BTC USD 61,173.6 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Sektor pelancongan paling teruk terjejas, hotel tiada pengunjung & pelan pemulihan

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
TMM 2020 : M'sia alih tumpuan kpd pelancong tempatan & Asean, kurang pelawat China

visitmy-fd140120_20200212101728_theedgemarkets.jpg


KUALA LUMPUR: Malaysia, akan mengekalkan sasaran ketibaan pelancongnya berjumlah kira-kira 30 juta orang sempena kempen Visit Malaysia tahun ini meskipun wabak virus Wuhan, dengan memindahkan tumpuan kepada pasaran domestik dan Asean untuk mengatasi kekurangan bilangan pelancong China.

Pengarah Kanan Bahagian Pelancongan dan Acara Tourism Malaysia, Datuk Dr Ammar Abdul Ghapar berkata pada masa ini, masih terlalu awal untuk membuat penilaian kesan wabak virus terhadap industri pelancongan tempatan. Negara juga mengekalkan sasarannya sebanyak RM100 bilion.

"Buat masa ini, kami akan meneruskan sasaran awal dan melihat berapa lama virus itu [penularan] akan berakhir, namun, ia bergantung kepada kajian dan maklum balas [dari masa ke semasa].

"Oleh kerana kita telah mengambil semua langkah-langkah [sepatutnya], terutamanya melihat pada [pasaran] domestik dan Asean ... Jadi, masih awal lagi untuk mengkaji semula sasaran," katanya pada sidang media semalam.

Berdasarkan perangkaan Tourism Malaysia, negara mencatatkan 2.41 juta ketibaan pelancong dari China dalam sembilan bulan pertama tahun 2019 (9M19) - kira-kira 12% daripada jumlah 20.11 juta ketibaan pelancong ke pantai negara ini dalam tempoh tersebut.

Pelancong dari China menyumbangkan sebanyak RM12.8 bilion atau 19.3% daripada jumlah perbelanjaan oleh pelancong di Malaysia sepanjang 9M19, menjadikan mereka salah satu perbelanjaan terbesar di kalangan pelawat ke negara ini.

Sementara itu, seramai 13.67 juta pengunjung ke Malaysia semasa 9M19 adalah dari Singapura, Indonesia, Thailand, Brunei, Vietnam dan Filipina. Pelancong dari Singapura, Indonesia dan Thailand membelanjakan RM27.9 bilion atau 42.18% daripada 9M19.

Ekoran dari wabak itu, China telah membatalkan kumpulan pelancong ke luar negara serta pakej penerbangan dan hotel kepada rakyatnya pada 26 Januari untuk membendung virus itu. Negara-negara lain juga mengharamkan pelancong dari China untuk mengelak dari wabak tersebut.

Walaupun Malaysia masih terbuka kepada pelancong-pelancong dari China, negara itu telah menghalang rakyatnya yang berasal dari bandar-bandar untuk keluar negara, yang pada masa ini telah disekat oleh Beijing.

Pada Isnin, Persatuan Hotel Malaysia melaporkan bahawa ia telah mencatatkan kerugian hasil sebanyak RM40 juta pada hari Ahad, disebabkan oleh 95,972 pembatalan bilik.

Ketika persidangan media yang dianjurkan oleh Persatuan Pelancongan dan Pelancongan Malaysia (Matta), Matta mengumumkan Matta Fair Cuti-Cuti Malaysia buat julung kalinya untuk membantu memulihkan industri pelancongan tempatan.

"Memandangkan sentimen pengguna sekarang, kini adalah masa terbaik untuk mengadakan Pameran Matta baru secara eksklusif kepada pelancongan domestik, memudahkan para pelancong Malaysia menikmati banyak tarikan dan selamat di dalam negara, serta kepada penyedia perkhidmatan agar menukar tumpuan pasaran digital (inbound) ke dalam negara, "kata Presiden Matta Datuk Tan Kok Liang.

Pameran itu, akan berlangsung pada 4 dan 5 April di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, disokong oleh Tourism Malaysia, syarikat penerbangan, hotel dan pempamer tarikan pelancong, kebanyakannya dijangka akan menyediakan pelancong dengan tawaran yang sangat menarik, kata Tan.

===================================================================

M’sia shifts focus to local, Asean tourists to offset China shortfall

KUALA LUMPUR: Malaysia, maintaining its tourist arrival target at 30 million under the Visit Malaysia campaign this year despite the Wuhan virus outbreak, is shifting focus to domestic and Asean markets to make up for an expected shortfall in tourists from China.

Tourism Malaysia’s domestic and events division senior director Datuk Dr Ammar Abdul Ghapar said currently, it is too early to assess the virus outbreak’s impact on the local tourism industry. The country is also keeping its total receipts target at about RM100 billion.

