia dikatakan oleh Ad-Dohhak dan Qotadah*.

Al-Alusi* berkata: Saya merasakan bahawa, jika diambil kira pada mutiara maksud bergemerlapan dan bercahaya, dan pada marjan maksud bercampur dan bergaul, yang paling tepat untuk itu adalah apa yang kedua dikatakan tentang kedua-duanya*, iaitu mutiara adalah apa yang besar-besar darinya dan marjan adalah mutiara yang kecil-kecil.
laut7.jpg

laut8.jpg


Gambar mutiara [lu’lu’] yang boleh didapati kawasan air tawar dan air masin serta gambar batu karang [marjan] yang hanya ada di kawasan air masin.

Hasilnya adalah, Marjan merupakan sejenis perhiasan yang berupa dengan warna-warna yang pelbagai putih dan merah, berkeadaan besar dan kecil, ia adalah batu yang seperti rod-rod. Kadangkala ia adalah kecil seperti mutiara atau manik, dan ia di dalam ayat tersebut bukan mutiara, huruf atof [kata penyambung] di antaranya memestikan kelainan.
Begitulah, dan Marjan tidak wujud kecuali di laut-laut yang masin.
laut9.jpg


Gambar batu karang [marjan] berwarna putih dan merah yang telah siap diproses untuk dibuat perhiasan.

Ayat-ayat tersebut menunjukkan kepada kita maklumat terperinci rahsia-rahsia yang disingkap hari ini oleh ilmu Oseanografi, kerana ia menceritakan pertemuan di antara laut-laut yang masin dan bukti perkara tersebut adalah apa yang berikut:

Pertama : Ayat tersebut telah menyebut lafaz البحرين [dua laut] tanpa sebarang ikatan, oleh itu, itu menujukan bahawa dua laut tersebut adalah masin.

Kedua : Ayat-ayat di dalam surah Ar-Rahman menjelaskan bahawa dua laut tersebut keluar daripada kedua-duanya mutiara dan marjan. Dan telah nyata bahawa marjan tidak ada kecuali di laut-laut yang masin. Dan perkara itu menujukan bahawa ayat tersebut bercakap tentang dua laut yang masin. Firman Taala:
{ يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ }

yakni keluar daripada setiap satu dari kedua-duanya.

Bersambung.....

____________________
 

abbas

Fun Poster
Messages
617
Joined
Dec 11, 2005
Messages
617
Reaction score
28
Points
20
Sifat Pemisah Di Antara Dua Lautan(Bhg.Akhir)

Fakta Saintifik:
Siapakah yang dahulunya tahu bahawa laut-laut yang masin berbeza di antara satu sama lain walaupun kesatuannya dari segi sifat-sifat luaran yang diketahui oleh penglihatan dan deria-deria, kerana semuanya adalah (masin, biru, berombak dan di dalamnya ada ikan-ikan dan selainnya)? Bagaimana ia berbeza-beza sedangkan ia bercantum di antara satu sama lain? Dan yang diketahui adalah air-air apabila ia bercampur di dalam bekas yang satu, ia akan menjadi satu [sejenis] ... oleh itu, bagaimana pula dengan anasir-anasir percampuran yang banyak di laut-laut yang terdiri daripada pasang, surut, ombak-ombak, arus-arus dan ribut-ribut?

Ayat tersebut menyebut pertemuan di antara dua laut masin yang setiap satu daripadanya berlainan dari yang satu lagi. Kerana, jika dua laut tersebut, setiap satu daripadanya tidak berbeza daripada yang satu lagi, keduanya akan menjadi laut yang satu. Tetapi pembezaan di antara keduanya di dalam lafaz Quran menunjukkan kepada perbezaan di antara kedua-duanya walaupun kedua-duanya adalah masin.

{Dia biarkan air dua laut (yang masin dan yang masin) mengalir, sedang keduanya pula bertemu} yakni; dua laut tersebut bercampur, dan kedua-duanya di dalam keadaan datang dan pergi, bercampur dan berkocak di kawasan percantuman, seperti mana yang ditunjukkan oleh bahasa dengan lafaz مرج [bergerak-gerak], dan inilah yang ditemui oleh Ilmu berkenaan sifat keadaan pemisah yang berkeadaan condong dan beralih-alih di dalam musim-musim yang berlainan dengan sebab pasang surut dan monsun-monsun.

