BTC USD 58,244.9 Gold USD 1,831.42
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Sekolah Fokus kepada Kelas Pandai/terbaik

ladyboss

Active Member
Joined
Nov 28, 2006
Messages
2,078
Reaction score
2
Points
25
Setiap kali keputusan peperiksaan UPSR/PMR/SPM kluar, sekolah2 turut berasa bangga kalau yang mencipta sejarah itu sekolah mereka. Malah dinobatkan juga sekolah2 terbaik dan macam2 lagi.

Tidak salah mengasingkan pelajar2 cemerlang kerana tahap penguasaan mereka berbeza dan untuk memudahkan pembelajaran juga. Namun apa yang saya perhatikan, kecenderungan melatih tubi hanya kepada pelajar-pelajar ini sahaja.

Lihat sahaja sekolah-sekolah rendah yang mengadakan kelas tambahan upsr hanya kepada pelajar kelas ini sahaja. Bagaimana dengan anak-anak yang lain? Kenapa dinafikan hak mereka untuk sama-sama belajar? Bukankah sebagai pendidik kita patut lebih menekankan kepada pelajar yang agak lemah?

nyatakan pendapat dan pengalaman anda.
 
Sponsored Post

azarulez

Super Active Member
Joined
Jul 9, 2008
Messages
8,356
Reaction score
1,153
Points
151
Setiap kali keputusan peperiksaan UPSR/PMR/SPM kluar, sekolah2 turut berasa bangga kalau yang mencipta sejarah itu sekolah mereka. Malah dinobatkan juga sekolah2 terbaik dan macam2 lagi.

Tidak salah mengasingkan pelajar2 cemerlang kerana tahap penguasaan mereka berbeza dan untuk memudahkan pembelajaran juga. Namun apa yang saya perhatikan, kecenderungan melatih tubi hanya kepada pelajar-pelajar ini sahaja.

Lihat sahaja sekolah-sekolah rendah yang mengadakan kelas tambahan upsr hanya kepada pelajar kelas ini sahaja. Bagaimana dengan anak-anak yang lain? Kenapa dinafikan hak mereka untuk sama-sama belajar? Bukankah sebagai pendidik kita patut lebih menekankan kepada pelajar yang agak lemah?

nyatakan pendapat dan pengalaman anda.

betul tu..cara pendidikan sekarang dah xbetul..cikgu2 hanya fikir nak naikkan nama sekolah je..xpk pun benda ni..
 

SmartEddy

Fun Poster
Joined
Aug 1, 2007
Messages
349
Reaction score
0
Points
10
... memang aku pun nampak begitu, pelajar dari kelas A,B mungkin ke C (yang terbaik dalam satu2 tahun), kelas ini sajalah yang diberi penekanan, kelas bawah2 kurang diberi perhatian, nampak sangat ada perbezaan cara mengajar dan penekanan pembelajaran.

... ini adalag TIDAK adil. Jadi tugas ibubapa adalah hadir bersama semasa sessi dialog dengan guru mungkin PIBG untuk memperbetulkannya.
 

ladyboss

Active Member
Joined
Nov 28, 2006
Messages
2,078
Reaction score
2
Points
25
... memang aku pun nampak begitu, pelajar dari kelas A,B mungkin ke C (yang terbaik dalam satu2 tahun), kelas ini sajalah yang diberi penekanan, kelas bawah2 kurang diberi perhatian, nampak sangat ada perbezaan cara mengajar dan penekanan pembelajaran.

... ini adalag TIDAK adil. Jadi tugas ibubapa adalah hadir bersama semasa sessi dialog dengan guru mungkin PIBG untuk memperbetulkannya.