“For now, we will still stick to the initial targets and see how long the virus [contagion] will last, so it would depend on reviews and responses [occasionally].

“Since we have taken all [necessary] measures, especially looking at [the] domestic and Asean [markets] ... So, it is still early to review the targets,” he told a media conference yesterday.

According to Tourism Malaysia figures, the country recorded 2.41 million tourist arrivals from China in the first nine months of 2019 (9M19) — about 12% of the total 20.11 million arrivals on our shores in that period.

These tourists from China contributed RM12.8 billion or 19.3% of the total spending by tourists in Malaysia during 9M19, making them one of the biggest spenders among visitors to the country.

Meanwhile, some 13.67 million visitors to Malaysia during 9M19 were from Singapore, Indonesia, Thailand, Brunei, Vietnam and the Philippines. Of which, tourists from Singapore, Indonesia and Thailand altogether spent RM27.9 billion or 42.18% of the 9M19 tally.

Following the outbreak, China suspended overseas tour groups as well as flight and hotel packages for its citizens on Jan 26 to curb the virus. Other countries also banned travellers from China to contain the outbreak.

While Malaysia remains open to tourists from China, it has barred those originating from cities currently under a lockdown by Beijing.

On Monday, the Malaysian Association of Hotels reported that it had recorded more than RM40 million in revenue losses as on Sunday, due to 95,972 room cancellations.

At the media conference, organised by the Malaysian Association of Tour and Travel Agents (Matta), Matta announced its first-ever Matta Fair Cuti-Cuti Malaysia to help the local tourism industry to recover.

“In view of the current consumer sentiments, it is now the best time to hold a new Matta Fair exclusively for domestic tourism, facilitating Malaysian holidaymakers to enjoy the many attractions and safe havens locally, and for service providers to switch focus from the inbound market to domestic,” said Matta president Datuk Tan Kok Liang.

The fair, on April 4 and 5 at the Kuala Lumpur Convention Centre, is supported by Tourism Malaysia, airlines, hotels and major attractions, many of which are expected to provide prospective tourists with “irresistible offers”, Tan said.


Sumber : the edge markets
 
Last edited:
Sponsored Post

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
MATTA minta kerajaan segera laksana pakej rangsangan ekonomi

coti_1581398080.jpg



KUALA LUMPUR: Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) menggesa kerajaan supaya segera melaksanakan pakej rangsangan ekonomi bagi membantu industri pelancongan yang kini sudah merasai impak penularan coronavirus.

Presidennya, Datuk Tan Kok Liang, berkata kesannya dapat dilihat dengan kehadiran pelancong di bandar-bandar utama seperti Pulau Pinang, Johor Bahru, Kuala Lumpur, Kuching dan Kota Kinabalu berkurangan dengan ketara.

“Saya difahamkan kerajaan akan mengkaji dan membuat keputusan, tetapi seperti saya katakan, jika anda berjalan di bandar utama-utama, anda akan dapat lihat kurangnya pelancong asing di sini.

“Jadi saya menggesa kerajaan supaya segera laksana pakej rangsangan ini. Tidak perlu kaji terlalu lama dan buat keputusan dengan segera supaya kami boleh memberi fokus terhadap tugas utama kami iaitu untuk mempromosikan Malaysia,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media mengumumkan pelaksanaan Pameran MATTA Cuti Cuti Malaysia buat julung kali di pejabatnya di sini, hari ini.

Pameran berkenaan akan diadakan pada 4 hingga 5 April ini bertempat di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dengan penyertaan lebih 200 pempamer.

MATTA juga mengumumkan pemberian diskaun 40 peratus sewa kepada pempamer yang menyertai pameran berkenaan.

Persatuan itu turut mengumumkan penundaan Pameran MATTA yang sepatutnya berlangsung pada bulan Mac ini kepada 1-3 Mei depan.

Dalam pada itu, Kok Liang juga mengesahkan dakwaan yang mengatakan lebih 95,000 tempahan hotel di seluruh negara telah dibatalkan setakat ini membabitkan anggaran kerugian RM40 juta.

“Ya ia (pembatalan tempahan) adalah benar. Kebanyakan pembatalan tempahan ini adalah dari pelancong China,” katanya.

Dalam perkembangan lain beliau berkata, MATTA mencadangkan dua cadangan baharu terhadap kerajaan supaya dapat dimasukkan dalam pakej rangsangan ekonomi.

Katanya, ia adalah memberi potongan cukai berganda kepada syarikat yang menghantar pekerjanya menjalani latihan atau program ‘team building’ di acara mesyuarat, insentif, persidangan, pameran (MICE) di dalam Malaysia.

