Seks haram: SIS pertikai tindakan kerajaan

CG Sponsors




akukayo

Legendary Member
Joined
Feb 15, 2007
Messages
11,508
Reaction score
1
Points
115
Seks haram: SIS pertikai tindakan kerajaan
Feb 18, 10 11:55am

Tindakan Jabatan Penjara merotan tiga perempuan Islam atas kesalahan mengadakan persetubuhan haram dianggap satu diskriminasi terhadap wanita.

Sisters in Islam (SIS) mendakwa tindakan merotan itu mencabuli hak sama rata dan tiada diskriminasi yang dijamin oleh perlembagaan kerana wanita tidak boleh disebat menurut Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah.

Dalam kenyataan akhbarnya hari ini, Pengarah Eksekutif SIS Hamidah Marican berkata memandangkan beberapa isu syariah berhubung perlaksanaan hukuman seperti kes Kartika Sari Dewi Shukarnor yang masih belum selesai, tindakan kerajaan itu dipertikaikan.

“Dengan melaksanakan hukuman itu, secara tidak langsung, ia menggambarkan kerajaan cuba menyembunyikan layanan tidak adil dan memalukan ini daripada pengetahuan umum, katanya

Semalam, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengumumkan tiga pesalah wanita itu bersama empat lagi pesalah lelaki dihukum sebat mengikut Seksyen 23(2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 (Persetubuhan Haram).

Hukuman berkenaan dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur antara Disember 2009 hingga Januari tahun ini..

SIS menggesa Menteri Pembangunan Wanita, Keluaraga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil untuk segera bertindak bagi mengatasi masalah yang timbul akibat hukuman merotan itu dan juga kes Kartika.

Kerajaan juga, menurut beliau perlu mengkaji semula sebatan sebagai satu bentuk hukuman kerana ia mencabuli prinsip hak asasi manusia antarabangsa yang menganggap merotan sebagai hukuman yang kejam, tidak berperikemanusiaan dan memalukan.

“Kajian juga menunjukkan merotan bukan hukuman yang efektif bagi menjamin kesalahan jenayah seksual atau keganasan tidak akan berulang,” katanya.



Hukuman rotan syariah tidak melukakan

Mufti: Sepatutnya dirotan 80 sebatan

Shahrizat jawab media: Sebat tidak zalim

Sebat: Najib harap Kartika merayu

Guru tidak boleh rotan pelajar di khalayak ramai
sumber dari : Malaysiakini.com

SIS ni hal-hal ugama pun nak komen...dah diorang amalan mcm orng barat....budus..:mad:
 
Sponsored Post

eizzbizz

Super Active Member
Joined
Sep 2, 2009
Messages
8,348
Reaction score
462
Points
86
kalo ambe .. ambe rotan semua SIS tu .. cam haramsss - pokemsss
 

Zul34

Super Active Member
Joined
Aug 26, 2008
Messages
6,959
Reaction score
14
Points
65
yg lelaki prjk dgn pompuan2 yg kena sbat ni, kna sbat jgk x ?
 

insyi©

CG Top Poster Club
Joined
Mar 1, 2008
Messages
28,101
Reaction score
177
Points
123
SIS ni....ntah le....kononnya persaudaraan dlm islam....nak membela nasib isteri atau wanita tertindas....

dr segi bantu yg tertindas melalui saluran undang2 tu....bagus la....tp kalau dh tatau hukum hakam.....boleh haramkan jer SIS ni.....dah jd mcm ajaran sesat lak
 

akukayo

Legendary Member
Joined
Feb 15, 2007
Messages
11,508
Reaction score
1
Points
115
Korang tau tak.siapa orang-orang disebalik SIS..salah sorangnya yang kawe tau Nurin anak Pak Lah, bini KJ...:D
 

astrowan

CG Top Poster Club
Joined
Aug 26, 2009
Messages
22,317
Reaction score
249
Points
128
jom buat seks..........huhuhhuuhuhuh
 

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
13,322
Reaction score
489
Points
141
so ape motif pertubuhan SIS ni??

nak memboleh kan ape yg x boleh ke??
 
Sponsored Post
Top
Log in Register