Satu lagi pembohongan UMNO : Kerajaan Perak nafi dakwaan Tadika Kemas dikunci

CG Sponsors




kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
Satu lagi pembohongan UMNO : Kerajaan Perak nafi dakwaan Tadika Kemas dikunci

Johari Jaafar
Tue | Jan 06, 09 | 7:54:48 pm MYT


IPOH, 6 Jan (Hrkh) - Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak menafikan sekeras-keras dakwaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa kerajaan negeri telah mengeluarkan arahan bagi mengunci Tadika-Tadika Kemas di negeri ini.

"Tidak ada arahan supaya mengunci premis Tadika Kemas seperti yang didedahkan oleh Zahid Hamidi sebagaimana yang disiarkan dalam akhbar. Ia h tidak benar sama sekali."

Kenyataan tersebut terkandung dalam kenyataan akhbar Kerajaan Negeri Perak yang dibacakan Dato' Ngeh Koo Ham yang mewakili Menteri Besar Perak di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), di sini 5 Januari lalu. Dato' Seri Ir Muhammad Nizar Jamaluddin kini berada di Terengganu.

"Tidak ada arahan kepada mana-mana pihak untuk mengunci Tadika Kemas dan saya berharap rakyat tidak keliru dengan kenyataan fitnah itu," tegas Ngeh.

Beliau turut kesal dengan cerita yang direkacipta oleh menteri berkenaan dengan tujuan untuk mengelirukan rakyat jelata semata-mata untuk BN memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu.

Sambil merujuk peranan yang sebenarnya yang patut dimainkan oleh akhbar Melayu, beliau berharap akhbar lebih bertanggungjawab dalam menyiarkan sesuatu berita dan merujuk sumber yang sebenar.

"Dalam hal ini, rujuklah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri untuk mendapat berita yang salih dan tepat," katanya.

Hadir sama dalam sidang akhbar itu ialah anggota Exco Agama, Mohd Zainuddin Yusuf, timbalannya, Drs. Khalil Idham Lim, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Dr Abdul Rahman Hashim, Adun Selingsing, Husin Din dan Pengarah Urusetia Kerajaan Negeeri, Ustaz Zulkifli Ibrahim.

Dalam kenyataannya , anngota Exco Agama menjelaskan memanglah tadika berkenaan dikunci pada hari cuti dan dibuka semula pada hari Isnin.

Khalil Idham pula mempersoalkan kenapa setelah sembilan bulan Pakatan Rakyat memerintah Perak tiba-tiba isu ini diperkatakan.

Beliau menyatakan telah melakukan lawatan di Tadika Kemas Parit Buntar dan mendapati ia dibuka seperti biasa.

Sementara itu Ustaz Zulkifli Ibrahim melahirkan kekesalan kerana kenyataan fitnah dan bohong itu datang dari seorang yang kononnya bakal pemimpin negara dan baru sahaja balik dari mengerjakan haji. _
 
Sponsored Post

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
Kunci Tadika Kemas: Lakonan Umno untuk burukkan Pakatan Rakyat

Dr Khairuddin Dato' Abdul Malik
Tue | Jan 06, 09 | 8:30:44 pm MYT


MENJELANG pembukaan sesi persekolahan yang baru 5 Januari lalu, tiba-tiba Umno mendapat idea jahat terkini untuk memomokkan Kerajaan Pakatan Rakyat Perak.

Pada petang 4 Januari keluar SMS (khidmat pesanan ringkas) di kalangan pemimpin Umno Perak yang berbunyi: "Jam 9.00 pagi 5/1/09 bawa Tan Sri Muhammad Taib (Menteri Pembangunan Luar Bandar) ke Dewan Tadika Kemas Sri Ampang di mana pelajar tadika Kemas dihalang masuk dewan oleh arahan kerajaan negeri, boleh jadi isu kempen kita di Kuala Terengganu."

Maka pada pagi tersebut tidak kurang daripada 50 orang pemimpin Umno di pelbagai peringkat (dari Ahli cawangan sehinggalah Menteri) berduyun-duyun tiba di premis tersebut.

Seawal 7.40 pagi, wakil-wakil media TV3 dan RTM, Jabatan Penyiaran, Jabatan Kemas menunggu di situ. Siapa yang menjemput pihak media tersebut?

Mendapat respon daripada SMS tersebut dan arahan tegas YAB Menteri Besar Perak supaya semua dewan yang digunakan oleh Kemas di Negeri Perak bagi kelas tadika tidak dihalang, maka seawal 7.30 pagi pihak JKK Sri Ampang telah membuka kunci pagar dan kunci pintu dewan.

Silapnya rantai pagar yang tidak berkunci tidak dialihkan.

Apabila penulis sampai ada tiga pelajar tadika menunggu di luar pagar bersama ibu bapa dan seorang guru tadika perempuan berumur sekitar 40-an.

Khuatir suasana itu boleh dijadikan modal lakonan di media, penulis mengarahkan pintu pagar dibuka seluas-luasnya dan meminta pelajar masuk ke dalam dewan.

Drama Umno/Kemas tersebut terserlah apabila tiba-tiba guru Kemas cuba menghalang daripada pintu pagar tersebut dibuka dan mengambil rantai pagar untuk dililit kembali supaya lakonan dapat dipanjangkan sementara menunggu para-para tetamu beliau.