Selain itu katanya, untuk individu, pihaknya mencadangkan pengecualian cukai hingga RM2,000 untuk pakej pelancongan destik yang dibeli daripada syarikat berdaftar dengan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya.

“Pelancongan domestik ini adalah merangkumi pembayar cukai, pasangan dan juga anaknya.

“Dengan cadangan ini, kita mengharapkan ia dapat menggalakkan rakyat Malaysia untuk melancong di dalam negeri dan sekali gus membantu meningkatkan pendapatan sektor pelancongan tempatan,” katanya.

Sumber : bhonline
 

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
Terdahulu - Khamis, 6 Februari 2020 | 1:02pm

Pakej rangsangan lebih besar perlu tangani kesan coronavirus

matta_1580965345.jpg


KUALA LUMPUR: Pameran Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) berharap kerajaan akan memperkenalkan pakej rangsangan ekonomi lebih besar untuk membantu sektor yang terjejas ekoran jangkitan coronavirus.

Pada 2003, kerajaan melaksanakan pakej ekonomi bernilai RM8.1 bilion untuk membantu mengurangkan kesan berikutan wabak sindrom pernafasan akut teruk (SARS) manakala pada 2009 pakej rangsangan RM60 bilion diumumkan bagi mengharungi kelembapan ekonomi global.

“MATTA berharap pakej rangsangan ekonomi yang akan diumumkan tidak lama lagi akan melebihi pelan pertumbuhan RM8.1 bilion yang telah dilaksanakan pada 2003 atau pakej rangsangan RM60 bilion yang diumumkan pada 2009,” kata Presidennya Datuk Tan Kok Liang dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata, MATTA bersama-sama pihak berkepentingan industri utama telah mengadakan beberapa perbincangan dengan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan; Kementerian Kesihatan dan Tourism Malaysia untuk mewujudkan strategi dalam menangani kemerosotan mengejut dan ketara angka perjalanan ke Malaysia berikutan coronavirus.

MATTA sudah mencadangkan langkah pemulihan yang bersifat berpandangan jauh, katanya.

Beliau berkata, ia termasuk peningkatan promosi dan inisiatif pemasaran bagi pelancongan domestik dan ke dalam negara, mengurangkan kriteria dan keperluan untuk geran padanan di bawah Galakan Melancong Malaysia (GAMELAN Malaysia).

Beliau berkata, MATTA juga mencadangkan semakan semula kadar Cukai Pelancongan (TTX) untuk menggalakkan lebih ramai pelancong memilih Malaysia sebagai destinasi percutian utama.

Kok Liang berkata, pelbagai kementerian turut boleh mengurangkan atau mengecualikan caruman dan cukai seperti yang diwajibkan, contohnya bagi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Tabung Pembangunan Sumber Manusia, cukai pelancongan, cukai jalan, dan fi untuk pelbagai lesen syarikat dan permit kenderaan.

Beliau berharap sekatan visa kepada warga India juga dilonggarkan ( kemudiannya bagi China) di samping lebih banyak acara dan majlis kerajaan diadakan di hotel.

Pada masa yang sama, institusi kewangan boleh memberi pinjaman khas, mengurangkan kadar faedah atau membenarkan penangguhan pembayaran balik pinjaman memandangkan bas-bas pelancongan akan kerap tidak digunakan, katanya.

Sementara itu, pihak industri hotel pula menunggu pelaksanaan inisiatif yang dicadangkan semasa mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Pemulihan Pelancongan serta bersedia menyokong demi kebaikan sektor itu.

“Lebih penting adalah kita yakin dengan gabungan dasar kerajaan dan usaha sektor swasta dalam mengekang penularan jangkitan koronavirus, dan Malaysia kekal selamat untuk pelancong,” kata Presiden Persatuan Hotel Malaysia, Kamaruddin Baharin.

Beliau berkata industri pelancongan, yang mempunyai lebih 3.5 juta orang pekerja atau 23.5 peratus daripada jumlah guna tenaga Malaysia, penting untuk ekonomi dan kesejahteraan negara.

– Bernama
 

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
Hala tuju, promosi TMM2020 diubah: Mohamaddin

626479.jpg

PUTRAJAYA - Hala tuju dan promosi Tahun Melawat Malaysia (VM2020) perlu diubah dan diselaraskan dengan situasi negara yang sedang berhadapan dengan Covid-19.

Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Mohamaddin Ketapi berkata, penularan Covid-19 yang memberi kesan kepada negara serta industri pelancongan antarabangsa memerlukan satu inisiatif dan strategi berkesan untuk memastikan misi menarik kehadiran pelancong tidak terjejas.