Sesiapa yang mendengar ayat ini sahaja akan membayangkan bahawa penyebatian dan percampuran yang besar berlaku di antara laut-laut ini akan menghilangkan ciri-cirinya yang tersendiri yang ia miliki. Tetapi [Tuhan] Yang Maha Mengetahui lagi Maha Berpengetahuan Mendalam menetapkan dalam ayat yang berikutnya {Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya} yakni; walaupun dengan keadaan bercampur dan bergelombang ini yang didapati pada laut-laut, sesungguhnya satu pemisah memisahkan antara keduanya yang menghalang setiap satu dari keduanya untuk melampaui dan melebihi hadnya.

Inilah yang disaksikan oleh manusia setelah mana dia maju di dalam pengetahuannya dan peralatannya, dia telah menemui air ketiga memisahkan antara dua laut tersebut yang berbeza dalam ciri-cirinya daripada ciri-ciri setiap satu dari keduanya.

Dengan wujudnya penyekat tersebut, air dua laut yang melebihi akan bercampur dengan amat perlahan, tetapi tanpa salah satu daripada dua laut tersebut melampau ke atas yang satu lagi dengan ciri-cirinya; kerana sempadan tersebut adalah kawasan yang diputar padanya air-air yang melintas dari satu laut ke [laut] yang satu lagi, agar air-air yang berpindah itu akan mendapat –secara beransur-ansur– sifat-sifat laut yang ia akan masuki dan hilang sifat-sifat laut yang ia datang darinya. Dan dengan ini, tidak melampau satu laut terhadap laut yang lain dengan ciri-cirinya, sekalipun kedua-duanya bercampur sewaktu percantuman.

Benarlah Allah yang berfirman:
{مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ}{بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لاَ يَبْغِيَانِ}

{Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang masin) mengalir, sedang keduanya pula bertemu; Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;}[Ar-Rahman : 19-22]

Kebanyakan ahli Tafsir telah berpendapat bahawa sempadan yang memisah di antara dua laut tersebut adalah sempadan dari kuasa Allah yang tidak dapat dilihat.*

Dan telah menjadi kemusykilan bagi sebahagian ahli Tafsir, menyatukan antara percampuran air-air laut dengan wujudnya pemisah, kerana kewujudan penyekat (pemisah) memestikan terhalangnya percampuran dan pernyataan bercampur (berolak-alik) memestikan tidak wujud penyekat. Dan kemusykilan tersebut telah hilang dengan penemuan rahsia-rahsia laut mengikut realiti-realitinya.

(A)
laut10.jpg


(B)
laut11.jpg

Gambar satelit yang menjelaskan bagaimana air dari Lautan Atlantik [kiri] yang lebih ringan dan lebih sejuk masuk ke Laut Mediterranean [kanan] yang lebih berat dan lebih panas, melalui 5 teknologi berlainan.

Bentuk-bentuk Ie’jaz Dalam Ayat-ayat Tadi:
Daripada apa yang telah lalu, jelas:

1) Bahawa Al-Quran Al-Karim yang turun sebelum lebih 1400 tahun telah mengandungi maklumat-maklumat terperinci berkenaan fenomena-fenomena laut yang tidak disingkap melainkan baru sahaja, dengan alat-alat yang moden. Dan antara maklumat-maklumat tersebut adalah wujudnya sempadan-sempadan air di antara laut-laut, firman Taala:
{مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ}{بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لاَ يَبْغِيَانِ}

{Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang masin) mengalir, sedang keduanya pula bertemu; Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;}[Ar-Rahman : 19-22]

2) Perkembangan sejarah di dalam laluan ilmu Oseanografi menyaksikan ketiadaan wujudnya maklumat-maklumat terperinci mengenai Laut terutamanya sebelum pengembaraan Challenger pada tahun (1873M) apatah lagi pada waktu turunnya Al-Quran sebelum seribu empat ratus tahun yang turun kepada seorang Nabi buta huruf yang hidup di dalam suasana padang pasir dan tidak melayari laut.

