Setiap kali Aidil Ahda aku....

CG Sponsors




eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Setiap kali Aidil Adha aku selalu tertanya-tanya tentang korban yang dilakukan oleh rakyat Malaysia nie adakah 'sampai' niat itu atau tidak...

Aku tak ler pandai sangat bab-bab agama nie cuma so nak tanya ler pada yang arif...

Aku tengok rakyat Malaysia nie boleh lah dikatakan semuanya senang walaupun tak mewah..bila raya saja hamoir semua balik kampung untuk join kerja-2 korban nie...

persoalan aku...adakah niat seseorang tu buat korban tu 'sampai' seperti yang dituntut oleh agama sebab...

yang ada tengok kebanyakaknnya yang beratur pi amik daging korban tu jenis yang tiap minggu mampu makan daging...malah berlebih lebih lagi..

yang pi amik daging tu siap bawa kereta mewah..MB, BMW dan sebagianya...

Bukan nak tolak rezeki yang diberikan tetapi meamng sejak 10 tahun lalu aku dah nekad tak akan menerima daging korban ini sebab aku rasa aku bukan dalam golongan yang layak terima daging korban...

Masa memula kawin dulu wife aku amik juga sebab dia tak tau yang aku tak nak...bila aku balik dia siap masak sup...aku tak makan dan aku larang dia amik dimasa depan...sejak hari tu kami dah tak amik lagi...

adakah aku dah salah tentang ibadat ini atau apa pendapat kau orang....

:-?:-?:-?
 
Sponsored Post

GT

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Nov 14, 2008
Messages
38,557
Reaction score
245
Points
123
Betul jugak tu eboss... daging korban kan untuk fakir2 miskin...
 

sirapbandung

Active+ Member
Joined
May 9, 2008
Messages
3,396
Reaction score
1
Points
30
ada gak tempat2 yang masih banyak fakir miskin...so kalo takleh g sana kirim pun boleh..

kalo kl ni...ada lagi ker fakir miskin...yang buat2 miskin ada la...
 

peija06

Super Active Member
Joined
Feb 19, 2007
Messages
6,506
Reaction score
78
Points
70
wahai tuan tanah..klo nk ikut cara pembahagian dia:
ade 3 bahagian: sedekah 1 bahagian utk fakir miskin;1 bahagian hadiah kepada org yg berkemampuan; 1 bahagian utk diri sndiri..:D

mgkin apa yg kita lihat mcm mereka yg xberkemampuan skang ni menjadi persoalan..atau lebih tepat lg, sape yg patut terima?:-?
 

BizClub

Super Active Member
Joined
Dec 26, 2005
Messages
7,034
Reaction score
157
Points
78
bagus topik ni eboss..sbb mmg td aku perasan juga...tertanya2 juga...
dah lari matlamat dh korban ni...
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
wahai tuan tanah..klo nk ikut cara pembahagian dia:
ade 3 bahagian: sedekah 1 bahagian utk fakir miskin;1 bahagian hadiah kepada org yg berkemampuan; 1 bahagian utk diri sndiri..:D

mgkin apa yg kita lihat mcm mereka yg xberkemampuan skang ni menjadi persoalan..atau lebih tepat lg, sape yg patut terima?:-?
so...ternyata aku dah silap tentang ibadah ini...:-?
 

emasstech

Active+ Member
Joined
Sep 19, 2007
Messages
3,795
Reaction score
71
Points
30
Tapi adalah digalakkan 1/3 utk diri sendiri dan 2/3 diharusskan sedekah pada mereka yang betul fakir miskin.

p/s: kalau pening2..sedekah kan jek di surau or masjid2
 

eishen

Active+ Member
Joined
Nov 26, 2007
Messages
3,545
Reaction score
82
Points
30
wahai tuan tanah..klo nk ikut cara pembahagian dia:
ade 3 bahagian: sedekah 1 bahagian utk fakir miskin;1 bahagian hadiah kepada org yg berkemampuan; 1 bahagian utk diri sndiri..:D

mgkin apa yg kita lihat mcm mereka yg xberkemampuan skang ni menjadi persoalan..atau lebih tepat lg, sape yg patut terima?:-?
aku up yg ni....stju yg ni...:)
 

Pistia

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2008
Messages
8,760
Reaction score
47
Points
70
biasanye tuan korban 2...tak amik bahagian 2...jd elok bg kt jiran2..:-?
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
biasanye tuan korban 2...tak amik bahagian 2...jd elok bg kt jiran2..:-?
so mana lebih afdal...

terutama golongan yang berkemampuan..masih nak gi beratur amik atau dibiarkan supaya lebih ramai fakir miskin yang merasa...

terutama kawasan elit macam Damansara tu...berapa kerat saja fakir miskin kawasan tu...silap2 langsung tarak...:-?
 
Sponsored Post
Top
Log in Register