Menurutnya, untuk tujuan itu kementerian memanggil sebahagian besar daripada pengurus pemasaran Tourism Malaysia di luar negara untuk berkongsi pandangan dan merangka langkah terkini yang boleh diambil bagi menangani kesan daripada penularan wabak tersebut.

"Pada masa ini, keprihatinan utama kita ialah wabak Covid-19 di China yang boleh dan telah memberi kesan kepada sektor pelancongan tempatan dan global.

"Bagaimanapun, bencana yang melanda tanah besar China itu boleh menjadi faktor menjejaskan kedatangan pelancong China ke Malaysia, sekali gus memberi kesan kepada TMM2020," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis makan malam sempena persidangan Pengurus Pemasaran Tourism Malaysia di luar negara di sini malam ini.

Katanya, China merupakan pasaran tradisi dan penting bagi Malaysia, menjadikan ia antara 10 negara utama menyumbang kepada penjanaan ekonomi negara melalui sektor pelancongan.

"Atas faktor itu, strategi berkesan serta pelan tindakan pemulihan perlu dibangunkan untuk kempen TMM2020 bagi menangani kesan susulan daripada Covid-19 yang secara langsung menjejaskan industri pelancongan negara.

"Untuk tempoh sementara, pengurus pemasaran Tourism Malaysia serta pihak yang berkenaan perlu beralih fokus kepada pasaran tidak terjejas dengan wabak itu, seperti di rantau ASEAN, India, Asia Barat serta Korea Selatan," katanya.

Mohamaddin berkata, kementerian berharap persidangan ini akan dapat menghasilkan satu langkah atau hala tuju lebih berkesan dalam meningkatkan aliran trafik pelancong daripada pasaran antarabangsa, ketika kerajaan bekerja keras menangani penularan Covid-19.

Susulan wabak Covid-19 di China, pada 27 Januari lalu kerajaan memutuskan menggantung sementara semua kemudahan imigresen kepada rakyat negara itu dari Wilayah Hubei, termasuk Bandar Wuhan.

Terdahulu, persidangan selama empat hari bermula hari ini dianjurkan Tourism Malaysia dan Malaysia Airport Holdings Berhad dan dihadiri 26 Pengurus Pemasaran serta 11 Pengarah Pejabat Luar Negara.

Ketika ini, terdapat 34 Pengurus Pemasaran Tourism Malaysia di luar. - Bernama
 

mcdonat

Fun Poster
Joined
Nov 3, 2017
Messages
549
Reaction score
120
Points
33
buat harga penginapan hotel bintang2 tu bwh rm100 1 malam,ramailah org mesia pegi.
 

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
Hotel bajet berdepan risiko gulung tikar

WhatsApp_Image_2020-02-19_at_8.17.33_PM_1582167612.jpg

KUALA LUMPUR: Penularan COVID-19, jika berterusan untuk tempoh lebih panjang, menyebabkan banyak perniagaan hotel bajet berdepan risiko gulung tikar.

Presiden Persatuan Hotel Bajet Malaysia (Mybha), Emmy Suraya Hussein, berkata berikutan risiko itu, kerajaan menerusi pakej rangsangan ekonomi diharap dapat mempertimbangkan supaya pelaksanaan gaji minimum ditangguhkan buat sementara, manakala pembayaran pinjaman kepada institusi perbankan dilonggarkan.

Katanya, Mybha juga memohon kerajaan kembali menganjurkan kursus atau bengkel di hotel untuk meneruskan kelangsungan perniagaan hotel bajet di Malaysia.

“Kami juga berharap kerajaan mempertimbangkan untuk memberi penangguhan bayaran kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan levi Tabung Pembangunan Sumber Manusia (HRDF) majikan, selain menukar tarif utiliti daripada komersial kepada industri.

“Mybha sudah mengutarakan cadangan bantuan dari kerajaan menerusi Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC),” katanya kepada BH.

Emmy Suraya berkata, kerajaan wajar menimbang cadangan Mybha memandangkan peranan yang dimainkan hotel bajet adalah besar khususnya kepada sektor pelancongan negara.

“Mybha sudah melakukan apa yang perlu. Kami berusaha memperkasakan pakej destinasi domestik kepada rakyat Malaysia, selain bekerjasama dengan syarikat penerbangan serta pengangkutan darat bagi menawarkan pakej nilai kepada wang,” katanya.

Mengenai masalah yang dihadapi pengusaha hotel bajet susulan penularan COVID-19, beliau berkata, setakat 6 Februari lalu, ahli Mybha menanggung kerugian sekitar RM2.2 juta kerana terlalu banyak tempahan dibatalkan oleh pelanggan.

