siapa boleh tolong jawabkan???

CG Sponsors




aqua.self

Active+ Member
Joined
Dec 5, 2010
Messages
2,600
Reaction score
36
Points
30


TT pening pikir dari semalam lagi tak dapat jawapan:((
 
Sponsored Post

babyblacky

CG Top Poster Club
Joined
Feb 24, 2011
Messages
20,133
Reaction score
211
Points
123
astrok nie..tapi aku lupe jawaban die..
 

epy

Active+ Member
Joined
Apr 2, 2014
Messages
3,421
Reaction score
13
Points
25
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

ok bagi yg tk dapat jawapan bg teka teki tu kat sini saya akan mnjelaskan tntang jawapan teka teki itu..RM1 itu tidak kemana pn..cuma kita terpedaya dgn beberapa faktor..bagi yg nk tgk teka teki tu blh klik SINI!!!


Sepanjang teka teki itu kita sentiasa fikir 'saya' berhutang sebanyak RM100
Kakak dan adik yang memberi hutang
Matematik
Saya jelaskan yg pertama dahulu..jumlah hutang 'saya' bkn RM100..mari kita dr sudut kira2 matematik..


Duit Kakak dan Adik - Harga Baju=x
RM100 - RM97=RM3 (RM3 adalah baki yang diberikan oleh cashier)
Ketika ini ada baki RM3..Baki ini tak digunakan untuk membeli ape2 dan harus diingat disini bahawa RM3 ini adalah duit kakak dan adik kerana ia baki dari RM100 tu..tapi RM1 diberikan kepada kakak dan RM1 diberi pada adik..RM1 lagi disimpan oleh 'saya'..dari sudut matematik..


(Hutang Kakak-RM1)+(Hutang Adik-RM1)=x
(RM50-RM1)+(RM50-RM1)=x
RM49+RM49=RM98


seperti yg saya jelaskan td..hutang sebenar 'saya' bukan RM100 tapi RM97..ini kerana RM3 baki drpada pembelian baju tu bkn duit 'saya' tapi duit kakak dan adik..maknanya 'saya' secara automatiknya telah membayar hutang sebanyak RM3 dan masih ada baki RM97 lg!!menurut teka teki itu 'saya' membuat perkiraan seperti ini..


RM49+RM49+RM1=RM99 dan bertanya kepada kita mana lg RM1 sbb nk cukupkan RM100 hutangnya itu..harus diingat bahawa 'saya' telah menolak masing2 RM1 hutangnya dari kakak dan adik..dan RM1 ditangannya adalah duit kakak dan adk.. sekarang kenapa 'saya' menambah RM1 ditangannya itu dengan jumlah hutang yg tinggal??sepatutnya dia menolak..


RM49+RM49=RM98 (dengan RM1 yg ada pada 'saya')
RM1 itu sepatutnya ditolak kerana ia baki dari RM100 yg dipinjam!!
RM49+RM49=RM98
RM98 - RM1(baki dr RM3 tadi)=RM97!!


Kesimpulannya duit RM1 pada 'saya' adalah duit kakak dan adik..dan sepatutnya dia bahagi RM3 pada kakak dan adik sahaja..korang faham tak??


sekarang saya jelaskan faktor kedua dan ketiga...jika ada seorang pemberi hutang (kita ambil kakak) yg memberi hutang kepada 'saya' mgkin kita dpt mengagak matematik yg diputarbelitkan di situ..kakak bagi RM100 dan 'saya' memberi baki RM3 selepas membeli baju kepada kakak..kakak pn brkata..


"ni balance ko beli baju td eh??RM3..so ko hutang berapa lg ngan kakak??"kata kakak kepada 'saya'
"RM3 'saya' dah bagi..jd ada RM97 jelah kak.."kata 'saya kepada kakaknya..


btul tk perkiraan tu??dan faktor ketiga matematik..teka teki tu dh konfius kn kita pada akhir teka teki tu dengan persoalan matematik untuk mncukupkan RM100..sdangkan hakikatnya hutang 'saya' cuma RM97!!


so saya harap korang paham dgn penjelasan pnjg lebar ni eh..huhuhu..



difikirkan sendiri oleh Mohamad Hafizam Md Nor


p/s - copy paste je...
 

drpsychomereng

Active Member
Joined
Oct 23, 2008
Messages
2,329
Reaction score
31
Points
30
tolong lah tukar soalan lain.. baki 3ringgit ke, 1oo ke.. jemu aku org dok share ulang tayang benda yg same.. TT ni umor brape ye? kalau yg lahir tahun 2009 aku blh terima lg kalau budak2 yg post.. emo sekejap.. hehe
 

alien_005

Active Member
Joined
Jun 7, 2008
Messages
1,068
Reaction score
2
Points
25
Patutnya ko tak payah simpan RM1 untuk diri ko.

Bagi RM1.50 kat kakak and adik ko supaya masalah b0doh macam ini tidak perlu diselesaikan.
 

