BTC USD 60,243.2 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Sekolah Harapan ditutup jika tiada lagi kes

eboss

CG Hardcore
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
MELAKA 6 Dis. - Operasi Sekolah Harapan untuk remaja hamil luar nikah di Jasin di sini, akan dihentikan sekiranya didapati tiada lagi kes mengandung luar nikah di kalangan pelajar atau remaja.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, ia selaras matlamat penubuhan institusi yang baru berusia enam bulan itu, untuk memberi perlindungan kepada remaja hamil dan menangani gejala buang bayi.

Menurutnya, setakat ini empat dari 10 pelajar yang berada di sekolah itu selamat melahirkan anak dan sudah pulang ke pangkuan keluarga masing-masing.

"Kita tubuhkan Sekolah Harapan bukan untuk menggalakkan maksiat tetapi ingin sediakan tempat pelajar mengandung melahirkan anak di tempat selamat dan selesa bukan membuangnya merata-rata.

"Jika selepas ini, tiada lagi kes pelajar mengandung luar nikah, kita akan tutup sekolah ini tetapi setakat ini, rasanya kita sudah lakukan yang terbaik untuk membendung kes buang dan bunuh bayi," katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu merasmikan Sukan Tahunan Persatuan Penduduk Taman Saujana Seksyen 2 di sini semalam.

Penubuhan Sekolah Harapan dicetuskan oleh Mohd. Ali bagi memberi perlindungan kepada remaja hamil selain menangani gejala buang bayi yang semakin berleluasa.

Sekolah Harapan yang dikendalikan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) menerima kumpulan pertama lima pelajarnya pada 20 September lalu.

Selain itu, kata Mohd. Ali, usaha pihaknya menubuhkan Sekolah Harapan dianggap salah satu usaha berkesan setelah mendapati tiada lagi kedengaran insiden pembuangan bayi di Melaka sejak beberapa bulan lalu.

"Saya gembira kerana dimaklumkan ada keluarga menyisihkan anak mereka apabila mengandung luar nikah namun selepas bayi selamat dilahirkan, ada ibu bapa sanggup jaga.

"Saya rasa ini lebih baik daripada bayi mereka ini dibunuh atau dibuang demi untuk menyimpan rahsia atau menutup malu," katanya.

Menurutnya, sehingga kini kira-kira 20 ibu bapa sedang menunggu giliran menghantar anak masing-masing di Sekolah Harapan namun pihaknya hanya menerima permohonan awal disebabkan ruang terhad.

Bagi menampung kekurangan itu, kata Mohd. Ali, pihaknya sedang membina bangunan tambahan berhampiran bangunan sedia ada bagi menempatkan sehingga 40 pelajar baru.
 
Sponsored Post

graynicolls

Active+ Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
3,757
Reaction score
37
Points
30
xputus2 ada budak ngandung luar nikah.
xde kena apa ke pada mereka yg berzina tu?
bestnya hidup negara sekular.syurga dunia
 

najumi

Active Member
Joined
Dec 5, 2009
Messages
2,055
Reaction score
55
Points
30
adess..
kalau nak tamatkan perkhidmatan, apasal dibina bangunan tambahan..
gilosss.. sempat lagi mengepow duit rakyat jelata...:(scam:(scam:(scam
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
318,744
Reaction score
15,644
Points
2,376
kompem ke tiada kes hamil luar nikah andai undang2 Islam lom d jalankan
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
34,298
Reaction score
2,279
Points
201
dasar badut .... klu kapir yg cakap mcm ni .. leh la aku terima
 

kaYaIlmu

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2010
Messages
7,918
Reaction score
29
Points
70
bestnye duk malaysia ..sekolah AF pun ade ,sekolah harapan pun ade ,sekolah ape lagi yg xde ??...
 

qba437

CG Top Poster Club
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
buka..tutup...tutup terus...nampak dah niat nak mengepawww...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register