BTC USD 27,951.3 Gold USD 1,978.78
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Santai Sentuh Emosi Orang Untuk Dapat Pengaruh Yang Besar

MuslimProgrammer

Legendary Member
gem
Messages
10,506
Joined
Apr 30, 2014
Messages
10,506
Reaction score
2,710
Points
261
Awards
1
salam....disclaimer...aku org biasa2 je.. tiada kepakaran apa2 dlm psikologi ataupun marketing.. just nak share pendapat dan minta pendapat warga cgrian juga...

aku pernah ambil kursus digital marketing secara online...kursus2 murah je..

salah satu benda yg diajar adalah mengenai EMOSI..(sedih, marah, happy, excited atau seumpamanya)....
apa yg diajar, "kalau nk buat iklan, ayat yg digunakan tu mestilah boleh menyentuh emosi seseorang itu ..."

contoh (aku tak mahir sgt dlm marketing, ni cuma contoh je), kita kena sebut benda2 yg realiti yg berlaku dlm kehidupan kita...

1. muka anda berjerawat? malu utk keluar bersama teman lelaki? kurang berkeyakinan? kini tidak lagi, dengan Garnier...
ini contoh je... maksudnya ada sesetengah org, mmg hidup dia rasa stress dan sedih bila mukanya penuh dgn jerawat dan tak berkeyakinan... dia tgk member2 dia smua ada BoyFriend...dia sorg takde...dia jadi sedih... bila tengok iklan tadi tu, dia dpt relatekan masalah tu dgn diri dia... mksudnya kt situ kita dh sentuh emosi dia..

2. contoh kedua, "mesti sedih kan apabila melihat anak kita sentiasa sakit dan demam... sentiasa tidak bermaya dan tidak dapat bermain dengan kawan-kawannya.. kini tidak lagi dengan adanya Vitamin C Pak Nil" .....
ini contoh je... ada sesetengah bila dengar iklan ni, dia teringat kt anak dia.. dia jadi sedih... dan dia terus beli produk tu sbb dia NAK ANAK dia sihat dan hidup mcm org normal...

3. contoh ketiga, "kerja siang malam, tapi tak kaya-kaya? hutang sana sini, sakit kepala memikir mcm mana nak bayar? join kelas kami dan kami akan mengajar anda buat duit dengan handphone saja.... tak perlu habiskan masa seharian bekerja...hanya click-click saja, duit masuk... dengan modal serendah RM10 saja....tak hensem takpe, janji kaya"
- org yg mmg tengah stress dgn khidupan, dan org2 yg tak hensem, mesti bila dengar iklan ni, daripada dia rasa sedih tu, terus dia jadi excited sbb hidup dia seolah-olah masih ada harapan... jadi dia pun join lah kelas tu...

4. contoh keempat, "zam burger, lebih tebal, lebih juicy"... org2 yg kuat imaginasi, mesti akan terliur meleleh leleh air liur bila imagine burger ni.... bila dah nafsu makan dia tu dah bergelora, apo laei, dia pun terus cari zam burger tu..

ini contoh je.... tp sebenarnya ada banyak lagi lah cara iklan nak menyentuh EMOSI kita semua...

.
.
.

so, apa yg aku belajar ni, tiba2 aku duk terfikir balik, sebenarnya teknik-teknik ni digunakan jugak oleh org-org yg berpengaruh (mcm artis ke, selebriti ke, org politik ke)... depa guna teknik "MENYENTUH EMOSI" ni jugak utk dapat pengaruh yg besar..

ok.. sebelum aku teruskan, nk bagi DISCLAIMER sikit lagi... apa yg aku tulis kt bawah ni bukannya bermaksud org bawah tu JAHAT atau SENGAJA GUNA TEKNIK ni utk mempermainkan kita...
tapi aku just nak explain mcm mana diorang BOLEH DAPAT PENGARUH YANG BESAR... itu saja....
kalau ada yang terasa, mintak maaf banyak2..


contoh, Ebit Lew.... org yg terpengaruh dgn dia ni mostly relate dgn emosi sedih dan terharu... kerana dia suka membantu org yg dlm kesusahan hingga emosi org ramai tersentuh....

contoh lain yg paling senang... pasal racist... bila kita sebut pasal "bangsa lain jahat,, bangsa kita sekarang dihina,, sampai bila kita nak biar bangsa kita jd mcm ni".... ayat2 mcm ni memang boleh menyentuh emosi yang SATU BANGSA dgn dia...secara tidak langsung, org tu secara automatik dapat pengaruh yg besar..