“Angka (kerugian) akan terus meningkat setiap hari kerana banyak tempahan terpaksa dibatalkan oleh pelanggan kerana bimbang dengan COVID-19.

“Yang lebih perit lagi, jika virus ini berlarutan, banyak pengusaha terpaksa menutup hotel bajet mereka kerana mereka bergantung kepada sewaan bilik dan tidak memiliki perkhidmatan lain seperti restoran dan bilik seminar,” katanya.

Emmy Suraya berkata, kebanyakan pembatalan tempahan hotel bajet adalah daripada tempahan berkumpulan dan dalam talian termasuk pelancong domestik, Singapura, Thailand dan Indonesia.

Katanya, dari segi pecahan lokasi, pembatalan tempahan banyak dilaporkan di Melaka, Pulau Pinang, Johor, Sabah, Kuala Lumpur dan Pahang (Genting Highlands).

“Berita negatif ini juga mengakibatkan pelancong dari pasaran selain dari China turut membatalkan perjalanan mereka,” katanya.

Mybha ketika ini, memiliki 2,500 ahli di seluruh negara.

Impak COVID-19 ke atas industri pelancongan global meningkat dengan lebih pantas dan dirasai merentas Asia.

Menurut Lembaga Pengembaraan dan Pelancongan Dunia, perniagaan pengembaraan dan hiburan menyumbang AS$884 bilion (RM3.66 trilion) kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2017

Di Malaysia, Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) mengesahkan lebih 95,000 tempahan hotel dibatalkan sejak virus itu muncul dengan anggaran kerugian melebihi RM40 juta.

Sumber : BH Online
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
38,940
Reaction score
2,929
Points
206
Hotel bajet berdepan risiko gulung tikar

WhatsApp_Image_2020-02-19_at_8.17.33_PM_1582167612.jpg

KUALA LUMPUR: Penularan COVID-19, jika berterusan untuk tempoh lebih panjang, menyebabkan banyak perniagaan hotel bajet berdepan risiko gulung tikar.

Presiden Persatuan Hotel Bajet Malaysia (Mybha), Emmy Suraya Hussein, berkata berikutan risiko itu, kerajaan menerusi pakej rangsangan ekonomi diharap dapat mempertimbangkan supaya pelaksanaan gaji minimum ditangguhkan buat sementara, manakala pembayaran pinjaman kepada institusi perbankan dilonggarkan.

Katanya, Mybha juga memohon kerajaan kembali menganjurkan kursus atau bengkel di hotel untuk meneruskan kelangsungan perniagaan hotel bajet di Malaysia.

“Kami juga berharap kerajaan mempertimbangkan untuk memberi penangguhan bayaran kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan levi Tabung Pembangunan Sumber Manusia (HRDF) majikan, selain menukar tarif utiliti daripada komersial kepada industri.

“Mybha sudah mengutarakan cadangan bantuan dari kerajaan menerusi Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC),” katanya kepada BH.

Emmy Suraya berkata, kerajaan wajar menimbang cadangan Mybha memandangkan peranan yang dimainkan hotel bajet adalah besar khususnya kepada sektor pelancongan negara.

“Mybha sudah melakukan apa yang perlu. Kami berusaha memperkasakan pakej destinasi domestik kepada rakyat Malaysia, selain bekerjasama dengan syarikat penerbangan serta pengangkutan darat bagi menawarkan pakej nilai kepada wang,” katanya.

Mengenai masalah yang dihadapi pengusaha hotel bajet susulan penularan COVID-19, beliau berkata, setakat 6 Februari lalu, ahli Mybha menanggung kerugian sekitar RM2.2 juta kerana terlalu banyak tempahan dibatalkan oleh pelanggan.

“Angka (kerugian) akan terus meningkat setiap hari kerana banyak tempahan terpaksa dibatalkan oleh pelanggan kerana bimbang dengan COVID-19.

“Yang lebih perit lagi, jika virus ini berlarutan, banyak pengusaha terpaksa menutup hotel bajet mereka kerana mereka bergantung kepada sewaan bilik dan tidak memiliki perkhidmatan lain seperti restoran dan bilik seminar,” katanya.

Emmy Suraya berkata, kebanyakan pembatalan tempahan hotel bajet adalah daripada tempahan berkumpulan dan dalam talian termasuk pelancong domestik, Singapura, Thailand dan Indonesia.

Katanya, dari segi pecahan lokasi, pembatalan tempahan banyak dilaporkan di Melaka, Pulau Pinang, Johor, Sabah, Kuala Lumpur dan Pahang (Genting Highlands).

“Berita negatif ini juga mengakibatkan pelancong dari pasaran selain dari China turut membatalkan perjalanan mereka,” katanya.