Supreme

Super Active Member
Joined
May 26, 2012
Messages
5,636
Reaction score
149
Points
73
Patutnya ko tak payah simpan RM1 untuk diri ko.

Bagi RM1.50 kat kakak and adik ko supaya masalah b0doh macam ini tidak perlu diselesaikan.
wakahkhakah... setuju!! siut btul jwpn ko..wkhakhakha.. :)paid
 

spana87

Junior Member
Joined
Jan 7, 2011
Messages
84
Reaction score
0
Points
6


TT pening pikir dari semalam lagi tak dapat jawapan:((
wahaha,terang terang bagitau takdak duit..dah la pinjam duit orang,siap nak kebas singgit duit orang.apa punya tur ini orang..
 

ikhmal_ok

Super Active Member
Joined
Aug 15, 2009
Messages
8,894
Reaction score
180
Points
73
Assalamualaikum dan salam sejahtera..

ok bagi yg tk dapat jawapan bg teka teki tu kat sini saya akan mnjelaskan tntang jawapan teka teki itu..RM1 itu tidak kemana pn..cuma kita terpedaya dgn beberapa faktor..bagi yg nk tgk teka teki tu blh klik SINI!!!


Sepanjang teka teki itu kita sentiasa fikir 'saya' berhutang sebanyak RM100
Kakak dan adik yang memberi hutang
Matematik
Saya jelaskan yg pertama dahulu..jumlah hutang 'saya' bkn RM100..mari kita dr sudut kira2 matematik..


Duit Kakak dan Adik - Harga Baju=x
RM100 - RM97=RM3 (RM3 adalah baki yang diberikan oleh cashier)
Ketika ini ada baki RM3..Baki ini tak digunakan untuk membeli ape2 dan harus diingat disini bahawa RM3 ini adalah duit kakak dan adik kerana ia baki dari RM100 tu..tapi RM1 diberikan kepada kakak dan RM1 diberi pada adik..RM1 lagi disimpan oleh 'saya'..dari sudut matematik..


(Hutang Kakak-RM1)+(Hutang Adik-RM1)=x
(RM50-RM1)+(RM50-RM1)=x
RM49+RM49=RM98


seperti yg saya jelaskan td..hutang sebenar 'saya' bukan RM100 tapi RM97..ini kerana RM3 baki drpada pembelian baju tu bkn duit 'saya' tapi duit kakak dan adik..maknanya 'saya' secara automatiknya telah membayar hutang sebanyak RM3 dan masih ada baki RM97 lg!!menurut teka teki itu 'saya' membuat perkiraan seperti ini..


RM49+RM49+RM1=RM99 dan bertanya kepada kita mana lg RM1 sbb nk cukupkan RM100 hutangnya itu..harus diingat bahawa 'saya' telah menolak masing2 RM1 hutangnya dari kakak dan adik..dan RM1 ditangannya adalah duit kakak dan adk.. sekarang kenapa 'saya' menambah RM1 ditangannya itu dengan jumlah hutang yg tinggal??sepatutnya dia menolak..


RM49+RM49=RM98 (dengan RM1 yg ada pada 'saya')
RM1 itu sepatutnya ditolak kerana ia baki dari RM100 yg dipinjam!!
RM49+RM49=RM98
RM98 - RM1(baki dr RM3 tadi)=RM97!!


Kesimpulannya duit RM1 pada 'saya' adalah duit kakak dan adik..dan sepatutnya dia bahagi RM3 pada kakak dan adik sahaja..korang faham tak??


sekarang saya jelaskan faktor kedua dan ketiga...jika ada seorang pemberi hutang (kita ambil kakak) yg memberi hutang kepada 'saya' mgkin kita dpt mengagak matematik yg diputarbelitkan di situ..kakak bagi RM100 dan 'saya' memberi baki RM3 selepas membeli baju kepada kakak..kakak pn brkata..


"ni balance ko beli baju td eh??RM3..so ko hutang berapa lg ngan kakak??"kata kakak kepada 'saya'
"RM3 'saya' dah bagi..jd ada RM97 jelah kak.."kata 'saya kepada kakaknya..


btul tk perkiraan tu??dan faktor ketiga matematik..teka teki tu dh konfius kn kita pada akhir teka teki tu dengan persoalan matematik untuk mncukupkan RM100..sdangkan hakikatnya hutang 'saya' cuma RM97!!


so saya harap korang paham dgn penjelasan pnjg lebar ni eh..huhuhu..



difikirkan sendiri oleh Mohamad Hafizam Md Nor


p/s - copy paste je...
Itu jawapannya. kalau ikut hokum matematik rm1 tu ditolak bukanya dicampur kerana ianya ialah bayaran baki. maknannya (50-1)+(50-1)=98-1= 97

baki 1+1+1 = 50-1 + 50-1 - 1 = 97 + baki 3 =100
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register