SAYA PERLUKAN JAWAPAN-Bercerai

CG Sponsors




srikandi_syahid

Active Member
Joined
Oct 22, 2009
Messages
1,052
Reaction score
6
Points
25
Klien sy bertanyakan jwpn ttg soalan TALAK...
Dan sy ragu2 pd jwpn sy...
maka tlg le berikan jwpn kpd sy...

Jatuh ke Talak jika...:-?:-?:-?
1)Suami mara lalu menyatakan dlm hati
"Aku ceriakan ko aaa..:mad:..aghstaghfirullah"...#:-S
2)Suami Kata Secara Bersendirian..Tanpa Di Dengar Sesiapa
"Aku cerrrai...eee...":mad:
Tlg jwb yea cz sy btul2 plukan jwpn pd soalan nie...:):)
 
Sponsored Post

hafizuka

Super Active Member
Joined
Sep 25, 2008
Messages
6,956
Reaction score
260
Points
81
Ni tanya ustaz la senang

macam solat, ada 13 rukun, tak cukup satu tak sah

rukun talak ada 3, cukup tak rukun? kan senang camtu, kalau tak sampai bila2 mengaji tak yakin

Rukun talak

1. Orang Yang Menjatuhkan Talak (Suami)
Syarat-syarat bagi suami yang menjatuhkan talak itu mestilah,

* Seorang suami yang mukallaf (berakal dan baligh)
* Tidak dipaksa atau didesak oleh mana-mana pihak.
* Talak yang dilakukan dengan kehendak sendiri.
* Tidak dalam keadaan gila, pitam atau hilang akal.


2. Lafaz Talak
Lafaz talak pada hukum syara’ terbahagi kepada dua bahagian iaitu lafaz yang terang dan jelas (lafaz soreh) dan lafaz secara sindiran atau kiasan (lafaz kinayah). Talak jenis ini tetap jatuh sekalipun diucapkan dengan tanpa niat.

* Lafaz yang terang dan ielas (lafaz soreh) ialah kata-kata yang diucapkan dan dapat difahami dengan jelas yang membawa maksud perceraian seperti kata suami, 'kamu aku ceraikan' atau 'kamu aku talak' atau 'kamu tertalak'.

* Lafaz secara sindiran atau kiasan (lafaz kinayah) ialah kata-kata yang diucapkan yang boleh membawa kepada 2 maksud iaitu sama ada maksud talak ataupun tidak bermaksud untuk talak. Contoh seperti kata suami, 'Kamu lain.' Kata-kata ini boleh diertikan sebagai 'Kamu bukan isteriku lagi,'ataupun boleh juga diertikan sebagai, 'Kamu berlainan dari biasa.' Kata-kata sindiran dan kiasan seperti ini bergantung kepada niat individu yang mengucapkannya. Jika niatnya bukan untuk talak maka tidak jatuh talak itu tetapi iika memang dia berniat untuk talak maka jatuhlah talak tersebut.


3. Orang Yang Dijatuhkan Talak (Isteri)
Wanita yang dijatuhkan talak ke atasnya itu mestilah seorang isteri yang sah walaupun mereka masih belum bersatu atau masih belum bersetubuh.
 

Hanney

Active Member
Joined
Apr 10, 2008
Messages
2,394
Reaction score
9
Points
25
Mak oih... panjangnyer pedang kat abatar tu... lariiiiii..:D
 

srikandi_syahid

Active Member
Joined
Oct 22, 2009
Messages
1,052
Reaction score
6
Points
25
Ni tanya ustaz la senang

macam solat, ada 13 rukun, tak cukup satu tak sah

rukun talak ada 3, cukup tak rukun? kan senang camtu, kalau tak sampai bila2 mengaji tak yakin

Rukun talak

1. Orang Yang Menjatuhkan Talak (Suami)
Syarat-syarat bagi suami yang menjatuhkan talak itu mestilah,

* Seorang suami yang mukallaf (berakal dan baligh)
* Tidak dipaksa atau didesak oleh mana-mana pihak.
* Talak yang dilakukan dengan kehendak sendiri.
* Tidak dalam keadaan gila, pitam atau hilang akal.


2. Lafaz Talak
Lafaz talak pada hukum syara’ terbahagi kepada dua bahagian iaitu lafaz yang terang dan jelas (lafaz soreh) dan lafaz secara sindiran atau kiasan (lafaz kinayah). Talak jenis ini tetap jatuh sekalipun diucapkan dengan tanpa niat.

* Lafaz yang terang dan ielas (lafaz soreh) ialah kata-kata yang diucapkan dan dapat difahami dengan jelas yang membawa maksud perceraian seperti kata suami, 'kamu aku ceraikan' atau 'kamu aku talak' atau 'kamu tertalak'.

* Lafaz secara sindiran atau kiasan (lafaz kinayah) ialah kata-kata yang diucapkan yang boleh membawa kepada 2 maksud iaitu sama ada maksud talak ataupun tidak bermaksud untuk talak. Contoh seperti kata suami, 'Kamu lain.' Kata-kata ini boleh diertikan sebagai 'Kamu bukan isteriku lagi,'ataupun boleh juga diertikan sebagai, 'Kamu berlainan dari biasa.' Kata-kata sindiran dan kiasan seperti ini bergantung kepada niat individu yang mengucapkannya. Jika niatnya bukan untuk talak maka tidak jatuh talak itu tetapi iika memang dia berniat untuk talak maka jatuhlah talak tersebut.


3. Orang Yang Dijatuhkan Talak (Isteri)
Wanita yang dijatuhkan talak ke atasnya itu mestilah seorang isteri yang sah walaupun mereka masih belum bersatu atau masih belum bersetubuh.
tq,tp nie lafaz dlm ati,tue yg wat sy keliru...soalan no 1 tue..#:-S~X(
 

hafizuka

Super Active Member
Joined
Sep 25, 2008
Messages
6,956
Reaction score
260
Points
81
laaa kan ada rukun kedua tu
 

kemolok

Super Active Member
Joined
Oct 10, 2007
Messages
6,131
Reaction score
25
Points
70
yang penting ada lafaz ke tak...
 

jerung

Active Member
Joined
Jul 14, 2008
Messages
1,464
Reaction score
27
Points
40
soalan :

1) tidak jatuh kerana lafaz tu kene mengunakan lidah. jelas dan nyata dan berniat.

2) jatuh talak.

Pendapat saya lah
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
Klien sy bertanyakan jwpn ttg soalan TALAK...
Dan sy ragu2 pd jwpn sy...
maka tlg le berikan jwpn kpd sy...

Jatuh ke Talak jika...:-?:-?:-?
1)Suami mara lalu menyatakan dlm hati
"Aku ceriakan ko aaa..:mad:..aghstaghfirullah"...#:-S
2)Suami Kata Secara Bersendirian..Tanpa Di Dengar Sesiapa
"Aku cerrrai...eee...":mad:
Tlg jwb yea cz sy btul2 plukan jwpn pd soalan nie...:):)
1) jatuh talak.
2) jika sekadar sebut "aku cerai.." sahaja tidak jatuh. tapi jika sebut dengan penuh, "aku ceraikan si dia". maka jatuh talak.
 

srikandi_syahid

Active Member
Joined
Oct 22, 2009
Messages
1,052
Reaction score
6
Points
25
1) jatuh talak.
2) jika sekadar sebut "aku cerai.." sahaja tidak jatuh. tapi jika sebut dengan penuh, "aku ceraikan si dia". maka jatuh talak.
Yeke En.Kuhik...:-?
Tp nak jtuh talak plu ade lafaz kan?....:-?
 
Sponsored Post
Top
Log in Register