3) Seperti mana, Oseanografi juga tidak berkembang melainkan pada dua kurun terakhir, khususnya pada separuh akhir kurun kedua puluh. Dan sebelum itu, Laut adalah tak diketahui lagi menakutkan, banyak dongeng-dongeng dan kepercayaan karut mengenainya. Apa yang diambil berat oleh orang yang melayarinya adalah keselamatan dan mendapat petunjuk kepada jalan yang betul sewaktu perjalanan mereka yang jauh. Manusia tak tahu bahawa laut-laut yang masin adalah laut-laut yang berlainan melainkan pada tiga puluhan kurun yang lalu setelah para pengkaji mendirikan beribu-ribu stesen kaji laut untuk menyelidik sampel-sampel air laut-laut tersebut. Mereka mengukur pada setiap satu darinya perbezaan-perbezaan dari segi suhu, kadar kemasinan, kadar kelikatan, kadar kelarutan oksigen di dalam air laut-laut tersebut di setiap stesen itu, lalu mereka mendapat tahu setelah itu bahawa laut-laut yang masin adalah berbagai-bagai.

4) Manusia tidak mengetahui penyekat yang memisahkan antara laut-laut yang masin, kecuali setelah ia mendirikan stesen-stesen penyelidikan laut yang menunjukkan kepadanya, setelah menghabiskan waktu yang lama di dalam mengikuti kewujudan penyekat-penyekat condong yang beralih-alih ini, yang berubah dari segi kedudukan geografinya dengan perubahan musim setahun

5) Manusia tidak mengetahui bahawa air dua laut yang terpisah di antara satu sama lain dengan sempadan air, keduanya bercampur dalam masa yang sama kecuali setelah dia berterusan mengkaji dengan peralatan-peralatan dan kapal-kapalnya pergerakan air-air di kawasan-kawasan pertemuan di antara laut-laut, serta melakukan penyelidikan terhadap jisim-jisim air di kawasan-kawasan tersebut.

6) Dan manusia tidak mengakui kaedah ini terhadap semua laut-laut yang bercantum, kecuali setelah imbasan saintifik yang meluas ke atas fenomena yang berlaku di antara setiap dua laut yang pada seluruh laut-laut Bumi.

laut12.gif

Kemasinan diukur dengan kadar garam (mengikut gram) yang larut di dalam 1,000 gram air laut. Kerana itu kemasinan sering dinyatakan sebagai "parts per thousand" (ppt) [satu bahagian setiap seribu].*

Kemasinan air berdekatan permukaan laut berbeza-beza dari satu tempat ke tempat yang yang lain. Kemasinan permukaan laut merangkumi dari kira-kira 32 ppt di kebanyakan kawasan Utara Pasifik sehingga 37.5 ppt di kawasan Utara tengah Atlantik.

- Adakah Rasulullah dahulunya memiliki stesen-stesen kaji laut itu, peralatan-peralatan menyelidik jisim-jisim itu dan kemampuan untuk mengikuti pergerakan jisim-jisim air yang berlainan?

- Adakah telah melakukan aktiviti imbasan menyeluruh, Baginda yang tidak pernah melayari laut sama sekali dan hidup pada zaman yang dongeng-dongeng adalah perkara yang menguasai pemikiran manusia, terutamanya di lapangan Laut?

- Adakah mudah untuk Rasulullah pada zaman Baginda kajian-kajian, peralatan-peralatan dan penyelidikan-penyelidikan seperti apa yang mudah saintis-saintis Oseanografi yang telah menemui rahsia-rahsia tersebut dengan kajian dan penyelidikan?

- Sesungguhnya ilmu yang dibawa turun oleh Al-Quran ini mengandungi sifat untuk rahsia paling rumit pada zaman yang mustahil untuk manusia ketahui benar-benar menunjukkan kepada sumbernya Ilahi, sebagaimana firman Taala:
{قُلْ أَنزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا}

{Katakanlah (Wahai Muhammad): "Al-Quran itu diturunkan oleh Allah yang mengetahui segala rahsia di langit dan di bumi; sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.}[Al-Furqan : 6]

- Sebagaimana ia juga menunjukkan bahawa orang yang diturunkan kepadanya Kitab tersebut adalah seorang Rasul yang diwahyukan kepadanya, dan benarlah firman Taala:
{سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ}

{Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?}[Fussilat : 53]
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register