BTC USD 43,802.1 Gold USD 1,760.74
Time now: Jun 1, 12:00 AM

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"???????? apa maksudnya??

Sponsored Post

loqueila

Active+ Member
Joined
Feb 6, 2009
Messages
3,630
Reaction score
139
Points
33
Dulu popular mengenai perkataan AKUM yang bermakna Penyembah Binatang. Jadi bila aku tanya balik, "perkataan AKUM dalam Al-Quran tu semua kena tukar ke kalau mcmtu".. mati hujah.

Begitulah contoh mereka yang mengaku Beriman Dengan Al-Quran tapi tak mahu memahami Al-Quran.. jenis baca je. Tapi bila cerita2 yg pelik mcm ni suka pulak nak kaitkan dengan agama.

baik kita belajar agama daripada layan cerita2 pelik yg cuba dikaitkan dengan agama seperti thread ini.
 

sejati_padu

Banned
Joined
Oct 9, 2010
Messages
213
Reaction score
2
Points
15
dlm artikel tu mengaitkan ucapan kita dengan maksud dalam bahasa lain. bagi aku wat apa nak pedulikan bahasa lain yang kita x tahu. x terfikirkah anda,berapa banyak lagi ucapan/sebutan harian kita memberi maksud lain dalam bahasa lain? xkan nak kena kaji semua bahasa supaya kita x berdosa ye.

tapi sekarang dah tahu kan apa maksud dia...lebih baik tinggalkan...:)
ikut sunnah nabi je senang...
 

Lan Prepaid

Fun Poster
Joined
Apr 30, 2008
Messages
588
Reaction score
13
Points
15
ikut sunnah nabi je senang...

Apa ko faham berkenaan sunnah nabi? Cuba cerita sikit.
Yg dibincangkan di sini pasal sms "Assalamualaikum". dan ditulis A'kum.

Adakah nabi dulu pun ber"sms". dan menulis dgn menggunakan tulisan melayu? Dan adakah nabi tulis penuh dgn tulisan melayu tersebut?
Ni ke yang ko maksudkan sunnah nabi.

P/s:
TT pun boleh tolong jawab ni. TT pun suruh ikut sunnah nabi dalam penulisan
 

apit89

Active Member
Joined
Dec 5, 2008
Messages
2,169
Reaction score
7
Points
25
TT...baik ko edit balik 1st post ko tu..
ramai duk baca 1post ko n trus reply je..
contohnya cam remedy ni..


tq tt...info berguna ni...so selepas ini bolehlah guna As salam...thumbs up for TT
 

Uzyr R

Super Active Member
Joined
Jul 23, 2008
Messages
7,750
Reaction score
86
Points
70
gud info..tq to tt and BroAct..
 

BlueDream

Legendary Member
Joined
Apr 11, 2007
Messages
12,909
Reaction score
59
Points
120
cuba teliti apa perkataan yg terdapat dalam alquran

As-saaffat, 37 : Ayat 79

سَلَـٰمٌ عَلَىٰ نُوحٍ۬ فِى ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Salam sejahtera kepada Nabi Nuh dalam kalangan penduduk seluruh alam

As-saaffat, 37 : Ayat 109

سَلَـٰمٌ عَلَىٰٓ إِبۡرَٲهِيمَ

Salam sejahtera kepada Nabi Ibrahim


As-saaffat, 37 : Ayat 120


سَلَـٰمٌ عَلَىٰ مُوسَىٰ وَهَـٰرُونَ

Salam sejahtera kepada Nabi Musa dan Nabi Harun

As-saaffat, 37 : Ayat 130


سَلَـٰمٌ عَلَىٰٓ إِلۡ يَاسِينَ

Salam sejahtera kepada Nabi Ilyas


As-saaffat, 37 : Ayat 181

وَسَلَـٰمٌ عَلَى ٱلۡمُرۡسَلِينَ

Dan salam sejahtera kepada sekalian Rasul

Yaa-Sin, 36 : Ayat 58

لَهُمۡ فِيہَا فَـٰكِهَةٌ۬ وَلَهُم مَّا يَدَّعُونَ (٥٧) سَلَـٰمٌ۬ قَوۡلاً۬ مِّن رَّبٍّ۬ رَّحِيمٍ۬ (٥٨