Mybha ketika ini, memiliki 2,500 ahli di seluruh negara.

Impak COVID-19 ke atas industri pelancongan global meningkat dengan lebih pantas dan dirasai merentas Asia.

Menurut Lembaga Pengembaraan dan Pelancongan Dunia, perniagaan pengembaraan dan hiburan menyumbang AS$884 bilion (RM3.66 trilion) kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2017

Di Malaysia, Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) mengesahkan lebih 95,000 tempahan hotel dibatalkan sejak virus itu muncul dengan anggaran kerugian melebihi RM40 juta.

Sumber : BH Online

takde buat offer mur-mur ke?
syok juga berjalan dalam negara dan tak berselisih dengan cina.
 

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
Terdahulu Ahad, 16 Februari 2020 | 6:38pm

Pengusaha hotel Langkawi tawar diskaun sehingga 70 peratus akibat COVID-19

langkawi_1581849529.jpg


LANGKAWI: 45 pengusaha hotel di pulau peranginan bebas cukai itu bersetuju menurunkan harga bilik 30 hingga 70 peratus bagi menarik kembali kehadiran pelancong susulan penularan coronavirus COVID-19.

Naib Pengerusi Persatuan Hotel Malaysia (MAH) Cawangan Kedah/Perlis Razmi Rahmat, berkata langkah itu dilaksanakan pengusaha hotel di bawah naungan persatuan itu bagi mengurangkan impak daripada kemerosotan kedatangan pelancong serta pembatalan tempahan hotel oleh pelancong China dan rakyat tempatan.

Tawaran diskaun itu bermula sejak penularan COVID-19 hingga tempoh yang akan diberitahu kelak.

“Orang ramai boleh memeriksa dalam talian di laman sesawang atau media sosial hotel terbabit. Tawaran diberikan oleh hotel tiga bintang ke atas.

“Sebagai contoh hotel tiga bintang ada tawaran menarik bermula RM150 hingga RM200 tidak lebih daripada RM250 semalam, sebelum ini kalau nak dapat hotel tiga bintang pada harga RM150 jarang, sekarang ini ada tawaran istimewa,” katanya di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Razmi menegaskan Langkawi selamat untuk dikunjungi dan seharusnya orang ramai mengambil peluang diskaun yang ditawarkan untuk datang bercuti ke pulau ini.

“Keadaan di Langkawi selamat, masalah berlaku bila ada laporan tidak betul di media sosial takutkan orang ramai mengakibatkan pelancong tidak datang.

“Langkawi baharu selesai menganjurkan Le Tour de Langkawi 2020 ini memberi isyarat pulau ini selamat untuk dikunjungi,” katanya. - BERNAMA

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tawar promosi hebat untuk pikat pelancong domestik, kata Presiden MATTA

mattaaaacao_1581825116.jpg


KUALA LUMPUR: Penyedia perkhidmatan pelancongan seperti syarikat penerbangan, hotel, restoran dan taman tema, perlu menawarkan promosi hebat yang mampu memikat pelancong domestik dalam kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 (VM2020).

Presiden Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), Datuk Tan Kok Liang, berkata langkah itu akan menarik lebih ramai pelancong tempatan dan mengurangkan kesan kerugian akibat pembatalan tempahan baru-baru ini susulan penularan COVID-19.

“Profil pelancong tempatan adalah berbeza dan masing-masing mempunyai minat khusus. Jadi kepelbagaian (promosi) adalah penting. Berbekalkan tawaran yang menarik daripada hotel serta pusat peranginan dari empat hingga lima bintang, lebih ramai rakyat Malaysia akan menjadi pelanggan.

“Hotel mewah juga boleh menawarkan cuti inap kepada penduduk pada harga rendah tanpa menjejaskan pasaran biasa mereka dan melalui langkah ini, orang-orang yang bercuti akan mendapat nilai terbaik untuk wang mereka,” katanya kepada Bernama.

Selain itu, beliau menyarankan pengusaha pelancongan lebih inovatif dengan menawarkan pakej pengembaraan dan menarik untuk memenuhi kehendak pelbagai segmen seperti menganjurkan ‘lawatan Hari Ahad’ di setiap bandar dengan membawa penduduk ke kilang dan gudang yang memiliki pusat demonstrasi atau pameran sepanjang hari bagi menikmati pengalaman membeli-belah yang hebat.

Tan berkata lawatan luar ke kawasan hutan atau dusun berdekatan juga perlu dipertimbang memandangkan harga buah-buahan tempatan seperti durian telah jatuh susulan penutupan bandar-bandar utama di China akibat penularan COVID-19.

Sebagai langkah untuk memberikan nilai tambah kepada produk tempatan, Tan menyarankan karnival beli belah tempatan diadakan di mana hanya hasil tempatan dibenarkan dijual.

