Sidang DUN Selangor dua hari cetus tanda tanya

Recommended Brokers


kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
30,648
Reaction score
1,164
Points
196

SHAH ALAM – Penangguhan Sidang Dewan Negeri (DUN) Selangor selepas hanya berlangsung selama dua hari hingga kelmarin menimbulkan pelbagai tanda tanya.

Mengikut jadual yang diberi kepada media, sidang DUN sepatutnya berlangsung selama sembilan hari bermula 29 Julai hingga 9 Ogos.

Bagaimanapun mesyuarat yang bermula Isnin lalu hanya berlangsung dua hari sehingga Rabu lalu.

Sehingga kini punca Mesyuarat Kedua Persidangan Penggal Kedua itu ditangguhkan tidak dapat dipastikan.

Namun, desas-desus mengatakan ia dikaitkan dengan dakwaan tekanan diterima Menteri Besar, Amirudin Shari dalam kemelut kepimpinan dalaman PKR dan Selangor berikutan pertelagahan antara Presidennya, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Dakwaan itu dikuatkan lagi apabila Amirudin yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) PKR Negeri Selangor yang dilihat rapat dengan Mohamed Azmin mengadakan pertemuan dengan ADUN-ADUN PKR di negeri ini di kediaman rasminya malam tadi.

Turut hadir dalam pertemuan itu Naib Presiden PKR, Zuraida Kamaruddin.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Meru, Mohd Fakhrulrazi Mohd Mokhtar berkata, beliau tidak pasti mengapa Sidang DUN Selangor yang dijadual sehingga Jumaat depan ditangguhkan kelmarin.

Menurutnya, Speaker Kerajaan Negeri lebih tahu mengapa persidangan ditangguhkan.

“Saya tak pasti kenapa mesyuarat tangguh, kita pun baru dapat tahu ia ditangguhkan semalam (kelmarin).

“Masih banyak soalan bertulis dan lisan yang belum dijawab exco kerajaan negeri dalam tempoh dua hari selepas sidang DUN bermula Isnin lalu. Namun tidak mengapa kerana soalan lisan yang belum dijawab akan dijawab melalui jawapan bertulis.

“Tak jadi masalah mesyuarat ditangguh kerana ADUN boleh tumpu kerja kat kawasan bila tak perlu hadir sidang DUN,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

ADUN Sungai Panjang, Datuk Mohd Imran Tamrin pula berkata, beliau terkejut dengan pengumuman penangguhan mesyuarat itu.

Menurutnya, ia adalah diluar kelaziman kerana biasanya tempoh mesyuarat berlangsung hanya dihabiskan awal sehari atau dua.

"Kami ADUN pembangkang tidak dapat maklumat jelas mengapa sidang DUN kali ini terlalu singkat hanya dua hari.

"Soalan lisan hanya sempat dijawab sebanyak 23 soalan. Biasanya sidang DUN habis awal tetapi bukan dua hari saja berlangsung. Kalau ditetapkan dua minggu biasa habis awal dua hari," katanya.

Dalam pada itu, ADUN Sungai Air Tawar yang juga Ketua Pembangkang Selangor, Rizam Ismail turut terkejut sidang dewan ditangguhkan selepas hanya dua hari bersidang.

Sinar Harian sedang cuba mendapatkan penjelasan daripada Amirudin dan kerajaan negeri Selangor berhubung penangguhan tersebut.

https://www.sinarharian.com.my/article/41054/EDISI/Selangor-KL/Sidang-DUN-Selangor-dua-hari-cetus-tanda-tanya

Update 1


SHAH ALAM - 'Apa yang saya jalankan adalah mengikut seperti yang termaktub dalam peraturan mesyuarat', demikian reaksi Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor,

Ng Suee Lim apabila menjawab isu penangguhan Sidang DUN Selangor yang hanya berlangsung selama dua hari.

Sue Lim berkata, persidangan yang berlangsung baru-baru ini tidak berjalan dengan begitu rancak serta tidak banyak soalan yang perlu dibahaskan.

"Sebenarnya begini, kalau wartawan ada hadir ketika hari itu (persidangan) akan nampak siapa yang bangun kita bagi bahas, tapi tak ramai ahli-ahli dewan yang nak bahas.

"Saya sebagai speaker mengendalikan perjalanan mesyuarat dengan tertib mengikut agenda urusan mesyuarat yang ditetapkan. Kita guna peraturan tetap 15(1), kerajaan kena bawa usul menangguhkan dewan tapi kalau urusan masih ada, tangguh keesokan harinya," katanya.