Mereka beroleh dalam Syurga itu pelbagai jenis buah-buahan dan mereka beroleh apa sahaja yang mereka kehendaki; (57) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani. (58)

Adh-Dhariya, 51 : Ayat 25

إِذۡ دَخَلُواْ عَلَيۡهِ فَقَالُواْ سَلَـٰمً۬ا*ۖ قَالَ سَلَـٰمٌ۬ قَوۡمٌ۬ مُّنكَرُونَ

Ketika mereka masuk mendapatkannya lalu memberi salam dengan berkata: Salam sejahtera kepadamu! Dia menjawab: Salam sejahtera kepada kamu! (Sambil berkata dalam hati): Mereka ini orang-orang yang tidak dikenal

Hud, 11 : Ayat 69

وَلَقَدۡ جَآءَتۡ رُسُلُنَآ إِبۡرَٲهِيمَ بِٱلۡبُشۡرَىٰ قَالُواْ سَلَـٰمً۬ا*ۖ قَالَ سَلَـٰمٌ۬*ۖ فَمَا لَبِثَ أَن جَآءَ بِعِجۡلٍ حَنِيذٍ۬

Dan sesungguhnya telah datang malaikat utusan-utusan kami kepada Nabi Ibrahim, dengan membawa berita yang menggembirakan. Lalu mereka memberi salam dengan berkata: Salam sejahtera kepadamu (wahai Ibrahim). Nabi Ibrahim menjawab: Salam sejahtera kepada kamu. Maka tidak berapa lama selepas itu, dia membawa jamuan untuk mereka seekor anak lembu yang dipanggang.

Al-A'raf, 7 : Ayat 46

وَبَيۡنَہُمَا حِجَابٌ۬*ۚ وَعَلَى ٱلۡأَعۡرَافِ رِجَالٌ۬ يَعۡرِفُونَ كُلاَّۢ بِسِيمَٮٰهُمۡ*ۚ وَنَادَوۡاْ أَصۡحَـٰبَ ٱلۡجَنَّةِ أَن سَلَـٰمٌ عَلَيۡكُمۡ*ۚ لَمۡ يَدۡخُلُوهَا وَهُمۡ يَطۡمَعُونَ

Dan di antara keduanya (Syurga dan Neraka) ada tembok "Al-A`raaf "(yang menjadi) pendinding dan di atas tembok Al-A`raaf itu ada sebilangan orang-orang lelaki yang mengenal tiap-tiap seorang (dari ahli-ahli Syurga dan Neraka) itu, dengan tanda masing-masing dan mereka pun menyeru ahli Syurga (dengan memberi salam, katanya): "Salaamun Alaikum" (salam sejahtera kepada kamu). Sedang mereka, sendiri belum lagi masuk Syurga, padahal mereka ingin sangat memasukinya.

Az-Zumar, 39 : Ayat 73
وَسِيقَ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوۡاْ رَبَّہُمۡ إِلَى ٱلۡجَنَّةِ زُمَرًا*ۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءُوهَا وَفُتِحَتۡ أَبۡوَٲبُهَا وَقَالَ لَهُمۡ خَزَنَتُہَا سَلَـٰمٌ عَلَيۡڪُمۡ طِبۡتُمۡ فَٱدۡخُلُوهَا خَـٰلِدِينَ

Dan orang-orang yang bertakwa kepada Tuhan mereka akan dibawa ke Syurga dengan berpasuk-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke Syurga yang pintu-pintunya sedia terbuka dan penjaga-penjaganya mengalu-alukan mereka dengan kata-kata: Salam sejahtera kepada kamu, berbahagialah kamu, maka silalah masuk ke dalam Syurga ini dengan keadaan tinggal kekal di dalamnya (mereka pun masuk). (73)

Al-Ahzab, 33 : Ayat 44


تَحِيَّتُهُمۡ يَوۡمَ يَلۡقَوۡنَهُ ۥ سَلَـٰمٌ۬ۚ وَأَعَدَّ لَهُمۡ أَجۡرً۬ا كَرِيمً۬ا


Sambutan penghormatan yang akan diberi Tuhan kepada mereka semasa menemuiNya ialah ucapan "Salam" (selamat sejahtera) dan Dia telah menyediakan untuk mereka pahala balasan yang mulia.

