Sebahagian Semenanjung mungkin 'bergelap'

CG Sponsors




eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
KUALA LUMPUR 26 Nov. - Selangor, Kuala Lumpur dan sebahagian besar kawasan selatan pantai barat Semenanjung berdepan dengan risiko terputus bekalan elektrik dalam tempoh tiga hingga empat bulan akan datang jika projek Pengukuhan Sistem Kawasan Tengah (CAR) di Rawang, Selangor gagal disiapkan sepenuhnya.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden Tenaga Nasional Bhd. (TNB), Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh berkata, pihaknya bagaimanapun benar-benar berharap perkara itu tidak akan berlaku dan sedang berusaha untuk mengelakkannya.

''Sebenarnya TNB tidak dapat berbuat apa-apa lagi kecuali bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan sekiranya berlaku gangguan kerana segala urusan pengambilan tanah di Kampung Sungai Terentang melibatkan bidang kuasa kerajaan negeri,'' katanya kepada Utusan Malaysia di pejabatnya di sini, hari ini.

Beliau menambah, projek CAR yang bernilai RM400 juta dan sebahagian besar daripadanya telah pun dibelanjakan, tidak dapat diteruskan ekoran terdapat bantahan segelintir penduduk di kawasan berkenaan.

Projek CAR adalah usaha TNB untuk meningkatkan bekalan elektrik ke Lembah Klang daripada 33 kiloVolt (kV) dan 125kV kepada 275kV membabitkan laluan Bukit Tarek dan Chubadak sejauh 60 kilometer.

Che Khalib menjelaskan, sebanyak 98 peratus daripada projek itu berjaya disiapkan dan hanya tinggal dua peratus atau satu kilometer sahaja lagi yang masih tergendala.

Katanya, projek tersebut hanya memerlukan penanaman empat menara jenis monopole (bertiang satu) sebelum tenaga elektrik dapat disalurkan kepada hampir 6.5 juta isi rumah yang sudah tertangguh sejak setahun lalu.

Che Khalib berkata: ''Keadaan (masalah bekalan elektrik) semakin kritikal seperti seurat getah yang sudah terlalu lama ditarik, sudah genting. Kalau getah ini terputus, seluruh Selangor, Kuala Lumpur akan mengalami gangguan bekalan. Bukan itu sahaja, gangguan ini boleh berjangkit sehingga ke Johor."

Seperti yang sedia dimaklumi, menurut beliau, Selangor dan Kuala Lumpur merupakan kawasan perindustrian utama.

"Kalau terputus bekalan, ramai terpaksa menanggung kerugian berpuluh-puluh juta ringgit atau lebih. Mengikut penilaian teknikal kami, bekalan elektrik boleh terputus dalam tempoh tiga hingga empat bulan lagi.

''Saya tidak tahu apa isu yang sebenarnya dan saya hanya memberikan kenyataan sebagai seorang profesional. Apa yang saya minta ialah tolong berfikir secara rasional. Jika tidak, saya cuma boleh berharap agar getah tersebut tidak putus,'' ujarnya.

Ditanya adakah negara akan mengalami gangguan bekalan elektrik sebagaimana yang pernah berlaku pada tahun 1992, beliau enggan meramalkan sebaliknya sekadar mengulangi harapan agar kejadian seumpama itu tidak berulang.

Che Khalib menjelaskan, tanah kampung tersebut merupakan tanah milik TNB tetapi telah bertukar milik selepas berlakunya kejadian yang tidak dapat didedahkan kepada media.

Sebelum ini, Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor memberitahu, projek itu tergendala dipercayai berpunca daripada hasutan pihak-pihak tertentu.

Menurutnya, kementerian bersedia untuk membayar ganti rugi sehingga berjumlah RM10.4 juta kepada pihak yang terbabit, selain mengambil Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina San Yuk sebagai sekolah angkat demi memastikan projek CAR dipersetujui penduduk di kawasan berkenaan.


3-4 bulan tarak karan...alamak macam mana aku nak berCG

:eek::eek::eek::eek::eek:
 
Sponsored Post

insyi©

CG Top Poster Club
Joined
Mar 1, 2008
Messages
28,101
Reaction score
177
Points
123
cha ya nun alif la yg dok bantah ni....kononnya nnt kena kanser kalau buat kabel kwsn umah depa.....

kalau bergelap 3-4 jam takpe la jugak...kalau 2 hari???
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
cha ya nun alif la yg dok bantah ni....kononnya nnt kena kanser kalau buat kabel kwsn umah depa.....

kalau bergelap 3-4 jam takpe la jugak...kalau 2 hari???
Utusan kata bergelap 3-4 bulan bukan 3-4 jam...kalau bergelap 3-4 bulan lepas tu cerah balik dah boleh berCG alamatnya tread yang memula aku buka ialah...BINI KU NGANDUNG LAGI...

:eek::eek::eek::eek:
 

juri

Fun Poster
Platinum Member
Joined
Apr 7, 2007
Messages
362
Reaction score
43
Points
20
2 hingga 3 bulan.... lama tu...
 

z3t_ex

Active+ Member
Joined
Feb 27, 2008
Messages
3,601
Reaction score
32
Points
30
b'gelap dlm tempoh 3-4 bulan akn dtg?
aik,bole praktis hidup zaman dulu nie buat org² kaya..
 

lah7257

Active Member
Joined
Mar 20, 2007
Messages
1,971
Reaction score
5
Points
25
Utusan kata bergelap 3-4 bulan bukan 3-4 jam...kalau bergelap 3-4 bulan lepas tu cerah balik dah boleh berCG alamatnya tread yang memula aku buka ialah...BINI KU NGANDUNG LAGI...

:eek::eek::eek::eek:
Banyak betul keje orang boleh buat dalam gelap ni rupanya.:eek::eek:
 

otaida00taj

Legendary Member
Joined
Apr 4, 2007
Messages
10,466
Reaction score
56
Points
120
kalu semua nak bergelap, tak apa la...
puak² yg menetang tak dpt cari makan...
 

rizan

Active Member
Joined
Jan 8, 2007
Messages
1,138
Reaction score
13
Points
25
Utusan kata bergelap 3-4 bulan bukan 3-4 jam...kalau bergelap 3-4 bulan lepas tu cerah balik dah boleh berCG alamatnya tread yang memula aku buka ialah...BINI KU NGANDUNG LAGI...

:eek::eek::eek::eek:
bergelap slama 3-4 bulan ke akan bergelap 3-4 bulan akn dtg?..kalau 3 bulan xdak karan..ganti rugi nk kena bayar bknnya juta2 dah..billion2 la ctu kaw perindustrian
 
Sponsored Post
Top
Log in Register