contoh lain paling senang mcm Yusuf Azmi...
Yusuf Azmi dia mengutamakan AGAMA ISLAM dan BANGSA MELAYU,, dia sangat membela ISLAM dan MELAYU...hingga tersentuh emosi2 org islam dan melayu... kat situ dh dpt pengaruh org2 islam dan melayu.... dan dia juga suka bantu org tak kira agama dan kaum apa, kat situ lagi ramai pengaruh yg dia dapat...

contoh lain,, kalau pasal emosi benci... mungkin Dato Vida, Iqbal, Sajat...
dia sentuh emosi org jgk.... tp emosi BENCI.... ada yg tak kenal Dato Vida ni, tp bila org sekeliling asyik duk sebut dan mengutuk Dato Vida ni,, yang tak pernah kenal DSV ni pun tiba2 jadi kenal... dan tiba2 dia boleh layan pulak content-content DSV .... dan tiba2 dia terbeli pulak produk2 geng2 ni... sbb mula2 saja je nk try, "elok ke product dia ni?"... tiba2 sekali pakai, rasa suka plak.....
so, "daripada tak kenal DSV, tiba2 dah jadi pelanggan tetap produk DSV".... ini contoh.

contoh lain lagi, mcm pelawak... dia bleh menghiburkan org.... berkait dgn emosi jgk tu.... sehinggakan pengaruh dia jadi ramai... sbb org suka bila dengar dia bercakap...

so, kalau nk cerita, banyaklah contoh..

..
...

dan aku cuma nak cakap.... ilmu-ilmu marketing ni, depa banyak observe pada "ORANG-ORANG YG BERPENGARUH BESAR"....

dan tak mustahil, SCAMMER-SCAMMER juga MUNGKIN SENGAJA guna teknik-teknik mcm ni utk menipu org.... kalau korang perasan lah, SCAMMER-SCAMMER atau geng2 MLM ni, mesti depa suka sebut benda2 yg berkait dengan realiti kehidupan... yg bleh menyentuh emosi kita....

dan bagaimana org yg MENYEBAR BERITA PALSU pun bleh dapat mempengaruhi tersangat ramai org... padahal apa yg disebar tu benda YANG SALAH... tapi disebabkan dia pandai sentuh emosi org, semua org percaya berita palsu tu...
 
Last edited:
Sponsored Post

lau_kau

CG Top Poster Club
gem
Messages
31,890
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
31,890
Reaction score
6,882
Points
481
Awards
1
salam....disclaimer...aku org biasa2 je.. tiada kepakaran apa2 dlm psikologi ataupun marketing.. just nak share pendapat dan minta pendapat warga cgrian juga...

aku pernah ambil kursus digital marketing secara online...kursus2 murah je..

salah satu benda yg diajar adalah mengenai EMOSI..(sedih, marah, happy, excited atau seumpamanya)....
apa yg diajar, "kalau nk buat iklan, ayat yg digunakan tu mestilah boleh menyentuh emosi seseorang itu ..."

contoh (aku tak mahir sgt dlm marketing, ni cuma contoh je), kita kena sebut benda2 yg realiti yg berlaku dlm kehidupan kita...

1. muka anda berjerawat? malu utk keluar bersama teman lelaki? kurang berkeyakinan? kini tidak lagi, dengan Garnier...
ini contoh je... maksudnya ada sesetengah org, mmg hidup dia rasa stress dan sedih bila mukanya penuh dgn jerawat dan tak berkeyakinan... dia tgk member2 dia smua ada BoyFriend...dia sorg takde...dia jadi sedih... bila tengok iklan tadi tu, dia dpt relatekan masalah tu dgn diri dia... mksudnya kt situ kita dh sentuh emosi dia..

2. contoh kedua, "mesti sedih kan apabila melihat anak kita sentiasa sakit dan demam... sentiasa tidak bermaya dan tidak dapat bermain dengan kawan-kawannya.. kini tidak lagi dengan adanya Vitamin C Pak Nil" .....
ini contoh je... ada sesetengah bila dengar iklan ni, dia teringat kt anak dia.. dia jadi sedih... dan dia terus beli produk tu sbb dia NAK ANAK dia sihat dan hidup mcm org normal...

3. contoh ketiga, "kerja siang malam, tapi tak kaya-kaya? hutang sana sini, sakit kepala memikir mcm mana nak bayar? join kelas kami dan kami akan mengajar anda buat duit dengan handphone saja.... tak perlu habiskan masa seharian bekerja...hanya click-click saja, duit masuk... dengan modal serendah RM10 saja....tak hensem takpe, janji kaya"
- org yg mmg tengah stress dgn khidupan, dan org2 yg tak hensem, mesti bila dengar iklan ni, daripada dia rasa sedih tu, terus dia jadi excited sbb hidup dia seolah-olah masih ada harapan... jadi dia pun join lah kelas tu...

