• Forum searching, newly uploaded avatar and existing gif avatar currently not working properly. We are working on it.

Ask/Help Sekolah Rendah Swasta...

Recommended Brokers


Latest Threads

abah5851

Active Member
Joined
Dec 5, 2014
Messages
2,241
Reaction score
67
Points
0
Assalamualaikum / Selamat Sejahtera,

Sesiapa ada hantar anak darjah satu sekolah Islam swasta? Contoh mcm kat Johor sekolah Hidayah, sekolah SRI etc.

Apa kelebihan dan kekurangan sekolah swasta ni berbanding sekolah kebangsaan..

Mohon kongsi pengalaman CGrians semua..

TQ
 
Sponsored Post

afshaman

Active+ Member
Joined
Nov 8, 2013
Messages
2,547
Reaction score
98
Points
0
kawan hari tu nak hantar juga ke swasta...tapi tak dapat tempat...penuh! Puncanya sbb masa tu baru balik dari menetap di UK...anak tak paham satu apa pun BM...Terkejut la jugak...sbb tak sangka ramai yg hantar ke swasta....antara kelebihan kawan tgk...satu kelas cuma ada kurang dari 20org murid...so cikgu dapat fokus pada small group...silibus mcm2...ada yg Cambridge...ada Islamic...dua2 bagus...bayaran sebulan dari RM200 - 400 tgk sekolah...

tp akhirnya kawan hantar sekolah kebangsaan...Alhamdulillah anak dapat adapt...dah masuk sekolah Menengah dah pun...dapat tawaran SBP ngan MRSM pun tolak sebab nampak sekolah kebangsaan ni banyak juga kelebihan dia...
 

abah5851

Active Member
Joined
Dec 5, 2014
Messages
2,241
Reaction score
67
Points
0
kawan hari tu nak hantar juga ke swasta...tapi tak dapat tempat...penuh! Puncanya sbb masa tu baru balik dari menetap di UK...anak tak paham satu apa pun BM...Terkejut la jugak...sbb tak sangka ramai yg hantar ke swasta....antara kelebihan kawan tgk...satu kelas cuma ada kurang dari 20org murid...so cikgu dapat fokus pada small group...silibus mcm2...ada yg Cambridge...ada Islamic...dua2 bagus...bayaran sebulan dari RM200 - 400 tgk sekolah...

tp akhirnya kawan hantar sekolah kebangsaan...Alhamdulillah anak dapat adapt...dah masuk sekolah Menengah dah pun...dapat tawaran SBP ngan MRSM pun tolak sebab nampak sekolah kebangsaan ni banyak juga kelebihan dia...
Sekarang sekolah swasta dah rm 450-550...terima kasih atas pengalaman...
 

kundur75

Active Member
Joined
Sep 12, 2011
Messages
1,175
Reaction score
59
Points
48
anak aku 2 org sekolah ibnu abbas kuantan...pengalaman...kebanyakkan cikgu not proper train mcm sek keb..tapi nak buat camne..nak anak belajar addeen lebih sikit..modal pn kasar...bab islamik mmg bagus..akademik kelaut sikitlah...
 

afshaman

Active+ Member
Joined
Nov 8, 2013
Messages
2,547
Reaction score
98
Points
0
anak aku 2 org sekolah ibnu abbas kuantan...pengalaman...kebanyakkan cikgu not proper train mcm sek keb..tapi nak buat camne..nak anak belajar addeen lebih sikit..modal pn kasar...bab islamik mmg bagus..akademik kelaut sikitlah...
kebanyakkan cikgu muda...cuma yg bagus sbb satu kelas murid tak ramai mcm sekolah biasa...sekolah biasa dlm 40org satu kelas...sekolah swasta dia limitkan dlm 20org je kalau tak silap
 

kundur75

Active Member
Joined
Sep 12, 2011
Messages
1,175
Reaction score
59
Points
48
kebanyakkan cikgu muda...cuma yg bagus sbb satu kelas murid tak ramai mcm sekolah biasa...sekolah biasa dlm 40org satu kelas...sekolah swasta dia limitkan dlm 20org je kalau tak silap
betul bro..satu kelas less than 35 org je..tapi bila cikgu muda muda ni..x de pengalaman..berbanding dengan sek keb..ramai cikgu yg berpengalaman..ada yang penggubal soalan..penanda kertas upsr..so bab akademik ketinggalan sikit..mmg target aku nak anak dua org ni ambik STAM nnt..
 

abah5851

Active Member
Joined
Dec 5, 2014
Messages
2,241
Reaction score
67
Points
0
anak aku 2 org sekolah ibnu abbas kuantan...pengalaman...kebanyakkan cikgu not proper train mcm sek keb..tapi nak buat camne..nak anak belajar addeen lebih sikit..modal pn kasar...bab islamik mmg bagus..akademik kelaut sikitlah...
Terima kasih atas pengalaman...dari segi sahsiah budak macm mana?
 

abah5851

Active Member
Joined
Dec 5, 2014
Messages
2,241
Reaction score
67
Points
0
betul bro..satu kelas less than 35 org je..tapi bila cikgu muda muda ni..x de pengalaman..berbanding dengan sek keb..ramai cikgu yg berpengalaman..ada yang penggubal soalan..penanda kertas upsr..so bab akademik ketinggalan sikit..mmg target aku nak anak dua org ni ambik STAM nnt..
BEtul juga byk cikgu berpengalaman sek kebangsaan..Sayarat jadi cikgu ke kursus perguruan dulu ke? untuk sekolah swasta ni atau diwajibkan utk sekolah kebangsaan je?
 

kundur75

Active Member
Joined
Sep 12, 2011
Messages
1,175
Reaction score
59
Points
48
BEtul juga byk cikgu berpengalaman sek kebangsaan..Sayarat jadi cikgu ke kursus perguruan dulu ke? untuk sekolah swasta ni atau diwajibkan utk sekolah kebangsaan je?
biasa nya..cikgu sekolah rendah lepasan maktab..klu menengah..kpli lah kot..sekolah swasta x rasanya...
 

pijoe

Legendary Member
Platinum Member
Verified
Joined
Jun 11, 2008
Messages
12,885
Reaction score
985
Points
113
Location
Office IKOFXM
dia ada pro and cons... salah satu cons dia bila koorang dah tak boleh bayar bulan2 terpaksa berentikan anak untuk masuk sekolah kerajaan... akan ada masalah nanti...

masa aku nak hantar anak aku ...aku dengar bapak budak consult dgn management sekolah swasta sebab nak keluarkan anak sebab ekonomi keluarga jatuh...

aku nak hantar anak aku...bila anak aku pergi je sekolah tu belajar sehari je tak berkenan ..dia nak sekolah biasa...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register