“Ini akan menarik ramai petani dan kilang tempatan untuk mempamerkan produk mereka, yang akan menarik minat penduduk mahupun pelancong tempatan kerana rakyat Malaysia suka membeli-belah,” katanya.

Malaysia menerima kira-kira 3.1 juta pelancong dari China tahun lalu dan 2.94 juta pada tahun sebelumnya dan berharap untuk menerima lebih 3.26 juta pelancong dari negara itu pada 2020 namun susulan penularan COVID-19, suku pertama dan kedua tahun ini dijangka terjejas.

Bagi kempen VM2020, Malaysia menyasarkan untuk menarik ketibaan sejumlah 30 juta pelancong antarabangsa dan menjana pendapatan pelancongan berjumlah RM100 bilion.

Sementara itu, Presiden Persatuan Syarikat Pengendalian Pelancongan Bumiputera (BUMITRA), Mohd Ali Ab Malek, berkata pusat penginapan harus menawarkan promosi berpatutan kepada syarikat besar yang ingin menjalankan aktiviti untuk kakitangan di tempat mereka.

Beliau berkata tawaran bagi mengadakan mesyuarat, seminar atau kursus di hotel, pusat peranginan atau pusat membeli-belah mampu menarik syarikat besar atau kecil untuk menggunakan perkhidmatan mereka berulang kali sepanjang tahun.

“Sebagai contoh, sekiranya sebuah syarikat mempunyai 1,000 kakitangan, mereka akan menghantar sekurang-kurangnya 50 pekerja untuk satu siri seminar, bayangkan berapa keuntungan yang boleh hotel peroleh sekiranya syarikat tersebut melakukan beberapa siri di tempat mereka.

“Langkah ini turut membantu pemain industri berkaitan seperti pengangkutan bas dan restoran di mana perkhidmatan mereka turut digunakan untuk tujuan ini,” katanya.

Presiden Persatuan Kampungstay dan Homestay Malaysia (MKHA), Zohaime Muhamad Sori pula mencadangkan pihak sekolah dan institut pengajian tinggi mengadakan aktiviti di inap desa bagi merasai pengalaman serta suasana kehidupan di kampung dan kawasan luar bandar.

Usaha itu bukan sahaja dapat menjana pendapatan kepada pengusaha inap desa malah dapat menambah ilmu pengetahuan kepada pelajar selain dapat berkongsi peristiwa menarik yang diperoleh semasa menginap di kampung.

“Cara ini dapat mempromosikan lagi konsep inap desa sebenar melalui testimoni yang dikongsi di laman sosial atau sekolah dan pengajian tinggi terbabit.

“Bagaimanapun kerajaan juga perlu memainkan peranan mempromosikan inap desa ini bagi memastikan sektor pelancongan berasaskan komuniti ini tidak ketinggalan berbanding sektor lain yang lebih menyerlah,” katanya. – BERNAMA

Sumber : BHOnline
 

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
Sektor pelancongan mungkin terima bantuan kewangan - Mohamaddin Ketapi

d51280e7a1e3c3027b0e8515133daa715e4e0c1895f61


20/02/2020 12:28 PM

SHAH ALAM, 20 Feb -- Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya mungkin menyalurkan bantuan berbentuk kewangan kepada pemain industri pelancongan bagi merangsang sektor tersebut supaya tidak terlalu terjejas susulan penularan wabak COVID-19 hampir di seluruh dunia sekarang ini.

Menterinya Datuk Mohamaddin Ketapi berkata ia susulan sektor pelancongan dilihat mengalami kerugian jutaan ringgit ekoran pembatalan tempahan hotel, pakej pelancongan dan tiket penerbangan yang ketara akibat penurunan kemasukan pelancong ke negara ini.

“Kita sedang menghadapi masalah penurunan kemasukan pelancong hingga mengakibatkan sumber ekonomi juga menurun. Namun, pakej rangsangan ekonomi yang akan diumumkan oleh kerajaan kelak akan dimanfaatkan sebaiknya oleh kementerian ini untuk membantu sektor terlibat.

“Setakat ini, apa jenis bantuan yang boleh disalurkan (kepada pemain industri pelancongan), kita sedang teliti. Mungkin melibatkan aspek kewangan. Namun, berapa jumlah yang akan diagihkan, kita akan lihat secara terperinci,” katanya ketika ditemui pemberita hari ini.

Terdahulu, Mohamaddin dianugerahkan Ijazah Kehormat Kedoktoran Pengurusan Pelancongan dan Hospitaliti oleh Kolej Universiti Lincoln pada majlis konvokesyen institusi itu di Pusat Konvensyen Ideal di sini.