4. contoh keempat, "zam burger, lebih tebal, lebih juicy"... org2 yg kuat imaginasi, mesti akan terliur meleleh leleh air liur bila imagine burger ni.... bila dah nafsu makan dia tu dah bergelora, apo laei, dia pun terus cari zam burger tu..

ini contoh je.... tp sebenarnya ada banyak lagi lah cara iklan nak menyentuh EMOSI kita semua...

.
.
.

so, apa yg aku belajar ni, tiba2 aku duk terfikir balik, sebenarnya teknik-teknik ni digunakan jugak oleh org-org yg berpengaruh (mcm artis ke, selebriti ke, org politik ke)... depa guna teknik "MENYENTUH EMOSI" ni jugak utk dapat pengaruh yg besar..

ok.. sebelum aku teruskan, nk bagi DISCLAIMER sikit lagi... apa yg aku tulis kt bawah ni bukannya bermaksud org bawah tu JAHAT atau SENGAJA GUNA TEKNIK ni utk mempermainkan kita...
tapi aku just nak explain mcm mana diorang BOLEH DAPAT PENGARUH YANG BESAR... itu saja....
kalau ada yang terasa, mintak maaf banyak2..


contoh, Ebit Lew.... org yg terpengaruh dgn dia ni mostly relate dgn emosi sedih dan terharu... kerana dia suka membantu org yg dlm kesusahan hingga emosi org ramai tersentuh....

contoh lain yg paling senang... pasal racist... bila kita sebut pasal "bangsa lain jahat,, bangsa kita sekarang dihina,, sampai bila kita nak biar bangsa kita jd mcm ni".... ayat2 mcm ni memang boleh menyentuh emosi yang SATU BANGSA dgn dia...secara tidak langsung, org tu secara automatik dapat pengaruh yg besar..

contoh lain paling senang mcm Yusuf Azmi...
Yusuf Azmi dia mengutamakan AGAMA ISLAM dan BANGSA MELAYU,, dia sangat membela ISLAM dan MELAYU...hingga tersentuh emosi2 org islam dan melayu... kat situ dh dpt pengaruh org2 islam dan melayu.... dan dia juga suka bantu org tak kira agama dan kaum apa, kat situ lagi ramai pengaruh yg dia dapat...

contoh lain,, kalau pasal emosi benci... mungkin Dato Vida, Iqbal, Sajat...
dia sentuh emosi org jgk.... tp emosi BENCI.... ada yg tak kenal Dato Vida ni, tp bila org sekeliling asyik duk sebut dan mengutuk Dato Vida ni,, yang tak pernah kenal DSV ni pun tiba2 jadi kenal... dan tiba2 dia boleh layan pulak content-content DSV .... dan tiba2 dia terbeli pulak produk2 geng2 ni... sbb mula2 saja je nk try, "elok ke product dia ni?"... tiba2 sekali pakai, rasa suka plak.....
so, "daripada tak kenal DSV, tiba2 dah jadi pelanggan tetap produk DSV".... ini contoh.

contoh lain lagi, mcm pelawak... dia bleh menghiburkan org.... berkait dgn emosi jgk tu.... sehinggakan pengaruh dia jadi ramai... sbb org suka bila dengar dia bercakap...

so, kalau nk cerita, banyaklah contoh..

..
...

dan aku cuma nak cakap.... ilmu-ilmu marketing ni, depa banyak observe pada "ORANG-ORANG YG BERPENGARUH BESAR"....

dan tak mustahil, SCAMMER-SCAMMER juga MUNGKIN SENGAJA guna teknik-teknik mcm ni utk menipu org.... kalau korang perasan lah, SCAMMER-SCAMMER atau geng2 MLM ni, mesti depa suka sebut benda2 yg berkait dengan realiti kehidupan... yg bleh menyentuh emosi kita....

dan bagaimana org yg MENYEBAR BERITA PALSU pun bleh dapat mempengaruhi tersangat ramai org... padahal apa yg disebar tu benda YANG SALAH... tapi disebabkan dia pandai sentuh emosi org, semua org percaya berita palsu tu...
Tu dia panggil minda separa sedar....bila minda separa sedar manusia tersentuh tarikan akan berlaku kt situ
 
Sponsored Post

Top
Log in Register