Masalahnya, yang hadir PIBG ni mak bapak budak2 kelas 1 hehehe
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,218
Reaction score
833
Points
176
sebenarnyer ada baik dan buruk mengasingkan kelas ni... jika kita lihat jika pelajar bermasalah duduk didalam kelas yang muridnya pandai maka pelajar ini akan tertinggal jauh.. jika diasingkan maka guru pulak boleh mengambil perhatian kepada pelajar yang lemash..... peranan ibubapa selalunya tidak membantu pihak sekolah.. jika mereka sedar yang anak mereka lemah mereka perlu ambil perhatian.. sekolah ada buat tuisyen untuk pelajar yang lemah tapi mereka tidak hadir dan selalu ponteng sekolah... alasannya tidak minat belajar.... setakat ni sekolah tidak pernah membeza-bezakan pelajarnya.. selalunya ibubapa sahaja yang merasakan perbezaan itu... so kesimpulannya ambillah perhatian selalu apa yang berlaku disekolah dan jangan lepaskan anak 100% pada sekolah dan menyalahkan guru sekolah... ada PIBG suarakan masalah.. semua sekolah buat adalah terbaik untuk anak2 kita....;)
 

watakutama

Super Active Member
Joined
Oct 29, 2007
Messages
5,898
Reaction score
19
Points
65
jgn salah faham beb....kelas pandai2 diberi penekanan sebab pemikiran mereka mencapai standard yg nak beri..kelas bawah2 ni...ajar basic 3M je....sebab kelas bawah2 ni..membaca pun tak boleh..

so memang patut la mana2 sekolah buat mcm tu..

kelas bawah2 ni..selalunya dah ade kelas pemulihan...

senang2 je korang kondem..
 

ladyboss

Active Member
Joined
Nov 28, 2006
Messages
2,078
Reaction score
2
Points
25
jgn salah faham beb....kelas pandai2 diberi penekanan sebab pemikiran mereka mencapai standard yg nak beri..kelas bawah2 ni...ajar basic 3M je....sebab kelas bawah2 ni..membaca pun tak boleh..

so memang patut la mana2 sekolah buat mcm tu..

kelas bawah2 ni..selalunya dah ade kelas pemulihan...

senang2 je korang kondem..

masalahnya bukan kelas2 budak yang tak boleh membaca. Budak2 kelas dua dan kebawah. Budak2 yang tahap sederhana. Tapi penekanan beri budak2 kelas 1 sebab mereka berpotensi dapat banyak A....bukankah mentaliti berebut score banyak A yang menjadi tumpuan bukannya tumpuan untuk mendidik anak2 yang sederhana ke bawah?

terutamanya untuk UPSR kerana bagi saya anak2 ini boleh dididik. Sayang mentaliti kita semua tertumpu kepada berapa banyak dapat 'A'.
 

ketumbit

Junior Member
Joined
Nov 5, 2008
Messages
61
Reaction score
0
Points
6
nak kata cikgu salah tak leh jugak, budak kelas corot ni kalau wat kelas tambahan pun braper ekor jer yg nak datang. lebih baik wat kelas tambahan utk kelas yg ramai kehadiran.

dan kelas2 corot ni tak semestinya budak2nya tak pandai, cuma kita perlu menilai potensi dan kecenderungan dia org. stgh org cemerlang akademik, stgh cemerlang dlm bidang lain.so, mak bapak perlu gak perhatkan kecendrungan anak2 dia org. btl tak?
 

adr

Fun Poster
Joined
Aug 25, 2008
Messages
545
Reaction score
1
Points
15
ambil tahu segala perkembangan anak2 disekolah tapi bila dah tau anak lemah baru nak melentnng..dh terlambat. Gunakan wang ringgit utk pendidikan anak2 sebab kalau anak2 dh bermasalah..2 juta pun tak guna. Anak2 memamng senang didik kalau kena caranya..selalulah bertanya pada yg pakar.
 

ndzul01

Active Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
1,466
Reaction score
0
Points
20
Mak bapak perlu berubah sikap tidak terlalu bergantung pada guru2 semata2 dlm hal pendidikan anak2... mereka juga perlu mengambil bahagian bukan sekadar pemerhati...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register