Anugerah tersebut disampaikan oleh Pro Canselor kolej universiti berkenaan, Prof Datuk Dr Bibi Florina Abdullah.

Ditanya sama ada pakej rangsangan ekonomi kerajaan itu mampu mencapai visi Tahun Melawat Malaysia 2020 (VM2020), Mohamaddin berkata kementeriannya tidak meletakkan harapan yang terlalu tinggi kerana wabak COVID-19 adalah masalah global.

“Apabila berlakunya masalah global seperti ini, pelancong akan menjadi takut untuk keluar melancong ke negara lain. Jadi, ini mungkin menyebabkan kita tidak menepati sasaran jumlah kemasukan pelancong bagi kempen VM2020,” katanya.

Susulan wabak COVID-19 di China, kerajaan pada 27 Jan lepas memutuskan untuk menggantung sementara semua kemudahan imigresen kepada rakyat negara itu dari Wilayah Hubei, termasuk Bandar Wuhan.

Jumaat lepas, Menteri Kewangan Lim Guan Eng menyatakan bahawa pakej rangsangan ekonomi yang akan diumumkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada 27 Feb ini, bukanlah Belanjawan baharu mahupun sebahagian daripada dasar-dasar Belanjawan 2020, tetapi merupakan bantuan kepada industri yang terjejas.

-- BERNAMA
 
Last edited:

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
Diskaun elektrik, pengurangan cukai mampu bantu industri pelancongan

COVID-19: Diskaun elektrik, pengurangan cukai mampu bantu industri pelancongan

Ia antara 14 cadangan yang telah dikemukakan dalam pertemuan bersama Kementerian Kewangan untuk dimasukkan dalam pakej rangsangan ekonomi.

KUALA LUMPUR: Kerajaan diharap dapat mempertimbangkan cadangan pemain industri pelancongan antaranya, pembayaran elektrik mengikut tarif industri dan pengurangan cukai pelancongan, untuk dimasukkan dalam pakej rangsangan ekonomi yang akan diumumkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, 27 Februari ini.

Pengerusi Persatuan Hotel Malaysia Kamaruddin Baharin berkata, ia merupakan antara 14 cadangan yang telah dikemukakan dalam pertemuan bersama Kementerian Kewangan, sebagai usaha membantu merancakkan industri pelancongan ketika mana Malaysia sedang dilanda COVID-19.

“Ketika ini elektrik hotel dikenakan caj menggunakan tarif komersial, dan bukannya tarif industri. Kita membayar bil tarif yang cukup tinggi, dan ini merupakan kos kedua tertinggi selepas pembayaran gaji.

“Jadi diharap kerajaan dapat menyediakan insentif, sama ada mengembalikan semula pembayaran menggunakan tarif industri, atau diskaun ke atas bil elektrik,” katanya kepada sidang media di Majlis MATTA Fair Cuti-Cuti Malaysia, di sini hari ini.

Pada minggu lepas, Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, pakej rangsangan yang dicadangkan untuk meningkatkan ekonomi tempatan akan diumumkan pada akhir Februari atau awal Mac untuk mengurangkan impak berikutan penularan COVID-19.

Beliau berkata kementeriannya telah mengadakan pertemuan dengan penggiat industri tempatan untuk mendapatkan input, dan siri mesyuarat yang selanjutnya dengan perniagaan tempatan akan turut diadakan.

Sementara itu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, pakej rangsangan ekonomi itu akan memberi tumpuan dalam merancakkan lagi industri pelancongan dalam negeri, selain sektor pembinaan dan pelaburan dalam negeri.

Selain itu, Kamaruddin berkata, kerajaan melalui Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya juga diharap dapat mengurangkan cukai pelancongan dari kadar RM10 semalam bagi menggalakkan lagi permintaan.

Jelasnya lagi, berdasarkan statistik terkini, hotel di seluruh mengalami pembatalan tempahan sehingga 150,000 bilik, dan jumlah kerugian dianggarkan sekitar RM66 juta.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung MATTA Nigel Wong berkata, MATTA Fair Cuti-cuti Malaysia yang akan berlangsung pada 4 dan 5 April di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, akan menyaksikan lebih 200 pempamer industri pelancongan, yang akan memberi tumpuan kepada produk pelancongan domestik.

“Para pempamer yang dijemput menyertai MATTA Fair terdiri daripada ahli persatuan, serta pemain industri seperti - agensi pelancongan, operator, pemilik hotel, taman tema, serta perkhidmatan berkaitan - yang akan mempromosi pakej menarik di pelbagai destinasi di seluruh Malaysia,” katanya lagi.

Sumber : astro awani
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register