Menurutnya, dakwaan penangguhan dilakukan bagi menghalang Exco Agama Islam iaitu Menteri Besar sendiri daripada membentangkan satu rang undang-undang (pindaan) kemasukan agama Islam adalah andaian semata-mata.

"Saya minta perkara seperti ini tidak timbul, ini semua andaian.

"Kita beri peluang kepada semua, saya nampak isu ini sengaja dijadikan sebagai satu peluang untuk menyerang kerajaan negeri. Semua dilakukan mengikut peraturan," katanya.

Terdahulu, penangguhan Sidang DUN Selangor selepas hanya dua hari berlangsung menimbulkan pelbagai tanda tanya.

Mengikut jadual, persidangan sepatutnya berlangsung selama sembilan hari bermula 29 Julai hingga 9 Ogos, namun mesyuarat yang bermula Isnin lalu hanya berlangsung dua hari sehingga Rabu.

Sehingga kini punca Mesyuarat Kedua Persidangan Penggal Kedua itu ditangguhkan tidak dapat dipastikan.

https://www.sinarharian.com.my/article/41614/EDISI/Selangor-KL/Semua-mengikut-peraturan-mesyuarat
 
Last edited:
Sponsored Post

Duan82

Super Active Member
Joined
Dec 9, 2011
Messages
5,697
Reaction score
640
Points
111
Biarkan Pakatan HaraPorn, bertelagah sesama mereka. Sampai waktu pru15 nanti, rakyat turunkan semula puak2 ni. Selepas itu mereka akn perang antara parti plak, bunga raya salah parti kunyit, dap salahkan parti bunga raya, Amanah plak dah mula sedar, lari dari pusat penghambaan DAP..dan mula bina identiti sendiri, tapi tetap sebagai khadam pelarian.
 

rsat

Fun Poster
Joined
Aug 4, 2011
Messages
680
Reaction score
33
Points
30
Kerajaan sepenggal..mmg macam tu...ikut suka dia je...dia punya masalah..habis semua kena..
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
30,648
Reaction score
1,164
Points
196
'Semua mengikut peraturan mesyuarat'


SHAH ALAM - 'Apa yang saya jalankan adalah mengikut seperti yang termaktub dalam peraturan mesyuarat', demikian reaksi Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor,

Ng Suee Lim apabila menjawab isu penangguhan Sidang DUN Selangor yang hanya berlangsung selama dua hari.

Sue Lim berkata, persidangan yang berlangsung baru-baru ini tidak berjalan dengan begitu rancak serta tidak banyak soalan yang perlu dibahaskan.

"Sebenarnya begini, kalau wartawan ada hadir ketika hari itu (persidangan) akan nampak siapa yang bangun kita bagi bahas, tapi tak ramai ahli-ahli dewan yang nak bahas.

"Saya sebagai speaker mengendalikan perjalanan mesyuarat dengan tertib mengikut agenda urusan mesyuarat yang ditetapkan. Kita guna peraturan tetap 15(1), kerajaan kena bawa usul menangguhkan dewan tapi kalau urusan masih ada, tangguh keesokan harinya," katanya.

Menurutnya, dakwaan penangguhan dilakukan bagi menghalang Exco Agama Islam iaitu Menteri Besar sendiri daripada membentangkan satu rang undang-undang (pindaan) kemasukan agama Islam adalah andaian semata-mata.

"Saya minta perkara seperti ini tidak timbul, ini semua andaian.

"Kita beri peluang kepada semua, saya nampak isu ini sengaja dijadikan sebagai satu peluang untuk menyerang kerajaan negeri. Semua dilakukan mengikut peraturan," katanya.

Terdahulu, penangguhan Sidang DUN Selangor selepas hanya dua hari berlangsung menimbulkan pelbagai tanda tanya.

Mengikut jadual, persidangan sepatutnya berlangsung selama sembilan hari bermula 29 Julai hingga 9 Ogos, namun mesyuarat yang bermula Isnin lalu hanya berlangsung dua hari sehingga Rabu.

Sehingga kini punca Mesyuarat Kedua Persidangan Penggal Kedua itu ditangguhkan tidak dapat dipastikan.

https://www.sinarharian.com.my/article/41614/EDISI/Selangor-KL/Semua-mengikut-peraturan-mesyuarat
 
Sponsored Post
Top
Log in Register