BTC USD 50,448.2 Gold USD 1,784.08
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Semua parti politik menyokong kod etika budi bahasa Parlimen

<amir>

Fun Poster
Messages
346
Joined
Oct 30, 2008
Messages
346
Reaction score
1
Points
15
KUALA LUMPUR: Cadangan kerajaan untuk memperhebatkan kempen Budi Bahasa di kalangan oleh ahli Parlimen rata-rata disambut baik oleh ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan juga kalangan parti pembangkang.

Kebanyakan mereka bersetuju jika kempen tersebut dilaksanakan namun masing-masing mempunyai pandangan fahaman yang berbeza.

Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Bung Moktar Radin berkata, beliau amat menyokong cadangan dikemukakan oleh Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal kelmarin.

"Saya amat bersutuju dan sokong penuh cadangan kempen ini, namun ia perlu diperluaskan meliputi semua peringkat," katanya yang ditemui di Parlimen.

Katanya, melalui kempen ini ahli Parlimen akan sentiasa berwaspada dalam penggunaan perkataan-perkataan yang bersesuaian ketika berhujah dalam Dewan Rakyat.

"Namun biasalah, kadang-kadang bila kita leka berhujah... ada juga tersasar dari etika bahasa," katanya.

Tambah beliau, kedua-dua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang sepatutnya behati-hati sebelum bercakap agar tidak menyinggung mana-mana pihak.

"Lepas ini kalau mana-mana ahli Parlimen nak buat teguran atau celahan, perlulah pandai memilih perkataan yang sesuai agar pihak yang kita mahu tegur tidak tersinggung," katanya.

Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) turut bersetuju dengan memperkenalkan kempen tersebut di kalangan ahli Parlimen.

"Kempen ini bagus, semua pihak harus amalkan budi bahasa yang baik terutamanya apabila berhujah dalam Dewan.

"Sepatutnya kita tak boleh gunakan perkataan sesuka hati tanpa berfikir terlebih dahulu, dengan kempen tersebut diharap semua pihak akan lebih berhemah ketika bercakap," katanya.

Namun katanya, kadang-kadang ada pihak yang cuba untuk membangkitkan kemarahan ketika seseorang ahli Parlimen berhujah sehingga mengundang kontroversi.

"Memanglah kita nak amalkan budi bahasa yang baik, tapi kalau mereka mencelah dan bangkitkan perkara yang boleh cetuskan kemarahan, kadang-kadang kita juga boleh hilang sabar," katanya.

Setiausaha Publisiti DAP, Teresa Kok yang juga Ahli Parlimen Seputeh turut menyokong kempen tersebut.

Namun katanya isu etika Ahli Parlimen ini bukanlah sesuatu yang besar dan perlu diberi perhatian yang khusus.

"Ada banyak lagi isu lain yang perlu diberi perhatian, namun sebenarnya baik juga kempen ini dilaksanakan," katanya.

"Tapi bila kita gaduh-gaduh itu adakalanya tersasul juga dengan beberapa perkataan yang tak sepatutnya," katanya.

Bgaimanapun katanya, perkara tersebut tidak perlu dipandang serius kerana adakalanya Ahli Parlimen mempunyai tafsiran berbeza tentang sesuatu perkataan yang digunakan.

"Kadang-kadang kita maksudkan lain, tapi orang faham lain... itu perkara biasa," katanya.

Dalam pada itu, Yusmadi Yusoff (PKR-Balik Pulau) juga bersetuju dengan pelaksanaan kempen tersebut, namun tidak perlu terlalu bergantung kepadanya.

Kata beliau, seharusnya tiada pendekatan tadbir dan arah diperkenalkan kerana sepatutnya ahli Parlimen diberi kebebasan untuk berhujah dan menyampaikan pandangan.

"Apa yang lebih penting ialah melalui pendidikan kerana melaluinya kita akan bertindak dan berkelakuan dengan baik dan berhemah," katanya.

Bagaimanapun beliau menyokong usaha yang dibuat untuk menjadikan Parlimen Malaysia sebagai sebuah Parlimen bertaraf dunia.

Semalam Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat juga mengalu-alukan penggubalan kod etika seumpama itu bagi memandu dan membimbing wakil rakyat.

:-?:-?:-?
 
Sponsored Post

amirrash

Active+ Member
Messages
2,842
Joined
May 27, 2008
Messages
2,842
Reaction score
10
Points
25
kalau ikutkan, standing order dewan dah cukup nak memandu arah perangai mp-mp ni. nak tambah satu lagi pun ok. tambah kalau "pi mai pi mai tang tu" jugak serupa tak payah.
 

amirrash

Active+ Member
Messages
2,842
Joined
May 27, 2008
Messages
2,842
Reaction score
10
Points
25
apa hal sampai dua thread benda yang sama? ada konspirasi ke? hehe
 

DEKAN

Fun Poster
Messages
628
Joined
Oct 16, 2008
Messages
628
Reaction score
0
Points
10
KUALA LUMPUR: Cadangan kerajaan untuk memperhebatkan kempen Budi Bahasa di kalangan oleh ahli Parlimen rata-rata disambut baik oleh ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan juga kalangan parti pembangkang.

