Servis Penjagaan Lembu Secara Fidlot, Kami Jaga, dan jualkan ternakan untuk anda

Recommended Brokers


lizzqute

Super Active Member
Joined
Feb 8, 2010
Messages
9,786
Reaction score
55
Points
70
jBusiness Ternakan Lembu Secara Fidlot..
Kami sediakan Servis Jagaan Ternakan Lembu untuk anda...



Khas Buat mereka yang tercari cari pendapatan tambahan,


Saya nak bagi tawaran....

1. Beli anak lembu dengan modal awal separuh harga... separuh lagi akan di tolak selepas lembu di jual... Harga anak lembu rm1800.00... bayaran RM900.00 sahaja... nanti baki bayaran pembelian anak lembu bayar selepas lembu di jual.... harga jualan matang ketika raya haji rm3900 ke rm4200 seekor..

2. Kemasukan awal Umur anak lembu 7 ke 8 bulan..

3. Kos Jagaan dan makanan bagi tempoh 15 ke 16 bulan RM1700.00.. Kos Jagaan akan di tolak selepas lembu di jual...

4. Tempoh jagaan selama 15 bulan ke 16 bulan iaitu sehingga lembu matang dan boleh di jual...

Wassap 0125003720 untuk pertanyaan.... Tawaran terhad untuk 4 ekor anak lembu sahaja...

boleh dan di alu alukan datang ke lokasi kandang untuk lebih yakin sebelum meneruskan urusan..

lokasi : Kuala Kepis, N.sembilan

wassap
www.wasap.my/60125003720





































........................................................



Program ibadah korban 2019...

sapa2 berminat.. boleh contact sy.. 0125003720...


1 bahagian rm650 sahaja... boleh buat bayaran ansuran dari sekarang... 1 ekor boleh 7 bahagian...


tuan2 juga boleh lawat kandang untuk lihat sendiri lembu2 yg kami besarkan dan gemokkan... Lokasi Kuala Pilah, N.sembilan...


kuota lembu 1.....

1. Puan Ana sapina - 2 Bahagian/tabungan rm100 sebulan x 13 bulan

2. Puan Rodziah - 1 bahagian/tabungan rm50 x 13 bulan

3.

4.

5.



kuota lembu 2.......

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.



https://youtu.be/8IFK5eynpgo
 
Last edited:
Sponsored Post

stillFX

Super Active Member
Joined
Nov 11, 2016
Messages
6,035
Reaction score
490
Points
81
menarik ni... kalo ada modal... memang ambe sahut saranan tt.
 

lizzqute

Super Active Member
Joined
Feb 8, 2010
Messages
9,786
Reaction score
55
Points
70
1. APA ITU FIDLOT ?

Fidlot ialah mentemak lembu pedaging secara sendasa berkurung dengan memberi makanan yang bermutu serta air secukupnya untuk membesar dan menggemukkan lembu dalam masa yang singkat.



2. APAKAH KEPERLUAN ASAS UNTUK MENTERNAK SECARA FIDLOT ?

Mentemak lembu secara fidlot boleh dipertimbangkan sekiranya sudah dikenalpasti dan ditentukan sumber makanan lembu yang bermutu dengan harga yang berpatutan, bekalan lembu pengganti (feeder) yang sesuai dan tempat untuk pasaran. la tidak memerlukan kawasan tanah yang luas.



3. BAGAIMANA MENTERNAK SECARA FIDLOT

Satu cara ialah untuk anak lembu jantan yang muda beratnya kira-kira 150 -200 kg digemukkan di dalam kandang. Dalam masa tidak lebih 6 bulan, lembu itu akan mencapai berat antara 330 - 350 kg, dan boleh dijual untuk disembelih.




4. ADA BERAPA SISTEM MENTERNAK LEMBU FIDLOT ?


Ada dua sistem :

Sekali masuk sekali keluar ialah memelihara sekumpulan lembu sahaja sehingga tamat penggemukan. Selepas dijual habis barulah dimasukkan kumpulan baru.
Masuk keluar berterusan pula ialah memelihara beberapa kumpulan lembu secara berperingkat-peringkat berterusan mengikut tempoh tertentu, misalnya tiap-tiap bulan. Jumlah temakan akan tetap apabila semua peringkat kumpulan telah dipenuhi.



5.APAKAH BAKA LEMBU YANG SESUAI ?


Baka lembu tempatan :-

Kedah - Kelantan



6. KENAPA LEMBU IMPORT ?

Bekalan lembu tempatan yang sesuai untuk diternak secara fidlot adalah terhad. Satu cara untuk mendapatkan bekalan satu kumpulan lembu pengganti yang sama besar ialah melalui import.



