Senaman yoga haram: Majlis Fatwa Kebangsaan

CG Sponsors




profesor

Active+ Member
Joined
May 7, 2007
Messages
3,446
Reaction score
265
Points
46
Senaman yoga haram: Majlis Fatwa Kebangsaan

PUTRAJAYA: Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini mengharamkan umat Islam daripada melakukan senaman yoga secara sistematik kerana boleh memesongkan akidah.

Pengerusinya, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin, berkata senaman yoga yang sistematik mengandungi tiga perkara iaitu amalan fizikal, unsur keagamaan, mentera dan pemujaan yang jelas bertentangan dengan syariat Islam.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan umat Islam menjauhi dan menghentikan amalan itu kerana tujuan dan matlamat untuk mendapatkan ketenangan serta kemuncaknya konon memperoleh penyatuan diri dengan tuhan boleh merosakkan akidah muslim.

Sumber: Bharian
 
Sponsored Post

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
738
Points
166
thanks share :)

tapi yoga ni kat mana salah dia sampai boleh pesong akidah ek?
 

Biggie

Passed Away - Al Fatihah
Joined
Aug 31, 2008
Messages
14,648
Reaction score
78
Points
120
kurang paham lak aku ni...aku tk pernah buat yoga..tpi ok la..cma nk thu cam yg ahib ckp tu...memesongkan akidah?? :-?
 

profesor

Active+ Member
Joined
May 7, 2007
Messages
3,446
Reaction score
265
Points
46
aku yakini pihak majlis fatwa telah mengkaji sedalamnya isu ini sebelum mereka menetapkan hukum. Jika ingin memperoleh ketenangan jiwa, lepas ni carilah alternatif lain dah tidak menyalahi hukum syarak
 

liza1969

Fun Poster
Joined
Oct 2, 2008
Messages
198
Reaction score
0
Points
10
kurang paham lak aku ni...aku tk pernah buat yoga..tpi ok la..cma nk thu cam yg ahib ckp tu...memesongkan akidah?? :-?
yoga ni d haramkan pada yang beragama islam je pd yg bkn beragama islam boleh teruskan bagi kita yg beragama islam sembahyang 5 waktu pun dah ada senaman kat situ angkat takbir rukuk sujud smua tu kan senaman sembahyang dgn khusyuk dpt ketenangan kuasa dalaman kita akan rasa tenteram hati utk keterangan lanjut bleh la kita gi jumpa mana2 ustaz yg lg arif tentang mende ni
 

ANAZUHUD

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Oct 11, 2008
Messages
21,157
Reaction score
96
Points
125
salam..
kita sebagai muslim senaman ynag paling bagus ialah solat 2 rakkat 1/3 malam tapi mg payah nak istiqomah mudahan-mudahan Allah gerakan hati n pilih kita untuk beribadah 1/3 malam dikala orang tengah nyeyak tidor...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register