Kebanyakan mereka bersetuju jika kempen tersebut dilaksanakan namun masing-masing mempunyai pandangan fahaman yang berbeza.

Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Bung Moktar Radin berkata, beliau amat menyokong cadangan dikemukakan oleh Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal kelmarin.

"Saya amat bersutuju dan sokong penuh cadangan kempen ini, namun ia perlu diperluaskan meliputi semua peringkat," katanya yang ditemui di Parlimen.

Katanya, melalui kempen ini ahli Parlimen akan sentiasa berwaspada dalam penggunaan perkataan-perkataan yang bersesuaian ketika berhujah dalam Dewan Rakyat.

"Namun biasalah, kadang-kadang bila kita leka berhujah... ada juga tersasar dari etika bahasa," katanya.

Tambah beliau, kedua-dua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang sepatutnya behati-hati sebelum bercakap agar tidak menyinggung mana-mana pihak.

"Lepas ini kalau mana-mana ahli Parlimen nak buat teguran atau celahan, perlulah pandai memilih perkataan yang sesuai agar pihak yang kita mahu tegur tidak tersinggung," katanya.

Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) turut bersetuju dengan memperkenalkan kempen tersebut di kalangan ahli Parlimen.

"Kempen ini bagus, semua pihak harus amalkan budi bahasa yang baik terutamanya apabila berhujah dalam Dewan.

"Sepatutnya kita tak boleh gunakan perkataan sesuka hati tanpa berfikir terlebih dahulu, dengan kempen tersebut diharap semua pihak akan lebih berhemah ketika bercakap," katanya.

Namun katanya, kadang-kadang ada pihak yang cuba untuk membangkitkan kemarahan ketika seseorang ahli Parlimen berhujah sehingga mengundang kontroversi.

"Memanglah kita nak amalkan budi bahasa yang baik, tapi kalau mereka mencelah dan bangkitkan perkara yang boleh cetuskan kemarahan, kadang-kadang kita juga boleh hilang sabar," katanya.

Setiausaha Publisiti DAP, Teresa Kok yang juga Ahli Parlimen Seputeh turut menyokong kempen tersebut.

Namun katanya isu etika Ahli Parlimen ini bukanlah sesuatu yang besar dan perlu diberi perhatian yang khusus.

"Ada banyak lagi isu lain yang perlu diberi perhatian, namun sebenarnya baik juga kempen ini dilaksanakan," katanya.

"Tapi bila kita gaduh-gaduh itu adakalanya tersasul juga dengan beberapa perkataan yang tak sepatutnya," katanya.

Bgaimanapun katanya, perkara tersebut tidak perlu dipandang serius kerana adakalanya Ahli Parlimen mempunyai tafsiran berbeza tentang sesuatu perkataan yang digunakan.

"Kadang-kadang kita maksudkan lain, tapi orang faham lain... itu perkara biasa," katanya.

Dalam pada itu, Yusmadi Yusoff (PKR-Balik Pulau) juga bersetuju dengan pelaksanaan kempen tersebut, namun tidak perlu terlalu bergantung kepadanya.

Kata beliau, seharusnya tiada pendekatan tadbir dan arah diperkenalkan kerana sepatutnya ahli Parlimen diberi kebebasan untuk berhujah dan menyampaikan pandangan.

"Apa yang lebih penting ialah melalui pendidikan kerana melaluinya kita akan bertindak dan berkelakuan dengan baik dan berhemah," katanya.

Bagaimanapun beliau menyokong usaha yang dibuat untuk menjadikan Parlimen Malaysia sebagai sebuah Parlimen bertaraf dunia.

Semalam Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat juga mengalu-alukan penggubalan kod etika seumpama itu bagi memandu dan membimbing wakil rakyat.

:-?:-?:-?

Hmmm patutnya dilaksanakan awal2 lagi kann??.... tapi kita tengok la sejauh mana depa bleh bawak pendekatan ni... jangan hangat2 taik ayam sudah lahhh hahhah :))
 

dragger

Super Active Member
Messages
8,548
Joined
Aug 29, 2008
Messages
8,548
Reaction score
35
Points
70
ahli parlimen Be End x penah kena halau pn keluar dewan. padahal depa cakap lg kasar
 

DEKAN

Fun Poster
Messages
628
Joined
Oct 16, 2008
Messages
628
Reaction score
0
Points
10
ahli parlimen Be End x penah kena halau pn keluar dewan. padahal depa cakap lg kasar

depa dilindung dibawah 'akta keroni 1980'... try buat rivision kalu nak tau lanjut ehehheheeh :D
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register