*** SALAM masih lagi ditafsir sebagai sejahtera atau salam sejahtera dan banyak digunakan dalam al-quran dengan maksud ucapan salam... berbanding As-salam
 
Last edited:

lautbiru

Active Member
Joined
Jun 8, 2010
Messages
1,630
Reaction score
332
Points
41
Alhamdullillah

Pandangan saya sjalah.... :) Saya juga tak setuju dengan artikel ini (first pos)...

Sebabnya saya tak setuju..

1. Perkara yg dibincangkan adalah "menggunakan short form" atau "huruf ringkas" bukannya "mengubah perkataan".


Kalau mengubah kata "Assallamualaikum" kepada perkataan lain...YES..INI SALAH....Tapi..pokok perbincangan adalah "Huruf ringkas! "


2. Huruf ringkas melibatkan "TULISAN"...Kalau dah memang kat tempat ini ....adat kebiasaan kita menggunakan "A'KUM " dan dibaca sebagai "Assallamualaikum"....bagi saya..tiada salahnya dan wajib dijawab!

INI ADALAH FAKTOR KEFAHAMAN, FAKTOR ADAT/Budaya juga Tulisan...

Kalau kita org melayu membaca tulisan cina "assallamualaikum" dlm tulisan cina...munkin saja tak bermakna apa apa bagi kita...sekadar garisan yg entah apa apa.....tapi menjadi "wajib dijawab bagi org cina!

Begitu juga tulisan "Assallamualaikum"IN FULL ini...kalau dibagi kat org arab misalnya yg tak faham lagsung tulisan rumi...tak salah pun kalau dia nak buat bunkus najis....sebab ianya tak bawak apa apa makna pada dia!

3. Munkin ada yg akan marah saya kerana memberi hujah "Adat kebiasaan/kefahaman setempat"...tapi...pada yg faham "usul fiqh"
pasti akan faham apa maksud saya..
Saya percaya...Para Ustaz kita akan dapat memberi penjelasan kenapa saya katakan begini!


4. Sebagai cth tambahan...perkataan "MOHD" kat nama org melayu sememangnya bermaksud "Muhammad" semperna nama Rasullullah s.a.w....
Tapi..entah "bengap" mana yg mempertikaikan ...saya pun tak tau :))

Apa bezanya tulisan "MOHD" atau "MUHAMMAD" atau apa saja spt tulisan Taimil atau Cina atau Jepun...kalau dah Umum memahaminya sebagai membawa maksud yg sama?

5.Yg penting....apa apa pun tu...bila direfer pada tulisan Arab(Al Quraan)...yg tu barulah terpakai kalau nak pertikai pun ...sebab akan mengubah makna walau ditambah/dikurang satu alif...
 

lautbiru

Active Member
Joined
Jun 8, 2010
Messages
1,630
Reaction score
332
Points
41
Alhamdullillah

BTW...bagi sayalah...

Kalau umum dah memahami bahawa tulisan "A'Kum" membawa makna "Assallamualaikum"....makanya....

Adalah lebih baik menggunakan "A'Kum" daripada kata "Salam" atau "As Salam" kerana...perkataan "A'Kum" yg dapat difahami sebagai "Assallamualaikum" lebih menepati "Sunnah" drp kata "Salam" atau 'As Salam'..kerana ..kedua dua kata "Salam" dan "As Salam" mempunyai maksudnya yg tersendiri, manakala "Assallamualaikum" yg diwakili dgn "A'Kum " adalah cara memberi salam yg diajar oleh baginda Rasullullah s.a.w.
(fahamkan maksud saya....kalau umum dah memahami tulisan "A'Kum" = "Assallmualaikum" )
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register