Cikgu tersebut sibuk menelefon meminta tetamunya datang segera ke Sri Ampang. Tentulah tetamu VIPnya adalah Menteri yang secara kebetulan berada di Perak!

Guru tersebut berkeras mengapa hanya sekarang (pagi tersebut) dewan dibenarkan dibuka. Mengapa tidak beberapa hari lebih awal. Isunya mudah. Kerajaan negeri tidak pernah menghalang kelas Tadika Kemas beroperasi.

Isu timbul kerana apabila pihak JKKK (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung) mengenakan peraturan penggunaan dewan supaya pihak Kemas meminta kunci secara rasmi bagi kegunaan tadika daripada pihak JKKK.

Guru tersebut dilaporkan berkata kepada Ketua Kampung (yang secara kebetulan seorang ustaz bekas pensyarah Politeknik) bahawa beliau tidak akan mahu berjumpa Ketua Kampung untuk mengambil kunci.

Pihak Umno melalui Ketua Bahagiannya menegaskan Ketua Kampung yang sepatutnya meminta kebenaran daripada Kemas jika menggunakan dewan.

Alasannya Dewan itu hak milik Kemas kerana 'orang-orang Umno' yang bersusah payah mendirikannya 20 tahun dahulu.

Bagi JKKK pula, dewan tersebut milik kerajaan dan boleh digunakan oleh sesiapa sahaja untuk aktiviti masyarakat (selain aktiviti politik) kerana dewan itu didirikan di tanah kerajaan. Namun Kemas tidak pernah dihalang untuk terus beroperasi.

Apa yang sebenarnya diperlukan adalah kajian tentang status dewan-dewan orang ramai di seluruh negeri Perak dan peraturan bertulis tentang penggunaan Dewan supaya tidak ada lagi dewan-dewan orang ramai yang dijadikan bilik gerakan pilihan raya Umno/BN.

Tindakan lebih tegas juga diperlukan bagi menangani media tiga suku yang 'hostile' kepada Kerajaan Perak kini.

Antaranya disarankan supaya tindakan undang-undang diambil ke atas Utusan Malaysia kerana menyiarkan dalam ruang Awang Selamat (6 Januari 2009) bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak dan Selangor adalah sezalim Yahudi Israel kerana menghalang pelajar-pelajar Tadika Kemas dalam keadaan Utusan Malaysia menyedari Kerajaan Perak telah pun mengadakan sidang akhbar pada 5 Januari 2009 menafikan tindakan tersebut.

Buktinya di seluruh negeri Perak beratus-ratus Tadika Kemas masih terus beroperasi seperti biasa di dewan orang ramai milik Kerajaan.

Penulis adalah Bendahari Perhubungan PAS Negeri Perak. _
 

CrusheD_LameR

Moderator
Joined
Dec 25, 2007
Messages
1,308
Reaction score
72
Points
30
politik itu kotor...

tapi aku duk pesan kat famili aku..jangan dengar perbahasan sebelah pihak sahaja...sebaik nya dengar kedua2 pihak...baru boleh judge...
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
politik itu kotor...

tapi aku duk pesan kat famili aku..jangan dengar perbahasan sebelah pihak sahaja...sebaik nya dengar kedua2 pihak...baru boleh judge...
politik itu sebahagian daripada Islam. dan sekiranya politik itu kotor, maka Islam juga kotor?

sudah tentu tidak, bukan? :)

Politik tidak pernah kotor, yang kotor ialah orang yang berpolitik.
 

CrusheD_LameR

Moderator
Joined
Dec 25, 2007
Messages
1,308
Reaction score
72
Points
30
yes, sememangnye tanpa politik, tak de lah pembangunan, tapi y dimaksudkan adalah orang yang meggerakan politik tu...guna taktik kotor utk menang...bukan kerana kewibawaan mereka..
 

maliq7776

Super Active Member
Joined
Mar 8, 2008
Messages
7,835
Reaction score
72
Points
75
be end dah nak end dah ni.
meluat senguh tgok tv3suku..dah tak tahu nak cakap dah perangai be end ni..dah jadi budaya dorng dah#:-S
 

daeng

Active Member
Joined
Mar 26, 2007
Messages
1,188
Reaction score
0
Points
20
politik itu sebahagian daripada Islam. dan sekiranya politik itu kotor, maka Islam juga kotor?

sudah tentu tidak, bukan? :)

Politik tidak pernah kotor, yang kotor ialah orang yang berpolitik.
Aku setuju tu...
org PAS tu bukan berpolitik tapi berdakwah :eek:
 

shadow

Active Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
2,200
Reaction score
2
Points
25
UMNO memang SCAM dari dulu lagi,
PAsal tu orang MELAYU xmaju2.
Dia kata MELAYU PEMALAS la
PAdahal yg MAJU KRONI2 dia jer.
 

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,630
Reaction score
258
Points
91
politik oh politik.....

kalau betul tak kunci baguslah...alhamdulillah. Semoga Allah tunjukkan yang mana benar dan yang mana salah.

Baguslah melayu sama melayu dok gaduh.. suka la hangpa no:">
 

qaz123

Super Active Member
Joined
Jul 12, 2008
Messages
5,645
Reaction score
169
Points
78
al-fitnatu asyaddu minal khat'
 
Sponsored Post
Top
Log in Register