7. TIDAKKAH LEMBU IMPORT ITU LIAR ?

Harap bersabar jika lembu yang baru ada kelihatan agak liar. Ini kerana ia belum sesuai dengan keadaan sekeliling yang baru. Kandang dan kemudahan yang kukuh serta pemberian makanan dan air yang cukup pasti menentukan kejayaan.



8. MAKANANNYA BAGAIMANA ?

Apa juga bahan makanan yang bermutu boleh digunakan, sama ada sebagai makanan tunggal atau campuran. Yang penting ialah makanan itu boleh memberi pertambahan berat sehari yang maksimum dengan harga yang paling murah.



Di Malaysia, ada banyak bahan-bahan sampingan pertanian yang boleh digunakan untuk makanan lembu. Contohnya ialah hampas isirong palma (PKC), enapcemar kelapa sawit (POME), dedak padi, kulit koko, hampas kelapa, ubi kayu, pati gula dan sebagainya.



Ada makanan boleh diberikan secara tunggal iaitu hampas isirong palma (PKC). Yang lain perlu dibuat rumusan untuk menambahkan mutunya. Jika harga PKC agak mahal, ia boleh dicampur dengan bahan-bahan lain supaya lebih murah.





9. APA ITU PKC ?

Hampas isirong Palma atau Palm Kernel Cake (PKC) ialah hasil sampingan apabila isirong kepala sawit diperah untuk mendapatkan minyaknya. Ia mengandungi kira-kira 16% protin kasar dan boleh diberikan kepala lembu secara makanan tunggal. Ia mudah didapati, mudah dikendalikan dan boleh disimpan lebih lama. Lagipun, lembu suka memakannya.



10.BERAPA BANYAK HARUS DIBERI MAKAN ?

Biasanya dalam sehari seekor lembu memakan kira-kira 5 kg berat bahan kering. Lembu itu mesti boleh membesar pada kadar antara 600-800 gm sehari.



11. AIR BAGAIMANA PULA ?

Air yang bersih mestilah ada setiap masa. Jangan menggunakan air paip kerana ianya mahal. Cukup sekadar air telaga atau air sungai yang dipamkan. Membasuh kandang janganlah menggunakan air yang berlebihan.
 
Last edited:

stillFX

Super Active Member
Joined
Nov 11, 2016
Messages
6,035
Reaction score
490
Points
81
InsyaAllah.. boleh tuan.. skarang ni fasa pertama... nanti bulan December Fasa kedua.. kandang kedua pula siap.. boleh tgk2 bajet lagi.. :">
boleh tuan... InsyaAllah.
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
10,019
Reaction score
1,447
Points
191
menarik TT..
aku tgk area kedah bnyk yg buat kandang lembu jenis kecik2 ja..
ada yang pawah, ada yang hak milik sendiri..
sekali boleh sumbat 10-15 ekor lembu..

kerajaan ada bagi bantuan x ?
 
Last edited:

lizzqute

Super Active Member
Joined
Feb 8, 2010
Messages
9,786
Reaction score
55
Points
70
menarik TT..
aku tgk area kedah bnyk yg buat kandang lembu jenis kecik2 ja..
ada yang pawah, ada yang hak milik sendiri..
sekali boleh sumbat 10-15 ekor lembu..

kerajaan anda bagi bantuan x ?
Ada bro... AKu skang ngah nunggu bantuan geran UAM... diorg bagi lembu dalam 10 ekor...
 

extremeagro

Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
1,306
Reaction score
36
Points
40
Ada bro... AKu skang ngah nunggu bantuan geran UAM... diorg bagi lembu dalam 10 ekor...
UAM tu aper tuan? lembu je? kambing ada bagi geran x? kalau ada bg link atau cara nak mohon sbb ada bela kambing baka boar kat kg
 

lizzqute

Super Active Member
Joined
Feb 8, 2010
Messages
9,786
Reaction score
55
Points
70
UAM tu aper tuan? lembu je? kambing ada bagi geran x? kalau ada bg link atau cara nak mohon sbb ada bela kambing baka boar kat kg
Terus pergi jabatan Veterina.. minta borang dari diorg tuan...nanti diorg guide..:)
 

extremeagro

Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
1,306
Reaction score
36
Points
40
Terus pergi jabatan Veterina.. minta borang dari diorg tuan...nanti diorg guide..:)
dah pegi tuan. tapi diorang kata dah takder bantuan induk. pegi pun aritu pasal kambing kene gigit ngan anjing.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register